Gå til innhold

Velge bort amming

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange kvinner bruker amming for å hindre far i å bli likeverdig med tanke på f.eks permisjon. Så ja, mange kvinner tenker mer på seg selv enn på barnets beste når de ammer i det uendelige...

Anonymkode: 2061b...3ed

Mulig du har opplevd dette, men særlig mange er det nok ikke. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For deg så var det kanskje det minst egoistiske du har gjort. (Har lest om de smertene du opplevde). Men sånn er det ikke for alle.

Man kan da fint gi barnet morsmelk selv om man bruker flaske. Pumping er en fin løsning.

Pumping vil jo ta mye, mye mer tid. Skal mor bruke masse tid på å pumpe så far kan få starte permisjonen tidligere? Det hørtes fryktelig egoistisk ut fra fars side.

Har du ikke hørt om de? De fins overalt. Du finner nok endel av dem også i denne tråden. Hvorfor skal du være hjemme i hele 8 måneder? Permisjonen burde være likt fordelt mellom dere.

Jeg regner med mannen tar halve graviditeten også, da. Si ifra når det er tilfelle. 

Du skriver jo som mor er et eggeklekkeri og matprodusent som far kan bruke for å skaffe seg et barn. Kvinner ofrer/risikerer ganske mye for å lage dette barnet, hva mener du partneren skal ofre? Ingenting? Bare få et barn med tilhørende fôr servert i armene når det passer ham? Så kan mor gå tilbake på jobb og tjene litt penger for dem i stedet? Du utviser null empati for det som liksom skal være partneren din i denne situasjonen.

Anonymkode: 38997...267

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei? Men baby er ikke så glad i ligge for seg selv. Tror det er ganske vanlig i starten? Det har begynt å bli bedre, da, nå kan jeg innimellom sette baby fra meg en liten stund så lenge jeg fremdeles er i samme rommet. Baby er bare 3,5 måneder.

Ammer for så vidt ganske ofte, dog, for pupp løser 75% av problemene i verden når man er så liten. Som også vil si at det gjør livet til mamma 75% enklere. 

Nei det er ikke spesielt vanlig å ikke tåle at babyen gir fra seg en lyd sånn at du må bære på den hele tiden.

Babyen utnytter deg bare og bruker deg som smokk. Livet hadde vært enklere om du sluttet med dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 1.56):

Mulig du har opplevd dette, men særlig mange er det nok ikke. 

Pumping vil jo ta mye, mye mer tid. Skal mor bruke masse tid på å pumpe så far kan få starte permisjonen tidligere? Det hørtes fryktelig egoistisk ut fra fars side.

Jeg regner med mannen tar halve graviditeten også, da. Si ifra når det er tilfelle. 

Du skriver jo som mor er et eggeklekkeri og matprodusent som far kan bruke for å skaffe seg et barn. Kvinner ofrer/risikerer ganske mye for å lage dette barnet, hva mener du partneren skal ofre? Ingenting? Bare få et barn med tilhørende fôr servert i armene når det passer ham? Så kan mor gå tilbake på jobb og tjene litt penger for dem i stedet? Du utviser null empati for det som liksom skal være partneren din i denne situasjonen.

I motsetning til mange kvinner her så har jeg faktisk empati for min partner. Du trodde kanskje jeg var mann som skriver på denne måten. Det er jeg ikke. Jeg er kvinne.

Nei, mor trenger ikke bruke masse tid på å pumpe for at far skal starte permisjon tidligere. Morsmelkerstatning funker også veldig bra.

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod.  

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke spesielt vanlig å ikke tåle at babyen gir fra seg en lyd sånn at du må bære på den hele tiden.

Babyen utnytter deg bare og bruker deg som smokk. Livet hadde vært enklere om du sluttet med dette.

Babyen er ikke selvbevisst nok til å utnytte noen som helst. Det er grunnleggende instinkter det er snakk om.

Vi mennesker er bæredyr. At babyen ligger for seg selv har evolusjonsmessig betydd at den var sårbar for rovdyr. Om babyen gråter når du legger den ned er det ofte fordi den er redd, ikke fordi babyen utnytter deg.

Anonymkode: 7242c...6df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til mange kvinner her så har jeg faktisk empati for min partner. Du trodde kanskje jeg var mann som skriver på denne måten. Det er jeg ikke. Jeg er kvinne.

Nei, mor trenger ikke bruke masse tid på å pumpe for at far skal starte permisjon tidligere. Morsmelkerstatning funker også veldig bra.

Hvis du ser på en graviditet som et "offer " og at du skal ha en premie etterpå  i form av en lang permisjon burde du strengt tatt vurdere om du i det hele tatt burde bli gravid. 

nå er det jo den som har vært gravid som trenger lengst permisjon ofte for å komme seg etter fødselen og da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 3.57):

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Uansett hvordan du snur og venner på det, graviditet, fødsel, amming, det er et offer man gjør som kvinne for å få barn. Som kvinne tar man vesentlig større risiko for egen helse enn det en mann gjør.

Å dele permisjonen 50-50 for at det skal være "likestilt" er ikke likestilling. Ekte likestiling er når man begge har like utgangspunkt.

Anonymkode: 7242c...6df

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du ikke hørt om de? De fins overalt. Du finner nok endel av dem også i denne tråden. Hvorfor skal du være hjemme i hele 8 måneder? Permisjonen burde være likt fordelt mellom dere.

Har det falt deg inn at kanskje far også ønsker at mor skal kunne amme frem til baby spiser mer fast føde? Her tok pappaen forlenget permisjon i andre enden. Han var uansett delaktig fra dag 1 med begge barna. 

Anonymkode: d0bb3...e9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å ikke amme nr3, siden vi ikke fikk det til med første og andre. Har nå ammet i over 2år 😅❤️

Anonymkode: 42bb4...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 14.30):

Nå blir jeg vel skutt, men jeg valgte å ikke amme. Å vet du hva ? Jeg er den eneste i venninnegjengen som har hatt en stressfri permisjon med nok søvn, en baby som var fornøyd fra dag 1, minimalt med gråt, ikke noe problem å ta med ut på kafé, sove i vogn, gode søvnrutiner fra 2 mnd alder, minimalt med nattevåk… Angrer ikke et sekund. Ungen er frisk og fin, glad og fornøyd, sosial og glad i mat. 

Jeg ser at de som på død og liv skal fullamme stresser seg halvt ihjel… flere av de har fått fødselsdepresjon, angst og gud vet hva… de sliter med nattesøvnen, er våken flere ganger om natten enda barna er både 1,3 og 4 år. 

Anonymkode: 2e9a8...0f7

Dette blir jo å trekke konklusjoner ut i fra egen synsing. Jeg har fullammet begge mine og har hatt null stress rundt det, heller ingen av de diagnosene du ramser opp og insinuerer er typisk for ammende kvinner - for meg høres det ut som mer styr å måtte opp og lage flaske på natten. MEN, jeg kan jo ikke tilskrive barnas personlighet og/eller egenskaper på bakgrunn av ammingen likevel. Det er helt ok å velg og ikke amme av ulike årsaker, men man behøver ikke reklamere for at det er mye bedre og at man da får unger som sover hele natten.

Det varierer og kan likegjerne være at du har er "enkelt barn". Jeg kjenner flere med barn som aldri har blitt ammet som sliter med nattesøvnen likevel- det er store variasjoner. For noen fungerer det kjempe bra å amme, for andre ikke, alle må gjøre det som funker for seg selv. Man behøver ikke romantisere hverken amming eller flaskemating. 

Anonymkode: f3557...6b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det stemmer ikke at det er helt uten nyanser, men når man bestemmer seg for å la være å prøve så er det ganske umodent. Det er ikke lenger mors ønsker som bør prioriteres, men barnets behov. Amming er ikke bare svært gunstig for den lille babyen, men den gir også en spesiell nærkontakt til baby. Babyers første bevegelser etter fødsel er som regel å prøve å finne frem til mors bryst, det er instinktivt som hos andre pattedyr. Trist å nekte babyen dette uten å ha prøvd. Amming er ikke lett for alle, og man må ofte jobbe mye for det, men gud så givende for den lille om man mestrer det. 

Anonymkode: 956e0...134

Hvordan kan du kategorisk påstå at ammeveiledningen er nyansert, har du snakket med alle som jobber i barselomsorgen her i landet? Det er faktisk slik at det er forskjell på folk og ja, noen helsepersonell er mer nyanserte i sine råd enn andre. Og  noen pusher hardere og er mer ensporet enn andre. Og enkelte pålegger mer skam og dårlig samvittighet på den fødende. 

Jeg etterlyser bedre veiledning. Altfor lite fokus på at amming kan være så vanskelig og smertefullt at det faktisk kan være bedre for mor og for barn å la være. Ingen er tjent med at mor blir deprimert eller følelsesmessig distansert til sitt eget barn fordi ammingen er så smertefull eller psykisk krevende (f.eks dersom mor er tidligere overgrepsutsatt). Noen kjenner seg selv og egne forutsetninger så godt at de vet at det riktige er å la være å prøve. 

Anonymkode: c319f...e1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg få barn nr 3, så kommen jeg IKKE til å amme. Med nr 1 knota jeg og gråt HVER dag, og sure fortvilte jordmødre som trøkka ungen over puppen og sa at jeg MÅ prøve mer. Samme med nr 2, jeg gråt og gråt, blødde og hadde vondt, og samme sure jordmødrene kom inn å satt på ammefilm til meg for å vise hvor viktig det var med amming. De vrei på hodet til barnet og klemte brystvorta mi inn i munnen til barnet mens jeg og barnet gråt. Endte med brystbetennelse fra en annen verden som jeg kan med hånden på hjertet si at var 100 ganger værre enn fødselen. Aldri følt meg så liten og maktesløs, tråkka på og deprimert som alt maset og presset med viktigheten med amming...

Anonymkode: 3f052...74d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får sitt første barn er det dessverre bare noen kvinner som ikke vet bedre om hva som er barnets beste. Den oppførsel du beskriver er verken bra for mor eller barn.

Det er så latterlig dumt å se på hvordan noen kvinner oppfører seg som om baby er deres eiendel. "Min graviditet, "mitt offer" "mitt barn"... Ofte så blir disse barna de mest uselvstendige mammadaltene, men det er kanskje det som er målet når man er så selvsentrert at man bare ser seg selv og ikke barnet?

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe denne tråden beviser så er det at man ALDRI må finne på å si hvorfor man velger å gjøre ting på den ene eller den andre måten. 

Anonymkode: 3defc...a6d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 15.54):

Det er vel bare å fortelle helsepersonell og andre at du ikke vil det beste for barnet ditt fordi du selv «føler» at dine behov skal gå foran ungen sine. Så har du parkert diskusjonen. 

Men å ikke amme når man kan amme? Wow. 

Anonymkode: 62e9f...25a

Det er faktisk ikke slik at det er det beste for barnet å amme fordi man kan amme.

Å ha en mor som hater deg fordi du ligger på brystet og har angst hver gang hun skal amme babyen. Er det det beste for babyen? Å ha en utmattet mor som sitter deprimert og ammer babyen helt uten følelser og misliker babyen. Er det det beste for babyen?

Denne tråden er helt tydelig et bevis på at man er mer opptatt av hva andre gjør og shame dem, enten de ammer eller ei. Man blir aldri god nok for andre. Man er egoist, enten man ammer eller ikke. Man er udugelig, enten man ammer eller ikke. Man er det ene og det andre. 

Hva med at vi bare prøver å begynne respektere mødre - og fedre - og er sikre på at de tar de beste valgene for seg selv og familien? Fremfor å være en som shamer og skaper mer utrygghet for den babyen man tror man prøver å redde :) 

Anonymkode: 87f78...1b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 timer siden):

nå er det jo den som har vært gravid som trenger lengst permisjon ofte for å komme seg etter fødselen og da

I utgangspunktet så bør kvinnen få noen uker ekstra som hun trenger fors å komme seg på, det er jeg enig med deg i. Men de aller fleste kvinner trenger ikke mer enn de første 6 ukene til dette. Selv var jeg veldig klar etter 2 uker. Så damene trenger altså ikke dobbel så lang tid permisjon som mennene "for å komme seg" , likevel så tar de fleste damene denne permisjonen (den tredelen som er til fordeling dem mellom).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet så bør kvinnen få noen uker ekstra som hun trenger fors å komme seg på, det er jeg enig med deg i. Men de aller fleste kvinner trenger ikke mer enn de første 6 ukene til dette. Selv var jeg veldig klar etter 2 uker. Så damene trenger altså ikke dobbel så lang tid permisjon som mennene "for å komme seg" , likevel så tar de fleste damene denne permisjonen (den tredelen som er til fordeling dem mellom).

jeg trengte mer enn 6 uker så er bedre man får for lang enn for kort. og ja jegsyns mødre fortjener mer permisjon enn far, spesielt siden mange menn helst ikke vil ha permisjonsukene sine. Vet det er de som nyter den og men er flust av menn som helst vil slippe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

jeg trengte mer enn 6 uker så er bedre man får for lang enn for kort. og ja jegsyns mødre fortjener mer permisjon enn far, spesielt siden mange menn helst ikke vil ha permisjonsukene sine. Vet det er de som nyter den og men er flust av menn som helst vil slippe.

«Mange menn vil ikke ha ukene sine». Hvilke menn er dette? Alle menn jeg kjenner har gledet seg til sine uker. Syns ikke en kvinne fortjener noe mer eller mindre enn en mann. Fortjener er et veldig rart ord for meg å bruke i denne sammenhengen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Mange menn vil ikke ha ukene sine». Hvilke menn er dette? Alle menn jeg kjenner har gledet seg til sine uker. Syns ikke en kvinne fortjener noe mer eller mindre enn en mann. Fortjener er et veldig rart ord for meg å bruke i denne sammenhengen. 

Min mann gleder seg til perm, men vil ikke ha mer enn sine 15 uker. Det er faktisk også grunnen til at vi ikke valgte 80 % lønn, for han ønsker ikke 4 ekstra uker. Han er ny i jobben og ønsker ikke for langt fravær. Så da tar jeg noe ulønna for at vi får et drøyt år med permisjon, det passer med bhg-start. 

Anonymkode: caede...ed1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min mann gleder seg til perm, men vil ikke ha mer enn sine 15 uker. Det er faktisk også grunnen til at vi ikke valgte 80 % lønn, for han ønsker ikke 4 ekstra uker. Han er ny i jobben og ønsker ikke for langt fravær. Så da tar jeg noe ulønna for at vi får et drøyt år med permisjon, det passer med bhg-start. 

Anonymkode: caede...ed1

Et tips hvis noen vil ha lenger perm, så kan man også ta gradert permisjon, så man er borte fx en eller to dager i uka, fremfor en lenger periode helt fraværende, om det passer for arbeidsgiver :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. 

+ ryddet for krenkende innhold. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...