Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inflasjonen viser få tegn på å gi seg med det første, og de nye inflasjonstallene fra USA er høyere enn forventet.

Hva har det å si for deg?

Det betyr at USA kommer til å skru opp renten mer aggresivt enn forventet, og kronen vil tape seg ytterligere i verdi.

Hva betyr det at kronen taper seg i verdi?

Det betyr at alt som importeres i Norge blir dyrere. Med andre ord så vil du ha råd til mindre av importerte varer, noe som betyr det aller aller meste av varer du kjøper. Det betyr også at Norges rentehevinger vil strekke seg over lengre tid enn forespeilet.

Hvordan kan man da beskytte seg mot inflasjon?

Det finnes mange hypoteser på hva som er lurt å gjøre for å forhindre tap av kjøpekraft i perioder med høy inflasjon.

1. Selskap som klarer å overføre inflasjonen over til kundene sine og opprettholde inntjeningen vil kunne kompansere for inflasjon ved å betale utbytte. Med andre ord så kan ordinære aksjer i lønnsomme selskap være en god beskyttelse mot tap av kjøpekraft.

2. Å putte penger i råvarer vil også kunne gi en besnyttelse mot tapt kjøpekraft, selv om gull og andre edle metaller ofte har prestert dårlig i perioder med veldig høy inflasjon

3. Å eie en eiendoms portefølje hvor man kan leie ut med en yield tilsvarende inflasjon vil også kunne beskytte mot inflajon, men det vil ikke være mulig å oppnå en forsvarlig grad av diversifisering med mindre man har veldig mye kapital. Fremfor å eie lokale eiendommer vil det derfor være et smartere valg å putte pengene i et eiendoms-fond (REIT) om man skal investere mindre enn 100 millioner kroner.

4. Å flytte pengene over til en mer verdifull valutta kan forhindre tap av kjøpekraft i det norske forbrukermarkedet ettersom den tapte kjøpekraften til grads skyldes høyere renter på utenlandsk valutta sammenliknet med Norske kroner. Amerikanske dollar har 4.75% styrings rente sammenliknet med Norges 2.75%, og har på grunn av rentedifferansen (+ andre faktorer) steget 30% iløpet av de 5 siste årene og 14% iløpet av det siste halvåret.

5. Å kjøpe inflasjonssikrett statsobligasjon (TIPS) vil bevare kjøpekraften din innad det landet du investerer i. Om dette landet har en sterkere valutta enn Norge, så vil du få en dobbel effekt.

Det viktigste prinsippet å følge i perioder med høy inflasjon er å spre verdiene sine i forskjellige aktiva-klasser.  Det er ingen som vet med sikkerhet hvor man må befinne seg for å bevare kjøpekraften sin i tider med stor finansiell usikkerhet, derfor vil det dummeste man kan gjøre være å putte alle verdiene sine på én plass. For eksempel å putte hele formuen sin i ett aksjeselskap eller en enkel eiendm eller en enkelt råvare. Derfor må man alltid investere i flere selskaper, flere eiendommer og flere obligasjober av gangen. Man må også spre verdiene sine mellom disse aktiva-klassene.

Inflasjon ødelegger liv, og det er for mange først når kjøpekraften er borte de innser hva som egdntlig har skjedd. Inflasjon er som barkebiller, når de først setter seg, så er det en smertefull og langvarig prossess før man kan friskmelde huset og kan si at problemet er bekjempet.

Anonymkode: d8068...c0c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kraftig kronesalg i februar

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Pressemeldinger/2023/2023-01-31-valuta/

Valutatransaksjonar i februar 2023

Noregs Bank vil kjøpe valuta på vegner av staten tilsvarande 1900 millionar kroner kvar dag i februar 2023.

Den norske stat har inntekter frå petroleumsverksemda i både kroner og valuta. Ein del av desse inntektene blir kvart år brukt til å dekke eit planlagt underskot på statsbudsjettet, det oljekorrigerte underskotet. Resten blir spart i valuta i Statens pensjonsfond utland (SPU). På oppdrag frå Finansdepartementet gjennomfører Noregs Bank dei naudsynte valutatransaksjonane knytta til bruken av petroleumsinntekter over statsbudsjettet og til sparing i SPU. 

Skrevet

Bør man betale ned ekstra på lån nå? Pga inflasjon? Er helt blank på dette jeg... 

Anonymkode: acb28...d6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bør man betale ned ekstra på lån nå? Pga inflasjon? Er helt blank på dette jeg... 

Anonymkode: acb28...d6b

Ja.  Hvis du har mulighet, så betal ned på lån.  Betalt ned på det lånet som har høyest rente først.  

Jeg blir matt når jeg leser om folk her på KG som forteller om hvor mye de sparer hver måned, for så å fortelle at de har lån.  En liten buffer er fornuftig å ha, men alt annet bør brukes til å betale på gjeld.  Har man f.eks. en nyere bil og et dyrt billån, så er det smart å selge, bytte til en rimeligere bil og betale ned på lånet.  

Et tips.  Følg med på finans- og inflasjonsutviklingen i USA.  Når rentene settes opp der, er det et dårlig tegn.  Husk at det er dollar som ruler i verden.  

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Amossa said:

Ja.  Hvis du har mulighet, så betal ned på lån.  Betalt ned på det lånet som har høyest rente først.  

Jeg blir matt når jeg leser om folk her på KG som forteller om hvor mye de sparer hver måned, for så å fortelle at de har lån.  En liten buffer er fornuftig å ha, men alt annet bør brukes til å betale på gjeld.  Har man f.eks. en nyere bil og et dyrt billån, så er det smart å selge, bytte til en rimeligere bil og betale ned på lånet.  

Et tips.  Følg med på finans- og inflasjonsutviklingen i USA.  Når rentene settes opp der, er det et dårlig tegn.  Husk at det er dollar som ruler i verden.  

Det er heller ikke noe godt tegn at styringsrenten er 0%. 

Anonymkode: 75ab0...9d0

• Liker 2
Skrevet

Ja, tror dere meg nå hvis jeg sier som styrer media sier: You will own nothing and be happy. Renten skal opp sa jeg, og alle bare, nei den skal flate seg ut også gå ned.. jeg visste dette som med så mye annet før noen andre i Norge. Slutt å les ekkokammeravisene.

Anonymkode: 1cafc...cc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...