AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #21 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jo, det gjør man faktisk. En metastudie har tatt for seg de påståtte fordelene ved amming. Den fant veldig mange feil og mangler ved mange av disse studiene. Konklusjonen, etter å ha gått gjennom studiene, var at det man hadde hold for å si, var at : Morsmelk de 3 første månedene, gir bayens immunforsvar en liten boost de første 6 månedene av babyens levetid. Dett var dett. En liten boost, som varer et halvt år. Verken høyere iq, lavere fare for overvekt og kreft, osv, var det hold i. Fordelene for babyen, er altså svært små. I I-land, vel og merke, hvor vi har rent vann og gode alternativer - i u-land hvor de ikke har rent land og hvor foreldrene bør bruke pengene på mat fremfor morsmelk, er det en helt annen sak. Men for kvinner i i-land, er det altså ikke fryktelig viktig å amme. Anonymkode: 319d3...65b https://www.aftenposten.no/norge/i/XggRo/britiske-forskere-mener-amming-kan-gi-klassereise Og legg ved kilder når du påstår ting, det er dårlig debattskikk å referere til forskning og ikke backe det opp. Anonymkode: a1517...5ec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #22 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er sant, men amming har svært mye å si iht tilknytning. At amming gir høyere IQ er utdatert, og det vet de aller fleste ☺️ Anonymkode: a1517...5ec Man kan få akkurat like mye tilknytning ved å gi flaske. Man kan ha nøyaktig like mye hudkontakt, nærkontakt, blikkontakt, ved flaskemating som ved amming. I tillegg til at far da også kan få denne kontakten. Jeg er ikke anti-amming, jeg har fullammet begge mine barn. Men jeg er veldig anti-ammepress. Jeg burde ikke kavet med fullamming av eldstebarn - det gikk kraftig ut over min egen psyke, og var IKKE det beste for barnet. Barnet hadde hatt best av en mor som ikke satt og grein av fortvilelse og smerte mens hun strevet med amming, men heller smilende ga en flaske. Anonymkode: 319d3...65b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #23 Del Skrevet 15. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kan få akkurat like mye tilknytning ved å gi flaske. Man kan ha nøyaktig like mye hudkontakt, nærkontakt, blikkontakt, ved flaskemating som ved amming. I tillegg til at far da også kan få denne kontakten. Jeg er ikke anti-amming, jeg har fullammet begge mine barn. Men jeg er veldig anti-ammepress. Jeg burde ikke kavet med fullamming av eldstebarn - det gikk kraftig ut over min egen psyke, og var IKKE det beste for barnet. Barnet hadde hatt best av en mor som ikke satt og grein av fortvilelse og smerte mens hun strevet med amming, men heller smilende ga en flaske. Anonymkode: 319d3...65b Det er forskjell på å gå over til flaske når amming blir vanskelig enn å bestemme seg for flaske før man i det hele tatt har prøvd. Anonymkode: eeb97...d52 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #24 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er forskjell på å gå over til flaske når amming blir vanskelig enn å bestemme seg for flaske før man i det hele tatt har prøvd. Anonymkode: eeb97...d52 Begge deler er nøyaktig like greit. Anonymkode: 319d3...65b 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #25 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg føder snart nr 3 og har valgt bort amming denne gangen etter anbefaling fra jordmor. Begge mine forrige barn ble ammet til 12 og 15 mnd, barn nr 1 kun på 1 bryst. Dette kun pga press og vilje og ikke fordi det var noe jeg selv trivdes med. I tillegg til mye plager så har jeg Reynauds-fenomen, brystvortene mine blir helt lilla og det var smertefullt å amme til siste dag. Uansett, siden forrige barn har jeg tatt en brystreduksjon som gjør at de fysiske sjansene mine for å klare å amme er veldig lave i utgangspunktet, og risikoen for brystbetennelser og abscess er veldig stor hvis jeg velger å prøve. Jordmor har frarådet det, og vi går derfor rett på flaske. Det har vært skikkelig sårt og det har blitt felt noen tårer, men jeg begynner nå å venne meg til tanken. Har dog kun fått støtte av helsepersonell pga historikk og forutsetninger. Føler endelig at det er noen som ser hvor mye jeg har slitt, for det har ikke vært tilfellet når jeg har stått i det tidligere. Anonymkode: 259a6...199 Det blir heldigvis folk av flaskebarn også ❤️ av og