Gå til innhold

Reise til USA - covid-vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest på CDCs sider, men det er jo mye fram og tilbake… Jeg skal til USA i juni, og må være sikker på at jeg møter innreisekravene, hvis jeg skulle trenge en booster tar det jo litt tid å ordne. 
Har jeg tolket CDC riktig at man regnes som fullvaksinert hvis man har tatt to vaksiner? Det er ingen tidsbegrensning etter dette - man trenger ingen booster gitt i løpet av det siste året eller noe slikt? Jeg har tatt tre vaksiner, men det vil være mer enn ett år siden den siste når jeg drar til USA. 

Anonymkode: 89c6f...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må man være vaksinert for å reise til USA? Holder de enda på med det tullet?? 😔

Anonymkode: bbdb8...d60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Må man være vaksinert for å reise til USA? Holder de enda på med det tullet?? 😔

Anonymkode: bbdb8...d60

Dessverre. Jeg skjønner ikke hvorfor 

Anonymkode: 09435...5d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dessverre. Jeg skjønner ikke hvorfor 

Ja, de bruker veldig lang tid på å kvitte seg med idiotiske regler. Som at man ikke kunne reise fra Europa til USA, lenge etter at andre land (inkluder deres eget!) hadde tatt over som episenteret for pandemien…

Skrevet

Det er fortsatt høyt smittetrykk i USA. Vaksine er derfor ingen dum ide. En vil jo ikke bli syk på ferie der borte

Anonymkode: 96841...ba2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fortsatt høyt smittetrykk i USA. Vaksine er derfor ingen dum ide. En vil jo ikke bli syk på ferie der borte

Ja, vaksinerte blir jo ikke syke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html#covid-vaccines

Her er de mest brukte i Norge, Pfizer og Moderna, listet som to-dose-vaksiner. Så da antar jeg man ikke trenger dose 3 eller 4. Siste dose må være tatt minst 14 dager før reisen. Men hva skjer om man har tatt dose 3 innen de siste dagene, tro? Når man først har tatt andre dose virker det ikke som den utløper på noe tidspunkt. 

Anonymkode: daaf0...83b

Skrevet

At this time, CDC’s Amended Order only requires that noncitizen nonimmigrants are fully vaccinated with the primary series of an accepted COVID-19 vaccine to board a flight to the United States. A booster dose is not needed to meet this requirement.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har tre doser, har hatt covid én gang, og jeg hadde også sannsynligvis covid igjen for et par uker siden. Så jeg ser ikke helt poenget med enda en vaksine hvis jeg ikke MÅ for å komme inn i USA. 

Skrevet

Altså, bare for å være tydelig på det, så er jeg selvsagt ingen antivaxxer! Men siden jeg høyst sannsynlig nettopp har hatt covid, vil jeg ikke ha noen nytte av en fjerde dose. Det blir bare risiko for bivirkninger uten noen oppside.

• Liker 1
Skrevet

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html#covid-vaccines

Her er de mest brukte i Norge, Pfizer og Moderna, listet som to-dose-vaksiner. Så da antar jeg man ikke trenger dose 3 eller 4. Siste dose må være tatt minst 14 dager før reisen. Men hva skjer om man har tatt dose 3 innen de siste dagene, tro? Når man først har tatt andre dose virker det ikke som den utløper på noe tidspunkt. 

At this time, CDC’s Amended Order only requires that noncitizen nonimmigrants are fully vaccinated with the primary series of an accepted COVID-19 vaccine to board a flight to the United States. A booster dose is not needed to meet this requirement.

Ja, det var slik jeg forsto det også, men så ble jeg litt paranoid mtp om det var noen 12-månedersgrense siden siste dose eller noe slikt… Jeg har 3x Pfizer.

Skrevet

De godtar det EU-vaksinepasset du kan printe fra din side på helsenorge.no Hvis du har slikt, er du good to go. Det vil alltid være gyldig tre måneder frem i tid, så bare vent med å printe det til det er kortere tid enn det til du drar. 

Anonymkode: 3879c...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...