AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Jeg har bestemt meg for ikke amme når babyen blir født. Tanken på det føles bare ikke riktig ut i mitt hode. Er det flere som har valgt bort amming allerede før fødsel? Anonymkode: 0414a...661 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Det koster litt å la denne ligge, men best å ikke mate trollet eller? Anonymkode: 93e24...f2f 17 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det koster litt å la denne ligge, men best å ikke mate trollet eller? Anonymkode: 93e24...f2f så fordi du ikke liker spørsmålet så er det troll? nå har det seg sånn at jeg har valgt og ikke amme, og det blir ikke akkurat respektert, på noen måte, i møte med helsepersonell. Lurer derfor på om det er fler, og hvordan møte helsevesenet på det punktet Anonymkode: 0414a...661 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: så fordi du ikke liker spørsmålet så er det troll? nå har det seg sånn at jeg har valgt og ikke amme, og det blir ikke akkurat respektert, på noen måte, i møte med helsepersonell. Lurer derfor på om det er fler, og hvordan møte helsevesenet på det punktet Anonymkode: 0414a...661 Beklager altså, men det å stille denne typen spørsmål på kvinneguiden lukter litt "la meg se hvor mange sinte mammapolitikonstabler jeg kan irritere på en tirsdagskveld". Har du reflektert noe over hvorfor du møter motstand fra fagfolk på avgjørelsen din? Anonymkode: 93e24...f2f 20
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager altså, men det å stille denne typen spørsmål på kvinneguiden lukter litt "la meg se hvor mange sinte mammapolitikonstabler jeg kan irritere på en tirsdagskveld". Har du reflektert noe over hvorfor du møter motstand fra fagfolk på avgjørelsen din? Anonymkode: 93e24...f2f Fagfolk har fått grunnen fra min side om hvorfor det blir valgt bort, for det har jeg, for meg selv en grunn, men det er ikke poenget her, jeg vil ha andres erfaringer og hvordan de møter motstanden på området. Egentlig, skulle man ikke trenge og ha en grunn heller, avgjørelsen skulle vært respektert fra starten av. Anonymkode: 0414a...661 11
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): så fordi du ikke liker spørsmålet så er det troll? nå har det seg sånn at jeg har valgt og ikke amme, og det blir ikke akkurat respektert, på noen måte, i møte med helsepersonell. Lurer derfor på om det er fler, og hvordan møte helsevesenet på det punktet Anonymkode: 0414a...661 Jeg valgte å ikke amme av ulike årsaker. Jeg følte aldri jeg ble mindre respektert av jordmor og helsepersonell. Når jeg var på kontroll, kom vi til punktet om amming, og jeg gav beskjed om avgjørelsen. Når jeg fødte, gjorde jeg det samme. Fikk flasker og mat. Jeg følte hvertfall aldri jeg trengte noen forklaring eller gi noen grunn til min avgjørelse. Anonymkode: 87f78...1b9 10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 Sier bare stakkars barn, som ikke har bedt å bli født, og som blir nektet det mest naturlige av alt, nemlig morsmelk. Får helt vondt inni meg. Anonymkode: 1518b...38f 18 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 Eg har botimot bestemt meg for å ikkje amma. Driter i kva nokon måtte meina om det. Kjem til å gi det ein sjanse, ein liten sjanse. Om det blir vanskelig går eg over til flaske. Har ekstremt dårlig erfaring med første barn som prega meg veldig. Lang historie gjort kort så skulle eg amme uansett pris. Fekk det ikkje til og var heilt knust. Nå tenkjer eg at det var berre tull å prøva så mykje greier over så lang tid. Eg bestemmer. Anonymkode: 944a3...517 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sier bare stakkars barn, som ikke har bedt å bli født, og som blir nektet det mest naturlige av alt, nemlig morsmelk. Får helt vondt inni meg. Anonymkode: 1518b...38f Du tuller, sant? Sykeste jeg har hørt. Anonymkode: 87f78...1b9 13 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eg har botimot bestemt meg for å ikkje amma. Driter i kva nokon måtte meina om det. Kjem til å gi det ein sjanse, ein liten sjanse. Om det blir vanskelig går eg over til flaske. Har ekstremt dårlig erfaring med første barn som prega meg veldig. Lang historie gjort kort så skulle eg amme uansett pris. Fekk det ikkje til og var heilt knust. Nå tenkjer eg at det var berre tull å prøva så mykje greier over så lang tid. Eg bestemmer. Anonymkode: 944a3...517 Du bør vurdere å amme kun de første 3-4 dagene. Den første råmelken er proppet med antistoffer og superviktig næring til baby. Det er sååå gull verdt for den lille kroppen. Så kan du gå over til erstatning etterpå. Anonymkode: 77b9b...b02 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Jeg valgte det bort, men gjorde ikke noe stort nummer ut av det. Hvorfor skal du ha aksept av helsepersonell for dette? Din kropp, ditt valg. Du gir beskjed om avgjørelsen din og lager ikke noe drama ut av det. Anonymkode: 7c711...3ba 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 Har ikke gjort det selv, men har møtt noen kvinner i jobben (er helsesykepleier). Det er kvinnens valg og man skal ikke måtte oppgi noen grunn heller. Jeg er veldig pro amming når det funker, men det beste må ikke bli det godes fiende. Anonymkode: b180a...f83 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 Viser du tvil når du sier du ikke vil amme da? Tvil på om du selv synes du har en god nok grunn? Da kan noen kanskje oppfatte at døren står på gløtt. Jeg jobber ikke i helsevesenet. Jeg er normalt for kvinners rett til å bestemme over egen kropp. Men dette synes jeg er umodne tanker, beklager. Det "føles" ikke rett. Har du tenkt på hvorfor det ikke gjør det? Er det fordi brystene så langt har hatt en seksuell funksjon? Isåfall kan du vri om på tankene litt. Puppene er først og fremst matstasjon. Det føles overhode ikke seksuelt å amme. Og man begynner å lure på om du helt har tenkt igjennom om du er klar for å bli forelder, hvor man setter barnets behov først. Og iallefall prøver. At man kutter amming når det ikke går, er en helt annen sak. Anonymkode: 0c8c7...9c5 12 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke gjort det selv, men har møtt noen kvinner i jobben (er helsesykepleier). Det er kvinnens valg og man skal ikke måtte oppgi noen grunn heller. Jeg er veldig pro amming når det funker, men det beste må ikke bli det godes fiende. Anonymkode: b180a...f83 Dette. TAKK for at du er en av de gode. Virker som om en del som jobber i barselomsorgen er helt fanatisk opptatt av å pushe amming etter mor-barn-vennlig initiativ, helt uten nyanser. Det er ikke god barselomsorg. Anonymkode: c319f...e1e 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. TAKK for at du er en av de gode. Virker som om en del som jobber i barselomsorgen er helt fanatisk opptatt av å pushe amming etter mor-barn-vennlig initiativ, helt uten nyanser. Det er ikke god barselomsorg. Anonymkode: c319f...e1e Jo, oppfordre til amming er god barselomsorg. De skal tenke på hva som er best for baby, så vel som mor. Dersom mor har mulighet til amme bør dette bli oppmuntret. Morsmelk er det beste for baby. Ingen diskuterer det lenger. Men mor skal møtes med forståelse dersom amming ikke fungerer. Anonymkode: 108e4...7ca 7 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, oppfordre til amming er god barselomsorg. De skal tenke på hva som er best for baby, så vel som mor. Dersom mor har mulighet til amme bør dette bli oppmuntret. Morsmelk er det beste for baby. Ingen diskuterer det lenger. Men mor skal møtes med forståelse dersom amming ikke fungerer. Anonymkode: 108e4...7ca Jo, det gjør man faktisk. En metastudie har tatt for seg de påståtte fordelene ved amming. Den fant veldig mange feil og mangler ved mange av disse studiene. Konklusjonen, etter å ha gått gjennom studiene, var at det man hadde hold for å si, var at : Morsmelk de 3 første månedene, gir bayens immunforsvar en liten boost de første 6 månedene av babyens levetid. Dett var dett. En liten boost, som varer et halvt år. Verken høyere iq, lavere fare for overvekt og kreft, osv, var det hold i. Fordelene for babyen, er altså svært små. I I-land, vel og merke, hvor vi har rent vann og gode alternativer - i u-land hvor de ikke har rent land og hvor foreldrene bør bruke pengene på mat fremfor morsmelk, er det en helt annen sak. Men for kvinner i i-land, er det altså ikke fryktelig viktig å amme. Anonymkode: 319d3...65b 3 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 Det er nok mange som velger bort amming, men ikke prater høyt om det. Jeg har svenske venninner som har fått sjokk etter å ha født her i Norge, fordi det er så mye mas og press om ammingen. De vet vel like godt som oss nordmenn hvilke fordeler amming kan ha, og det er opp til hver enkelt å vurdere sine valg. Vær tydelig på at du har lest og hørt om alle fordelene med amming men at du har bestemt deg for at det beste for deg som mamma blir å ikke amme. Anonymkode: e7109...6a5 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 Jeg føder snart nr 3 og har valgt bort amming denne gangen etter anbefaling fra jordmor. Begge mine forrige barn ble ammet til 12 og 15 mnd, barn nr 1 kun på 1 bryst. Dette kun pga press og vilje og ikke fordi det var noe jeg selv trivdes med. I tillegg til mye plager så har jeg Reynauds-fenomen, brystvortene mine blir helt lilla og det var smertefullt å amme til siste dag. Uansett, siden forrige barn har jeg tatt en brystreduksjon som gjør at de fysiske sjansene mine for å klare å amme er veldig lave i utgangspunktet, og risikoen for brystbetennelser og abscess er veldig stor hvis jeg velger å prøve. Jordmor har frarådet det, og vi går derfor rett på flaske. Det har vært skikkelig sårt og det har blitt felt noen tårer, men jeg begynner nå å venne meg til tanken. Har dog kun fått støtte av helsepersonell pga historikk og forutsetninger. Føler endelig at det er noen som ser hvor mye jeg har slitt, for det har ikke vært tilfellet når jeg har stått i det tidligere. Anonymkode: 259a6...199 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 Din kropp og ditt valg, men du burde forstå hvorfor det ikke er aksept for at man setter babyen først på dette. I hvert fall i begynnelsen. Anonymkode: eeb97...d52
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #20 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jo, det gjør man faktisk. En metastudie har tatt for seg de påståtte fordelene ved amming. Den fant veldig mange feil og mangler ved mange av disse studiene. Konklusjonen, etter å ha gått gjennom studiene, var at det man hadde hold for å si, var at : Morsmelk de 3 første månedene, gir bayens immunforsvar en liten boost de første 6 månedene av babyens levetid. Dett var dett. En liten boost, som varer et halvt år. Verken høyere iq, lavere fare for overvekt og kreft, osv, var det hold i. Fordelene for babyen, er altså svært små. I I-land, vel og merke, hvor vi har rent vann og gode alternativer - i u-land hvor de ikke har rent land og hvor foreldrene bør bruke pengene på mat fremfor morsmelk, er det en helt annen sak. Men for kvinner i i-land, er det altså ikke fryktelig viktig å amme. Anonymkode: 319d3...65b Dette er sant, men amming har svært mye å si iht tilknytning. At amming gir høyere IQ er utdatert, og det vet de aller fleste ☺️ Anonymkode: a1517...5ec 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå