AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #201 Del Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er en hensikt når nyfødte babyer "bruker mor som smokk". Hensikten er å gi signaler til brystene om hvor mye melk babyen kommer til å trenge fremover. Anonymkode: fce5b...94a Jaha. Hvor mye morsmelkerstatning / pumpet morsmelk babyen kommer til å trenge da eller? For det ble det som ble løsningen hos oss hvertfall med denne babyen som brukte puppen på beskrevne måte. Anonymkode: 2061b...3ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #202 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvorfor kan ikke de som ikke ønsker å amme bare la være? Hvorfor må de snakke ned de påviste helsefordelene for mor og barn og beskrive kvinner som ammer som egoistiske og psykiske vrak? Det er disse påstandene som det blir argumentert mot. Ingen bryr seg om du ammer eller ikke. Synd at noen har møtt hets for det, Når det er sagt, så blir ammende kvinner hetset minst like mye. De skal helst ikke amme ute blant folk, ikke amme for lenge eller for mye (babyen «henger i puppen» og utnytter deg). Til TS: bare gjør som du vil. (Hvis du spør andre om råd så er det jo naturlig at de kanskje tenker at du egentlig helst vil amme men trenger støtte). Anonymkode: dc71b...248 Ikke minst like mye. Der er jeg uenig. Det er ingen som forteller en ammende mor at de er en dårlig mor fordi de ammer. Å være en god mor har ingenting med om man ammer eller gir flaske. Eller om man gjør det beste for barnet sitt. Anonymkode: 87f78...1b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #203 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel, hos oss har det hvertfall vært sånn at det barnet som har fått morsmelk aller lengst er det barnet som har vært mest sykt, og det barnet som begynte med babymat allerede etter 3,5 måned er det barnet som har vært minst sykt. (Alle mine 5 er voksne nå). Anonymkode: 2061b...3ed Da skal jeg forklare enda en gang: statistiske sammenhenger gjelder på gruppenivå. Man kan ikke si noe om enkeltindivider på bakgrunn av statistikk, så slike eksempler er ikke så relevante når man diskuterer helsefordeler. Min oldefar røyka 20 om dagen men levde til han var 97. Så da kan jo ikke røyking være farlig? Sammenhengene mellom å amme og mors helse, samt amming og barns helse finnes i Norge også, men er selvsagt sterkere i u-land. Jeg ble forøvrig ikke ammet selv men trekker ingen konklusjoner om min helse på bakgrunn av det. Anonymkode: dc71b...248 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #204 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke minst like mye. Der er jeg uenig. Det er ingen som forteller en ammende mor at de er en dårlig mor fordi de ammer. Å være en god mor har ingenting med om man ammer eller gir flaske. Eller om man gjør det beste for barnet sitt. Anonymkode: 87f78...1b9 Kvinner som ammer lenge blir fortalt det jo. Anonymkode: dc71b...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #205 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kvinner som ammer lenge blir fortalt det jo. Anonymkode: dc71b...248 Har fortsatt til gode å høre at noen blir kalt dårlig mor fordi de ammer lenge Anonymkode: 3defc...a6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #206 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kvinner som ammer lenge blir fortalt det jo. Anonymkode: dc71b...248 Hvorfor blir de fortalt det? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fortsatt til gode å høre at noen blir kalt dårlig mor fordi de ammer lenge Anonymkode: 3defc...a6d Har aldri hørt det heller. Anonymkode: 87f78...1b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #207 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor blir de fortalt det? Har aldri hørt det heller. Anonymkode: 87f78...1b9 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har fortsatt til gode å høre at noen blir kalt dårlig mor fordi de ammer lenge Anonymkode: 3defc...a6d Eh… kanskje fordi det ikke gjelder deg? Det finnes mange tråder bare her på kvinneguiden som stempler langtidsamming som ekkelt og creepy. For jeg har aldri hørt at noen blir kalt dårlig mor av å gi flaske. Men jeg påstår likevel ikke at det ikke skjer. Anonymkode: dc71b...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #208 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var meg du svarte. Og jo, mødre som fungerer som en smokk for baby, blir utnyttet, eller lar seg utnytte. Det er en dårlig løsning å ha babyen på puppen 1 time av og 1 time på. Det er faktisk greit at babyen får i seg den morsmelka den trenger og ikke bare ligger og sutter på puppen uten hensikt. Anonymkode: 2061b...3ed Dette er et eksempel på at de ikke bare er mødre som gir flaske som blir utsatt for sterke meninger fra andre. Anonymkode: dc71b...248 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #209 Del Skrevet 18. februar 2023 Amming er faktisk ikke så sunt som enkelte hevder, og kan føre til B12 vitaminmangel hos babyer. https://forskning.no/menneskekroppen-mat-svangerskap/amming-kan-gi-b12-underskudd-hos-spedbarn/650622 Forskerne bak denne undersøkelsen anbefaler at man gir morsmelkerstatning og fast føde fra 4 månedersalder... Anonymkode: 2061b...3ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #210 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 9.59): Jeg føder snart nr 3 og har valgt bort amming denne gangen etter anbefaling fra jordmor. Begge mine forrige barn ble ammet til 12 og 15 mnd, barn nr 1 kun på 1 bryst. Dette kun pga press og vilje og ikke fordi det var noe jeg selv trivdes med. I tillegg til mye plager så har jeg Reynauds-fenomen, brystvortene mine blir helt lilla og det var smertefullt å amme til siste dag. Uansett, siden forrige barn har jeg tatt en brystreduksjon som gjør at de fysiske sjansene mine for å klare å amme er veldig lave i utgangspunktet, og risikoen for brystbetennelser og abscess er veldig stor hvis jeg velger å prøve. Jordmor har frarådet det, og vi går derfor rett på flaske. Det har vært skikkelig sårt og det har blitt felt noen tårer, men jeg begynner nå å venne meg til tanken. Har dog kun fått støtte av helsepersonell pga historikk og forutsetninger. Føler endelig at det er noen som ser hvor mye jeg har slitt, for det har ikke vært tilfellet når jeg har stått i det tidligere. Anonymkode: 259a6...199 Uff stakkars deg som holdt på så lenge med Reynauds 😢 datteren min har og reynauds, og det var null forståelse fra barselavdeling / helsepersonell hvor vondt dette gjorde. Heldigvis for henne så har hun meg som mor, som fikk henne til å slutte med ammingen. Amming er fint når det funker, men det må være litt mer balansert syn og forståelse for kvinner som har tilstander som vanskelig lar seg kombinere med amming. Amming kan i noen tilfeller faktisk være direkte skadelig for tilknytningen mellom mor og barn. Anonymkode: 2061b...3ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #211 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh… kanskje fordi det ikke gjelder deg? Det finnes mange tråder bare her på kvinneguiden som stempler langtidsamming som ekkelt og creepy. For jeg har aldri hørt at noen blir kalt dårlig mor av å gi flaske. Men jeg påstår likevel ikke at det ikke skjer. Anonymkode: dc71b...248 Hallo, slapp av litt, jeg lurte bare på hvorfor de får beskjed de er dårlig mor for å amme for lenge. Hvorfor noen reagerer på det. Ingen grunn til å bli ufin. Anonymkode: 87f78...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #212 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hallo, slapp av litt, jeg lurte bare på hvorfor de får beskjed de er dårlig mor for å amme for lenge. Hvorfor noen reagerer på det. Ingen grunn til å bli ufin. Anonymkode: 87f78...1b9 Bare ett eksempel. Anonymkode: dc71b...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. februar 2023 #213 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bare ett eksempel. Anonymkode: dc71b...248 det er jo litt icky da. Ikke at man er dårlug forelder av den grunn, men er rimelig spesielt å amme en på seks år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #214 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Amming er faktisk ikke så sunt som enkelte hevder, og kan føre til B12 vitaminmangel hos babyer. https://forskning.no/menneskekroppen-mat-svangerskap/amming-kan-gi-b12-underskudd-hos-spedbarn/650622 Forskerne bak denne undersøkelsen anbefaler at man gir morsmelkerstatning og fast føde fra 4 månedersalder... Anonymkode: 2061b...3ed Det er et veldig viktig poeng. Kvaliteten på og næringsinnholdet i morsmelk (og innhold av miljøgifter) avhenger selvsagt av mors næringsstatus og beholdning av miljøgifter. Har mor kroppen full av gifter og dårlig næringsinntak så blir jo melka dårligere. Dessverre ingen måte å screene hvem som burde amme og hvem som kanskje burde la være. Anonymkode: c319f...e1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #215 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.58): Jeg har bestemt meg for ikke amme når babyen blir født. Tanken på det føles bare ikke riktig ut i mitt hode. Er det flere som har valgt bort amming allerede før fødsel? Anonymkode: 0414a...661 Jeg valgte bort amming før fødsel, men endte opp med å amme fordi jeg endret mening etter fødselen. Amming viste seg å vær veldig lett for meg, da baby gjorde nesten hele jobben selv. Mitt råd; ta det så det kommer og ikke stress. For noen er amming et mareritt, for andre ikke. Spiller ingen rolle hva andre mener om ditt valg, jeg har ikke møtt noen som har sagt noe negativt når jeg først sa jeg ikke skulle amme. Folk har gjerne sine private meninger, men i det virkelige liv (ikke KG) så holder folk dem ofte for seg selv. Hvorfor du velger å ikke amme er det ingen som trenger å vite, de fleste vil ikke spør en gang. Når det gjelder helsepersonell så fikk jeg heller ingen spørsmål rundt dette, de sa det var mitt valg og var behjelpelig uavhengig hva jeg valgte. Anonymkode: 4312a...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #216 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er et veldig viktig poeng. Kvaliteten på og næringsinnholdet i morsmelk (og innhold av miljøgifter) avhenger selvsagt av mors næringsstatus og beholdning av miljøgifter. Har mor kroppen full av gifter og dårlig næringsinntak så blir jo melka dårligere. Dessverre ingen måte å screene hvem som burde amme og hvem som kanskje burde la være. Anonymkode: c319f...e1e I skandinavia er det lite miljøgifter i morsmelk i forhold til andre land. Enkelte steder i USA feks er det så mye at de anbefaler å droppe det. Miljøgifter til tross, her i Norge viser studier at morsmelken veier opp for det. Morsmelken inneholder ikke bare mat til barnet, men også næring som kun kan fordøyes av bakterier. I tillegg til immunstoffer. Anonymkode: 7242c...6df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #217 Del Skrevet 18. februar 2023 Maleficenta skrev (1 time siden): det er jo litt icky da. Ikke at man er dårlug forelder av den grunn, men er rimelig spesielt å amme en på seks år Hvis du leste tråden, så ser du at enkelte mente alt over 1 år er ekkelt, noen hadde blitt kritisert for å amme barn på 10 måneder. Hvis du eller andre mener det er ekkelt å amme, så hold det for dere selv da. Er det like «icky» å få flaske? Anonymkode: dc71b...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. februar 2023 #218 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er et veldig viktig poeng. Kvaliteten på og næringsinnholdet i morsmelk (og innhold av miljøgifter) avhenger selvsagt av mors næringsstatus og beholdning av miljøgifter. Har mor kroppen full av gifter og dårlig næringsinntak så blir jo melka dårligere. Dessverre ingen måte å screene hvem som burde amme og hvem som kanskje burde la være. Anonymkode: c319f...e1e vanskelig å unngå å få i seg microplast... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. februar 2023 #219 Del Skrevet 18. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du leste tråden, så ser du at enkelte mente alt over 1 år er ekkelt, noen hadde blitt kritisert for å amme barn på 10 måneder. Hvis du eller andre mener det er ekkelt å amme, så hold det for dere selv da. Er det like «icky» å få flaske? Anonymkode: dc71b...248 syns ikke det er ekkelt å amme babyer. Men hadde vært rart å gi mme til en 6 åring og. Endret 18. februar 2023 av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #220 Del Skrevet 18. februar 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Jaha. Hvor mye morsmelkerstatning / pumpet morsmelk babyen kommer til å trenge da eller? For det ble det som ble løsningen hos oss hvertfall med denne babyen som brukte puppen på beskrevne måte. Anonymkode: 2061b...3ed At det ikke funka for deg betyr ikke at det ikke har en hensikt. Det er problematisk å påstå at det er feil at baby kan bruke mye tid ved brystet i perioder for det kan ødelegge for de som ønsker og amme og ikke syns tid ved brystet er problematisk. Dersom mor syns det er problematisk, så bør hun selvfølgelig stå fritt til å velge anderledes og få hjelp og støtte i valget sitt Anonymkode: fce5b...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå