Gå til innhold

Velge bort amming

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Neida, når det FUNKER og man ikke har smerter osv. så er det ofte praktisk og greit. Om mor og barn trives med det er det jo supert.

Anonymkode: c319f...e1e

Det tok 8 uker med smerter før vi kom dit, men jeg er sjeleglad jeg valgte å stå i det og prøve alt som kunne prøves. Sier ikke at det vil fungere til slutt for alle, og jeg legger meg heller ikke borti hva andre velger, men jeg skjønner heller ikke denne flaskeforherligelsen. Fakta er jo at amming i utgangspunktet er bedre, så da gir det vel mening at helsepersonell prøver å støtte opp om det heller enn å bare si «jaja du prøvde i alle fall» hvis det ikke går seg til med en gang. Selvfølgelig vil det være tilfeller hvor det er best for både mor og barn å droppe ammingen, men så lenge det ikke er flertallet så begynner man vel gjerne med motsatt utgangspunkt. 

Anonymkode: 38997...267

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tok 8 uker med smerter før vi kom dit, men jeg er sjeleglad jeg valgte å stå i det og prøve alt som kunne prøves. Sier ikke at det vil fungere til slutt for alle, og jeg legger meg heller ikke borti hva andre velger, men jeg skjønner heller ikke denne flaskeforherligelsen. Fakta er jo at amming i utgangspunktet er bedre, så da gir det vel mening at helsepersonell prøver å støtte opp om det heller enn å bare si «jaja du prøvde i alle fall» hvis det ikke går seg til med en gang. Selvfølgelig vil det være tilfeller hvor det er best for både mor og barn å droppe ammingen, men så lenge det ikke er flertallet så begynner man vel gjerne med motsatt utgangspunkt. 

jeg hadde aldri stått i et slikt helvete i 2 hele mnd. Sykt at helsepersonell fortsetter å pushe på med amming uansett hvor jævlig det måtte være. 2 mnd er dritlenge

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg klarer knapt å få gått på do, lage mat til meg selv utgår fullstendig, så med mindre du kommer innom den halvtimen og lager istand og tar vasken og i tillegg står opp for meg og gjør klart vannbad hver gang i løpet av natten (det tar meg 2 sek å dytte puppen i retning baby, trenger knapt åpne øynene), så tror jeg ikke det er aktuelt. Selv om det bare tar en halvtime i forberedelser o.l. så tar amming 0 minutter til sammenlikning. 

Så for deg ville det ikke vært et godt alternativ. For meg som fint kan gå på do, spise og gjøre husarbeid så er ikke flaskelaging et problem. I så fall hadde jeg fått pappaen til å ta seg av det. Amming er supert for de som KAN amme. Men for oss som ikke klarer det så blir man fort vandt til flasker. 

Anonymkode: 3defc...a6d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fint at dere kom ut på andre siden av det og fint at du føler det var verdt det :) Men jeg mener likevel at man skal være ytterst forsiktige med å hylle det og berømme folk for å stå i smerter så lenge. Man kan ikke vite hvor lenge det tar før det går seg til eller OM det i det hele tatt gjør det. Noen ganger er det en forholdsvis enkel fix (som å klippe tungebånd hvis det er et problem), men andre ganger ser alt fint ut men det fungerer likevel ikke. Å oppmuntre nybakte mødre til å bare stå i det uten noen endedato, det er litt skummelt. Det er ikke bra å grue seg til hver amming i ukesvis.

Nei, synes heller ikke man skal forherlige flaskemating, det har sine negative sider det også (f.eks plastfksponering). Litt mer balansert informasjon og veiledning hadde vært fint :) Kanskje mer info om når man kanskje burde vurdere å gi opp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ammet første i 11 måneder. og vurderer å ikke amme nr 2. Jeg HATET ammingen, og er ganske sikker på at den var med på å skade tilknytningen. 

Jeg slet enormt mye med smerter. Dere vet den følelsen når tannlegen borrer uten bedøvelse? Slik var det i starten ved hver amming i 5 måneder. Hver eneste gang babyen lagde lyd fikk jeg et støkk, adrenalinkick. Jeg ble rett og slett redd. Var verst om natten fordi det betydde alltid amming. Noen som igjen førte til ekstremt lite søvn hele ammeperioden.

Den reaksjonen satt i i over et år, selv om det sluttet å gjøre vondt etter 5 mnd. Slet også mye med tette melkeganger. Babyen ville ikke ta flaske, og jeg fikk knapt noe melk ut når jeg pumpet. Opplevde heller aldri å lekke melk. Tok alltid lang tid før melka kom igang ved ammingen.

Jeg slet i tillegg med andre ting pga graviditet/fødsel. Nå når jeg er gravid med nr 2 så har jeg ikke lyst til å forbinde babyen min med smerte. Jeg har lyst til å kjenne på positive følelser. Og jeg tror ikke babyen har godt av en mor som kun gjør det fysiske, men som egentlig ikke vil være der. 

Vet at jeg IKKE kommer til å fullamme ihvertfall. Og om jeg får de samme probleme som sist, så blir det flaskebarn.

Jeg ofret det emosjonelle, en mor som smiler og snakker til babyen sin mot de rent fysiske behovene. Og helt ærlig, så tror jeg ikke den magiske morsmelka veier opp for det.

Anonymkode: 7242c...6df

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ammet første i 11 måneder. og vurderer å ikke amme nr 2. Jeg HATET ammingen, og er ganske sikker på at den var med på å skade tilknytningen. 

Jeg slet enormt mye med smerter. Dere vet den følelsen når tannlegen borrer uten bedøvelse? Slik var det i starten ved hver amming i 5 måneder. Hver eneste gang babyen lagde lyd fikk jeg et støkk, adrenalinkick. Jeg ble rett og slett redd. Var verst om natten fordi det betydde alltid amming. Noen som igjen førte til ekstremt lite søvn hele ammeperioden.

Den reaksjonen satt i i over et år, selv om det sluttet å gjøre vondt etter 5 mnd. Slet også mye med tette melkeganger. Babyen ville ikke ta flaske, og jeg fikk knapt noe melk ut når jeg pumpet. Opplevde heller aldri å lekke melk. Tok alltid lang tid før melka kom igang ved ammingen.

Jeg slet i tillegg med andre ting pga graviditet/fødsel. Nå når jeg er gravid med nr 2 så har jeg ikke lyst til å forbinde babyen min med smerte. Jeg har lyst til å kjenne på positive følelser. Og jeg tror ikke babyen har godt av en mor som kun gjør det fysiske, men som egentlig ikke vil være der. 

Vet at jeg IKKE kommer til å fullamme ihvertfall. Og om jeg får de samme probleme som sist, så blir det flaskebarn.

Jeg ofret det emosjonelle, en mor som smiler og snakker til babyen sin mot de rent fysiske behovene. Og helt ærlig, så tror jeg ikke den magiske morsmelka veier opp for det.

Nettopp. Når man får en angstreaksjon av at babyen våkner fordi da vet man at man må legge den til brystet... sier seg selv at da er det ikke friskt og det er ikke positivt for tilknytningen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er fint at dere kom ut på andre siden av det og fint at du føler det var verdt det :) Men jeg mener likevel at man skal være ytterst forsiktige med å hylle det og berømme folk for å stå i smerter så lenge. Man kan ikke vite hvor lenge det tar før det går seg til eller OM det i det hele tatt gjør det. Noen ganger er det en forholdsvis enkel fix (som å klippe tungebånd hvis det er et problem), men andre ganger ser alt fint ut men det fungerer likevel ikke. Å oppmuntre nybakte mødre til å bare stå i det uten noen endedato, det er litt skummelt. Det er ikke bra å grue seg til hver amming i ukesvis.

Nei, synes heller ikke man skal forherlige flaskemating, det har sine negative sider det også (f.eks plastfksponering). Litt mer balansert informasjon og veiledning hadde vært fint :) Kanskje mer info om når man kanskje burde vurdere å gi opp.

Dette er jeg for øvrig 100% enig i. 

Og jeg vet ikke om jeg hadde holdt ut så lenge om det ikke var for at 1) jeg fikk mye oppfølging underveis og smertene endret seg også, så noen av tiltakene hadde virkning og det føltes som fremgang, og 2) at jeg var alene og ikke hadde kapasitet til flaskestyr uansett, så det var egentlig aldri et reelt alternativ (alternativet ville vært ferdigblandet nan i romtemperatur matet med engangskopper 😅).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Men skjønner du ikke at den shamingen du og dine meningsfeller bedriver, ikke biter på de som ikke bryr seg? De som driter i det gjør som de vil. 

De du derimot rammer, er de som så veldig gjerne vil få det til, som sårt ønsker å få til ammingen fordi er det jo det beste for barnet blablabla, så de presser seg og prøver og prøver og står i grusomme smerter i ukevis og månedsvis. Det er DE som tar det til seg og som føler seg enda verre. Ikke de som dropper amming av det du mener er egoistiske og dårlige grunner, de kjenner det knapt. 

Nei, for de som har lest innleggene mine har også fått med seg at det er ikke er dem jeg snakker om. 

Anonymkode: eeb97...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette er jeg for øvrig 100% enig i. 

Og jeg vet ikke om jeg hadde holdt ut så lenge om det ikke var for at 1) jeg fikk mye oppfølging underveis og smertene endret seg også, så noen av tiltakene hadde virkning og det føltes som fremgang, og 2) at jeg var alene og ikke hadde kapasitet til flaskestyr uansett, så det var egentlig aldri et reelt alternativ (alternativet ville vært ferdigblandet nan i romtemperatur matet med engangskopper 😅).

Det er nok et godt poeng. At det i det minste var i endring, at noen av tiltakene førte til opplevd forbedring, da er det såklart lettere å holde motet oppe og stå i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 11.21):

Enig med deg. Selv om begge mine første ble ammet så skulle jeg ønske at noen så meg og hvor mye det gikk ut over min psyke. Med nr 2 førte det til fødselsdepresjon, besøk av akutt ambulantteam hjemme i stua, ukesvis med oppfølging og far som måtte ta over deler av permisjon.

Jeg satt kun og gråt, ammet, lufttørket, pumpet og helbredet sår i store smerter. Fikk brystbetennelse, feber, trøske, sopp, og flere runder med gule stafylokokk-infeksjoner som krevde antibiotika. De første månedene brukte jeg på å reise rundt til ammepol, lege, helsesøster, spesialist og apotek.

Og når du sitter der i sorgen og føler deg så enormt mislykket i utgangspunktet så klamrer du deg fort til det eneste helsepersonell rundt det fokuserer på og det er hvor "flink pike" man er som ikke gir opp og at det er det beste for babyen. Mens du sitter der kl 03 på natta og pumper blod mens babyen gråter fordi du ikke klarer å legge til brystet og men desperat prøver å få gitt barnet mat.

Begynner nesten å gråte bare jeg skriver det, ammingen har vært noe av det værste jeg har gjort på akkord med meg selv. Og jeg har gjort det 2 ganger likevel i frykt for å bli dømt eller føle meg som en dårlig mor. Denne gangen skal jeg gi meg selv bedre forutsetninger til å nyte det å få barn og kjenne på kjærlighet og glede i stedet 🙏🏻

Anonymkode: 259a6...199

Gule stafylokokker er antibiotikaresistente bakterier, så det får man ikke får gule stafylokokker. Man blir akuttinnlagt på sykehus og blir lagt i karantene :P 

Anonymkode: a1517...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du synes det er merkelig at folk blir sprø av å utsettes for grusomme smerter mange ganger i døgnet (ja, for noen betyr amming nettopp det)? Ok.

Grosumme smerter faktisk, kanskje du har en lav smerteterskel? Fikk dere sjekket om babyen hadde for stramt tungebånd? Det er ganske vanlig når det gjør vondt ved amming, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gule stafylokokker er antibiotikaresistente bakterier, så det får man ikke får gule stafylokokker. Man blir akuttinnlagt på sykehus og blir lagt i karantene :P 

ALLE gule stafylokokker er ikke det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

ALLE gule stafylokokker er ikke det

Det finnes ikke et flertall av gule stafylokokker, det finnes derimot et flertall av stafylokokker. 
Gule stafylokokker er én undergruppe av stafylokokker, så har du flere stafylokokker. 

Du tenker kanskje på MRSA, og det var det jeg refererte til som antibiotikaresistente. MRSA er gule stafylokokker som har utviklet antibiotikaresistes, så ser jeg uttalte meg misvisende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dummeste jeg har lest EVER!!

Anonymkode: f7933...66a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 14.03):

Så godt og høre at du ikke har møtt noe ubehag rundt det! 

uansett hvor jeg snur meg, så har jeg blitt dømt for det, og skjønner ikke helt hvorfor jeg må forsvare valget mitt og det er ganske vondt og ikke bli hørt eller respektert på området. 

Anonymkode: 0414a...661

Du må bare la vær å snakke om det. Ingen bryr seg om dette når babyen er født uansett. Du trenger heller ikke noen trist bakgrunnshistorie for å forsvare flaskemating. Dette er ditt valg. Så lenge du er trygg på avgjørelsen din så går det helt fint:)

Anonymkode: be36e...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

JA. Og det der, burde INGEN oppfordres til å bare lide seg igjennom. Det er dårlig barselomsorg. Det er helt sinnsykt. Så jævla viktig er det ikke med morsmelk at det er verdt å ofre mors helse. Hvorfor er det ingen helsepersonell som setter seg ned med folk i den situasjonen du var i og sier, "du... det er greit å gi seg altså. Man skal ikke amme for enhver pris".

Jeg ble presset av jordmor og helsesykepleier til å fortsette å amme selv om jeg hadde en stor klump i puppen som melken ikke ville ut av. Fikk rett ut beskjed om at jeg ikke prøvde hardt nok og at jeg bare måtte amme mer. Jo mer jeg ammet, jo mer økte melkeproduksjonen i begge puppene, men melken kom seg fortsatt ikke ut av puppen med klump i. Men den klumpen var garantert en melkeklump, så da måtte jeg bare amme mer og mer og mer, for baby la ikke på seg nok. Klumpen var for øvrig ikke melk, det var en svulst.

Anonymkode: 81c5b...9ab

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 18.17):

Så hvis man ammer så tenker man bare på seg selv, mener du? Ikke barnets beste?

Anonymkode: caede...ed1

Mange kvinner bruker amming for å hindre far i å bli likeverdig med tanke på f.eks permisjon. Så ja, mange kvinner tenker mer på seg selv enn på barnets beste når de ammer i det uendelige...

Anonymkode: 2061b...3ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.58):

Jeg har bestemt meg for ikke amme når babyen blir født. Tanken på det føles bare ikke riktig ut i mitt hode.

Er det flere som har valgt bort amming allerede før fødsel? 

Ja.

Anonymkode: 71017...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange kvinner bruker amming for å hindre far i å bli likeverdig med tanke på f.eks permisjon. Så ja, mange kvinner tenker mer på seg selv enn på barnets beste når de ammer i det uendelige...

Anonymkode: 2061b...3ed

Wow. Å amme barnet mitt er det minst egoistiske jeg noensinne har gjort. Jeg hadde ALDRI ammet om det ikke var for barnets skyld. Amming er jobb. Med flaskemating kan du faktisk la andre mate babyen og selv ha pause.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 23.24):

hvordan de møter motstanden på området. 

Du kan si «hold kjeft og pass på deg selv».

Jeg avviste blankt en hver diskusjon. Jeg hadde mine grunner og det har ingen andre noe med.

Anonymkode: 71017...b6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...