Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøvde med første, det ble såpass traumatisk med blødende sår, depresjon og dehydrert baby. Det viste seg nemlig at jeg ikke produserte melk i det hele tatt, i likhet med både min mor og bestemor, men det var ifølge jordmor ikke mulig, så det var streng beskjed om å bare amme og amme. Hun fikk en kraftig oppstramming av barnelegen når det endte med at babyen ble dehydrert.

Med nummer to ga jeg beskjed allerede før fødsel at amming ikke var aktuelt, men det var jo da notert i journalen.

En fordel med dette er jo at far har kunnet være like delaktig hele tiden. Vi har kunne dele på alt, og ungene har hele tiden vært like tilknyttet far som mor.

Anonymkode: 4132e...ca7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøvde med første, det ble såpass traumatisk med blødende sår, depresjon og dehydrert baby. Det viste seg nemlig at jeg ikke produserte melk i det hele tatt, i likhet med både min mor og bestemor, men det var ifølge jordmor ikke mulig, så det var streng beskjed om å bare amme og amme. Hun fikk en kraftig oppstramming av barnelegen når det endte med at babyen ble dehydrert.

Med nummer to ga jeg beskjed allerede før fødsel at amming ikke var aktuelt, men det var jo da notert i journalen.

En fordel med dette er jo at far har kunnet være like delaktig hele tiden. Vi har kunne dele på alt, og ungene har hele tiden vært like tilknyttet far som mor.

Anonymkode: 4132e...ca7

noen jordmødre er altså noen arrogante fitter altså. Bra hun ble satt på plass. Håper hun lærte

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Skrevet

Et tips hvis noen vil ha lenger perm, så kan man også ta gradert permisjon, så man er borte fx en eller to dager i uka, fremfor en lenger periode helt fraværende, om det passer for arbeidsgiver :) 

Anonymkode: 87f78...1b9

da må jo begge foreldrene ha det slik at en av de alltid er hjemme

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei? Men baby er ikke så glad i ligge for seg selv. Tror det er ganske vanlig i starten? Det har begynt å bli bedre, da, nå kan jeg innimellom sette baby fra meg en liten stund så lenge jeg fremdeles er i samme rommet. Baby er bare 3,5 måneder.

Ammer for så vidt ganske ofte, dog, for pupp løser 75% av problemene i verden når man er så liten. Som også vil si at det gjør livet til mamma 75% enklere. 

Anonymkode: 38997...267

bæresjal? Da kan du pisse med ungen hengende på deg

• Liker 1
Skrevet

Et tips hvis noen vil ha lenger perm, så kan man også ta gradert permisjon, så man er borte fx en eller to dager i uka, fremfor en lenger periode helt fraværende, om det passer for arbeidsgiver :) 

Klar over det, men det passer ikke for oss. 

Anonymkode: caede...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Mange menn vil ikke ha ukene sine». Hvilke menn er dette? Alle menn jeg kjenner har gledet seg til sine uker. Syns ikke en kvinne fortjener noe mer eller mindre enn en mann. Fortjener er et veldig rart ord for meg å bruke i denne sammenhengen. 

flere menn fra blant annet kolleger. da helst de unge født på 90 tallet. De har menn med så viktige jobber som tjener godt. De elsker jobben sin nemlig over alt... Jo kvinnen fortjener det mer etter det hun har vært igjennom

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Klar over det, men det passer ikke for oss. 

Anonymkode: caede...ed1

Det forstår jeg. Jeg skrev det bare som et tips til andre som leser :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to barn, begge er flaskebarn. Det ble bestemt før fødsel. Jeg har også mine grunner til hvorfor, og jeg var åpen og ærlig med jordmor og annet helsepersonell om valget mitt og grunnen bak. Skrev det i fødebrevet jeg hadde med meg. Jeg opplevde respekt og forståelse hele veien, og de var behjelpelige med flasker og mat på sykehuset. 
Har aldri angret, for meg har flaskemating vært helt naturlig og riktig for oss. Barna mine er 4 og 2, og de er allikevel sterkt knyttet til meg (for de som måtte mene at amming er alfa og omega for tilknyttingen sin del), de er friske og raske, nesten aldri syke (for de som måtte mene at flaskebarn har dårligere immunforsvar) og er ellers to lykkelige, fornøyde og matglade jenter. 

Det viktigste er å ta de valgene man føler er riktig for sin familie. I dag er mme såpass bra at morsmelk ikke er nødvendig for at barn skal overleve. Det blir fine folk av flaskebarn også. 

Anonymkode: b957a...85c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

jeg trengte mer enn 6 uker så er bedre man får for lang enn for kort. og ja jegsyns mødre fortjener mer permisjon enn far, spesielt siden mange menn helst ikke vil ha permisjonsukene sine. Vet det er de som nyter den og men er flust av menn som helst vil slippe.

For kvinner som trenger mer enn 6 uker så bør det være sykemelding som er gjeldende,  altså at permisjonen blir noe forskjøvet fordi sykemelding trer inn i stedet for.

Permisjon er ikke noe man "fortjener". Det er en ordning for at baby skal få en god start på livet, en ordning som begge foreldre burde ha like stor rett til å benytte seg av, hvor såklart mor burde få noen få uker ekstra til å heles etter fødselen. Det er en grunn for det heter "6 ukers kontrollen". Det er fordi at da skal kroppen ha blitt tilhelet igjen for de aller fleste etter fødselen.

Anonymkode: 2061b...3ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 10.06):

Dette er sant, men amming har svært mye å si iht tilknytning. At amming gir høyere IQ er utdatert, og det vet de aller fleste ☺️

Anonymkode: a1517...5ec

Er vel heller sånn at de som ammer har høyere iq enn de som ikke ammer og at det er det barnet arver. 

Anonymkode: 63831...daa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel heller sånn at de som ammer har høyere iq enn de som ikke ammer og at det er det barnet arver. 

Wow.. 

Anonymkode: 3defc...a6d

• Liker 1
Skrevet

Bare gi prosessert mat til din nyfødte du, jeg gir morsmelk, kun det beste er godt nok for mitt barn🥰 det fortjener det, at andre gir annenrangs til sitt for være deres problem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

dette innlegget beviser ikke den påstanden akkurat...

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For kvinner som trenger mer enn 6 uker så bør det være sykemelding som er gjeldende,  altså at permisjonen blir noe forskjøvet fordi sykemelding trer inn i stedet for.

Permisjon er ikke noe man "fortjener". Det er en ordning for at baby skal få en god start på livet, en ordning som begge foreldre burde ha like stor rett til å benytte seg av, hvor såklart mor burde få noen få uker ekstra til å heles etter fødselen. Det er en grunn for det heter "6 ukers kontrollen". Det er fordi at da skal kroppen ha blitt tilhelet igjen for de aller fleste etter fødselen.

hvorfor mener du at permisjonen skal være kortest mulig? permisjonen er for mor og barn. og etterhvert far 

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. I noen familier så kan man gjerne ha barn som er ammet og barn som ikke er ammet. Det er ikke sånn at de som da har blitt ammet har høyere IQ enn de som ikke har blitt det.

Bare vås du kommer med her.

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

dette innlegget beviser ikke den påstanden akkurat...

Er vel mye statestikk på at høyt utdannede oftere ammer, og at høyt utdannede har høyere iq enn de med lav eller ingen utdanning.  

Hvorfor må fakta benektes bare for å søte som alt er like bra?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.58):

Jeg har bestemt meg for ikke amme når babyen blir født. Tanken på det føles bare ikke riktig ut i mitt hode.

Er det flere som har valgt bort amming allerede før fødsel? 

Anonymkode: 0414a...661

Jeg gjorde det. Ba om en tablett forhindre melkeproduksjon. Fikk tabletten.

Anonymkode: 714a8...ab3

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

hvorfor mener du at permisjonen skal være kortest mulig? permisjonen er for mor og barn.

Jeg sier da ikke at permisjonen skal være kortest mulig. Jeg sier at mor bør ha litt mer permisjon enn far pga helse. Jeg sier bare at hun trenger ikke dobbel så mye permisjon som far.

Permisjonen er for barnets del. Ikke for mor, ikke for far, men for barnet . Denne permisjonen kan far ta like greit som mor. Det blr ikke være automatikk i at mor skal ha mest.

• Liker 1
Skrevet

Når folk ikke vil amme fordi de er redd puppene endrer seg så kan man jo spørre om de er modene nok for å få barn. 

Velger man å få barn velger man også å sette egene behov til side for å prioritere barnets, noe annet er jo bare helt merkelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når folk ikke vil amme fordi de er redd puppene endrer seg så kan man jo spørre om de er modene nok for å få barn. 

Velger man å få barn velger man også å sette egene behov til side for å prioritere barnets, noe annet er jo bare helt merkelig.

har noen her skrevet at det var grunnen?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...