til er flaske det beste. Mors psyke er like viktig, man skal jo fungere når man kommer hjem. Anonymkode: 3defc...a6d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #26 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Man kan få akkurat like mye tilknytning ved å gi flaske. Man kan ha nøyaktig like mye hudkontakt, nærkontakt, blikkontakt, ved flaskemating som ved amming. I tillegg til at far da også kan få denne kontakten. Jeg er ikke anti-amming, jeg har fullammet begge mine barn. Men jeg er veldig anti-ammepress. Jeg burde ikke kavet med fullamming av eldstebarn - det gikk kraftig ut over min egen psyke, og var IKKE det beste for barnet. Barnet hadde hatt best av en mor som ikke satt og grein av fortvilelse og smerte mens hun strevet med amming, men heller smilende ga en flaske. Anonymkode: 319d3...65b Enig med deg. Selv om begge mine første ble ammet så skulle jeg ønske at noen så meg og hvor mye det gikk ut over min psyke. Med nr 2 førte det til fødselsdepresjon, besøk av akutt ambulantteam hjemme i stua, ukesvis med oppfølging og far som måtte ta over deler av permisjon. Jeg satt kun og gråt, ammet, lufttørket, pumpet og helbredet sår i store smerter. Fikk brystbetennelse, feber, trøske, sopp, og flere runder med gule stafylokokk-infeksjoner som krevde antibiotika. De første månedene brukte jeg på å reise rundt til ammepol, lege, helsesøster, spesialist og apotek. Og når du sitter der i sorgen og føler deg så enormt mislykket i utgangspunktet så klamrer du deg fort til det eneste helsepersonell rundt det fokuserer på og det er hvor "flink pike" man er som ikke gir opp og at det er det beste for babyen. Mens du sitter der kl 03 på natta og pumper blod mens babyen gråter fordi du ikke klarer å legge til brystet og men desperat prøver å få gitt barnet mat. Begynner nesten å gråte bare jeg skriver det, ammingen har vært noe av det værste jeg har gjort på akkord med meg selv. Og jeg har gjort det 2 ganger likevel i frykt for å bli dømt eller føle meg som en dårlig mor. Denne gangen skal jeg gi meg selv bedre forutsetninger til å nyte det å få barn og kjenne på kjærlighet og glede i stedet 🙏🏻 Anonymkode: 259a6...199 6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #27 Del Skrevet 15. februar 2023 Man kjenner seg selv best, ergo man klarer å ta valget om at amming er noe de klarer å gjennomføre. Mennesker som blander seg og er ute etter å shame er mindre oppegående i hodet. Anonymkode: f7933...66a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #28 Del Skrevet 15. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Begge deler er nøyaktig like greit. Anonymkode: 319d3...65b Det bør være lett å forstå hvorfor alle ikke synes det er nøyaktig like greit. Anonymkode: eeb97...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #29 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det bør være lett å forstå hvorfor alle ikke synes det er nøyaktig like greit. Anonymkode: eeb97...d52 Like lett som det er å forstå at enkelte har grunner til å velge det bort 🤷🏼♀️ Anonymkode: 259a6...199 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #30 Del Skrevet 15. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Like lett som det er å forstå at enkelte har grunner til å velge det bort 🤷🏼♀️ Anonymkode: 259a6...199 Ja, men ikke alle grunner er like gode. Anonymkode: eeb97...d52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #31 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, men ikke alle grunner er like gode. Anonymkode: eeb97...d52 Det er jo ikke opp til deg å bedømme. Det er hverken din kropp eller psyke. Anonymkode: d0bb3...e9c 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #32 Del Skrevet 15. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er jo ikke opp til deg å bedømme. Det er hverken din kropp eller psyke. Anonymkode: d0bb3...e9c Barnets beste bør gå foran ganske mye. De som setter seg selv foran barnets beste når det ikke er alvorlige grunner til det, bedømmer jeg. Anonymkode: eeb97...d52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #33 Del Skrevet 15. februar 2023 Hei! Jeg har seks barn, og har fra første graviditet valgt å ikke amme noen av de. Og da mener jeg overhodet ikke amme, ikke bare amme en kort stund. Jeg har gitt flaske fra første minutt. Ikke opplevd å bli dømt for det eller få spørsmål rundt det Anonymkode: be36e...023 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 15. februar 2023 #34 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fagfolk har fått grunnen fra min side om hvorfor det blir valgt bort, for det har jeg, for meg selv en grunn, men det er ikke poenget her, jeg vil ha andres erfaringer og hvordan de møter motstanden på området. Egentlig, skulle man ikke trenge og ha en grunn heller, avgjørelsen skulle vært respektert fra starten av. Anonymkode: 0414a...661 Bare ikke fortell folk du bestemte det før barnet var født. Det er uansett ingens buisness hva du velger å gjøre med din kropp og din baby når det kommer til amming. Det blir fine folk av MME babyer også 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vicar amelia Skrevet 15. februar 2023 #35 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Viser du tvil når du sier du ikke vil amme da? Tvil på om du selv synes du har en god nok grunn? Da kan noen kanskje oppfatte at døren står på gløtt. Jeg jobber ikke i helsevesenet. Jeg er normalt for kvinners rett til å bestemme over egen kropp. Men dette synes jeg er umodne tanker, beklager. Det "føles" ikke rett. Har du tenkt på hvorfor det ikke gjør det? Er det fordi brystene så langt har hatt en seksuell funksjon? Isåfall kan du vri om på tankene litt. Puppene er først og fremst matstasjon. Det føles overhode ikke seksuelt å amme. Og man begynner å lure på om du helt har tenkt igjennom om du er klar for å bli forelder, hvor man setter barnets behov først. Og iallefall prøver. At man kutter amming når det ikke går, er en helt annen sak. Anonymkode: 0c8c7...9c5 Umoden er det ikke da grunnen min er mer enn god nok, lire av seg sånt vil jeg anse som umodent 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #36 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har seks barn, og har fra første graviditet valgt å ikke amme noen av de. Og da mener jeg overhodet ikke amme, ikke bare amme en kort stund. Jeg har gitt flaske fra første minutt. Ikke opplevd å bli dømt for det eller få spørsmål rundt det Anonymkode: be36e...023 Så godt og høre at du ikke har møtt noe ubehag rundt det! uansett hvor jeg snur meg, så har jeg blitt dømt for det, og skjønner ikke helt hvorfor jeg må forsvare valget mitt og det er ganske vondt og ikke bli hørt eller respektert på området. Anonymkode: 0414a...661 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #37 Del Skrevet 15. februar 2023 Jeg var veldig i tvil på mitt første barn angående amming. Hadde bestemt meg for å ikke gjøre det. Jordmor skrev det til og med i papirene mine, slik at jeg ikke skulle oppleve noe spres fra de som jobbet på føden/barsel. Da barnet ble født bestemte jeg meg for å prøve amming ettersom jeg ikke hadde gjort det før. Det viktigste er at du kjenner at det er riktig og ikke hva andre mener. Mamming over amming, sier nå jeg. Anonymkode: 624f3...bd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #38 Del Skrevet 15. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg var veldig i tvil på mitt første barn angående amming. Hadde bestemt meg for å ikke gjøre det. Jordmor skrev det til og med i papirene mine, slik at jeg ikke skulle oppleve noe spres fra de som jobbet på føden/barsel. Da barnet ble født bestemte jeg meg for å prøve amming ettersom jeg ikke hadde gjort det før. Det viktigste er at du kjenner at det er riktig og ikke hva andre mener. Mamming over amming, sier nå jeg. Anonymkode: 624f3...bd3 Mamming? Anonymkode: eeb97...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #39 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mamming? Anonymkode: eeb97...d52 Mors psykiske og fysiske helse er viktigere enn å bli presset til å amme. Flere får fødselsdepresjon av å bli presset til å amme eller føle at det ikke er noe greit for sin kropp. Mors helse er også viktig. Anonymkode: 624f3...bd3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #40 Del Skrevet 15. februar 2023 Valgte det ikke direkte bort, men har ikke fått det til noen av gangene. Etter siste fødsel kom det en mulig fysisk forklaring på det fra en jordmor (husker ikke helt hva hun kalte det). Men jeg har aldri dvelet så mye ved at det ikke fungerte, bare gått videre og hatt en super babytid begge gangene. Ingen på sykehus eller helsestasjon har vært fordømmende på noen måte heller. Anonymkode: 5d5dc...e57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå