AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg har en del indre hemoroider som oftr vrenger seg ut på utsiden og såkalte marisker (hudfolder rundt anus utvendig). Dette gir en del smerter og problemer med hygienen. Først skulle de i der hemoroidene fjernes med strikk innvendig. Fikk beskjed om at det ikke gjorde særlig vondt. Jeg syntes derimot det var helt uutholdelig vondt og da jeg ga beskjed om dette 20 min senere ble jeg heldigvis tatt på alvor og fikk lokalbedøvelse. Strikkene hjalp ikke selv om det ble forsøkt 2 ganger. Men de syntes likevel ikke problemet var stort nok til at de ville operere dem bort. Nå var jeg på en ny vurdering og undersøkelse og legen tilbydde seg å skjøre bort mariskene. Var ikke forberedt på dette så fort, og samme dagen, men takket selvfølgelig ja. De sa det ikke skulle gjøre særlig vondt da bedøvelsen gikk ut og at jeg ville kunne hode det i sjakk med Ibux og Paracet. Nå er det ca 8 timer etter inngrepet og jeg har tatt tilsammen 800 mg Ibux og 2 g Paracet fordelt på disse timene. Jeg skal legge meg nå og lurer på om det blir mye verre eller bedre i morgen. Tenkte å ta 400 mg Ibux og 1 g Paracet før jeg la meg også rundt kl 24 for å få sove (det er da 3 timer etter sist dose). Dere med erfaringer eller kunnskaper, vil det gjøre mye mer vondt fremover? Er det vondt å gå på do de neste dagene? Ble bedt om å ikke tørke meg, men å holde det rent ved å spyle meg hver game🙈 Høres stress ut, men sier vel noe om faren for smerter infeksjon? Det står generelt svært lite om dette tema på nett og håper noen har noen gode tips å dele. Anonymkode: 746c5...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Slet veldig etter første operasjonen, men ikke etter den andre. Var dessverre vondt en stund på do, ca 5-6 dager om jeg husker rett. Den verste smerten var borte dagen etter, og ømheten varte vel i 2-3 dager. Anonymkode: 5fd66...83c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Slet veldig etter første operasjonen, men ikke etter den andre. Var dessverre vondt en stund på do, ca 5-6 dager om jeg husker rett. Den verste smerten var borte dagen etter, og ømheten varte vel i 2-3 dager. Anonymkode: 5fd66...83c Hvorfor gjorde det mindre vondt etter andre tror du? Måtte du selv ta initiativ til å få flere operasjoner eller var det allerede planlagt at det skulle bli to fra start? Her fikk jeg bare beskjed om å ta kontakt igjen om jeg ikke var fornøyd eller fortsatt hadde plager. Det første som slo meg da jeg så meg i speilet var at jeg ikke så særlig forskjell i utseende mtp utposninger og folder. Ihvertfall ikke foreløpig. Så nesten verre ut😳🙈 Anonymkode: 746c5...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trådstarter18 Skrevet 26. april 2023 #4 Del Skrevet 26. april 2023 Legger inn min erfaring etter å ha lest mange skrekkhistorier av å fjerne marisker og å ta rektoskopi (undersøke endetarmen) og koloskopi (undersøke hele tarmen) Jeg synes ikke rektoskopi var vondt eller ubehagelig, veldig kort og grei undersøkelse (5min max). Koloskopi var heller ikke vondt (45min og 1.5t undersøkelse) Det var litt ubehagelig når slangen skulle inn, ellers ingen smerter, kun noe ubehag en sjelden gang når de skulle videre oppover i tarmen i svingene. Dette var ikke relatert til hemoroider eller marisker men undersøkelse pga IBS og mageplager over flere år. Spurte lege om henvisning til rektoskopi på Aleris, fikk time i midten av mars og operasjon i april, alt i alt max 3 måneder fra henvisning til operasjon. Egenandel på ca 375, men hadde frikort så betalte bare 75kr. Gruet meg til å fjerne marisker ved endetarmen, da jeg leste at det var veldig vondt og lege sa at det kom til å være veldig vondt pga mange nerver, nødvendig med sykmelding og smertestillende. Jeg er nå på dag 1 etter operasjon, (operasjon i narkose, 20min max) Rett etter operasjonen dro jeg på flere ærend, handlet mat og hadde besøk på kvelden. Har ikke hatt noen smerter i det heletatt og ikke tatt noe smertestillende. Positivt overrasket og håper dette fortsetter. Kun såvidt litt ubehag om jeg bøyer eller strekker meg, hoster eller nyser, eller etter jeg har vasket meg forsiktig. Såret er åpent pga infeksjonsfare og fordi man kan risikere at stingene rakner om man syr. Er litt rødt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk med våtservietter, ikke behov for truseinnlegg/bind. Hadde tatt meg fri fra jobb noen dager for sikkerhets skyld, men ga beskjed nå at jeg kunne komme på jobb ettersom jeg ikke har noen plager, kun såvidt litt bankende følelse/litt øm/sår i perioder, dette er ikke ubehagelig eller vondt. Fjerner lett marisker igjen. Ser allerede at det ser mye bedre ut der nede selv om det er litt hovent. Tror det vil gro fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansa20 Skrevet 6. desember 2023 #5 Del Skrevet 6. desember 2023 Høres fint ut 😄. Satser på at det går like fint for min del i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zitra Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Kan jeg spørre om dere som har fjernet marisker og hemoroider fikk et fint resultat? Jeg er på dag 14 etter fjerning av hemoroide +magisk og de første 8 dagene var jævlige. Har blødd en del og jeg er livredd for at det lukter vondt av meg. Nå er det ikke vondt lenger, men kan ikke kjenne at resultatet er blitt bra. Mulig det fortsatt er hovent, men syns det er nye utvekster og kuler. Vil de gå vekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå