Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bare gi prosessert mat til din nyfødte du, jeg gir morsmelk, kun det beste er godt nok for mitt barn🥰 det fortjener det, at andre gir annenrangs til sitt for være deres problem.

Anonymkode: 63831...daa

Med så mye miljøgifter det er i morsmelk så spørs det hvem som får annenrangs melk da 😉

Anonymkode: 2061b...3ed

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med så mye miljøgifter det er i morsmelk så spørs det hvem som får annenrangs melk da 😉

Prosessert mat ødelegger tarmfloraen og gir grunnlag for en rekke sykdommer senere i livet. Immunforsvaret blir også svekket ved prosessert mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sier da ikke at permisjonen skal være kortest mulig. Jeg sier at mor bør ha litt mer permisjon enn far pga helse. Jeg sier bare at hun trenger ikke dobbel så mye permisjon som far.

Permisjonen er for barnets del. Ikke for mor, ikke for far, men for barnet . Denne permisjonen kan far ta like greit som mor. Det blr ikke være automatikk i at mor skal ha mest.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at det er gunstig å dele mest mulig likt (av hensyn til likestilling og muligheter i arbeidslivet), men har fått et litt mer nyansert syn på det etter å ha gått tilbake på jobb når baby var litt under 6 mnd. Jeg ser jo det at det var mer krevende for meg å gå på jobb enn far den første måneden, da baby fortsatt våknet for amming på natt (om far skulle gitt flaske ville jeg fortsatt våknet, han sover mye tyngre enn meg - så like greit å amme da). Men jeg fikk ikke opparbeidet noe overskudd, som jeg har nå etter en måned med hele netter med søvn. Så neste gang tenker jeg det er passe å begynne å jobbe etter 7-8 måneder (så kan far gjerne ha like lang permisjon om barnet er født tidlig på året). Synes det tar litt mer enn 6 uker å «komme seg», selv om kroppen var fin er jo søvnmangel slitsomt. I mine øyne er dagens ordning helt fin😊

Beklager lang avsporing fra hovedtema - jeg har som dere skjønner ammet, men tenker ikke en vond tanke om de som velger å la være! 

Anonymkode: f9676...d6f

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke til ammingen med første og kommer ikke til å legge inn innsatsen dersom vi får en nr 2. Da er det rett på erstatning med en gang! Mamming før amming ❤️

Anonymkode: 45cc1...5e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Wow.. 

Anonymkode: 3defc...a6d

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. I noen familier så kan man gjerne ha barn som er ammet og barn som ikke er ammet. Det er ikke sånn at de som da har blitt ammet har høyere IQ enn de som ikke har blitt det.

Bare vås du kommer med her.

Nei, dette stemmer. Barn som blir ammet har høyere IQ - i gjennomsnitt selvsagt. Om det skyldes ammingen eller om det skyldes at kvinner som ammer har høyere IQ (for det har de) diskuteres. Antakelig begge deler.  All statistikk gjelder på gruppenivå, trodde faktisk alle visste det.

Anonymkode: dc71b...248

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det her har rett og slett blitt en trist tråd. Håper de som må ty til erstatning klarer å ignorere alle motbydelige svar om mme. Skulle tro mødre ville prøve å støtte opp hverandre, men den gang ei.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, dette stemmer. Barn som blir ammet har høyere IQ - i gjennomsnitt selvsagt. Om det skyldes ammingen eller om det skyldes at kvinner som ammer har høyere IQ (for det har de) diskuteres. Antakelig begge deler.  All statistikk gjelder på gruppenivå, trodde faktisk alle visste det.

Herregud da - mora har ikke mer (eller mindre ) IQ om ammingen fungerer eller ikke. De fleste norske mødre prøver å amme i utgangspunktet. Man har noen ytterst få som ikke ønsker å amme uten engang å ha prøvd.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Et nyfødt barn kan liksågodt få den kroppskontakten det trenger ved å ligge på fars bryst som mor. Og den trenger såklart ikke å ammes.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et nyfødt barn kan liksågodt få den kroppskontakten det trenger ved å ligge på fars bryst som mor. Og den trenger såklart ikke å ammes.

Du, det var et svar til en som påstod at babyen utnyttet sin mor. Og jo, nyfødte SOM AMMES trenger ofte å bruke mye tid - de første ukene spesielt. Det betyr ikke at moren blir «utnyttet» eller «brukt som smokk», som det ble hevdet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud da - mora har ikke mer (eller mindre ) IQ om ammingen fungerer eller ikke. De fleste norske mødre prøver å amme i utgangspunktet. Man har noen ytterst få som ikke ønsker å amme uten engang å ha prøvd.

Vet du hva statistikk er? Statistikk viser sammenhenger på gruppenivå, men sier selvsagt ikke noe om enkeltindivider.

Trodde alle visste det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det her har rett og slett blitt en trist tråd. Håper de som må ty til erstatning klarer å ignorere alle motbydelige svar om mme. Skulle tro mødre ville prøve å støtte opp hverandre, men den gang ei.

Men hvorfor kan ikke de som ikke ønsker å amme bare la være? Hvorfor må de snakke ned de påviste helsefordelene for mor og barn og beskrive kvinner som ammer som egoistiske og psykiske vrak? Det er disse påstandene som det blir argumentert mot. Ingen bryr seg om du ammer eller ikke.

Synd at noen har møtt hets for det, Når det er sagt, så blir ammende kvinner hetset minst like mye. De skal helst ikke amme ute blant folk, ikke amme for lenge eller for mye (babyen «henger i puppen» og utnytter deg).

Til TS: bare gjør som du vil. (Hvis du spør andre om råd så er det jo naturlig at de kanskje tenker at du egentlig helst vil amme men trenger støtte).

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 23.16):

så fordi du ikke liker spørsmålet så er det troll? 

nå har det seg sånn at jeg har valgt og ikke amme, og det blir ikke akkurat respektert, på noen måte, i møte med helsepersonell. Lurer derfor på om det er fler, og hvordan møte helsevesenet på det punktet

Anonymkode: 0414a...661

Synes det høres rart ut at helsepersonell ikke respekterer det. Man skal ikke trenge en grunn for å bestemme over egen kropp. Helsepersonell har ingen rett til å drive avhør.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du, det var et svar til en som påstod at babyen utnyttet sin mor. Og jo, nyfødte SOM AMMES trenger ofte å bruke mye tid - de første ukene spesielt. Det betyr ikke at moren blir «utnyttet» eller «brukt som smokk», som det ble hevdet.

Det var meg du svarte. Og jo, mødre som fungerer som en smokk for baby, blir utnyttet, eller lar seg utnytte. Det er en dårlig løsning å ha babyen på puppen 1 time av og 1 time på. Det er faktisk greit at babyen får i seg den morsmelka den trenger og ikke bare ligger og sutter på puppen uten hensikt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 12.04):

Ja, men ikke alle grunner er like gode.

Anonymkode: eeb97...d52

Hvilke grunner er gode nok for deg? Og hvorfor har det noe å si hva helsepersonell "personlig" måtte mene? De skal vel være profesjonelle uten å dra inn egne meninger og personlige følelser?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vet du hva statistikk er? Statistikk viser sammenhenger på gruppenivå, men sier selvsagt ikke noe om enkeltindivider.

Trodde alle visste det.

Så nedlatende holdning.

Ja jeg vet hva statistikk er. Innsamling av data.

Statistikken er samlet inn på grunnlag av enkeltindivider, selv om resultatet kommer ut gruppenivå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prosessert mat ødelegger tarmfloraen og gir grunnlag for en rekke sykdommer senere i livet. Immunforsvaret blir også svekket ved prosessert mat. 

Vel, hos oss har det hvertfall vært sånn at det barnet som har fått morsmelk aller lengst er det barnet som har vært mest sykt, og det barnet som begynte med babymat allerede etter 3,5 måned er det barnet som har vært minst sykt. (Alle mine 5 er voksne nå).

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Skriv i fødebrevet at du ikke skal amme. De skal respektere det.

• Liker 1
Skrevet
On 2/15/2023 at 9:59 AM, AnonymBruker said:

Jeg føder snart nr 3 og har valgt bort amming denne gangen etter anbefaling fra jordmor. Begge mine forrige barn ble ammet til 12 og 15 mnd, barn nr 1 kun på 1 bryst. Dette kun pga press og vilje og ikke fordi det var noe jeg selv trivdes med. I tillegg til mye plager så har jeg Reynauds-fenomen, brystvortene mine blir helt lilla og det var smertefullt å amme til siste dag.

Uansett, siden forrige barn har jeg tatt en brystreduksjon som gjør at de fysiske sjansene mine for å klare å amme er veldig lave i utgangspunktet, og risikoen for brystbetennelser og abscess er veldig stor hvis jeg velger å prøve. Jordmor har frarådet det, og vi går derfor rett på flaske. 

Det har vært skikkelig sårt og det har blitt felt noen tårer, men jeg begynner nå å venne meg til tanken. Har dog kun fått støtte av helsepersonell pga historikk og forutsetninger. Føler endelig at det er noen som ser hvor mye jeg har slitt, for det har ikke vært tilfellet når jeg har stått i det tidligere. 

Anonymkode: 259a6...199

Det som er synd er at dersom man ikke vil/får til å amme etter boka, så får man ikke hjelp til hverken det ene eller andre. 

Jeg sleit masse med amming, og fikk ikke hjelp til hverken å amme eller å slutte å amme.  Det var null kunnskap om alle de utfordringene man kunne møte på hverken på helsestasjon, fastlege eller ammepoliklinikk. Piller for å stoppe melka hadde man stoppet med, og fastlegen skjønte ikke bæret, selv om jeg leste høyt for hsm hva kompetansesenteret for amming skrev om melkeblemmer. Ammepoliklinikken på Ullevål Sykehus spurte meg rett ut om hvorfor jeg kom dit, fordi jeg på det tidspunktet hadde funnet ammeveileder på privat klinikk og de mente at jeg var bedre tjent med å gå dit.

Jeg var altså så heldig at jeg kunne kjøpe meg hjelp privat, men jeg hadde aldri satt meg i posisjon, så jeg måtte gått gjennom det samme en gang til.

At du ikke fikk hjelp med Reynaud eller støtte til å avslutte ammingen, syns jeg er skikkelig hårreisende.

Anonymkode: fce5b...94a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var meg du svarte. Og jo, mødre som fungerer som en smokk for baby, blir utnyttet, eller lar seg utnytte. Det er en dårlig løsning å ha babyen på puppen 1 time av og 1 time på. Det er faktisk greit at babyen får i seg den morsmelka den trenger og ikke bare ligger og sutter på puppen uten hensikt.

Det er en hensikt når nyfødte babyer "bruker mor som smokk". Hensikten er å gi signaler til brystene om hvor mye melk babyen kommer til å trenge fremover.

Anonymkode: fce5b...94a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 23.20):

Beklager altså, men det å stille denne typen spørsmål på kvinneguiden lukter litt "la meg se hvor mange sinte mammapolitikonstabler jeg kan irritere på en tirsdagskveld". 

Har du reflektert noe over hvorfor du møter motstand fra fagfolk på avgjørelsen din?

Anonymkode: 93e24...f2f

Reflekterer noen ganger fagfolk på hvorfor man velger/ønsker å avstå fra å amme?

Anonymkode: 8c4e4...315

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...