AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Var på FVK i dag. Et av temaene var at jeg har sendt en melding til far om en tur ungene skal på i regi av aktiviteten de går på rett etter skolen slutter til sommeren, som er i hans samværshelg, hvor jeg informerer om at turen er over flere dager enn hans helg, og om ham da ønsker at vi bytter helg med helga før, slik at ungene kan dra på turen (jeg vet det er uaktuelt fra hans side å ha ungene noen ekstra dager). Han svar er at han ikke kan bestemme seg for om ungene skal få lov å dra på turen, fordi han ikke likte tonen i meldingen min. Terapeuten på FVK gjør ingenting. Hun sitter alltid nøytral og bare hører på. Ikke noe løsningsorientert eller prøver å irettesette noen av oss. Jeg blir så paff! Så det ender med at han ikke kan gi et svar til meg om barna får dra på turen eller ikke, selv om de må meldes på senest neste uke. Og slik er det på absolutt alt. Uansett hvilke forslag eller spørsmål/ønsker jeg kommer med (som er nøye gjennomtenkt til å være kompromisser) så blir jeg motarbeidet uten motforslag. Han har ikke noe å komme med selv. Skal bare vise makt ovenfor meg. Er det flere som prøver slike samarbeidsmøter hos FVK? Hvordan fungerer dette for dere? Anonymkode: 468e3...732
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Det der høres jo ganske håpløst ut. Nesten så det kan virke bortkastet å dra dit, hvis det er totalt resultatløst. Men hvordan legger du egentlig fram disse ønskene/forslagene? Når det gjelder akkurat dette eksemplet, går det jo utover ungene at han er så vrang. Kan det hjelpe hvis du fokuserer på at det er i ungenes interesse at han går med på det? "Kari og Mari hadde blitt kjempeglade hvis blablabla". "Per og Pål ble kjempelei seg fordi x ikke passer med y, tror du det hadde gått an å blablabla?" Anonymkode: 12f2f...cba 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Ta kontakt med FVK og klag på terapeuten ! Dette høres jo heilt uakseptabelt ut Anonymkode: ba230...ad9 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #4 Skrevet 15. februar 2023 Han høres ut som en tulling. Men når det er sagt. Samtaleterapeuten på familievernkontoret er en uavhengig tredjepart som skal være tilstede for at du og far skal kunne snakke sammen eller i det hele tatt klare å være i samme rom - hvilket mange har utfordringer med. Jeg ser sånn sett ikke at terapeuten gjør noe galt her. Far derimot har absolutt et stort forbedringspotensiale. Anonymkode: 04d1e...109 1 2
Kaneel Skrevet 15. februar 2023 #5 Skrevet 15. februar 2023 Bare Slutt å spørr han meld de på og så får han ta konsekvensene av det maken til udugelig fyr. Etter du har kjørt eget løp en stund kan det være han brått hsr mulighet til å begynne å svare på mld ang planlegging 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #6 Skrevet 15. februar 2023 Hva med å ta dialog på mail? Dette er en type som nyter å høre at du er presset eller blir stresset. Be ungene ringe faren og spørre om de kan få dra på den turen så kan han heller si nei til dem. Det er en grunn til at noen foreldre bare stopper utenfor og tuter når ungene skal komme ut, det fungerer kanskje best sånn. Enkelte er det ikke mulig å samarbeide med. Anonymkode: 8919b...4ea 3 1
Fremmed fugl Skrevet 15. februar 2023 #7 Skrevet 15. februar 2023 Er uheldigvis vanlig med manglende forståelse hva det betyr å være upartisk. Tror disse terapeutene hadde hatt nytte å hospitere med en dommer. 3 1
Hjelpsom Skrevet 15. februar 2023 #8 Skrevet 15. februar 2023 (endret) TS. Er dere ferdig med de 6 timene med mekling? Trodde de faktisk skulle mekle, lede og gi råd og ikke bare sitte der å se dum ut som en statue... Nå har jeg kun vært på første mekling etter samlivsbrudd og mekler framsto ikke sånn overfor oss. De skal jo poengtere at barna kommer først og på en måte være parnas part i meklingen og prate deres sak. Forøvrig synes jeg denne faren er en kronidiot, som kun vil sabotere pga at han er sint/sur på deg og bruker barna som våpen og brekkstang. Var det et bittert brudd? Endret 15. februar 2023 av Useless
Eva-Lena Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 Meld barna på denne turen og gi beskjed til far. Så lenge barna ønsker denne turen selv, så hadde jeg ikke brydd meg om barnefar. 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men når det er sagt. Samtaleterapeuten på familievernkontoret er en uavhengig tredjepart som skal være tilstede for at du og far skal kunne snakke sammen eller i det hele tatt klare å være i samme rom - hvilket mange har utfordringer med. Jeg ser sånn sett ikke at terapeuten gjør noe galt her. Det er en riktig framstilling av FVK, men sier også mye om at FVK egentlig kun er brukbare når et par trenger en annen voksenperson for å kunne prate til hverandre. I noen saker er det en av partene som er den vanskelige, og da er det direkte feil at en terapeut skal sitte der å ikke ha en mening om det åpenbare. Moren til ungene mine truet i flere år med at dersom jeg gikk i fra henne så skulle hun lage et helvete og sørge for at jeg så ungene mine minst mulig. Jeg gikk til slutt i fra henne, og hun saboterte alt, og jeg skal sitte på FVK med en terapeut som skal forstå begge parters handlinger? Er jo helt klokkeklart at FVK burde fortalt eksen i klare ordelag om hva som er rett og galt. Ordnet seg til slutt for meg, men måtte bruke advokat for å komme i mål. Anonymkode: c1cf8...c8c 2 3 2
Kaneel Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Bytt terapaut og ta en samtale med den nye på forhånd. Og slutt å spørr far om ting, gi han info ig ferdig snakket 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 FVK er et relativt dårlig tilbud når en part åpenbart tar feil, som far i dette tilfellet lar sin egne behov gå foran barnas. FVK skal være nøytrale, men det har også gått dem hus forbi at de er der for å mekle, veilede og drive familieterapi. Klag på terapeuten. Anonymkode: 9a62f...788 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 Kaneel skrev (2 timer siden): Bytt terapaut og ta en samtale med den nye på forhånd. Og slutt å spørr far om ting, gi han info ig ferdig snakket Det første vil ikke fvk gå med på. Det andre er jeg helt enig i. Anonymkode: 3ae22...71b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 Far gjør nok bare dette fordi han vet at det skaper masse hodebry for deg. Jeg hadde spurt om å få bytte terapeut og sagt at dere ikke får hjelp slik det er nå og at du derfor anser timene som en ekstra byrde. Anonymkode: 20b23...c0b 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 Jeg hadde det likt på fvk. Så ble det problemer med samværsavtalen og vi dro tilbake til fvk. Der hadde vi en som ikke tok side med noen, men han avbrøt oss om det vi sa ikke tilførte samtalen noe. Han ledet oss inn på rett spor, som var barnets beste, om vi rotet oss litt bort. Sånn som den siste mener jeg at det bør være Anonymkode: ba408...230 2 2
Numii Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 Jeg ville nok bare informert om at det er tur da og da. Tilbudt han å være med, og sagt at jeg kunne ha avløst han om han ikke hadde mulighet til å ta hele, evt byttet helg dersom det ble umulig. Kort oppsummert, informert om at det er tur og detaljene rundt fikk dere voksne blitt enige om men vært på tilbudssiden. Det å ta slikt skriftlig er en god idé. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 Familieterapi er fullstendig ubrukelig. Min mann kjørte økonomien fullstendig i grøfta, løy om regninger, og pådro seg gebyrer i øst og vest. FVK brød seg ikke nevneverdig om huset sto i fare for å gå på tvangssalg, og strømmen stengt. Og når min mann opplevde nøytraliteten deres som støtte til å fortsette denne oppførselen, ble jo selvsagt situasjonen bare verre. Anonymkode: 8585e...9aa 3
Kaneel Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det første vil ikke fvk gå med på. Det andre er jeg helt enig i. Anonymkode: 3ae22...71b Joda det vil fvk gå med på, helt vanlig med samtale en og en og ikke sammen også. Både far og mor kan bestille egen time med veilder. Og bytte veilder står man også fritt til Endret 15. februar 2023 av Kaneel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå