AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Min datter har stolt på faren og spart pengene sine i hans sparekonto. Hun fyller snart 18 år og det er snakk om 150 000kr. Han har tapt alt på spill og aksjer. Hun er veldig skuffet og jeg stoler ikke på at ham med det første vil klare å tilbakebetale. Hva er løsning ved slike tilfeller? Jeg er også veldig lei meg. Anonymkode: 4bbd1...b0e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Anmeld faren Anonymkode: 59b5d...d27 24 6
Andro Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Dette er knusende, og et rent tyveri - fra sin egen datter. Han har nok problemer, men det er ingen unnskyldning. Press ham til å undertegne en konkret plan om tilbakebetaling, og fortell at det blir anmeldt om han ikke ordner opp. 15 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Hvis man evner å se det positive i det så var det bra at hun oppdaget hvordan han er med penger før hun puttet enda mer inn i pappas "sparegris".150 000 er mye, men likevel ikke mer enn de fleste kan tåle å se på som ekstra en dyr lærepenge etter noen år i jobb. Anonymkode: ba81e...670 3
PM75 Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 Så utrolig leit! Og aller mest leit å sviktet av sin egen forelder! Har han spilleavhengighet?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Han får ta opp lån og betale, at han har samvittighet... Anonymkode: c1d95...b7c 3 3
Juniper Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 Hva sier far om dette? Og hvorfor valgte hun å spare på konto i hans navn? Om kontoen står i farens navn er jeg redd hun ikke kommer langt om han ikke kan/vil gjøre opp. Dessverre en dyr lærepenge. Har ingen advart henne om fars forhold til penger? 3
ajarRun Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 Juniper skrev (Akkurat nå): Hva sier far om dette? Og hvorfor valgte hun å spare på konto i hans navn? Om kontoen står i farens navn er jeg redd hun ikke kommer langt om han ikke kan/vil gjøre opp. Dessverre en dyr lærepenge. Har ingen advart henne om fars forhold til penger? Det du sier om at man ikke kommer langt er bare tull. Det er uten betydning hvem sin konto pengene stod på. Utfordringen er om det er penger å hente, hvis det ikke er det vil pengene uansett være tapt. 3
Juniper Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 ajarRun skrev (4 minutter siden): Det du sier om at man ikke kommer langt er bare tull. Det er uten betydning hvem sin konto pengene stod på. Utfordringen er om det er penger å hente, hvis det ikke er det vil pengene uansett være tapt. Hvis jenta regelmessig har overført penger til farens konto (ikke en konto i hennes navn som han disponerer) så er jeg redd det kan argumenteres med at hun har gitt faren sin disse pengene. Jeg håper virkelig hun får det tilbake, men en slask som stjeler 150k fra ungen sin er det trolig dårlig stelt med! 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 Det er faktisk fullt mulig å sette opp en konto i banken, i nettopp barnas navn! Jeg forstår ikke hvorfor alle ikke gjør dette, når de likevel skal fikse en bank-konto til deres egne barn. I stedet for å bruke foreldrenes egne konti til sånne ting.. Anonymkode: bd430...866 1
Gjest Bieter Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 (endret) 6 hours ago, Juniper said: Hvis jenta regelmessig har overført penger til farens konto (ikke en konto i hennes navn som han disponerer) så er jeg redd det kan argumenteres med at hun har gitt faren sin disse pengene. Jeg håper virkelig hun får det tilbake, men en slask som stjeler 150k fra ungen sin er det trolig dårlig stelt med! Er det basert på faktiske opplevelser/ saker det du sier der? For meg høres det merkelig ut at noen ville akseptere at en ungdom under 18 betaler sin far jevnlig med penger, og alle tror på faren når han sier at hun betalte han jevnlig penger for.... hennes kjærlighet for sin far eller hva? Det skal da være motsatt. Foreldrene får barnebidrag, hvorfor i all verden skulle en mindreårig datter betale sin far penger? Hun skal ikke betale husleie som 17-åring og yngre Endret 15. februar 2023 av Bieter
Leifr Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 Dette er en sak for en advokat, ikke et webforum fullt av anonyme troll. 5
Eva-Lena Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min datter har stolt på faren og spart pengene sine i hans sparekonto. Hun fyller snart 18 år og det er snakk om 150 000kr. Han har tapt alt på spill og aksjer. Hun er veldig skuffet og jeg stoler ikke på at ham med det første vil klare å tilbakebetale. Hva er løsning ved slike tilfeller? Jeg er også veldig lei meg. Anonymkode: 4bbd1...b0e Hvis datteren din kan bevise dette, så anmeld faren. Få alle papirer på bordet og anmeld via forliksrådet. Fy faen for en råtten far 🤬 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er faktisk fullt mulig å sette opp en konto i banken, i nettopp barnas navn! Jeg forstår ikke hvorfor alle ikke gjør dette, når de likevel skal fikse en bank-konto til deres egne barn. I stedet for å bruke foreldrenes egne konti til sånne ting.. Vi opplevde at barnets konto ble tømt gjevnlig av en foreldre, da de sto som disponent på kontoen, selv om kontoen sto på barnets navn. Anonymkode: 1719a...202 3 1 2
Mt3 Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 Bieter skrev (4 minutter siden): Er det basert på faktiske opplevelser/ saker det du sier der? For meg høres det merkelig ut at noen ville akseptere at en ungdom under 18 betaler sin far jevnlig med penger, og alle tror på faren når han sier at hun betalte han jevnlig penger for.... hennes kjærlighet for sin far eller hva? Det skal da være motsatt. Foreldrene får barnebidrag, hvorfor i all verden skulle en mindreårig datter betale sin far penger? Hun skal ikke betale husleie som 17-åring og yngre Han kan påstå at det er penger hun har overført til han for å investere i aksjer, betale ting hun ønsket å kjøpe via netthandel... Så for å kunne anmelde far for å ha stjålet pengene så må det finnes en avtale om at de skulle spares, en melding der han innrømmer å ha brukt opp hennes sparepenger. Og selv da vil det ikke bli lett å kreve pengene tilbake. Dette kunne også skjedd om pengene stod på konto i barnets navn som foresatte hadde fri tilgang til. TS sin datter er desverre ikke den første og blir nok heller ikke den siste som opplever at foreldre stjeler fra deres sparepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 Eva-Lena skrev (12 minutter siden): Hvis datteren din kan bevise dette, så anmeld faren. Få alle papirer på bordet og anmeld via forliksrådet. Fy faen for en råtten far 🤬 hvorfor gå via forliksrådet? kan vel anmelde direkte til politiet? Anonymkode: bd430...866
Gjest Bieter Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 2 minutter siden, Mt3 said: Han kan påstå at det er penger hun har overført til han for å investere i aksjer, betale ting hun ønsket å kjøpe via netthandel... Så for å kunne anmelde far for å ha stjålet pengene så må det finnes en avtale om at de skulle spares, en melding der han innrømmer å ha brukt opp hennes sparepenger. Og selv da vil det ikke bli lett å kreve pengene tilbake. Dette kunne også skjedd om pengene stod på konto i barnets navn som foresatte hadde fri tilgang til. TS sin datter er desverre ikke den første og blir nok heller ikke den siste som opplever at foreldre stjeler fra deres sparepenger. Er det mange saker det faktisk lykkes for far å lyve? Uten å ha vært i en eneste sak, så er min første innskytelse at det vil være i et mindretall saker at det funker.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 Her stjal faren konfirmasjonspengene, men det den der faren har gjort er jo enda verre. Anonymkode: b5064...4a3
Eva-Lena Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): hvorfor gå via forliksrådet? kan vel anmelde direkte til politiet? Anonymkode: bd430...866 Forliksrådet er politiet og kan gi en dom. Da krever de også inn pengene om far blir dømt til å betale tilbake. 4
Mt3 Skrevet 15. februar 2023 #20 Skrevet 15. februar 2023 Bieter skrev (31 minutter siden): Er det mange saker det faktisk lykkes for far å lyve? Uten å ha vært i en eneste sak, så er min første innskytelse at det vil være i et mindretall saker at det funker. Hele den Norske lov er bygd på at en er uskyldig til det motsatte er bevist, så det må bevises at pengene faktisk er stjålet. Alle er jo enige om at en foreldre som kan gjøre slikt gjør noe aldeles galt, problemet er å få dømt vedkommende til å betale tilbake om det ikke kan bevises ved kontrakt/ melding der vedkommende innrømmer forholdet el
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå