Gå til innhold

Folk som slår egne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slår de også andre? Slår de kollegaer, naboer, venner etc?

Eller tør de ikke i frykt for å bli banket opp? Slår de barn fordi de vet at barna ikke kan ta igjen på samme måte som en kollega eller en nabo ville gjort? Er ikke det skikkelig feigt?

Anonymkode: 33846...117

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ble slått som barn og ble forklart at det er kjærlighet. 

Nå som jeg er blitt mamma, kan jeg ikke forestille meg å legge hånd på barnet mitt. Bare tanken gjør meg kvalm. Jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan slike mennesker kan sove godt om natta. 

Tilbake til spørsmålet ditt: volden stoppet opp da jeg begynte å ta igjen. Da fikk hn selv smake sin egen medisin. 

Anonymkode: 0ad1e...c60

• Hjerte 5
Skrevet

Slår du en kollega får du politiet på nakken. Blir satt i håndjern og puttet på glattcelle.

Slår du barn risikerer du ingenting annet enn at barnevernet kanskje kommer og tar med seg ungen. Ingen konsekvenser for deg utover det.

Så folk slår barn rett og slett fordi det ikke gir noen konsekvenser. Mens det blir et sant helvete om man slår en kollega.

Anonymkode: 0d142...048

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller tør de ikke i frykt for å bli banket opp? Slår de barn fordi de vet at barna ikke kan ta igjen på samme måte som en kollega eller en nabo ville gjort? Er ikke det skikkelig feigt?

Fin vinkling og tror nok dette stemmer på en prikk. Det er grovt maktmisbruk så det holder. De tror vel det oppriktig lærer barna handling og konsekvens med denne metoden. Tenk at det var først på slutten av 90-tallet vi fikk den endelige loven om at det er forbudt å begå vold mot barn. Ikke bare slag. All form for vold.

Anonymkode: 9ee80...0bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slår du en kollega får du politiet på nakken. Blir satt i håndjern og puttet på glattcelle.

Slår du barn risikerer du ingenting annet enn at barnevernet kanskje kommer og tar med seg ungen. Ingen konsekvenser for deg utover det.

Så folk slår barn rett og slett fordi det ikke gir noen konsekvenser. Mens det blir et sant helvete om man slår en kollega.

De aller fleste som slår barna ville syntes det var helt grusomt å få barnevernet på nakken. Så konsekvens ville det uansett vært for dem om det skjedde. De færreste som slår barna er monstre som hater barna sine. De trenger hjelp til å håndtere følelsene sine og sinnemestring. Samt en del kunnskaper hva vold mot barn kan føre til.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg ble slått som barn og ble forklart at det er kjærlighet. 

Nå som jeg er blitt mamma, kan jeg ikke forestille meg å legge hånd på barnet mitt. Bare tanken gjør meg kvalm. Jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan slike mennesker kan sove godt om natta. 

Tilbake til spørsmålet ditt: volden stoppet opp da jeg begynte å ta igjen. Da fikk hn selv smake sin egen medisin. 

"Kjærlighet"? Det er det dummeste jeg har hørt. Bra du tok igjen. 

Anonymkode: f16f4...24d

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste som slår barna ville syntes det var helt grusomt å få barnevernet på nakken. Så konsekvens ville det uansett vært for dem om det skjedde. De færreste som slår barna er monstre som hater barna sine. De trenger hjelp til å håndtere følelsene sine og sinnemestring. Samt en del kunnskaper hva vold mot barn kan føre til.

Det kan hende du har rett i at folk som slår barn ikke hater barna sine. Men de er definitivt monstre. Tenk hvis en voldsutøver unnskylder seg med å si "huffameg jeg visste ikke at barnet fikk vondt, jeg trenger hjelp til å håndtere følelsene mine". Nei, folk som utover vold mot uskyldige og forsvarsløse barn har jeg absolutt ingen sympati for. De fortjener ikke å ha barn. 

Anonymkode: d7007...dcb

Skrevet

Hvem slår sitt barn? Må være noe alvorlig galt oppi hode isåfall. Slike mennesker skal være bak lås og slå.

Anonymkode: e4c7f...682

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan hende du har rett i at folk som slår barn ikke hater barna sine. Men de er definitivt monstre. Tenk hvis en voldsutøver unnskylder seg med å si "huffameg jeg visste ikke at barnet fikk vondt, jeg trenger hjelp til å håndtere følelsene mine". Nei, folk som utover vold mot uskyldige og forsvarsløse barn har jeg absolutt ingen sympati for. De fortjener ikke å ha barn. 

Anonymkode: d7007...dcb

De fortjener ikke å ha barn sier du. De fortjener ikke livets rett. 

Anonymkode: e4c7f...682

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, pappa slo eller truet med å slå alle som trosset han, han truet med å drepe både bestemor, onkel, naboene og Jehovas vitner. Mangel på impulskontroll og empati, stort behov for å kontrollere andre. Alle som ikke gjorde som han ville fjernet han fra livet sitt. 

Det ble aldri unnskyldt eller bortforklart at han slo meg, det var fordi jeg gjorde noe galt eller var feil på ulike måter (for trang genser, hadde venninne som røyka, så på tv når jeg ikke fikk lov, snakket for høyt, så frekk ut, så ut som en hore, osv).

Anonymkode: c6607...dd3

• Hjerte 5
Skrevet

Mange som mener at fysisk disiplin ikke er vold, og man har rett på å disiplinere sine barn.

Jeg fikk den type «disiplin» selv og sliter 30 år senere. Kommer aldri til å legge en hånd på mine barn, men har utagert fysisk tidligere mot mannen min fordi jeg ikke har lært å kontrollere/regulere den fysiske impulsen når jeg blir sint. Går til behandling for dette.

Anonymkode: d9577...b72

• Hjerte 3
Skrevet

I mange kulturer er man ansett som en dårlig forelder og oppdrager om man ikke bruker vold mot barna sine. Fullstendig absurd i mine øyne. Stakkars små som må oppleve det der. Frykt og smerte fra de som skal være de nærmeste omsorgspersonene og den største tryggheten i verden 

Anonymkode: bfe89...177

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Feil- det er straffbart å slå barn!!

Anonymkode: 55760...ae9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så å slå et barn, noen som er langt svakere enn deg, og ikke har noe annet sted å gå, er ikke feigt?

Anonymkode: 0e921...4f5

Skrevet

Ingen skal måtte trenge å slå barn for å korrigere deres adferd, noe som er en ille strategi. Tenker at de som gjør det, at de gjør det i mangel på bedre strategier for hvordan å korrigere adferd.

Nå ser man heldigvis sjelden at så skjer, i de familier hvor det skjer så synes i alle fall jeg ikke at foreldrene er skikket til å ha og ta seg av barn. Å slå er fullstendig meningsløst, mest av alt fordi det jo ikke er nødvendig da man kan korrigere barns adferd på bedre vis og uten å slå..

Dessverre er det en gang slik, at noen i større grad enn andre evner å ivareta barns behov, der foreldre slår barna svikter det totalt slik jeg ser det, ikke alle som har barn burde hatt det. Tidvis svikter foreldre totalt.

Skrevet

Jeg går ut fra at de som slår barna sine nå til dags ikke bedriver oppdragervold, men sliter med egne traumer og reaksjonsmønstre som de ikke klarer å bryte. At det blir barna og ikke kollegaer er kanskje fordi barna er så nære? Det er de du elsker høyest i verden og blir mest frustrert over når de ikke gjør som forventet. 

Anonymkode: 25b2f...0f2

• Hjerte 1
Gjest Warrior
Skrevet

Tviler på de slår andre men jeg vet ikke. Kanskje partneren. Hvis ikke begge foreldrene slår så er det jo ofte sånn at ene forelderen slår både partneren og barna. Det er aldri godt å si hvorfor folk slår egne barn og folk de liksom skal være glad i. Hvordan klarer de det? Det er så stygt gjort at jeg har ikke ord. Både stygt og feigt. Håper de som slår barna aldri får være i nærheten av barn igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så å slå et barn, noen som er langt svakere enn deg, og ikke har noe annet sted å gå, er ikke feigt?

Anonymkode: 0e921...4f5

Det er vel akkurat det ts meiner? 🙄

Eg trur nok også at dei fleste som slår born ikkje utøver vald ovanfor andre, spesielt vaksne og folk som kan gje konsekvensar/ta igjen. Born er så lojale, redde og forstår for lite, så er eit enkelt bytte. 1/5 born har blitt utsett for fysisk vold heime. Det er ein sjuk statistikk! 💔 

Skrevet
RockyRose skrev (2 timer siden):

Det er vel akkurat det ts meiner? 🙄

Eg trur nok også at dei fleste som slår born ikkje utøver vald ovanfor andre, spesielt vaksne og folk som kan gje konsekvensar/ta igjen. Born er så lojale, redde og forstår for lite, så er eit enkelt bytte. 1/5 born har blitt utsett for fysisk vold heime. Det er ein sjuk statistikk! 💔 

Forelderen min som slo meg var meget godt likt og ingen hadde trodd at hn var voldelig. 

Jeg trengte ikke å gjøre noe for å bli slått. Jeg sa hei på feil måte, likte ikke håret mitt. Jeg spiste for mye eller spiste for lite. Jeg hadde lagt på meg eller jeg var blitt tynn. 

Jeg var ikke et problembarn i motsetning til eldre søsken som ble favorisert og aldri slått. Jeg drakk ikke og brukte ikke narkotika. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du, det varierer. Vold generelt øker risikoen for familievold.

Ellers er jo ofte de nære relasjonene det mest krevende for dem med store emosjons- og reguleringsvansker. Ofte henger impulsiv vold mot barn og mot partner tett sammen.

Anonymkode: eafef...256

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...