Gå til innhold

Glemte avtaler på sykehus koster over 1000 kr, når man har avtaler bl.a. fordi man sliter med organisering og hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forståelse for at sykehusets tid er verdifullt. 

Går til en terapeut på sykehuset fordi jeg sliter kognitivt, sliter med hukommelse søvn og organisering bl.a. Det er viktig for meg med disse avtalene for inntekt sikring i fremtiden for eksempel. 

Livet mitt har vært svært kaotisk den siste tiden og jeg trodde jeg ikke skulle jobbe en fredag, men skulle det likevel. Hadde lagt opp flere avtaler på fredagen, fordi jeg ikke klarer å følge med. 

Dette er nå andre gangen jeg får regning på ca 1500 fra sykehuset for ikke møtt til timen. Har ikke råd til disse regningene, sliter mye fra før. 

Burde ikke sykehuset kunne vise litt skjønn når man sliter på det mentale for glemte avtaler? Jeg hadde avtalene i kalenderen, men hodet skjønte ikke ar det var overlapping med jobb utenbys den dagen, så ble det for sent å avbestille før jeg oppdaget feilen. 

Anonymkode: 3394d...d5f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med hukommelse selv. Hjelper ikke alltid å ha det på kalenderen for den glemmer jeg å sjekke.

Viktige ting som timeavtaler, unger som skal i bursdag og slikt må ha en alarm samme morgen pluss en time før. Ved å ha en alarm på morgenen kommer det ikke så lett ut av bevisstheten.

Når det gjelder betaling for glemte avtaler mener jeg det er mulig å søke refusjon dersom du har en grunn, noe du kanskje kan ha.

• Liker 6
Skrevet

Har du snakket med behandlerne dine om dette?

Anonymkode: c18f7...8bf

• Liker 1
Skrevet

At du er glemsk er jo en elendig grunn da du har mange måter å huske noe viktig på hvis du gidder å fikse det med engang du lager en avtale. Er vel ikke værre enn å legge det til i kalenderen på mobilen, få en venn/familiemedlem til å legge det i sin kalender og sende deg sms dagen før.. skrive det på en lapp og henge det ved inngangsdøra? Altså, det er mange måter.. dette er selvforskyldt. Og du kaster bort verdifull tid for andre pasienter som kunne fått den timen, den boten du får skulle bare mangle. Skjerp deg.

Anonymkode: 29159...b12

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Går til en terapeut på sykehuset fordi jeg sliter kognitivt, sliter med hukommelse søvn og organisering bl.a. Det er viktig for meg med disse avtalene for inntekt sikring i fremtiden for eksempel. 

Livet mitt har vært svært kaotisk den siste tiden og jeg trodde jeg ikke skulle jobbe en fredag, men skulle det likevel. Hadde lagt opp flere avtaler på fredagen, fordi jeg ikke klarer å følge med. 

Dette er nå andre gangen jeg får regning på ca 1500 fra sykehuset for ikke møtt til timen. Har ikke råd til disse regningene, sliter mye fra før. 

Burde ikke sykehuset kunne vise litt skjønn når man sliter på det mentale for glemte avtaler? Jeg hadde avtalene i kalenderen, men hodet skjønte ikke ar det var overlapping med jobb utenbys den dagen, så ble det for sent å avbestille før jeg oppdaget feilen. 

Dette kan du sette varsel på telefonen for, du kan skrive lapp på kjøleskapet, inngangsdøra osv. Du må jo være litt proaktiv da.
Så klart du må betale, dette koster samfunnet enormt i tapt tid.

Endret av K.B.
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Hva tenker du er en ikke-godkjent grunn til å ikke stille til en avtale?

Barns plutselige sykdom, dyr som må til veterinær, stillestående trafikk, kronisk tidsoptimisme, forsovelse for et b-menneske, dyslektikere som sliter med klokke/tall, at man ikke finner kalenderen sin.... 

Og hvem skal utøve skjønn? 

Anonymkode: 49531...b56

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kommer sannsynligvis ingen vei med å

klage på dette. Ville snakket med behandler om dette og fått hjelp til å finne et bedre dystem. Alarm på telefonen er lurt, hjelp av venner lurt, men det er vanskelig å vite hva som vil hjelpe deg uten å kjenne deg.

Anonymkode: ce740...c38

• Liker 4
Skrevet

Leste en artikkel på NRK om nettopp dette for ikke så mange uker siden. Hvordan denne ordningen går ut over de som sliter mest fra før. For de som har alt på stell og få problemer i livet er sjelden de som har størst problemer med å møte opp til en helsetime.

Anonymkode: 98a3c...942

• Liker 4
Skrevet

Nei, det kan ikke sykehuset ta høyde for. Viktige avtaler kan du ha i mobilkalenderen med lyd-varsel. 

Anonymkode: 07fa2...74f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste en artikkel på NRK om nettopp dette for ikke så mange uker siden. Hvordan denne ordningen går ut over de som sliter mest fra før. For de som har alt på stell og få problemer i livet er sjelden de som har størst problemer med å møte opp til en helsetime.

Men hva tror du skjer om det ikke får konsekvenser som merkes overhodet?

For disse haster jo gjerne timene også, så antar de blir prioritert. Og også er overrepresentert. 

Da vil jo både de som sliter og de som har alt på stell stå uten legetimer. Fordi legene kun blir sittende og vente på pasienter som ikke dukker opp. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hva tror du skjer om det ikke får konsekvenser som merkes overhodet?

For disse haster jo gjerne timene også, så antar de blir prioritert. Og også er overrepresentert. 

Da vil jo både de som sliter og de som har alt på stell stå uten legetimer. Fordi legene kun blir sittende og vente på pasienter som ikke dukker opp. 

Tror ærlig talt ikke at det ville ha blitt en stor forandring. Antallet timer uten oppmøte ville kanskje gått bittelittegrann opp, men å ikke få gebyr er jo ikke hovedårsaken til at man møter opp. Man møter opp fordi man vil ha behandling.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tar kontakt med sykehuset, de er der for å hjelpe deg, og kan svare på om utfordringene dine er av en slik art at du kan søke refusjon, disse regningene er det et datasystem som sender ut, det er et automatisert system. 

Det vi driver med i denne tråden blir bare synsing, egentlig

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ærlig talt ikke at det ville ha blitt en stor forandring. Antallet timer uten oppmøte ville kanskje gått bittelittegrann opp, men å ikke få gebyr er jo ikke hovedårsaken til at man møter opp. Man møter opp fordi man vil ha behandling.

Er det bare å avlyse og få ny så blir timen nedprioritert ihht andre ting, så det hjelper absolutt på viljen til å møte opp. 

Det finnes hjelpemidler, kalendere og alarmer, så nei ingen unnskyldning. Sett alarm på dagen før, samme morgen, en time før etc. 

Anonymkode: d0903...092

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jo, de utviser skjønn. 

Jeg har hatt MS i 20 år og jeg har en håndfull "ikke møtt". Disse begrunner jeg og sender de per e-post til mitt sykehus sin fakturaavdeling. De sletter ALLTID kravet. 

Det samme gjelder min fastlege. Sier jeg i fra straks og begrunner hvorfor det resulterte i "ikke møtt" får jeg ikke krav. 

Og du som har kognitive utfordringer TS må bare få ei ordning på dette. Jeg er ganske sikker på at det løser seg for deg. Bare vær litt frempå. 

Anonymkode: d5f66...748

• Liker 4
Skrevet

Du må betale ja. Du kunne ha lagt inn timen på mobilen din.

Anonymkode: 75a2c...ac3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Huskelapp på mobilen med alarmer er en grei ting.Ha varsler i god tid før alt.

Anonymkode: 66b90...969

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv jeg som er i kategorien "strukturert" ville ofte droppet timer om jeg likevel ikke følte for det den dagen, og det ikke fikk økonomiske konsekvenser. Hvem har ikke stått der på morgenen og tenkt? "Huff, skulle heller hatt den timen neste uke"

Hva tror du da skjer med de som er i TS sin kategori? Jeg tror i alle fall ikke det motiverer til å finne et system med kalender, post it lapper, en venn som kan ringe, og alarm på telefon. 

• Liker 17
Skrevet

Tja. I og med at ventetidene er sykt lange på helsehjelp her i landet så er jeg for gebyr for å ikke møte til time. De sender dessuten sms en uke før, to dager før og dagen før, så det burde være mulig å få med seg at man har en time. I tillegg kan man legge det inn i kalenderen på telefonen. Der kan du velge så mange varsler du vil!

Sliter med å huske ting selv jeg altså, men det er bare å legge alt inn i kalenderen så fort det blir avtalt.

Anonymkode: 36457...2fc

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

For en pårørende som ser en av sine nærmeste slite mer og mer fordi ventelisten er så lang, så synes jeg det er greit ta de som ikke møter må betale. 

Anonymkode: 489e1...524

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Legg inn flere varsler på telefonen din.

Du får jo også varsel fra behandler, du kan jo kansellere timen når det kommer.

Anonymkode: dd453...10f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...