Gå til innhold

Faren har brukt opp mindreårige datters penger

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 11.12):

Det er flere ulemper som allerede er nevnt, en annen er at barnet kanskje ikke får fullt stipend når det skal studere. Derfor står mitt barns ASK i farens navn. Han driver ikke med gambling da… 

Anonymkode: df931...354

Mitt barns ASK står i mitt navn av samme grunn. Når barnet blir større og selv sparer penger til å kjøpe ting, så får han konto i eget navn, men fast sparing og større beløp går i mitt navn. 

Anonymkode: 2b19b...1f5

• Liker 3
Skrevet

Det fremgår ikke hvor pengene kom fra, om det var barnets inntekter fra en deltidsjobb eller barnetrygd som ved myndighetsalder skulle frigis til henne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 9.54):

Det er faktisk fullt mulig å sette opp en konto i banken, i nettopp barnas navn! 

Jeg forstår ikke hvorfor alle ikke gjør dette, når de likevel skal fikse en bank-konto til deres egne barn. I stedet for å bruke foreldrenes egne konti til sånne ting..     

Anonymkode: bd430...866

Ja, jeg gjorde det med min eks. Og i tillegg gjorde jeg det slik at barnet fikk pengene når hun ble 20 år, og at ingen av oss kunne ta ut noe som helst uten begges underskrift. Dermed sto pengene bomfast der.

Anonymkode: 8b736...426

Skrevet
Eva-Lena skrev (På 15.2.2023 den 13.28):

Forliksrådet er politiet og kan gi en dom. Da krever de også inn pengene om far blir dømt til å betale tilbake. 

Forliksrådet er selvfølgelig ikke politiet. Det ville vært et alvorlig brudd på maktfordelingsprinsippet som et demokrati er bygget på. 

Anonymkode: d8bc4...a66

Skrevet

Hadde krevd en skriftlig avtale med faren av et fast trekk/beløp over en gitt periode (akkuratt som et lån i banken). Ville også krevd renter.

Penger er ikke alt her i verden, men kan ofte være roten til mye ondt innad i familie. Faren står uansett til gjeld for datteren. Finn en løsning slik at feks hun står med en egenkapital når hun tenker å kjøpe seg en bolig. Eventuelt kan han jo gi henne bilen sin om han har når hun får lappen?

Jeg skal ikke skryte på meg selv økonomisk flinke foreldre, men det gav meg en læringskurve innen økonomi i tidlig alder som er gull verdt for meg i dag. Prøv å se på muligheter i en krise, det tankesettet kan komme godt med i disse tider. 

Anonymkode: 9b407...8e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg gjorde det med min eks. Og i tillegg gjorde jeg det slik at barnet fikk pengene når hun ble 20 år, og at ingen av oss kunne ta ut noe som helst uten begges underskrift. Dermed sto pengene bomfast der.

Anonymkode: 8b736...426

Problemet med en slik konto er feks om barnet vil studere og formuen dens er for høy så mister de stipendet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Forliksrådet er selvfølgelig ikke politiet. Det ville vært et alvorlig brudd på maktfordelingsprinsippet som et demokrati er bygget på. 

Anonymkode: d8bc4...a66

Dette kommer opp når jeg Googler Forliksrådet

D5628CA2-6FD4-4C01-9196-5B0B1DC52E2D.jpeg

Skrevet

Hvorfor har hun spart på hans sparekonto? 

Anonymkode: 7380d...2cb

Skrevet

Det samme skjedde i vår familie. Det er ikke noe juridisk man kan gjøre, men vi valgte å bryte kontakt med far og nå driver han visst å manipulerer til seg penger fra andre.

Anonymkode: 00ec7...1dd

Skrevet

Far bør starte å nedbetale så snart som mulig hvis han vil ha håp om å reparere forholdet til datter. Ta en prat med han om det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.47):

Min datter har stolt på faren og spart pengene sine i hans sparekonto. 

Hun fyller snart 18 år og det er snakk om 150 000kr.  Han har tapt alt på spill og aksjer.

Hun er veldig skuffet og jeg stoler ikke på at ham med det første vil klare å tilbakebetale.  Hva er løsning ved slike tilfeller?

Jeg er også veldig lei meg.

Anonymkode: 4bbd1...b0e

AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 19.10):

Her var det mye rart. Om barnet vil ha dom på at pengene var barnets, så er det en sivilrettslig sak mellom far og barnet. Barnet/advokaten vil måtte sannsynliggjøre at det var barnets penger. En kontoutskrift vil kaste lys på hvor pengene kommer fra etc? En advokat vil kanskje anbefale at det skrives et gjeldsbrev om at faren skylder pengene, rente og betalingsplan mv. 
Dom flere har pekt på, så kan dette anmeldes. Politiet vil etterforske og ev. reise tiltale i straffesak. Det er sterkere krav til bevis om faren skal straffedømmes. Sivilsaken kan da kanskje tas med i behandling i domstolen. 

Anonymkode: c0495...b94

TS - hvor kommer pengene fra?

Kan dere bevise eller sannsynliggjøre at dette var barnets penger?

Da kan dere ha en sak, om dere vil gå rettens vei. (Men advokater koster jo også penger, så vinning kan fort gå opp i spinning…)

Om ikke, så er den beste sjansen å få far til å signere et gjeldsbrev, med tilbakebetalingsplan osv. Du finner gratis maler for privat lån/gjeldsbrev å laste ned på nett.

Har dere et signert gjeldsbrev står din datter mye sterkere, og pengene kan tvangsinnkreves vis namsmannen om far ikke betaler.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/gjeldsbrev/

Anonymkode: 2f203...b17

• Liker 1
Skrevet

Anmeld om han ikke betaler tilbake. 

Anonymkode: e71ac...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 10.25):

Her stjal faren konfirmasjonspengene, men det den der faren har gjort er jo enda verre.

Anonymkode: b5064...4a3

Vel, synes da dette er like ille. Hvorfor er det forskjell på å stjele konfirmasjonspengene og sparepengene? 

Anonymkode: 9a08d...a7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.47):

Min datter har stolt på faren og spart pengene sine i hans sparekonto. 

Hun fyller snart 18 år og det er snakk om 150 000kr.  Han har tapt alt på spill og aksjer.

Hun er veldig skuffet og jeg stoler ikke på at ham med det første vil klare å tilbakebetale.  Hva er løsning ved slike tilfeller?

Jeg er også veldig lei meg.

Anonymkode: 4bbd1...b0e

Politianmeldelse av far selvfølgelig.

Han må dømmes til å betale sin datter pengene med renter.

Har dere ikke oppdaget dette tidligere? 

Hvorfor hadde ikke barnet egen sparekonto?

Hvordan har dere skilt mellom fars penger og datters penger når de går i samme konto?

Mine barn har egne kontoer hvor vi setter av penger. De pengene får de når de blir 18 og kan bruke som egenkapital for egen bolig eller hva de måtte ønske.

Anonymkode: 4903a...02d

Skrevet

En kompis av meg ble "lottomillionær" når han var liten. Besteforeldrene brukte å skrive opp navnet på barnebarna sine når de spilte lotto eller tippet, og én dag fikk de toppgevinst - I alt var det nok snakk 3-4 millioner kroner, og pengene ble satt på låst konto som bare foreldrene kunne kontrollere. 

Da han fylte 18 viste det seg at foreldrene hadde tappet nesten hele kontoen, var snakk om et par titusen kroner igjen. De hadde brukt alle pengene på renovasjon av hytte og hus, nye biler, sus og dus.  

Han anmeldte foreldrene, men lurer på om saken enten ble henlagt, eller at det ikke var mye å hente tilbake. Dette var for 20 år siden, og det var mye penger den gang da...

Anonymkode: 9494c...df8

Annonse
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

En kompis av meg ble "lottomillionær" når han var liten. Besteforeldrene brukte å skrive opp navnet på barnebarna sine når de spilte lotto eller tippet, og én dag fikk de toppgevinst - I alt var det nok snakk 3-4 millioner kroner, og pengene ble satt på låst konto som bare foreldrene kunne kontrollere. 

Da han fylte 18 viste det seg at foreldrene hadde tappet nesten hele kontoen, var snakk om et par titusen kroner igjen. De hadde brukt alle pengene på renovasjon av hytte og hus, nye biler, sus og dus.  

Han anmeldte foreldrene, men lurer på om saken enten ble henlagt, eller at det ikke var mye å hente tilbake. Dette var for 20 år siden, og det var mye penger den gang da...

Tenk å svindle barn. Burde være lang fengselsstraff for sånt. Ikke bare utnytter man mennesker som ikke kan forsvare seg selv, man ødelegger også den lille fordelen de kunne hatt i starten av voksenlivet, som drastisk kan påvirke hvor de ender opp senere i livet. Fysj

Skrevet

Det første jeg ville ha gjort var å prøve å få far til å skrive under på et gjeldsbrev. Da har du om ikke annet fått slått fast at han faktisk skylder pengene. Hvis du har et dårlig forhold til far ville jeg ha forhørt meg med noen i hans familie om de kunne ha tatt praten. Hadde det vært min sønn som oppførte seg sånn så hadde jeg ikke vært nådig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Politianmeldelse av far selvfølgelig.

Han må dømmes til å betale sin datter pengene med renter.

Har dere ikke oppdaget dette tidligere? 

Hvorfor hadde ikke barnet egen sparekonto?

Hvordan har dere skilt mellom fars penger og datters penger når de går i samme konto?

Mine barn har egne kontoer hvor vi setter av penger. De pengene får de når de blir 18 og kan bruke som egenkapital for egen bolig eller hva de måtte ønske.

Anonymkode: 4903a...02d

Det er fleire ulemper ved å ha eigen sparekonto for born dersom ein sparar opp til ein viss sum. Einaste ulempen med å ha i foreldra sitt namn er tjuveri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 10.00):

Akkurat denne skjønner jeg han ikke kom langt med 😅 barn kan jo ikke spille lotto, så det var jo foreldrene som vant 🤭

Skrevet
Anon70 skrev (Akkurat nå):

Akkurat denne skjønner jeg han ikke kom langt med 😅 barn kan jo ikke spille lotto, så det var jo foreldrene som vant 🤭

Edit, leste feil! 

Enig om besteforeldrene hadd satt de på en konto for barnet ja! 

Off den er kjip 🥲

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...