AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #21 Skrevet 15. februar 2023 Dere son er opptatt av å kalle voldelige foreldre for monstre og diverse skjellsord, vit at dere er en del av problemet. Dere er med å bidra til at disse foreldrene ikke søker hjelp. Anonymkode: d00e7...c39 4
Fru Uperfekt Skrevet 15. februar 2023 #22 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Slår de også andre? Slår de kollegaer, naboer, venner etc? Eller tør de ikke i frykt for å bli banket opp? Slår de barn fordi de vet at barna ikke kan ta igjen på samme måte som en kollega eller en nabo ville gjort? Er ikke det skikkelig feigt? Anonymkode: 33846...117 Slår ikke mine barn men fikk slag 2 ganger når jeg var ungdom og begge gangene fortjente jeg det… Mine er små engler i forhold til min oppførsel når jeg vokste opp
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #23 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dere son er opptatt av å kalle voldelige foreldre for monstre og diverse skjellsord, vit at dere er en del av problemet. Dere er med å bidra til at disse foreldrene ikke søker hjelp. Anonymkode: d00e7...c39 Jepp. Folk skammer seg og truer egen familie med å ikke si noe. Det skulle vært mindre fordømmelse og moralisering, men så bor vi i Nord- Korea med en befolkning som prøver å overgå hverandre i overlegen moral. Msk atferd er mer komplisert enn å dele folk inn i lydige engler vs. monstre- men noen vil alltid ha et behov for å hevde sin egen moralske fortreffelighet overfor et hvilket som helst publikum. Jeg synes nesten synd på dem 😄 Anonymkode: f85c6...e8b 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #24 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Feil- det er straffbart å slå barn!! Anonymkode: 55760...ae9 Rising også? Anonymkode: 72a38...c74
RockyRose Skrevet 16. februar 2023 #25 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forelderen min som slo meg var meget godt likt og ingen hadde trodd at hn var voldelig. Jeg trengte ikke å gjøre noe for å bli slått. Jeg sa hei på feil måte, likte ikke håret mitt. Jeg spiste for mye eller spiste for lite. Jeg hadde lagt på meg eller jeg var blitt tynn. Jeg var ikke et problembarn i motsetning til eldre søsken som ble favorisert og aldri slått. Jeg drakk ikke og brukte ikke narkotika. Anonymkode: 0ad1e...c60 Det trur eg nok dessverre er veldig vanleg! At folk får sjokk når dei høyre om slikt, fordi det hadde de aldri trudd. Tenkjer også det nesten må vere sånn når det er så "vanleg" 💔 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Rising også? Anonymkode: 72a38...c74 All fysisk vold er ulovlig! Heldigvis også slikt som ris osv. som folk har brukt(sikkert framleis brukar) i oppdragelse! 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #26 Skrevet 16. februar 2023 Folk som slår barnet sitt har vanligvis et smalt toleransevindu. De fleste av oss befinner oss i ett romslig ett, hvor det skal mye til før vi beveger oss ut av komfortvinduet vårt og mister all kontroll. Når vi beveger oss ut av det, slår andre deler av hjernen inn, reptilhjernen. Da kan enkelte mennesker oppleve å miste all kontroll og fornuft og oppleve at de gjør handlinger de egentlig mener er feil og ellers aldri ville gjort. Mange mennesker har utviklet smale toleransevinduer fordi de selv har blitt utsatt for mye dritt. Det skal lite til før reptilhjernen aktiveres, fordi de har levd levd med angst og frykt selv gjennom en årrekke. Da forsterkes faktisk signaleffekten til reptilhjernen og den aktiveres mye raskere. Når er det mange som ikke slår selv om de bikker denne grensen, men de gjør kanskje andre irrasjonelle ting. Det viktigste foreldre som slår ukontrollert gjør er å erkjenne at de har et problem og søker hjelp. De er ofte et offer selv og kan faktisk få hjelp. jeg velger å tro at de aller aller fleste absolutt ikke ønsker å slå barna sine. Og jeg skulle ønske vi snakket mer åpent om dette da statistikker viser at 20% av barn og ungdom opplever vold i nære relasjoner. Det er altfor mange. Og skadene disse barna får, både fysisk og ikke minst mentalt, vil prege dem resten av livet. Ett slag er nok til å skape en slik utrygghet i barnet at de aldri får utviklet seg sånn som de var ment til å utvikle seg. Ikke slå barna deres!!!!!! Dere aner ikke hvilken skade dere gjør Anonymkode: 1aeb7...4d1 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #27 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Folk som slår barnet sitt har vanligvis et smalt toleransevindu. De fleste av oss befinner oss i ett romslig ett, hvor det skal mye til før vi beveger oss ut av komfortvinduet vårt og mister all kontroll. Når vi beveger oss ut av det, slår andre deler av hjernen inn, reptilhjernen. Da kan enkelte mennesker oppleve å miste all kontroll og fornuft og oppleve at de gjør handlinger de egentlig mener er feil og ellers aldri ville gjort. Mange mennesker har utviklet smale toleransevinduer fordi de selv har blitt utsatt for mye dritt. Det skal lite til før reptilhjernen aktiveres, fordi de har levd levd med angst og frykt selv gjennom en årrekke. Da forsterkes faktisk signaleffekten til reptilhjernen og den aktiveres mye raskere. Når er det mange som ikke slår selv om de bikker denne grensen, men de gjør kanskje andre irrasjonelle ting. Det viktigste foreldre som slår ukontrollert gjør er å erkjenne at de har et problem og søker hjelp. De er ofte et offer selv og kan faktisk få hjelp. jeg velger å tro at de aller aller fleste absolutt ikke ønsker å slå barna sine. Og jeg skulle ønske vi snakket mer åpent om dette da statistikker viser at 20% av barn og ungdom opplever vold i nære relasjoner. Det er altfor mange. Og skadene disse barna får, både fysisk og ikke minst mentalt, vil prege dem resten av livet. Ett slag er nok til å skape en slik utrygghet i barnet at de aldri får utviklet seg sånn som de var ment til å utvikle seg. Ikke slå barna deres!!!!!! Dere aner ikke hvilken skade dere gjør Anonymkode: 1aeb7...4d1 Helt riktig. For de som ønsker å lese mer om toleransevinduet, anbefaler jeg Dag Nordanger sin modell. Anonymkode: 6170e...e48 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #28 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Folk som slår barnet sitt har vanligvis et smalt toleransevindu. De fleste av oss befinner oss i ett romslig ett, hvor det skal mye til før vi beveger oss ut av komfortvinduet vårt og mister all kontroll. Når vi beveger oss ut av det, slår andre deler av hjernen inn, reptilhjernen. Da kan enkelte mennesker oppleve å miste all kontroll og fornuft og oppleve at de gjør handlinger de egentlig mener er feil og ellers aldri ville gjort. Mange mennesker har utviklet smale toleransevinduer fordi de selv har blitt utsatt for mye dritt. Det skal lite til før reptilhjernen aktiveres, fordi de har levd levd med angst og frykt selv gjennom en årrekke. Da forsterkes faktisk signaleffekten til reptilhjernen og den aktiveres mye raskere. Når er det mange som ikke slår selv om de bikker denne grensen, men de gjør kanskje andre irrasjonelle ting. Det viktigste foreldre som slår ukontrollert gjør er å erkjenne at de har et problem og søker hjelp. De er ofte et offer selv og kan faktisk få hjelp. jeg velger å tro at de aller aller fleste absolutt ikke ønsker å slå barna sine. Og jeg skulle ønske vi snakket mer åpent om dette da statistikker viser at 20% av barn og ungdom opplever vold i nære relasjoner. Det er altfor mange. Og skadene disse barna får, både fysisk og ikke minst mentalt, vil prege dem resten av livet. Ett slag er nok til å skape en slik utrygghet i barnet at de aldri får utviklet seg sånn som de var ment til å utvikle seg. Ikke slå barna deres!!!!!! Dere aner ikke hvilken skade dere gjør Anonymkode: 1aeb7...4d1 Men hvis de har smale toleransevinduer så skal det vel like lite til før de også slår kollegaer eller naboer? Eller gjelder toleransevinduet kun når det kommer til barn? Anonymkode: e6064...887
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #29 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men hvis de har smale toleransevinduer så skal det vel like lite til før de også slår kollegaer eller naboer? Eller gjelder toleransevinduet kun når det kommer til barn? Anonymkode: e6064...887 Dette blir en veldig enkel sammenligning. Vold i nære relasjoner går ofte igjen i familier. Det er så lett å reparere det mønstret man har lært, selv om man egentlig vet at dette er feil. Særlig kommer man ut av den grønne delen av toleransevinduet når man er sliten og opplever å ikke mestre. Møtet med en grinete unge kan derfor vippe deg over i det røde området. Mange skammer seg veldig etterpå og lover seg selv å aldri gjøre dette igjen. Noen få søker hjelp, noen få tør å si det til noen. I min jobb spør jeg alle barn om de blir slått og alle foreldre om de har vært voldelige. De som tør å svare ja får da hjelp til andre strategier. Men mange tør ikke å si ja, og det er på grunn redsel for å miste barnet sitt og redsel for å bli møtt på en dårlig måte. Sånne innlegg som mange i denne tråden skriver bidrar til at foreldrene aldri tør å søke hjelp og derfor forsetter de sannsynligvis i de samme mønstrene sine. Anonymkode: d00e7...c39 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå