Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg klarer knapt å få gått på do, lage mat til meg selv utgår fullstendig, så med mindre du kommer innom den halvtimen og lager istand og tar vasken og i tillegg står opp for meg og gjør klart vannbad hver gang i løpet av natten (det tar meg 2 sek å dytte puppen i retning baby, trenger knapt åpne øynene), så tror jeg ikke det er aktuelt. Selv om det bare tar en halvtime i forberedelser o.l. så tar amming 0 minutter til sammenlikning. 

Anonymkode: 38997...267

Hvis du knapt får gått på do og lage mat til deg selv er det noe som er alvorlig galt. Henger barnet ditt i pumpen 24/7 så du ikke får gjort noe annet?

Anonymkode: 2061b...3ed

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Grosumme smerter faktisk, kanskje du har en lav smerteterskel? Fikk dere sjekket om babyen hadde for stramt tungebånd? Det er ganske vanlig når det gjør vondt ved amming, 

Anonymkode: a1517...5ec

Opplevd nervesmerter noen gang? Når tannlegen borrer i tanna uten bedøvelse? Slik føltes det for meg, hver gang barnet skulle ha mat, døgnet rundt i 5 måneder. Fordi det "går seg til". Det var ikke noe galt med verken barn eller stillingen. Var flere ganger på helsestasjon for ammeveiledning. 

De smertene var grusomme. Ikke bare smertene i seg selv, men at de ble assosiert med babyen. Det var ikke verdt det, verken for meg eller barnet. 

Jeg taklet det i de 5 måneder fordi jeg beit meg i handa som "smertelindring" og for å ikke lage lyd. Det er helt sykt når jeg tenker på det i ettertid. Dette var under korona, så hadde det vært normale tider så hadde kanskje jeg møtt på flere som hadde snakket meg til fornuft. 

"lav smerteterskel" faktisk. 

Anonymkode: 7242c...6df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mange kvinner bruker amming for å hindre far i å bli likeverdig med tanke på f.eks permisjon. Så ja, mange kvinner tenker mer på seg selv enn på barnets beste når de ammer i det uendelige...

Veldig rar tankegang, jeg ammer fordi det er barnets beste men også fordi det er bra for meg som mor helsemessig. Jeg ammer ikke fordi jeg ønsker mer permisjon, eller hindre far i noe som helst. Jeg tror ikke far gråter av at jeg hver natt er den som står opp med barnet fordi hun skal ha mat/ammes, eller står opp om morgenen fordi hun skal ammes før far kan stå opp og ta over i helgene..Sikkert noen kvinner som er slik du fremstiller det, eller kanskje du har følt dette selv? Jeg vet ikke, men generelt sett vil jeg si dette ikke stemmer. 

Anonymkode: 4312a...c65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mange kvinner bruker amming for å hindre far i å bli likeverdig med tanke på f.eks permisjon. Så ja, mange kvinner tenker mer på seg selv enn på barnets beste når de ammer i det uendelige...

Disse kvinnene har jeg aldri hørt om. Tror ikke urmannen gikk rundt og sutret over at han ikke fikk matet baby. Amming er ren biologi. 

Mitt barn kommer til å få lov til å amme hvertfall til han er 1 år - det er jo faktisk anbefalt - uavhengig av at far går ut i permisjon ved 8 mnd. Det er vel strengt tatt bare merarbeid på meg som da skal jobbe, amme og helt sikkert nattamme i tillegg. På hvilken måte er det egoistisk?

• Liker 1
Skrevet
Anononyma skrev (8 minutter siden):

Disse kvinnene har jeg aldri hørt om. Tror ikke urmannen gikk rundt og sutret over at han ikke fikk matet baby. Amming er ren biologi. 

Mitt barn kommer til å få lov til å amme hvertfall til han er 1 år - det er jo faktisk anbefalt - uavhengig av at far går ut i permisjon ved 8 mnd. Det er vel strengt tatt bare merarbeid på meg som da skal jobbe, amme og helt sikkert nattamme i tillegg. På hvilken måte er det egoistisk?

Har du ikke hørt om de? De fins overalt. Du finner nok endel av dem også i denne tråden. Hvorfor skal du være hjemme i hele 8 måneder? Permisjonen burde være likt fordelt mellom dere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Wow. Å amme barnet mitt er det minst egoistiske jeg noensinne har gjort. Jeg hadde ALDRI ammet om det ikke var for barnets skyld. Amming er jobb. Med flaskemating kan du faktisk la andre mate babyen og selv ha pause.

Anonymkode: 7242c...6df

For deg så var det kanskje det minst egoistiske du har gjort. (Har lest om de smertene du opplevde). Men sånn er det ikke for alle.

Man kan da fint gi barnet morsmelk selv om man bruker flaske. Pumping er en fin løsning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke hørt om de? De fins overalt. Du finner nok endel av dem også i denne tråden. Hvorfor skal du være hjemme i hele 8 måneder? Permisjonen burde være likt fordelt mellom dere.

Fordi jeg har gått gravid, jeg har født og min kropp var maltraktert de første 8 ukene av barnets liv. Det er vel faktisk slik at mors kropp skal ha hele 4. trimester til å komme seg så hvorfor i h. skal permisjonen deles likt? Skal jeg bære frem barnet, for så å gå rett tilbake i jobb så fort kroppen er noenlunde oppegående, fordi da skal far kose seg sammen med barnet?

Igjen, dette handler om biologi! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uenig. Far har ikke gått gravid i ni måneder og utsatt kroppen for alle slags prøvelser. Bare å få helsa tilbake tar uker om ikke måneder, og bør tilsi at mor er lengre hjemme. Jeg synes dagens ordning er bra, fedre har en tildelt tredjedel som bare er deres, og så kan familien selv bestemme over den ene tredjedelen. 

Anonymkode: caede...ed1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 9.06):

Dette. TAKK for at du er en av de gode. Virker som om en del som jobber i barselomsorgen er helt fanatisk opptatt av å pushe amming etter mor-barn-vennlig initiativ, helt uten nyanser. Det er ikke god barselomsorg. 

Anonymkode: c319f...e1e

Det stemmer ikke at det er helt uten nyanser, men når man bestemmer seg for å la være å prøve så er det ganske umodent. Det er ikke lenger mors ønsker som bør prioriteres, men barnets behov. Amming er ikke bare svært gunstig for den lille babyen, men den gir også en spesiell nærkontakt til baby. Babyers første bevegelser etter fødsel er som regel å prøve å finne frem til mors bryst, det er instinktivt som hos andre pattedyr. Trist å nekte babyen dette uten å ha prøvd. Amming er ikke lett for alle, og man må ofte jobbe mye for det, men gud så givende for den lille om man mestrer det. 

Anonymkode: 956e0...134

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uenig. Far har ikke gått gravid i ni måneder og utsatt kroppen for alle slags prøvelser. Bare å få helsa tilbake tar uker om ikke måneder, og bør tilsi at mor er lengre hjemme. Jeg synes dagens ordning er bra, fedre har en tildelt tredjedel som bare er deres, og så kan familien selv bestemme over den ene tredjedelen. 

Anonymkode: caede...ed1

Men det er jo ikke sånn at familien bestemmer over den siste tredjedelen, det er det i all hovedsak mor som gjør. Jeg syns godt at mor kan få 6 uker ekstra permisjon i forhold til mor, som er den tiden det normalt maks tar før kroppen er på plass igjen. Men bortsett fra det så burde permisjonen fordeles likt.

• Liker 1
Skrevet
Anononyma skrev (10 minutter siden):

Fordi jeg har gått gravid, jeg har født og min kropp var maltraktert de første 8 ukene av barnets liv. Det er vel faktisk slik at mors kropp skal ha hele 4. trimester til å komme seg så hvorfor i h. skal permisjonen deles likt? Skal jeg bære frem barnet, for så å gå rett tilbake i jobb så fort kroppen er noenlunde oppegående, fordi da skal far kose seg sammen med barnet?

Igjen, dette handler om biologi! 

Der fikk du fram egoismen jeg har snakket om ganske tydelig  hvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Men det er jo ikke sånn at familien bestemmer over den siste tredjedelen, det er det i all hovedsak mor som gjør. Jeg syns godt at mor kan få 6 uker ekstra permisjon i forhold til mor, som er den tiden det normalt maks tar før kroppen er på plass igjen. Men bortsett fra det så burde permisjonen fordeles likt.

I forhold til far skulle det stå 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Pumping er en fin løsning.

Nå har ikke jeg pumpe vennlige bryst. Så for meg er pumping et mareritt da det krever flere pumpe runder for bare 1 måltid, så pumping er ikke en fin løsning for alle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker permisjonen burde fordeles slik det passer familiene best. I vårt tilfelle ønsker ikke far sin permisjon, han syns det er kjedelig å gå hjemme de 15 ukene han MÅ gå hjemme. Hadde det vært mulig hadde han gitt bort sine uker til meg, kanskje ikke alle men meste parten av disse ukene. Fordi han trives best på jobb, og trives med avbrekket jobben gir fra å konstant vær hjemme med baby. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har ikke jeg pumpe vennlige bryst. Så for meg er pumping et mareritt da det krever flere pumpe runder for bare 1 måltid, så pumping er ikke en fin løsning for alle. 

Nei, akkurat som amming ikke er en god løsning for alle 😉 Jeg mener at hver enkelt får finne den løsningen med mating som passer best for seg. Det jeg reagerer på er et ammepress som fører til psykisk uhelse hos kvinner fordi de ikke blir opplyst om at det finnes gode alternativer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, akkurat som amming ikke er en god løsning for alle 😉 Jeg mener at hver enkelt får finne den løsningen med mating som passer best for seg. Det jeg reagerer på er et ammepress som fører til psykisk uhelse hos kvinner fordi de ikke blir opplyst om at det finnes gode alternativer.

Amming er en god løsning for meg da, jeg kan bare ikke pumpe og gi flaske;) men ja mamming før amming 100%. 

Skrevet

Jeg tenker permisjonen burde fordeles slik det passer familiene best. I vårt tilfelle ønsker ikke far sin permisjon, han syns det er kjedelig å gå hjemme de 15 ukene han MÅ gå hjemme. Hadde det vært mulig hadde han gitt bort sine uker til meg, kanskje ikke alle men meste parten av disse ukene. Fordi han trives best på jobb, og trives med avbrekket jobben gir fra å konstant vær hjemme med baby. 

Ja jeg er i utgangspunktet enig med deg i det. Men vi ser at uttaket til fedrene henger sammen med hvor mange uker fedrekvoten har vært på der og da. Og det er et tydelig signal på at folk ikke velger det som er best,  men det som kvinnen i forholdet samt mannens arbeidsgiver vil...

Oss f.eks, med 1.tok han ulønnet permisjon 20 % (dette var året før fedre fikk selvstendig rett). 

Nr. 2 og 3 tok han all permisjonen,  og med nr 4 så tok jeg alt...

Så vi gjorde det som var best for familien, men de fleste gjør det som er best for kvinnen...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Amming er en god løsning for meg da, jeg kan bare ikke pumpe og gi flaske;) men ja mamming før amming 100%. 

Det er bra 😊 Så sant man finner det som passer best selv, uten press ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Orker ikke lese hele tråden, men kan fortelle at jeg valgte bort amming i god tid før fødsel. Jeg var veldig klar på at jeg ikke skulle amme og at jeg ikke ville diskutere noe mere rundt dette. Fødsel forløp ved planlagt keisersnitt og jeg fikk to stk Dostinex-tbl like etterpå for å stoppe melkeproduksjonen. Akkurat da informerte sykepleier om at ved å ta tbl var det ikke mulig å ombestemme meg etterpå. Jeg tok tbl og fikk morsmelkerstatning for babyen fra første stund. Babyen er nå 17 år og tro det eller ei, men hxn er i dag en tilsynelatende normal ungdom på 17 år med god helse og en velfungerende hjerne i tillegg. Utrolig at det faktisk kan gå bra med barn som aldri ble tilbudt puppen ved ankomst jorden! 

Jeg kan legge til at barnet var både planlagt og elsket til tross for lang overgrepshistorikk i barndommen hos meg som mor. At jeg skjønte at amming ville skape store tilknytningsproblemer for meg er jeg sjeleglad for at ingen gikk inn på videre diskusjoner rundt den gangen. Jeg fikk også innvilget keisersnitt, noe som helt klart var best for både barnet og meg slik situasjonen var i vårt tilfelle. Jeg ble betrygget med at planlagte keisersnitt var lite risikabelt og jeg fikk full støtte i dette. Jeg blir så oppgitt over folk som ikke forstår at det kan ligge svært gode grunner bak valg de selv aldri ville tatt fordi de selv ikke aner noe om forutsetningene til den enkelte. Jeg smilte yndig på barselgruppa da jeg satt med flasken og ble anklaget for å være en både selvopptatt og dårlig mor som var mer opptatt av redsel for hengepupper enn å ivareta eget barn. Mange har nok tatt meg for å være dum, men jeg føler ikke på et forklaringsbehov for noe som helst overfor idioter som ikke evner å forstå at deres verden ikke alltid er lik med den verden andre har vokst opp i. Etter fødsel og tilrettelegging for en god oppvekst for barnet har jeg med tiden klart å ta avstand fra egne traumer i oppveksten. Skulle ønske folk flest kunne slutte å mase så jævla mye om den derre amminga når noen en sjelden gang ikke føler det naturlig. Da har de oftest gode grunner til å føle som de gjør selv om det er vanskelig å forstå for folk flest!

Anonymkode: 8fb7d...b82

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du knapt får gått på do og lage mat til deg selv er det noe som er alvorlig galt. Henger barnet ditt i pumpen 24/7 så du ikke får gjort noe annet?

Nei? Men baby er ikke så glad i ligge for seg selv. Tror det er ganske vanlig i starten? Det har begynt å bli bedre, da, nå kan jeg innimellom sette baby fra meg en liten stund så lenge jeg fremdeles er i samme rommet. Baby er bare 3,5 måneder.

Ammer for så vidt ganske ofte, dog, for pupp løser 75% av problemene i verden når man er så liten. Som også vil si at det gjør livet til mamma 75% enklere. 

Anonymkode: 38997...267

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...