Gå til innhold

Fekk ei bot på halvparten av månadsinntekta for å sjekka mobilen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan ser egentlig politiet hvem som ser på telefon? Har de kameraer som tar bilde eller noe ?

Anonymkode: 3abfb...385

Up har kikkert, politibiler har det og kamera. 

Anonymkode: 2a48e...3d2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tilnærma, nesten stillestående, det er ikke stillestående. Folk har fått bot for bruk av telefon i bil som STÅR helt stille, frikjent i tingrett og dømt i Høyesterett, så lenge bilen hennes beveget seg attpåtil så er det bot verdig. 

Jeg vet og hva det koster å bli tatt for å bruke telefonen under kjøring, det er en av grunnene til at jeg ikke gjør det. 

Anonymkode: 2a48e...3d2

Ja, står ofte i kø selv på e18. Vi står ofte stille. Men jeg ser jo ikke på telefonen av den grunn. Lurer jeg på hvor jeg skal, så har jeg på stemme som forteller. Jeg synes ting skjer utrolig fort i trafikken, og tar ikke blikket vekk fra veien. Synes det er ubehagelig å se bort et øyeblikk for å trykke på radio / varme. Også når vi står stille egentlig.

Anonymkode: 3abfb...385

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Null sympati. 

Om man ikke har råd til å få bot, lar man være å gjøre ting man kan få bot for. Enkelt og greit. Alle vet at det ikke er lov å sjekke mobilen mens man kjører. Da har man seg selv å takke når man får bot. 

Anonymkode: 04b23...6d8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

er man så dum å risikere ditt eget liv og ikke minst andre sitt for å se på tlf når du kjører så fortjener du bot. Burde vært ennå høyere og førekortbeslag på stedet. Man klarer fint å la vær å se på tlf når man kjører. 

Anonymkode: 39499...76e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er forskjell på å snappe og skrive meldinger når man kjører i 70...og å tappe på telefonen for å se kart når man står stille i kø. 

Ville boten blitt samme beløp? 

Er det lov å trykke på skjermen i bilen når man kjører fortsatt? Hva om mobil eller nettbrett er montert opp, kan man da se på kart eller vil det gi bot? 

Anonymkode: 6cbeb...272

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hun burde selvfølgelig ikke syte og klage over boten, for den fortjente hun sikkert. Og hvis hun mente hun ikke fortjente den, så burde hun ikke godtatt den på stedet. 

Men poenget om botsatsene synes jeg er greit. Det er usosialt, om det går an å si. For 7500 er MYE for enkelte, mens absolutt INGENTING for andre. For enkelte utgjør beløpet halve inntekten, mens for de i motsatt skala blir det som å betale en 10-kroning for samme lovbruddet. 

Så jeg tenker at man kunne gått inn for et fastbeløp på kanskje 3000,-, pluss 10% av bruttolønn i mnd. Da ville en slik bot kostet henne 4 880,-, mens en tilsvarende bot for noen som tjener 100 000,- i mnd hadde blitt 13 000,-. Tjener du 200 000,- i mnd så ville den kostet deg 23 000,-. Da svir en slik bot for alle, og ikke bare for noen. 

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er et poeng i å sette søkelyset på de høye bøtesatsene. Det er underlig at de nå blir satt mye opp mtp de økonomiske vanskelighetene mange av oss er oppe i nå,

Bot for mobilbruk er en bevisst handling og det er kanskje greit å dømme strengt da, men det er svært lett å overskride fartsgrensen ved feks forbikjøring, etc. Det skjer på et blunk og da virker det svært urettferdig. Kjører du forbi en bil i 60-sona og i den forbindelse skvetter opp i 75 km/t så vanker det en bot på 5400,- i tillegg til to prikkers belastning. Det er så fort gjort. Særlig med mange av dagens lynkjappe elbiler. Summen er altfor høy i forhold til lovbruddet.

Anonymkode: c21f5...8d8

Det er ikke underlig i det hele tatt. De rødgrønne ønsker seg mer inntekter så de kjører på.

https://www.varingen.no/na-skal-disse-knipse-enda-flere-fartssyndere/s/5-92-310293

De investerer 12 mill. for å øke antall bøtelagte fra 180.000 til 250.000 og dermed øke inntekten fra staten med 130 mill. Men staten er fremdeles sulten så de kjører på med enda større bøter. Hun skal være glad for at hun ble tatt før regjeringen satte opp satsen ytterligere fra 7400 til 9700 i 2023.

Dette spillet er AP og SP gode på. De veit det blir litt bråk, så roer det seg før neste valg og folk blir vant til det. 

Det finnes ingen grenser eller anstendighet , det bør være rimelig klart.

Bøtesatsen for mobil er økt med 470% , og de rødgrønne er ikke ferdig. Ikke på langt nær. Mer skal inn. 

Anonymkode: a82ee...e40

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Enda et sted å dra frem «stakkars alenemor»-kortet. Hun får betale satsen som alle andre eller drite i å sjekke mobilen.

Anonymkode: 7394c...8bb

Eventuelt enda et sted hvor folk med agg til alenemødre, trygdede eller de nederst på rangstigen kan få boltre seg i nedlatenheter og fryd over at disse taperne skal få en slags fortjent straff for å være dem de er.

Poenget med bøtelegging er at det skal virke preventivt. 7000 kr virker ikke preventivt for de med feite inntekter, men kan kjøre en aleneforsørger i grøfta økonomisk. Det er på ingen måte likhet for loven når straffen rammer så ulikt. Men noen heier jo på større forskjeller så lenge de selv sitter trygt i øvre sjiktet.

Anonymkode: 4e924...aed

• Liker 8
Skrevet

Hvorvidt hun har barn eller ikke er irrelevant, så egentlig synd at dette blir tatt opp. Det som egentlig er problemstillingen her, er at fattige straffes langt hardere enn rike.

Anonymkode: d5086...644

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bøter er helt klart usosialt. Hadde regjeringen virkelig vært opptatt av trafikksikkerhet, hadde de heller valgt straff i form av pripper på førerkortet.

Tjener du en halv mill i måneden driter du i en bot på 7000. 

Anonymkode: d5086...644

Det virket svært preventivt for meg med prikker. 

Tjener bra og en bot på 10 000 kr merkes ikke på kontoen min (mener virkelig ikke å hovere, er fakta). Men da jeg en vakker dag endte opp med seks prikker, lærte jeg at jeg aldri skulle komme i samme situasjon igjen. Er ganske lite du skal gjøre for å miste lappen med seks prikker, turte ikke engang å kjøre på taxi-grønt i lyskryss (nesten rødt). 

Men en ting jeg aldri gjør, det er å bruke mobilen under kjøring. Og personlig synes jeg mobilbruk bør straffes på lik linje som ruskjøring, har sett utallige livsfarlige situasjoner i trafikken hvor mobilen "har skylda". 

Anonymkode: 1806a...7b4

• Liker 2
Skrevet

Da gjør hun kanskje ikke akkurat det igjen?

Alternativt kunne hun skadet seg selv eller noen andre trafikanter pga mobilbruk bak rattet, og det er vel enda verre å leve med. 

Skrevet

Det har jeo vert kjent ganske lenge nå, at politiet slår ned på bruk av mobil under kjøring. Og unnskyldningen om at det var tilnærmet stillestående, er syltynn! Da vil det alltid bli et spørsmål om hvor langt de skal strekke seg, før det er en raksjon. Her gjorde politiet helt rett!

• Liker 1
Skrevet

Hun tok et valg og sjekket mobilen bak rattet. Selv om at hun vet at det ikke er lov, og hun vet hun ikke har råd til den høye boten. Er ikke synd på henne, hun tok et valg. Hun kunne ha stoppet i to sekunder om det var så nødig. 

Har kjørt bil i 6 år så langt og har ikke brukt eller sett på mobilen en eneste gang. 
Ser folk nevner kø, og for eksempel lyskryss. Ting skjer raskt i trafikken, selv når du står stille. Det er ingen unnskyldning at køen står eller at du har rødt lys. Så lenge du ikke står trygt parkert på siden, så lar du mobilen ligge. Det er faktisk ikke så forbanna vanskelig.  Folk oppfører seg som om at det å sjekke mobilen ikke er et valg, det er noe som bare skjer og noe man ikke kan kontrollere, idioti. 🙄

Null sympati her i gården, den boten er vell fortjent og satsene burde bli høyere. Slik at folk faktisk lærer en gang. 

Anonymkode: fdbda...17a

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan politiet, med kikkert eller ei, klarer å se om noen berører mobilen dersom de ikke fysisk løfter den opp. Var det ikke for en stund siden en som protesterte på bot fordi politiet sa han brukte mobil, mens sjåføren sa han hadde trykket på en blodsukkermåler? Jeg synes også det høres rigid ut å bøtelegge noen som ser på et kart mens man er i en stillestående kø. Ville det ikke blitt mer plundrete for trafikkflyten å skulle kjøre ut av køen for å stoppe bilen, sjekke kartet, så komme seg på veien igjen?

Og hva med biler der mye betjenes av skjermer som må trykkes på, er ikke det like ille? (Jeg spør fordi jeg ikke vet, jeg har ikke sertifikat selv.)

Hva botens størrelse angår synes jeg helt klart den bør være variable. Skal den svi, skal den svi for alle.

Anonymkode: 2849a...442

• Liker 1
Skrevet
Athena Freyja skrev (3 timer siden):

Elisabeth Riise Vorland (27) fekk 7450 kroner i bot for å sjekka mobilen medan ho køyrde. Åleinemora reagerer på at bøtene er like for alle, uansett inntekt.

https://www.nrk.no/norge/fekk-ei-bot-pa-halvparten-av-manadsinntekta-for-a-sjekka-mobilen-1.16297629?fbclid=IwAR3Ol0cpoisUhYw9vl0CHvWimMqUnVpb_muCZ1j-5BRo1u-1YgBKoRMHgGA

Hva tenker dere? Skal hun slippe billigere unna fordi hun er alenemor? Jeg mener nei, det er bra det er strengt å prate i mobilen når man kjører, man setter både seg selv og andre i fare, fordi man ikke klarer å være oppmerksom nok i trafikken. Bota burde faktisk vært høyere. Hun fikk seg en lærepenge, så får håpe hun har lært.

Det jeg synes er spesielt med saken er at hun får bot for å sjekke mobilen i stillestående kø.. hvem gjør ikke det? Om man setter bilen i fri og tar på handbrekket for å så sjekke mobilen også får man 10 000,- i bot. Har faktisk ikke tenkt over at dette kunne være ulovlig. Selvfølgelig ser man ikke på/holder på med mobilen når man kjører! 

Anonymkode: d00fc...27c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Støre slapp unna og det var til og med i beste sendetid til og med kjøring mot enveiskjøring eller noe slikt politiet kunne ikke gjøre noe i mangel på bevis skjønn det den som kan 🙄

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan politiet, med kikkert eller ei, klarer å se om noen berører mobilen dersom de ikke fysisk løfter den opp. Var det ikke for en stund siden en som protesterte på bot fordi politiet sa han brukte mobil, mens sjåføren sa han hadde trykket på en blodsukkermåler? Jeg synes også det høres rigid ut å bøtelegge noen som ser på et kart mens man er i en stillestående kø. Ville det ikke blitt mer plundrete for trafikkflyten å skulle kjøre ut av køen for å stoppe bilen, sjekke kartet, så komme seg på veien igjen?

Og hva med biler der mye betjenes av skjermer som må trykkes på, er ikke det like ille? (Jeg spør fordi jeg ikke vet, jeg har ikke sertifikat selv.)

Hva botens størrelse angår synes jeg helt klart den bør være variable. Skal den svi, skal den svi for alle.

Anonymkode: 2849a...442

Tror man kan få bot for disse skjermene  i bilen også om jeg ikke husker feil 

Skrevet

Det er jo en grunn til at de gir bøter som svir, så det er helt på sin plass. 

Og de som tror at folk som tjener en halv million i måneden og mer blåser i dette tar nok feil! Ofte er det nettopp de som klager mest. For dem har penger stor verdi som regel og de misliker å måtte ut med flere tusen uansett grunn når de ikke velger det selv 

Skrevet

Jeg syns beløpet et greit nå. Men jeg syns også at de som tjener mer skal betale mer. (Til tross for at jeg skjønner at straff skal måles ut likt i et rettsamfunn)  Det SKAL svi (ordentlig) med bot. Du har jo tross alt brudd loven. Men jeg syns ikke at  det burde  legges på renter hvis du må kjøre den på avbetaling. Kanskje justeres opp etter kpi hvert år hvis du lar være å betale ned. 

Anonymkode: ad27f...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...