Gå til innhold

Hvitt eller gult gull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo diskuterer å forlove oss. Ja, kanskje litt merkelig at ikke han skal gå ned på kne og fri, synes dere... men vi har snakket om dette en stund og er voksne mennesker :) Om noen av oss direkte har fridd eller ikke, er nesten litt vanskelig å si. Vi mener ihvertfall at vi skal være sammen resten av livet :)

Nå har vi kommet opp i en litt kinkig situasjon:

Sambo vil ha hvitt gull, mens jeg vil ha gult gull.

Hva gjør vi da? Han sier det er helt uaktuelt for ham å ha gult gull, mens jeg mener hvitt gull vil se ut som en sølvring??

Jeg innrømmer at jeg "hele livet" har drømt om forlovelsesring og - til tross for at jeg ikke er så glad i gull ellers - har sett for meg at den skulle være i gull.

Hvor vanlig er det å ha forlovelsesringer i hvitt gull? Jeg kan ikke huske å ha sett det på noen - kanskje fordi jeg har trodd det har vært sølvring...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har forlovelses ringer i hvitt gull, brede og glatte.

Skrevet

Er bare jeg av oss som har forlovelsesring - men den er i hvitt gull. Gifteringene våre er også i hvitt gull.

Jeg kjenner ingen som har gult gull, untatt foreldrene våre.

Skrevet

Vi har gifteringer i hvitt gull, min med en diamant. Tror det er ganske tydelig at det er en giftering, og at det ikke er sølv. Mange av våre vennepar har ringer i hvitt gull.

Skrevet
Jeg og sambo diskuterer å forlove oss. Ja, kanskje litt merkelig at ikke han skal gå ned på kne og fri, synes dere... men vi har snakket om dette en stund og er voksne mennesker :) Om noen av oss direkte har fridd eller ikke, er nesten litt vanskelig å si. Vi mener ihvertfall at vi skal være sammen resten av livet  :)

Akkurat sånn var det hos oss også. Tror ikke det er så uvanlig at voksne mennesker tar en felles beslutning om en så viktig sak. :)

Nå har vi kommet opp i en litt kinkig situasjon:

Sambo vil ha hvitt gull, mens jeg vil ha gult gull.

Hva gjør vi da? Han sier det er helt uaktuelt for ham å ha gult gull, mens jeg mener hvitt gull vil se ut som en sølvring??

Jeg kan love deg at en giftering i hvitt gull, slett ikke ser ut som en billig sølvring. Har du vært hos gullsmeden og sett ulike typer "live"? Jeg tror du vil bli overrassket. Også går det jo ann å velge en til deg selv med en stor fin diamant, så blir den enda mer eksklusiv! :sjarmor: (Du er klar over at hvitt gull faktisk er dyrere enn gult gull?)

Jeg innrømmer at jeg "hele livet" har drømt om forlovelsesring og - til tross for at jeg ikke er så glad i gull ellers - har sett for meg at den skulle være i gull.

Hvor vanlig er det å ha forlovelsesringer i hvitt gull? Jeg kan ikke huske å ha sett det på noen - kanskje fordi jeg har trodd det har vært sølvring...?

Jeg tror det har blitt svært vanlig med gifteringer i hvitt gull. Jeg ser i hvert fall flere med det. Ikke så mange voksne mennesker som går med en enkel sølvring på "giftefingeren" vel?

Er du redd for ikke å SE gift ut kanskje?? ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg synes ikke hvitt gull er noe fint, selv om det har blitt veldig vanlig. Det er også mer jobb med hvitt gull, må renses med jevne mellomrom og pusses opp (?). I hvert fall det gullsmeden sa til oss da vi var der. Jeg synes også det ser ut som sølv. Så vi har gult gull i ringene våre, synes det er mye finere.

Skrevet

Hvitt gull holder seg ikke så pent, nei. Det blir ganske grått etterhvert og så må man rodinere det på nytt, og det koster litt.

Men jeg synes det er blitt ganske vanlig, kjenner mange som har det.

Selv har jeg gult, og elsker å se gift ut :ler:

Skrevet

Her i gården var det aldri aktuelt å ha ringer i gult gull, så vi har gifteringer i hvitt gull begge to. Jeg har også en forlovelsesring i hvitt gull med diamant. Jeg kjenner mange andre som også har i hvitt gull, og tror det er ganske så vanlig nå for tiden.

Skrevet

I vår vennekrets er det fifty-fifty. Et vennepar av oss har ringer med både hvitt og gult gull. Kanskje det kan være en ide? Som ekteskapets første kompromiss? :ler:

Personlig støtter jeg gult gull, og et vennepar av oss som har hvitt gull angrer litt på det og skal faktisk kjøpe nye ringer etter 5 år.

Skrevet

Jeg er enig i at gult gull er vanligst for gifteringer.

Selv har jeg hvitt gull i både forlovelsesring og i giftering. Samme har min mann. Rett og slett fordi jeg syns at jeg kler hvitt gull bedre enn gult. Også ville vi gjerne ha samme farge på ringene våre. Og for mannen var det det samme.

:)

Skrevet

Vi har platina vi :)

Om det ser gift ut eller ikke vet jeg ikke, jeg er gift jeg, og det er i grunnen nok...

Skrevet
Om det ser gift ut eller ikke vet jeg ikke, jeg er gift jeg, og det er i grunnen nok...

enig!

Skrevet
Jeg synes ikke hvitt gull er noe fint, selv om det har blitt veldig vanlig.

Enig. Vi har gult gull.

Skrevet

For meg var det en selvfølge med gult gull i en forlovelsesring, men folk er forskjellige. Jeg har andre nydelige ringer i hvitt gull altså, men akkurat denne spesielle ringen måtte være gul for meg...

Håper der blir enige, og lykke til videre!

• Liker 1
Skrevet
For meg var det en selvfølge med gult gull i en forlovelsesring, men folk er forskjellige. Jeg har andre nydelige ringer i hvitt gull altså, men akkurat denne spesielle ringen måtte være gul for meg...

Sånn var det for meg også.

Men... MÅ man ha like ringer? Kan ikke du ha gul og han hvit?

Skrevet

Jeg synes hvitt gull ser mer ekslusivt ut og mer moderne ut enn de med gult gull.. Vet ikke helt hvorfor jeg synes det, men det er kanskje fordi det er mer på moten. Gule gullringer forbinder jeg med mormor og morfar ;) Så når jeg en gang blir forlova så skal jeg ha hvitt gull med diamanter! :)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar :) Ser at det er litt uenighet om dette, så det går jo på smak og behag, og på mote.

Tror vi får gå innom en gullsmed og se på ringene. Vi blir vel enige, tenker jeg. Ellers må en av oss ofre oss :ler:

Skrevet

Vi skal ha gifteringer i både hvitt og gult gull, vi!

Skrevet
Hvitt er mest eksklusivt og pent..

Men er det noen som vet om det virkelig er gult gull som er det opprinnelige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...