Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei kanskje hun ikke har behov. Men kanskje faren også har behov for å få vært alene med baby uten å ha moren hengende over seg og fortelle at han gjør allting galt...

Jeg var igang med idrett igjen da baby var 2 uker, men vi har alle forskjellige behov. Man må bare kunne se litt lenger enn seg selv og tenke på hele familien, ikke bare seg selv.

Anonymkode: 2061b...3ed

Her har du jo kommet med hele poenget selv. Det er meg som er hun du referer til her og nei, jeg har minimalt behov for å gjøre ting uten baby hans første leveår. Trene, jobbe, gå på vinkveld eller shopping har jeg hele resten av livet til å gjøre.

Pappaen her i huset både legger, skifter bleier, bader, leker og koser med baby, men han har på sin side vært veldig opptatt av at han synes det er fint at barnet vårt ammes. Det betyr ikke at jeg fratar han noen tilknytning. Han og baby storkoser seg sammen med andre aktiviteter.

men som du selv skriver så koker jo det hele ned til hva som er riktig for hver enkelt familie! 

Dette vil jo ikke ts finne ut av dersom hun ikke engang gir det ene alternativet en sjans!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den erfaringen jeg selv har er at morsmelkerstatning er mer mettende, og at de

Nei kanskje hun ikke har behov. Men kanskje faren også har behov for å få vært alene med baby uten å ha moren hengende over seg og fortelle at han gjør allting galt...

Jeg var igang med idrett igjen da baby var 2 uker, men vi har alle forskjellige behov. Man må bare kunne se litt lenger enn seg selv og tenke på hele familien, ikke bare seg selv.

Anonymkode: 2061b...3ed

Så hvis man ammer så tenker man bare på seg selv, mener du? Ikke barnets beste?

Anonymkode: caede...ed1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren til en venninne av moren min valgte å ikke amme. Det var ingen av jordmødrene eller legene hun var borti under svangerskap og fødsel som hadde noen innvendinger, og helsestasjonen la seg heller ikke opp i det. De eneste hun møtte noen form for motstand fra var andre mødre som hadde ammet hele veien. Flere av venninnene hennes hadde ammet litt og gått over til MME senere og angret på at de ikke bare ga MME fra dag 1.

Jeg fikk tilbud om tablett som stoppet melkeproduksjonen før vi forlot fødestua, men valgte å prøve amming likevel. Og jeg angrer fremdeles som en hund på at jeg ikke tok i mot.

Anonymkode: 81c5b...9ab

• Liker 5
Skrevet

Blir direkte overrasket over hvor skjøre enkelte kvinner er. Beklager, altså, men da lurer jeg på om man i det hele tatt skulle ha fått barn om man feks blir i psykisk ubalanse av å amme. 

Anonymkode: 1518b...38f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Barnets beste bør gå foran ganske mye. De som setter seg selv foran barnets beste når det ikke er alvorlige grunner til det, bedømmer jeg.

Anonymkode: eeb97...d52

Et glimrende eksempel på at frasen

«Kvinner er kvinner verst» virkelig stemmer. 

Anonymkode: 5d5dc...e57

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du hadde hatt en god grunn skulle jeg ikke sagt noe. Noen får ikke til å amme av ulike grunner, og det respekterer jeg fullt ut.

Men du bare bestemmer deg for å velge noe som ikke er det beste for deg og barnet ditt. Og det har jeg omtrent like mye respekt for som mødre som røyker sammen med babyen sin.

Anonymkode: 0a065...21a

Du sammenligner dette med røyking?

Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest her inne på en god stund. Og det sier litt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Blir direkte overrasket over hvor skjøre enkelte kvinner er. Beklager, altså, men da lurer jeg på om man i det hele tatt skulle ha fått barn om man feks blir i psykisk ubalanse av å amme. 

Wow, bare wow. Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om 😂 

Anonymkode: 9a2fb...220

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Et glimrende eksempel på at frasen

«Kvinner er kvinner verst» virkelig stemmer. 

Det er mer et eksempel på at noen reagerer når mors egoistiske ønsker går foran barnets beste.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er mer et eksempel på at noen reagerer når mors egoistiske ønsker går foran barnets beste.

og der har du mammapoliti av verste sort.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

kan umulig være så innmari mindre risiko. Må være snakk om en liten promille. Er iallefall flust av kvinner som har fått brystkreft selv om de ammet. Tror genetikk har en stor del å si her.

Amming gir deg mindre risiko for sykdom, som brystkreft, eggstokkreft, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Det gjelder både mens du ammer og senere i livet.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/helsefordeler-og-ammelengde/

• Liker 1
Skrevet

Er det bare jeg som syntes amming er mer praktisk enn både pumping og mme? Er 100% alene og er dritglad for at ammingen går bra, for ellers hadde jeg vært helt utslitt. Håper det fortsetter slik 🙏

Anonymkode: 38997...267

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det bare jeg som syntes amming er mer praktisk enn både pumping og mme? Er 100% alene og er dritglad for at ammingen går bra, for ellers hadde jeg vært helt utslitt. Håper det fortsetter slik 🙏

Mme er da ikke noe stress. Blander flere flasker og har i kjøleskap som så varmes i vannbad. Med vasking, sterilisering og tilbredning tror jeg det går med en halvtime av dagen min. 

Anonymkode: 3defc...a6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mme er da ikke noe stress. Blander flere flasker og har i kjøleskap som så varmes i vannbad. Med vasking, sterilisering og tilbredning tror jeg det går med en halvtime av dagen min. 

Anonymkode: 3defc...a6d

Jeg klarer knapt å få gått på do, lage mat til meg selv utgår fullstendig, så med mindre du kommer innom den halvtimen og lager istand og tar vasken og i tillegg står opp for meg og gjør klart vannbad hver gang i løpet av natten (det tar meg 2 sek å dytte puppen i retning baby, trenger knapt åpne øynene), så tror jeg ikke det er aktuelt. Selv om det bare tar en halvtime i forberedelser o.l. så tar amming 0 minutter til sammenlikning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer knapt å få gått på do, lage mat til meg selv utgår fullstendig, så med mindre du kommer innom den halvtimen og lager istand og tar vasken og i tillegg står opp for meg og gjør klart vannbad hver gang i løpet av natten (det tar meg 2 sek å dytte puppen i retning baby, trenger knapt åpne øynene), så tror jeg ikke det er aktuelt. Selv om det bare tar en halvtime i forberedelser o.l. så tar amming 0 minutter til sammenlikning. 

Enig, amming er veldig praktisk og effektivt. 

Anonymkode: caede...ed1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 9.10):

Jo, oppfordre til amming er god barselomsorg. De skal tenke på hva som er best for baby, så vel som mor. Dersom mor har mulighet til amme bør dette bli oppmuntret. Morsmelk er det beste for baby. Ingen diskuterer det lenger. Men mor skal møtes med forståelse dersom amming ikke fungerer.

Anonymkode: 108e4...7ca

Kan du lese eller? Jeg skrev at unyansert ammefanatisme ikke er god barselomsorg. Jeg skrev ikke at saklig og god ammeveiledning er dårlig barselomsorg.

Anonymkode: c319f...e1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette kan jo far gjøre.

Anonymkode: 4132e...ca7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 11.21):

Enig med deg. Selv om begge mine første ble ammet så skulle jeg ønske at noen så meg og hvor mye det gikk ut over min psyke. Med nr 2 førte det til fødselsdepresjon, besøk av akutt ambulantteam hjemme i stua, ukesvis med oppfølging og far som måtte ta over deler av permisjon.

Jeg satt kun og gråt, ammet, lufttørket, pumpet og helbredet sår i store smerter. Fikk brystbetennelse, feber, trøske, sopp, og flere runder med gule stafylokokk-infeksjoner som krevde antibiotika. De første månedene brukte jeg på å reise rundt til ammepol, lege, helsesøster, spesialist og apotek.

Og når du sitter der i sorgen og føler deg så enormt mislykket i utgangspunktet så klamrer du deg fort til det eneste helsepersonell rundt det fokuserer på og det er hvor "flink pike" man er som ikke gir opp og at det er det beste for babyen. Mens du sitter der kl 03 på natta og pumper blod mens babyen gråter fordi du ikke klarer å legge til brystet og men desperat prøver å få gitt barnet mat.

Begynner nesten å gråte bare jeg skriver det, ammingen har vært noe av det værste jeg har gjort på akkord med meg selv. Og jeg har gjort det 2 ganger likevel i frykt for å bli dømt eller føle meg som en dårlig mor. Denne gangen skal jeg gi meg selv bedre forutsetninger til å nyte det å få barn og kjenne på kjærlighet og glede i stedet 🙏🏻

Anonymkode: 259a6...199

JA. Og det der, burde INGEN oppfordres til å bare lide seg igjennom. Det er dårlig barselomsorg. Det er helt sinnsykt. Så jævla viktig er det ikke med morsmelk at det er verdt å ofre mors helse. Hvorfor er det ingen helsepersonell som setter seg ned med folk i den situasjonen du var i og sier, "du... det er greit å gi seg altså. Man skal ikke amme for enhver pris".

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Barnets beste bør gå foran ganske mye. De som setter seg selv foran barnets beste når det ikke er alvorlige grunner til det, bedømmer jeg.

Men skjønner du ikke at den shamingen du og dine meningsfeller bedriver, ikke biter på de som ikke bryr seg? De som driter i det gjør som de vil. 

De du derimot rammer, er de som så veldig gjerne vil få det til, som sårt ønsker å få til ammingen fordi er det jo det beste for barnet blablabla, så de presser seg og prøver og prøver og står i grusomme smerter i ukevis og månedsvis. Det er DE som tar det til seg og som føler seg enda verre. Ikke de som dropper amming av det du mener er egoistiske og dårlige grunner, de kjenner det knapt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, når det FUNKER og man ikke har smerter osv. så er det ofte praktisk og greit. Om mor og barn trives med det er det jo supert.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du synes det er merkelig at folk blir sprø av å utsettes for grusomme smerter mange ganger i døgnet (ja, for noen betyr amming nettopp det)? Ok.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...