AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #61 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå blir jeg vel skutt, men jeg valgte å ikke amme. Å vet du hva ? Jeg er den eneste i venninnegjengen som har hatt en stressfri permisjon med nok søvn, en baby som var fornøyd fra dag 1, minimalt med gråt, ikke noe problem å ta med ut på kafé, sove i vogn, gode søvnrutiner fra 2 mnd alder, minimalt med nattevåk… Angrer ikke et sekund. Ungen er frisk og fin, glad og fornøyd, sosial og glad i mat. Jeg ser at de som på død og liv skal fullamme stresser seg halvt ihjel… flere av de har fått fødselsdepresjon, angst og gud vet hva… de sliter med nattesøvnen, er våken flere ganger om natten enda barna er både 1,3 og 4 år. Anonymkode: 2e9a8...0f7 Gratulerer, da har du bare vært heldig å få et enkelt barn som sover godt. Amming eller ei. 😌 Evt. så har du funnet en mirakelkur for god søvn og bør skrive bok for å hjelpe andre. Helt enig i at man ikke skal amme om det ikke funker eller man ikke vil, men det her blir litt for enkelt. Anonymkode: 7196b...7d7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #62 Del Skrevet 15. februar 2023 Det er vel bare å fortelle helsepersonell og andre at du ikke vil det beste for barnet ditt fordi du selv «føler» at dine behov skal gå foran ungen sine. Så har du parkert diskusjonen. Men å ikke amme når man kan amme? Wow. Anonymkode: 62e9f...25a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #63 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): så fordi du ikke liker spørsmålet så er det troll? nå har det seg sånn at jeg har valgt og ikke amme, og det blir ikke akkurat respektert, på noen måte, i møte med helsepersonell. Lurer derfor på om det er fler, og hvordan møte helsevesenet på det punktet Anonymkode: 0414a...661 Da jeg skulle ha barn nummer 5 var jeg veldig tydelig om at da jeg kom hjem kom jeg til å pumpe og gi flaske, så det var ikke vits i at de prøvde å hjelpe meg med amming. Jeg tenker du bare må være veldig tydelig. Jeg syns at det er gjengen som jobber på barsel som er verst. Holdningen på nyfødt intensivavdeling og helsestasjonen er mye mer balansert. Anonymkode: 2061b...3ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #64 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gratulerer, da har du bare vært heldig å få et enkelt barn som sover godt. Amming eller ei. 😌 Evt. så har du funnet en mirakelkur for god søvn og bør skrive bok for å hjelpe andre. Helt enig i at man ikke skal amme om det ikke funker eller man ikke vil, men det her blir litt for enkelt. Anonymkode: 7196b...7d7 Tull - denne du siterte, dette er faktisk oppskriften på et fungerende liv som spebarnsforelder. Anonymkode: 2061b...3ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #65 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg bestemte meg for å ikke amme før jeg ble gravid faktisk. Har ikke vært noe problem. Var ei jordmor på kontroll en gang som nektet å gi seg, men da reiste jeg meg bare og gikk. Anonymkode: 472ab...35e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #66 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvem er du til å avgjøre om vedkommende skal amme? Å amme er helt valgfritt, og vi fikk beskjed på sykehuset at å gi mme ikke ville gjøre noen forskjell på barna.Ammingen er stressende, men blir låst og kan være med på mindre. Jeg er så glad jeg valgte å ikke amme! Jeg sov ut hver helg når pappaen kunne mate de, jeg kunne trene, ikke noe problem å begynne å jobbe pga ammingen. Å amme er ett valg man tar, og man skal ikke dømmes for det. Herregud så teit å dømme andre for noe sånt🙄 Anonymkode: 51e98...6ca Kanskje for deg, men dette er ingen universell sannhet. Min unge tar både pupp og flaske og jeg er verken stresset eller låst. Anonymkode: caede...ed1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 15. februar 2023 #67 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje for deg, men dette er ingen universell sannhet. Min unge tar både pupp og flaske og jeg er verken stresset eller låst. Anonymkode: caede...ed1 Jeg reagerte også på den kommentaren. Her er det fullamming og føler meg ikke låst og langt fra stresset. Er det noe jeg virkelig slapper av med så er det under fine ammestunder med baby på fanget og et eller annet dumt på tv! 🥰 Ute på farten ammer jeg nøyaktig når og hvor jeg og baby vil. Er jeg på cafe, ammer jeg diskret og synes det fungerer utmerket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #68 Del Skrevet 15. februar 2023 Anononyma skrev (Akkurat nå): Jeg reagerte også på den kommentaren. Her er det fullamming og føler meg ikke låst og langt fra stresset. Er det noe jeg virkelig slapper av med så er det under fine ammestunder med baby på fanget og et eller annet dumt på tv! 🥰 Ute på farten ammer jeg nøyaktig når og hvor jeg og baby vil. Er jeg på cafe, ammer jeg diskret og synes det fungerer utmerket. Og hvor er far i dette bildet? Du kan jo ikke dra noe sted uten baby når du er et vandrende matfat... Anonymkode: 2061b...3ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 15. februar 2023 #69 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvor er far i dette bildet? Du kan jo ikke dra noe sted uten baby når du er et vandrende matfat... Anonymkode: 2061b...3ed Det er da null problem? Jeg har pumpet når det passer så fryseren er full av morsmelk. Om jeg mot all sannsynlighet skal noe jeg ikke kan ha med baby på, kan pappaen bare tine og varme morsmelk som baby får på flaske 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #70 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hvor er far i dette bildet? Du kan jo ikke dra noe sted uten baby når du er et vandrende matfat... Anonymkode: 2061b...3ed Man kan gi morsmelk på flaske eller ikke være borte i hundre timer? Ikke alle har far i bildet, heller. Skjer med ammehatere, mange fremstår bitre til å ha et så chill og velfungerende liv uten amming. 😌 Anonymkode: 7196b...7d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #71 Del Skrevet 15. februar 2023 Anononyma skrev (11 minutter siden): Det er da null problem? Jeg har pumpet når det passer så fryseren er full av morsmelk. Om jeg mot all sannsynlighet skal noe jeg ikke kan ha med baby på, kan pappaen bare tine og varme morsmelk som baby får på flaske 😊 Men du skreiv at du fullammet, nevnte ingenting om pumping på flaske. Da stiller saken seg annerledes. Anonymkode: 2061b...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #72 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tull - denne du siterte, dette er faktisk oppskriften på et fungerende liv som spebarnsforelder. Anonymkode: 2061b...3ed Verken å amme eller å ikke amme er oppskriften på et fungerende liv som spedbarnsforelder, det er jo masse som spiller inn her. Jeg er enig i at man ikke skal amme om det bare skaper stress og negative følelser, men om det funker er det jo kjempefint. Uansett, syntes du skal prøve før du bestemmer deg TS, siden melka kommer uansett. Tenker det ikke skader å prøve. Om det ikke går eller føles feil, dropp det, men kanskje du blir overrasket., Anonymkode: 7196b...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #73 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Gratulerer, da har du bare vært heldig å få et enkelt barn som sover godt. Amming eller ei. 😌 Evt. så har du funnet en mirakelkur for god søvn og bør skrive bok for å hjelpe andre. Helt enig i at man ikke skal amme om det ikke funker eller man ikke vil, men det her blir litt for enkelt. Anonymkode: 7196b...7d7 Nope. Men de som ikke klarer å få barna sine til å sove, hevder alltid at alle andre som klarer det, har enkle barn. "Vi har prøvd alt" - vel, da gjør dere noe feil, helt soleklart. Man snakker her om normalt friske babyer/barn, ikke kolikkbarn e.l. Sånn er det selvsagt ikke. Foreldrene som har suksess, har derimot mye bedre tekke med barna, og diller ikke overdrevent, med vilje, helt fra start. Anonymkode: 9a2fb...220 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #74 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man kan gi morsmelk på flaske eller ikke være borte i hundre timer? Ikke alle har far i bildet, heller. Skjer med ammehatere, mange fremstår bitre til å ha et så chill og velfungerende liv uten amming. 😌 Anonymkode: 7196b...7d7 Personen jeg siterte skreiv at hun fullammet. Nevnte ingenting om pumping på flaske i innlegget jeg siterte. Det er ikke amming man hater, det er ideen om at morsmelk er såååååå mye bedre enn morsmelkerstatning. Og at mange mødre blir fullstendig utslitt av å leve opp til det idealet, for de vil gjøre det de tror er best for barnet. Det beste for barnet er ikke å ha en utslitt mor. Forskjell på morsmelk og morsmelkerstatning er så minimal at den ifølge forskere knapt er målbar engang her i den vestlige verden. I U-land stiller saken seg annerledes, der er ammefordelen mye større enn her. Anonymkode: 2061b...3ed 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #75 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Verken å amme eller å ikke amme er oppskriften på et fungerende liv som spedbarnsforelder, det er jo masse som spiller inn her. Jeg er enig i at man ikke skal amme om det bare skaper stress og negative følelser, men om det funker er det jo kjempefint. Uansett, syntes du skal prøve før du bestemmer deg TS, siden melka kommer uansett. Tenker det ikke skader å prøve. Om det ikke går eller føles feil, dropp det, men kanskje du blir overrasket., Anonymkode: 7196b...7d7 Jeg er ikke så uenig med deg som det kanskje kan virke. Poenget mitt er at man må gjøre det man selv føler er best uten å presses til noe. (Ja, det er framdeles et sterkt ammepress i Norge, selv om det kanskje har blitt litt bedring de senere årene). Selv så trivdes jeg best med pumping og flaske, og etter hvert morsmelkerstatning på flaske når melka forsvant. Anonymkode: 2061b...3ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #76 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Personen jeg siterte skreiv at hun fullammet. Nevnte ingenting om pumping på flaske i innlegget jeg siterte. Det er ikke amming man hater, det er ideen om at morsmelk er såååååå mye bedre enn morsmelkerstatning. Og at mange mødre blir fullstendig utslitt av å leve opp til det idealet, for de vil gjøre det de tror er best for barnet. Det beste for barnet er ikke å ha en utslitt mor. Forskjell på morsmelk og morsmelkerstatning er så minimal at den ifølge forskere knapt er målbar engang her i den vestlige verden. I U-land stiller saken seg annerledes, der er ammefordelen mye større enn her. Anonymkode: 2061b...3ed Man kan fullamme og samtidig gi morsmelk på flaske. Det er ikke sånn at barn som tar flaske automatisk ikke fullammer. Anonymkode: caede...ed1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #77 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg ammet mine to barn de første 4 dagene ca, og så gikk vi over til flaske. Rett og slett fordi jeg hadde ingen ønsker om å ha et barn hengende fast i puppen, og far og jeg ville ha like mye ansvar for barna. Med flaske kunne vi dele på ALT inkludert mating, noe som gjorde småbarnsperioden veldig mye lettere. Vi har i dag to friske og smarte barn på barneskolen. Jeg møtte litt motstand, men det bare ignorerte jeg. Jeg ville ikke være noen ammeku som ikke fikk sove på ett år, så andres meninger påvirket meg absolutt ikke. Anonymkode: ade43...711 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #78 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nope. Men de som ikke klarer å få barna sine til å sove, hevder alltid at alle andre som klarer det, har enkle barn. "Vi har prøvd alt" - vel, da gjør dere noe feil, helt soleklart. Man snakker her om normalt friske babyer/barn, ikke kolikkbarn e.l. Sånn er det selvsagt ikke. Foreldrene som har suksess, har derimot mye bedre tekke med barna, og diller ikke overdrevent, med vilje, helt fra start. Anonymkode: 9a2fb...220 Deg om det. Det har uansett ikke noe med om man ammer eller ikke. Anonymkode: 7196b...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #79 Del Skrevet 15. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hvor er far i dette bildet? Du kan jo ikke dra noe sted uten baby når du er et vandrende matfat... Anonymkode: 2061b...3ed Kanskje hun ikke har behov for å dra noen plass uten baby. Ikke alle som har behov for å dra på jobb, vinkveld, trene den korte tiden man har en liten en. Anonymkode: a0341...fd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #80 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Deg om det. Det har uansett ikke noe med om man ammer eller ikke. Anonymkode: 7196b...7d7 Den erfaringen jeg selv har er at morsmelkerstatning er mer mettende, og at de AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje hun ikke har behov for å dra noen plass uten baby. Ikke alle som har behov for å dra på jobb, vinkveld, trene den korte tiden man har en liten en. Anonymkode: a0341...fd7 Nei kanskje hun ikke har behov. Men kanskje faren også har behov for å få vært alene med baby uten å ha moren hengende over seg og fortelle at han gjør allting galt... Jeg var igang med idrett igjen da baby var 2 uker, men vi har alle forskjellige behov. Man må bare kunne se litt lenger enn seg selv og tenke på hele familien, ikke bare seg selv. Anonymkode: 2061b...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå