AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #41 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mamming? Anonymkode: eeb97...d52 Mors psykiske og fysiske helse er viktigere enn å amme baby, man skal tross alt klare å være tilstede og ta vare på et barn og seg selv. Jeg vet om flere som har endt opp med depresjon pga press om amming, stress og nattesøvnen blir fraværende pga pumping, amming og styr. Kjenner til ei som gråt seg gjennom hver eneste ammeøkt pga smerter, åpne sår, blødninger og en baby som hylgråt. Det er faktisk ikke greit!! Barnets beste er at mor (og far) er friske nok til å ivareta barnet, gi det mat (morsmelk, flaske, MME, kopp, sprøyte what ever), varme og tørre klær, ren bleie, tak over hode, omsorg, nærhet, kjærlighet , trygghet ++++ Anonymkode: 2e9a8...0f7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #42 Del Skrevet 15. februar 2023 Norge er helt enestående når det gjelder ammepress. Det er til å spy av. Mange av oss har blitt syke av dette, og fått mental uhelse i permisjonen. Hadde jeg latt være å amme, hadde jeg hatt en utrolig mye bedre permisjon. Jeg ble helt ødelagt av det, full i angst og en kropp som aldri fikk sove, full av adrenalin. Jeg led meg gjennom 11 måneder med amming - "DET ER TIL DET BESTE FOR BARNET". Nei. Det beste for barnet er å ha en frisk mor, som gir det mat. Før i tiden blandet de kumelk med sukker og gav barna. Ingen problem. Folk ble de, og mye friskere enn dagens foreldregenerasjon 🤷♀️ Våre foreldre, er den friskeste og lengstlevende generasjonen verden har sett. Så, TS: Du gjør AKKURAT som du ønsker, og gir en lang faen i hva andre mener. Anonymkode: 9a2fb...220 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #43 Del Skrevet 15. februar 2023 Nå blir jeg vel skutt, men jeg valgte å ikke amme. Å vet du hva ? Jeg er den eneste i venninnegjengen som har hatt en stressfri permisjon med nok søvn, en baby som var fornøyd fra dag 1, minimalt med gråt, ikke noe problem å ta med ut på kafé, sove i vogn, gode søvnrutiner fra 2 mnd alder, minimalt med nattevåk… Angrer ikke et sekund. Ungen er frisk og fin, glad og fornøyd, sosial og glad i mat. Jeg ser at de som på død og liv skal fullamme stresser seg halvt ihjel… flere av de har fått fødselsdepresjon, angst og gud vet hva… de sliter med nattesøvnen, er våken flere ganger om natten enda barna er både 1,3 og 4 år. Anonymkode: 2e9a8...0f7 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #44 Del Skrevet 15. februar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Mors psykiske og fysiske helse er viktigere enn å bli presset til å amme. Flere får fødselsdepresjon av å bli presset til å amme eller føle at det ikke er noe greit for sin kropp. Mors helse er også viktig. Anonymkode: 624f3...bd3 Enig, derfor synes jeg det skal være aksept på at amming kan bli for vanskelig for noen. Men barnets beste trumfer mors "vil ikke". Man skal ha en skikkelig god grunn for ikke en gang å prøve. Anonymkode: eeb97...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #45 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg amma første barn lenger enn jeg ønsket selv fordi jeg følte jeg måtte. Det resulterte i at jeg ikke ville amme nr2. Men etter fødsel endte jeg opp med å gjøre det i 7 mnd likevel. Følg hva som er best for deg, bra blir det uansett<3 Anonymkode: 5313a...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #46 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg prøvde på nr 1. Måtte gi meg før jeg klikket fullstendig, med full støtte fra helsesykepleier og jordmor. Når vesla lå på meg når hun hadde kommet ut spurte faktisk jordmor om jeg hadde tenkt på å prøve amming, hun tok det ikke som en selvfølge. Å jeg kommer ikke til å prøve på amming hvis vi får flere. Flaske er supert. Vesla legger godt på seg, er blid og fornøyd, har sovet gjennom natten med bare et par små oppvåkninger (nå bare 1 oppvåkning) fra vi kom hjem, OG pappaen får masse herlig tid med henne uten at jeg må være matfat (som også betyr at jeg kan dra på feks venninnekveld). Anonymkode: 3defc...a6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #47 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nå blir jeg vel skutt, men jeg valgte å ikke amme. Å vet du hva ? Jeg er den eneste i venninnegjengen som har hatt en stressfri permisjon med nok søvn, en baby som var fornøyd fra dag 1, minimalt med gråt, ikke noe problem å ta med ut på kafé, sove i vogn, gode søvnrutiner fra 2 mnd alder, minimalt med nattevåk… Angrer ikke et sekund. Ungen er frisk og fin, glad og fornøyd, sosial og glad i mat. Jeg ser at de som på død og liv skal fullamme stresser seg halvt ihjel… flere av de har fått fødselsdepresjon, angst og gud vet hva… de sliter med nattesøvnen, er våken flere ganger om natten enda barna er både 1,3 og 4 år. Anonymkode: 2e9a8...0f7 Dette var da veldig satt på spissen og generaliserende. Her er det fullamming og en unge som sov gjennom hele natta før 2 mnd alder. Og ja, du står ikke veldig høyt i kurs hos meg om du velger å droppe amming uten god grunn. (Det finnes gode grunner altså, da er det ok). Anonymkode: caede...ed1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #48 Del Skrevet 15. februar 2023 Eh.. hvorfor velge å ikke amme før barnet er født ? Det er mye dere ikke vet om fødselen og tiden etterpå! Vent til du får barnet på brystet og andre følelser og tanker i hodet før du bestemmer deg Anonymkode: 72188...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #49 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har bestemt meg for ikke amme når babyen blir født. Tanken på det føles bare ikke riktig ut i mitt hode. Er det flere som har valgt bort amming allerede før fødsel? Anonymkode: 0414a...661 Hvis du hadde hatt en god grunn skulle jeg ikke sagt noe. Noen får ikke til å amme av ulike grunner, og det respekterer jeg fullt ut. Men du bare bestemmer deg for å velge noe som ikke er det beste for deg og barnet ditt. Og det har jeg omtrent like mye respekt for som mødre som røyker sammen med babyen sin. Anonymkode: 0a065...21a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #50 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har bestemt meg for ikke amme når babyen blir født. Tanken på det føles bare ikke riktig ut i mitt hode. Er det flere som har valgt bort amming allerede før fødsel? Anonymkode: 0414a...661 Jeg har ikke ammet noen av barna mine, av fri vilje. Synes mme har vært enkelt og greit. Vi hadde baby brezza med nr to som gjorde situasjonen lettvint. Angrer ikke. Anonymkode: 51e98...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #51 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du hadde hatt en god grunn skulle jeg ikke sagt noe. Noen får ikke til å amme av ulike grunner, og det respekterer jeg fullt ut. Men du bare bestemmer deg for å velge noe som ikke er det beste for deg og barnet ditt. Og det har jeg omtrent like mye respekt for som mødre som røyker sammen med babyen sin. Anonymkode: 0a065...21a Herregud, slapp av du a. Å røyke er jo direkte skadelig.. å gi MME er ikke skadelig på noen som helst måte 😂 Du kan ikke bestemme hva som er best for andre sine barn🙄 Anonymkode: 2e9a8...0f7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 15. februar 2023 #52 Del Skrevet 15. februar 2023 Veldig som folk snakker ned amming i denne tråden? Da jeg var gravid hadde jeg bestemt meg for det samme som deg, ts. De fleste jeg kjenner har brukt mme og er selv flaskebarn. Trodde ikke jeg kunne amme pga min mors historikk og tok egentlig bare utgangspunkt i å ikke amme. Barnet kom, og som min mann sier - vi har fått en sugekopp! Gutten ammet som en helt fra første sekund og kroppen min responderte svært godt på det. Var litt sår første uken, men etter det har jeg ammet både sent og tidlig i alle mulige ammeposisjoner. Det ble rett og slett helt naturlig og for å være ærlig hadde det vært litt rart å ikke velge det når det gikk sånn av seg selv. Lurt å la prosessen gå sin gang og finne ut hva du og ditt barn trives best med 😊 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #53 Del Skrevet 15. februar 2023 TS, hvorfor gidder du? Dette har ingen noe med 🤷♀️ Det eneste du oppnår, er fordømmende svar fra needy mødre som samsover med barna til de går ut av barneskolen, og ammer de omtrent like lenge. Gjør det som er best for din fysiske og mentale helse - EOD. Delamming er f.e. en god idé for mange. Anonymkode: 9a2fb...220 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #54 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette var da veldig satt på spissen og generaliserende. Her er det fullamming og en unge som sov gjennom hele natta før 2 mnd alder. Og ja, du står ikke veldig høyt i kurs hos meg om du velger å droppe amming uten god grunn. (Det finnes gode grunner altså, da er det ok). Anonymkode: caede...ed1 Hvem er du til å avgjøre om vedkommende skal amme? Å amme er helt valgfritt, og vi fikk beskjed på sykehuset at å gi mme ikke ville gjøre noen forskjell på barna.Ammingen er stressende, men blir låst og kan være med på mindre. Jeg er så glad jeg valgte å ikke amme! Jeg sov ut hver helg når pappaen kunne mate de, jeg kunne trene, ikke noe problem å begynne å jobbe pga ammingen. Å amme er ett valg man tar, og man skal ikke dømmes for det. Herregud så teit å dømme andre for noe sånt🙄 Anonymkode: 51e98...6ca 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #55 Del Skrevet 15. februar 2023 Fun fact: Mødre som er anti-smokk, er gjengen som bruker puppene som smokk. Hele dagen, hele natta 🤭 De får veldig uselvstendige barn, det er helt tidig å se. Anonymkode: 9a2fb...220 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #56 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fun fact: Mødre som er anti-smokk, er gjengen som bruker puppene som smokk. Hele dagen, hele natta 🤭 De får veldig uselvstendige barn, det er helt tidig å se. Anonymkode: 9a2fb...220 Haha.. du er nå litt god da. Faktisk så er det ikke alle babyer som tar smokk uansett selv om mor ønsker det Anonymkode: 72188...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #57 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fun fact: Mødre som er anti-smokk, er gjengen som bruker puppene som smokk. Hele dagen, hele natta 🤭 De får veldig uselvstendige barn, det er helt tidig å se. Anonymkode: 9a2fb...220 Merkes godt når ungene begynner i barnehage for å si det sånn… de er jo vant til å henge på mor 24/7. Anonymkode: 2e9a8...0f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #58 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud, slapp av du a. Å røyke er jo direkte skadelig.. å gi MME er ikke skadelig på noen som helst måte 😂 Du kan ikke bestemme hva som er best for andre sine barn🙄 Anonymkode: 2e9a8...0f7 Det er det ikke jeg som bestemmer: Morsmelk kan derfor være med på å forebygge infeksjoner (i mage- og tarm, nedre luftveier og øre), overvekt, diabetes type I og II, trolig noen kreftformer og krybbedød. Amming gir deg mindre risiko for sykdom, som brystkreft, eggstokkreft, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Det gjelder både mens du ammer og senere i livet. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/helsefordeler-og-ammelengde/ For all del, det blir fine barn med erstatning også. Og har man gode grunner er det helt greit å droppe ammingen. Men at «det føles feil i ditt hode» er ikke en god grunn. Anonymkode: 0a065...21a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #59 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fun fact: Mødre som er anti-smokk, er gjengen som bruker puppene som smokk. Hele dagen, hele natta 🤭 De får veldig uselvstendige barn, det er helt tidig å se. Anonymkode: 9a2fb...220 Spesielt… mitt første barn satt på puppen omtrent til 6 mnd gammel, og brukte puppen relativt jevnt og trutt hele første leveår! Han tok aldri smokk… andre barnet har hatt smokk, og også vært mindre avhengig av pupp de første 7 mnd av livet… men her er førstemann mye mer selvstendig enn andremann. Så jeg har absolutt ingen tro på det tullet du kommer med der… Anonymkode: 5313a...e4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 15. februar 2023 #60 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fagfolk har fått grunnen fra min side om hvorfor det blir valgt bort, for det har jeg, for meg selv en grunn, men det er ikke poenget her, jeg vil ha andres erfaringer og hvordan de møter motstanden på området. Egentlig, skulle man ikke trenge og ha en grunn heller, avgjørelsen skulle vært respektert fra starten av. Anonymkode: 0414a...661 Kjenner til dette. Jeg valgte ikke bort å amme men ville gi det opp fordi det gikk ikke. Ungen fikk ikke sugetak, men de på sykehuset ville ikke gi seg okke som. Når jeg spurte om når det var greit å gi opp, når det åpenbart ikke funket, Fikk jeg en lektyre bare om fordelene av amming, akkurat som om dette var noe jeg bare ikke ville gjøre av egoistiske grunner liksom. Jeg bare hallo. Jeg vil ikke at babyen min skal sulte linsom 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå