Gå til innhold

Menstruasjon med 14 dagers mellomrom, begynnende overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne 43 år, og har det siste året fått voldsomt rot i syklusen min. Er 10-14 dager nå mellom menstruasjonene, føler jeg har mensen hele tiden! Blødningene varer også i 4-5 dager. Før hadde jeg vanligvis 21 dager mellom. Er relativ liten, og har mistet 2 kg siden før jul, tilsynelatende uten grunn -spiser helt likt som før (fra 48 kg til 46) -sover dårligere, kan dette ha en innvirkning på syklus?  

Tok celleprøve/hpv i november, alt var fint. Kan dette være begynnende overgangsalder? Hvordan finner man det ut? Føler dette er for "lite" problem til å plage fastlegen med😄 Noen som har kommet tidlig i overgangsalderen, og har erfaring. 

Anonymkode: 1ca6f...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske mulig

Selv er jeg 45 år, og har blødd i 1, 5 mnd nå. Helt utslitt, og jernverdier på 0

Anonymkode: 2da38...675

Skrevet

Jeg er 36 og har også problemer med at jeg før mensen hver 14. dag, det er utrolig frustrende.. prøvde å spørre legen, han bare lo av meg og mente jeg var for ung til overgangsalderen 😕

Anonymkode: a9ad3...6cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 36 og har også problemer med at jeg før mensen hver 14. dag, det er utrolig frustrende.. prøvde å spørre legen, han bare lo av meg og mente jeg var for ung til overgangsalderen 😕

På en måte er det fint å se at jeg ikke er den eneste, men har medfølelse med deg. Når startet dette for deg? 

Skrevet

Ikke nødvendigvis overgangsalderen, jeg hadde det slik du nevner I en periode for flere år siden og så gav det seg. Er ikke kommet i overgangsalderen- enda.

• Liker 1
Skrevet

Dette opplevde jeg og, er 40 år. Merket at mensen begynte å komme hyppigere. Men dette orket ikke jeg og har begynt på p piller for å slippe mensen. Før brukte jeg spiral, men hadde ca to år uten noe prevensjon, da begynte mensen å komme oftere og kraftigere.

Jeg har alltid tenkt at det er bra å ikke bruke hormoner/prevensjon, men i følge legen stemmer ikke dette nødvendigvis. Det er visst mer skadelig å ha mensen ofte, for vagina. I følge naturen er kvinnekroppen skapt for å være gravid, og ikke ha hyppige menstruasjoner, så det å lure kroppen til å tro den er gravid kan være tryggere mtp kreft-forebygging.

Anonymkode: 832c2...50a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at det er bra å ikke bruke hormoner/prevensjon, men i følge legen stemmer ikke dette nødvendigvis. Det er visst mer skadelig å ha mensen ofte, for vagina. I følge naturen er kvinnekroppen skapt for å være gravid, og ikke ha hyppige menstruasjoner, så det å lure kroppen til å tro den er gravid kan være tryggere mtp kreft-forebygging.

Dette har flere leger sagt til meg også. 

Anonymkode: 063d1...85e

Skrevet

Jeg har hatt dette etter koronavaksiner. 

Anonymkode: 52355...92a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Gå til gynekolog og ta en prat. Det er ikke greit å ha det sånn som du har det nå. 

Skrevet

Dette kunne nesten vært skrevet av meg. Jeg er 44 år og har de siste mnd hatt menstrasjon ca hver 14.dag og det varer i 4-5 dager som for deg. Det som er ulikt for meg, er at jeg fikk satt inn hormonspiral for ca et år siden, så jeg mistenker at den er "synderen" her. I starten etter innsett hadde jeg masse spotting/småblødninger og etter ca 6 mnd begynte det med mens hver 14.dag. merkelig. Kan selvfølgelig være overgangsalderen som er på vei også, så er veldig usikker... Har bestilt time hos gynekolog i neste mnd, så da håper jeg på noen svar. 

Er det vanlig med hyppige menstruasjoner i perioden før overgangsalderen? Trodde de skulle bli sjeldnerer egentlig, men vet ikke.

Anonymkode: 13a52...b9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kunne nesten vært skrevet av meg. Jeg er 44 år og har de siste mnd hatt menstrasjon ca hver 14.dag og det varer i 4-5 dager som for deg. Det som er ulikt for meg, er at jeg fikk satt inn hormonspiral for ca et år siden, så jeg mistenker at den er "synderen" her. I starten etter innsett hadde jeg masse spotting/småblødninger og etter ca 6 mnd begynte det med mens hver 14.dag. merkelig. Kan selvfølgelig være overgangsalderen som er på vei også, så er veldig usikker... Har bestilt time hos gynekolog i neste mnd, så da håper jeg på noen svar. 

Er det vanlig med hyppige menstruasjoner i perioden før overgangsalderen? Trodde de skulle bli sjeldnerer egentlig, men vet ikke.

Anonymkode: 13a52...b9a

Ja, det trodde jeg også! Siden mannen min steriliserte seg for 10 år siden har jeg ikke brukt hormonprevensjon siden da, men kanskje det kan være en løsning...

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kvinne 43 år, og har det siste året fått voldsomt rot i syklusen min. Er 10-14 dager nå mellom menstruasjonene, føler jeg har mensen hele tiden! Blødningene varer også i 4-5 dager. Før hadde jeg vanligvis 21 dager mellom. Er relativ liten, og har mistet 2 kg siden før jul, tilsynelatende uten grunn -spiser helt likt som før (fra 48 kg til 46) -sover dårligere, kan dette ha en innvirkning på syklus?  

Tok celleprøve/hpv i november, alt var fint. Kan dette være begynnende overgangsalder? Hvordan finner man det ut? Føler dette er for "lite" problem til å plage fastlegen med😄 Noen som har kommet tidlig i overgangsalderen, og har erfaring. 

Kan det ha sammenheng med koronavaksinen?

Du skriver at du tok celleprøve/hpv i november. Tok du UL av eggstokker og livmor samtidig? Om dette ikke er gjort hadde jeg bestilt time hos gynekolog for full sjekk, for å utelukke sykdom. Da kan du jo få undersøkt dette med overgangsalder samtidig. 

Anonymkode: 4ad4f...d75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da dette skjedde meg, skyldtes det en fortykket livmorslimhinne. Først ble syklusen bare kortere og kortere, etterhvert ble det så ille at jeg hadde kjempestore blødninger omtrent hver dag i tre måneder. Piller fra legen hjelp ikke (Primolut som skal stoppe blødning/utsette mens). Tilslutt fikk jeg fjernet livmorslimhinnen og problemet var løst. Hadde ikke noe med overgangsalder å gjøre, den kom mange år senere.

For ordens skyld: jeg skulle ikke ha flere barn, så det var dermed uproblematisk å fjerne livmorslimhinnen. 

Anonymkode: 1593e...77e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Unnskyld, men veier du 46 kg og er ei voksen dame? Sikker på at du ikke er underernært? 🙈

Anonymkode: 34a23...c69

• Liker 1
Skrevet

Få sjekket stoffskiftet. Det du beskriver (vekttap, dårlig søvn og rot i syklusen) er en beskrivelse av meg når stoffskiftet mitt blir høyt. 

Anonymkode: d672b...c0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det ha sammenheng med koronavaksinen?

Du skriver at du tok celleprøve/hpv i november. Tok du UL av eggstokker og livmor samtidig? Om dette ikke er gjort hadde jeg bestilt time hos gynekolog for full sjekk, for å utelukke sykdom. Da kan du jo få undersøkt dette med overgangsalder samtidig. 

Kan man bestille dette selv, eller må man ha henvisning fra fastlegen? Finnes ikke slikt her, må til nærmeste by i såfall 4 timer unna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Unnskyld, men veier du 46 kg og er ei voksen dame? Sikker på at du ikke er underernært? 🙈

Anonymkode: 34a23...c69

Haha, ja er helt sikker. Er bare 1,55 høy 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan man bestille dette selv, eller må man ha henvisning fra fastlegen? Finnes ikke slikt her, må til nærmeste by i såfall 4 timer unna. 

Man kan bestille time hos privat gynekolog selv, eventuelt så kan fastlegen henvise deg til en offentlig gynekolog. 4 timer var lang reisevei, ja. Sikker på at det ikke finnes et tilbud nærmere? Jeg velger selv alltid å ta undersøkelsen hos privat gynekolog for å få sjekket alt. En GU med celleprøve hos fastlegen uten UL vil jo ikke avsløre sykdom i eggstokker og livmor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man kan bestille time hos privat gynekolog selv, eventuelt så kan fastlegen henvise deg til en offentlig gynekolog. 4 timer var lang reisevei, ja. Sikker på at det ikke finnes et tilbud nærmere? Jeg velger selv alltid å ta undersøkelsen hos privat gynekolog for å få sjekket alt. En GU med celleprøve hos fastlegen uten UL vil jo ikke avsløre sykdom i eggstokker og livmor.

Jepp, 4 timer unna som blir nærmeste, her har vi bare vanlig legekontor. Ok, kanskje det blir løsningen. Takk, for svar! :)

• 6 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 1.08):

Idiotisk at så mange møter slike leger når det faktisk er et vanlig problem 😐 Også at de da ikke utreder noe mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...