Gå til innhold

Samordna opptak 2023

Ea08

Anbefalte innlegg

Det åpnet for å søke studier 1.februar. Noen som har søkt og i så fall hva? 😊 usikker på hva jeg skal velge, det vipper mellom å enten ta et helt nytt studie eller bygge på den bacheloren jeg allerede har 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de med bachelorni rettsvitep fra UiA. Skal søke master i år. Helt sykt spent på om master i rettsvitenskap ved UiS og UiA blir oppe å gå til høsten. Planlegger å søke forretningsjus ved UiS hvis ikke:)

Anonymkode: 5a609...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er en av de med bachelorni rettsvitep fra UiA. Skal søke master i år. Helt sykt spent på om master i rettsvitenskap ved UiS og UiA blir oppe å gå til høsten. Planlegger å søke forretningsjus ved UiS hvis ikke:)

Spennende da 😊 men er det noen grunn for at den masteren ikke skal opp å gå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker rettsvitenskap. Er sykepleier og har vurdert å bygge på med noe master, men har bestemt meg for en helt ny retning istedenfor.

Anonymkode: d589a...63a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ea08 skrev (7 minutter siden):

Spennende da 😊 men er det noen grunn for at den masteren ikke skal opp å gå? 

Har vel så nylig fått godkjenning at det er ikke sikkert det er klart til dette opptaket vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Søker rettsvitenskap. Er sykepleier og har vurdert å bygge på med noe master, men har bestemt meg for en helt ny retning istedenfor.

Da er vi i samme kategori 🤭 kan jeg spørre om du har vært sykepleier lenge? Jeg stresser så fælt med det å være fulltidsstudent når jeg er avhengig av en viss innkom. Du har jo en ypperlig mulighet til å spe på med litt ekstravakter kanskje 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vel så nylig fått godkjenning at det er ikke sikkert det er klart til dette opptaket vil jeg tro?

Aah, så det er en helt ny master? Da skjønner jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når den nylig er godkjent vil den ikke komme før tidligst neste år. Det tar tid å opprette studier etter godkjenning.

Anonymkode: 55aa2...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ea08 skrev (1 time siden):

Da er vi i samme kategori 🤭 kan jeg spørre om du har vært sykepleier lenge? Jeg stresser så fælt med det å være fulltidsstudent når jeg er avhengig av en viss innkom. Du har jo en ypperlig mulighet til å spe på med litt ekstravakter kanskje 😊

Kun 3 år men allerede møkk lei 😅 turnusen og multitasking tar knekken på meg igrunn. Vurderte videreutdanning, men er ikke så mange av dem som gir en rolig jobb i ettertid uten turnus. Stort sett helsesøster. Eller så kan man prøve å bli saksbehandler eller noe slik men er ikke så lett med slike stillinger. Få av dem og mange søkere. En ulempe er og at lønna stopper opp etter ca. 10 år. Innenfor jus så har man muligheter for å tjene mer.  Dessuten krever videreutdanningene mye oppmøte  (praksis)som gjør jobb vedsiden av vanskelig. Er litt avhengig av jobb vedsiden av. 

Er litt bekymret for det økonomiske, særlig de høye strømprisene. Men får redusert sfi pris så sparer litt penger der i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kun 3 år men allerede møkk lei 😅 turnusen og multitasking tar knekken på meg igrunn. Vurderte videreutdanning, men er ikke så mange av dem som gir en rolig jobb i ettertid uten turnus. Stort sett helsesøster. Eller så kan man prøve å bli saksbehandler eller noe slik men er ikke så lett med slike stillinger. Få av dem og mange søkere. En ulempe er og at lønna stopper opp etter ca. 10 år. Innenfor jus så har man muligheter for å tjene mer.  Dessuten krever videreutdanningene mye oppmøte  (praksis)som gjør jobb vedsiden av vanskelig. Er litt avhengig av jobb vedsiden av. 

Er litt bekymret for det økonomiske, særlig de høye strømprisene. Men får redusert sfi pris så sparer litt penger der i det minste. 

Kjenner meg igjen. Jeg holder til i bhg 🤷‍♀️ nå jobber ikke vi turnus da, men arbeidsrammene er til å dø av. Trenger en jobb hvor jeg ikke er avhengig av andre for å gjennomføre med kvalitet. Jeg tror også at jeg må bare hoppe på et studie og se hvordan det går. Verste som skjer er at jeg må avbryte 😬 og barnehagejobber er det mange nok av 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ea08 skrev (19 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Jeg holder til i bhg 🤷‍♀️ nå jobber ikke vi turnus da, men arbeidsrammene er til å dø av. Trenger en jobb hvor jeg ikke er avhengig av andre for å gjennomføre med kvalitet. Jeg tror også at jeg må bare hoppe på et studie og se hvordan det går. Verste som skjer er at jeg må avbryte 😬 og barnehagejobber er det mange nok av 🙈

Ja barnehage har jeg jobbet i en periode og. Er slitsomt også, særlig støynivå for min del. Lønna er ikke noe å rope hurra for akkurat heller. Og så er det for lite personalet ift. Alt man skal få til.  Ja altså verste som skjer med rettsvitenskap er at jeg finner ut at det ikke er for meg , og så søker jeg en sykepleiermaster i etterkant istedenfor. Da sannsynligvis helsesøster isåfall. Virker roligere enn en del andre helsejobber.

Men dette med lønna som stopper litt opp etter x antall år og at det er vanskelig å få jobb enkelte steder trekker litt ned for min del. Nå vil jo ikke rettsvitenskap gi uttelling på lønn med en gang  men hører fra jurister at etter 5 år ligger de på ca. 650 000. Det begynner å nærme seg maxlønnen til en helsesøster allerede. Syns og det virker interessant med juridiske problemstillinger. Jeg er egentlig en ganske teoretisk person. Liker å lese å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Krysser fingrene for deg. Skal selv søke meg inn på master i år. Har to bachelorgrader, men aldri tatt en master før så nå er jeg spent 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når den nylig er godkjent vil den ikke komme før tidligst neste år. Det tar tid å opprette studier etter godkjenning.

Anonymkode: 55aa2...649

UiA selv skriver det skal være klart høsten 23 da. Sist jeg sjekket. 

Anonymkode: e5744...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja barnehage har jeg jobbet i en periode og. Er slitsomt også, særlig støynivå for min del. Lønna er ikke noe å rope hurra for akkurat heller. Og så er det for lite personalet ift. Alt man skal få til.  Ja altså verste som skjer med rettsvitenskap er at jeg finner ut at det ikke er for meg , og så søker jeg en sykepleiermaster i etterkant istedenfor. Da sannsynligvis helsesøster isåfall. Virker roligere enn en del andre helsejobber.

Men dette med lønna som stopper litt opp etter x antall år og at det er vanskelig å få jobb enkelte steder trekker litt ned for min del. Nå vil jo ikke rettsvitenskap gi uttelling på lønn med en gang  men hører fra jurister at etter 5 år ligger de på ca. 650 000. Det begynner å nærme seg maxlønnen til en helsesøster allerede. Syns og det virker interessant med juridiske problemstillinger. Jeg er egentlig en ganske teoretisk person. Liker å lese å skrive. 

Håper du kommer inn og finner ut at du er på helt riktig plass 🙌😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Søkt rettsvitenskap (bachelor). 

Anonymkode: e5744...6ae

Lykke til - håper du kommer inn 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har søkt profesjonsstudiet i psykologi. 

Anonymkode: b2a19...0c2

Lykke til - håper du kommer inn 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil videreutdanne meg eller ta master. Har lyst til å jobbe i NAV. Noen tips til hvilken videreutdanning eller master jeg bør velge..? Noe nettstudier?

Anonymkode: ac334...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...