AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Jeg ser det er flere her som jobber i barneverntjenesten. Jeg har noen seriøse spørsmål som baserer seg på egen opplevelse og en sak jeg har vært tett på utenfra. Jeg vil legge til at min opplevelse har vært fantastisk god og har bare møtt barnevernsarbeidere som vet hva de gjør på. Det er ingen hemmelighet at det dukker opp individer i barneverntjenesten som ikke evner å gjøre en god jobb og som i verste fall skader både barn og familie. Det er veldig trist å se fra benken at dette foregår så åpenlyst. Har dere interne kontrollrutiner for å skulle unngå at slikt skjer? Hva gjøres det når det kommer klager fra det berørte og utenfra om at det som foregår er langt over sunn fornuft? Går ledere og andre inn på et punkt for å få flere syn på saken? Jeg kan ikke gå inn i detaljer, men men det jeg ser på nå er horribelt og bvt motarbeider alle forsøk på bedring og ikke minst foreldrenes ønske om diverse tiltak. Årevis med undersøkelser og motarbeiding av gode rapporter fra flere instanser, ledende spørsmål til barna, lange samtaler med barna der barna tilslutt gir opp og sier det de tror bvt vil høre for å slippe og rene løgner som jeg selv har sittet å hørt på. Jeg kan nevne at det er meldt tilsynssaker fra flere hold men som ikke kan starte før saken er avsluttet. Det gjør meg skikkelig trist å se at noen få skal ødelegge for barnevernet som i utgangspunktet har en svært viktig jobb. Og jeg tipper som de fleste gjør bra. Anonymkode: dbb13...f9c 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Nå jobber ikke jeg i barnevernet men jeg har arbeidet for dem. Som fostermor. Min erfaring er at når noen driter seg ut og får klager så fjernes bare vedkommende som har gjort alvorlige overtramp fra saken. Avdelingsleder sendte bare mail om at vedkommende var tatt av saken. Ingen beklagelser, ingen forsøk på å rette opp det som er gjort feil. De har bare gått stille i dørene. Nabokommunen som har tilsyn ville ikke engang tro hva som var blitt gjort. Tilsynsfører var sjokkert, heldigvis er alt blitt dokumentert gjennom henne. Anonymkode: 06c18...649 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Jeg har et nært familiemedlem som jobber i bv og kan dessverre bekrefte det du skriver. Som familiemedlemmet sa: en tilfeldig barnevernspedagog blir satt til å ta den enkelte saken og det er store variasjoner her. Alt etter mennesketype, vedkommendes verdier/holdninger, kunnskaper/kompetanse og erfaring. En sak kan tolkes nokså forskjellig fra person til person og noen ganger får en eneste saksbehandler makt til å ta saken alene ut i fra hens tolkning av saken. Familiemedlemmet sa rett ut at mange saker fikk skremmende og fatale følger hen ikke var enig i. Mange saksbehandlere, kanskje sørlig nyutdannede kunne se ut til å misbruke makten de hadde. Av samme grunn ble jeg frarådet til å ta opp psykisk sykdom og hjelp rundt dette og familiære konflikter offentlig. Fordi det kunne føre til melding til barmevernet og saken kunne havne i ‘feil hender. Tror derimot det har blitt litt bedre på disse områdene senere tid. At det blir satt flere saksbehandlere på en sak i større grad og alvorlige saker alltid blir nøye diskutert av flere. Men slik var det altså mindre før og kanskje derfor vi hører så mange vonde historier, særlig fra 80-90 tallet. Når det er sagt, så kunne historiene som kom ut i media likevel være andre veien i mange tilfeller. Feks Bv som ble fremstilt som noen store kidnappere av noen monstre i en sak. Og bv har jo ikke lov å dele den andre siden av saken pga taushetsplikt. Så det var/er stor sannsynlighet for at det faktisk var er foreldrene som var monstrene…men det var det bare bv som visste om uten å kunne fortelle noe. Anonymkode: cb40e...b38
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 De fleste barneverntjenester har "interne kontroller" av ulikt slag. Det er også Statsforvalter som følger opp. Noen veldig små barneverntjenester har kun Statsforvalteren. Så må du ikke høre på de over som sier at bvtj er monstre. Noen er kanskje det, men de fleste (spesielt de nyutdannede kanskje), jobber i bvtj for å redde verden en familie om gangen. Dere må ikke se på individene, dere må se på systemet. Problemet er jo at det fremdeles den dag i dag er satt av mer i budsjett til fosterhjem og institusjoner enn det er satt av til forebyggende og kompenserende tiltak. Jeg er forresten ikke redd for barnevernet. Jeg jobber selv i statlig barnevern og har fått en ptsd-diagnose. På grunn av noe som skjedde på jobb riktignok. Men det er likevel en diagnose som går ut over min samhandling med andre mennesker i større eller mindre grad. Intet barnevern ville tatt omsorgen fra en forelder utelukkende pga en diagnose. Den diagnosen og andre faktorer må gå ut over omsorgsevnen i så stor grad at forelderen ikke kan ta vare på barnet sitt. Og før det skjer så skal ulike tiltak i være forsøkt for å gjøre omsorgen god nok. Enkelte mennesker er ikke gode mennesker. Noen liker makt og føler seg viktige av det, andre liker å få lov til å hjelpe, og føler seg viktige av det. Og mange andre mennesketyper. Det finnes begge deler i alle yrker og dessverre også i yrker hvor man jobber med mennesker. Men folk flest er gode i alle yrker, folk flest ønsker å gjøre godt. Anonymkode: c689e...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 Har dere interne kontrollrutiner for å skulle unngå at slikt skjer? Ja. Men leder er avhengig av at andre ansatte også sier fra. Leder er ikke over alt hele tiden. Vi har hatt noen ansatte hos oss som har blitt sagt opp eller omplassert i andre stillinger i kommunen. Samt at vi har saksgjennomgang 1 gang i mnd. med teamleder Hva gjøres det når det kommer klager fra det berørte og utenfra om at det som foregår er langt over sunn fornuft? Mye av det som kommer langt over sunn fornuft er ofte bare tøv. Jeg har fått slike klager. Blandt annet at jeg hadde mobbet vedkommede da vi gikk i barneskolen. Jeg gikk ikke på samme barneskole som vedkommende og vi bodde ikke i samme by da vi vokste opp. Har fått beskyldinger om rusmisbruk, at jeg har ulovlig adoptert barnet mitt (som jeg vitterlig fødte selv) osv. Utover det så er leder stort sett villig til å ha møte med klienter som fremsetter påstander. Leder må gjøre sitt beste for å rydde opp i dette og finne ut hva som er hva Går ledere og andre inn på et punkt for å få flere syn på saken? Ja. Både leder og teamledere, samt kommuneadvokat innimellom, er med på å drøfte sakene vi har. Vi tar ingen større avgjørelser alene. Samt at vi har internkontroll gjennom saksgjennomgang 1 gang i mnd. med teamleder og vi drøfter også saker i teamet 1 gang i uka Videre så kan alle foreldre, og barn, klage til Statsforvalteren. Dersom de opplever seg urimelig eller vilkårlig behandlet av barneverntjenesten Anonymkode: e92ad...01c 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Jeg var i praksis i bvtj (6mnd) og opplevde god internkontroll. Dette i form av veiledning (fastsatt og ved behov) avd.møter der man drøftet saker, samt at alt journalføres. Tiltak og dokumenter som sendes ut, kontrollsjekkes av fagkonsulent. Ellers er det overordnet kontroll via Statsforvalteren. Anonymkode: 688a4...1fc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 21.45): Jeg ser det er flere her som jobber i barneverntjenesten. Jeg har noen seriøse spørsmål som baserer seg på egen opplevelse og en sak jeg har vært tett på utenfra. Jeg vil legge til at min opplevelse har vært fantastisk god og har bare møtt barnevernsarbeidere som vet hva de gjør på. Det er ingen hemmelighet at det dukker opp individer i barneverntjenesten som ikke evner å gjøre en god jobb og som i verste fall skader både barn og familie. Det er veldig trist å se fra benken at dette foregår så åpenlyst. Har dere interne kontrollrutiner for å skulle unngå at slikt skjer? Hva gjøres det når det kommer klager fra det berørte og utenfra om at det som foregår er langt over sunn fornuft? Går ledere og andre inn på et punkt for å få flere syn på saken? Jeg kan ikke gå inn i detaljer, men men det jeg ser på nå er horribelt og bvt motarbeider alle forsøk på bedring og ikke minst foreldrenes ønske om diverse tiltak. Årevis med undersøkelser og motarbeiding av gode rapporter fra flere instanser, ledende spørsmål til barna, lange samtaler med barna der barna tilslutt gir opp og sier det de tror bvt vil høre for å slippe og rene løgner som jeg selv har sittet å hørt på. Jeg kan nevne at det er meldt tilsynssaker fra flere hold men som ikke kan starte før saken er avsluttet. Det gjør meg skikkelig trist å se at noen få skal ødelegge for barnevernet som i utgangspunktet har en svært viktig jobb. Og jeg tipper som de fleste gjør bra. Anonymkode: dbb13...f9c Dette blir nok ikke gjort over alt, det er forskjellig praksis på de forskjellige kontorene. Bv-tjenesten på Færder (tidl Nøtterøy) var på topp 5 listen i Norge, over BV-tjeneste som brøt loven og gjorde feil. Det er ei som jobber på det kontoret som har jobbet der siden tidlig 80/90-tallet, og hun hadde min sak når jeg var baby/barn. Hun brøt loven opptil flere ganger og jeg har rettet et erstatningssøksmål mot både kommunen og staten. Hun har aldri fått noen konsekvenser og jobber der enda, hvis hun ikke er pensjonert nå. Jeg vet at Færder kommune har fått rettet flere erstatningssaker mot seg på BV-tjeneste. Og dette skjer over hele landet, når slike erstatningssaker skjer så er det heller ingen konsekvenser for fagpersonene det gjelder - de får jobbe videre. Og på andre siden sitter det voksne/barn med ødelagte liv pga enkeltansatte vurderinger. Det er helt hårreisende. Anonymkode: 48dd4...d1f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var i praksis i bvtj (6mnd) og opplevde god internkontroll. Dette i form av veiledning (fastsatt og ved behov) avd.møter der man drøftet saker, samt at alt journalføres. Tiltak og dokumenter som sendes ut, kontrollsjekkes av fagkonsulent. Ellers er det overordnet kontroll via Statsforvalteren. Anonymkode: 688a4...1fc Hvis det var overordnet kontroll via Statsforvalteren er jo det fordi det har vært tidligere tilsynssaker ved kontoret. Anonymkode: 48dd4...d1f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere interne kontrollrutiner for å skulle unngå at slikt skjer? Ja. Men leder er avhengig av at andre ansatte også sier fra. Leder er ikke over alt hele tiden. Vi har hatt noen ansatte hos oss som har blitt sagt opp eller omplassert i andre stillinger i kommunen. Samt at vi har saksgjennomgang 1 gang i mnd. med teamleder Hva gjøres det når det kommer klager fra det berørte og utenfra om at det som foregår er langt over sunn fornuft? Mye av det som kommer langt over sunn fornuft er ofte bare tøv. Jeg har fått slike klager. Blandt annet at jeg hadde mobbet vedkommede da vi gikk i barneskolen. Jeg gikk ikke på samme barneskole som vedkommende og vi bodde ikke i samme by da vi vokste opp. Har fått beskyldinger om rusmisbruk, at jeg har ulovlig adoptert barnet mitt (som jeg vitterlig fødte selv) osv. Utover det så er leder stort sett villig til å ha møte med klienter som fremsetter påstander. Leder må gjøre sitt beste for å rydde opp i dette og finne ut hva som er hva Går ledere og andre inn på et punkt for å få flere syn på saken? Ja. Både leder og teamledere, samt kommuneadvokat innimellom, er med på å drøfte sakene vi har. Vi tar ingen større avgjørelser alene. Samt at vi har internkontroll gjennom saksgjennomgang 1 gang i mnd. med teamleder og vi drøfter også saker i teamet 1 gang i uka Videre så kan alle foreldre, og barn, klage til Statsforvalteren. Dersom de opplever seg urimelig eller vilkårlig behandlet av barneverntjenesten Anonymkode: e92ad...01c Men dette var nok ikke hva TS mente, klager rettet til saksgangen hos aktuelle familier. Ikke irrelevante klager rettet mot deg som person. Anonymkode: 48dd4...d1f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis det var overordnet kontroll via Statsforvalteren er jo det fordi det har vært tidligere tilsynssaker ved kontoret. Anonymkode: 48dd4...d1f Alle barneverntjenester en underlagt Statsforvalteren som klageorgan. Anonymkode: a4077...faa 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere interne kontrollrutiner for å skulle unngå at slikt skjer? Ja. Men leder er avhengig av at andre ansatte også sier fra. Leder er ikke over alt hele tiden. Vi har hatt noen ansatte hos oss som har blitt sagt opp eller omplassert i andre stillinger i kommunen. Samt at vi har saksgjennomgang 1 gang i mnd. med teamleder Hva gjøres det når det kommer klager fra det berørte og utenfra om at det som foregår er langt over sunn fornuft? Mye av det som kommer langt over sunn fornuft er ofte bare tøv. Jeg har fått slike klager. Blandt annet at jeg hadde mobbet vedkommede da vi gikk i barneskolen. Jeg gikk ikke på samme barneskole som vedkommende og vi bodde ikke i samme by da vi vokste opp. Har fått beskyldinger om rusmisbruk, at jeg har ulovlig adoptert barnet mitt (som jeg vitterlig fødte selv) osv. Utover det så er leder stort sett villig til å ha møte med klienter som fremsetter påstander. Leder må gjøre sitt beste for å rydde opp i dette og finne ut hva som er hva Går ledere og andre inn på et punkt for å få flere syn på saken? Ja. Både leder og teamledere, samt kommuneadvokat innimellom, er med på å drøfte sakene vi har. Vi tar ingen større avgjørelser alene. Samt at vi har internkontroll gjennom saksgjennomgang 1 gang i mnd. med teamleder og vi drøfter også saker i teamet 1 gang i uka Videre så kan alle foreldre, og barn, klage til Statsforvalteren. Dersom de opplever seg urimelig eller vilkårlig behandlet av barneverntjenesten Anonymkode: e92ad...01c Jeg vil takke alle for saklige svar. Det er mye interessant lesning enten det er meninger eller fakta. Jeg tror nok det ligger noe mye av det som blir sagt her ut i fra hva jeg ser selv. Myr bekrefter min bekymring for at utfordringen ligger mye i bunnlinjen med manglende oppfølging, midler og ikke minst rekruttering. Jeg er personlig heller ikke redd for barneverntjenesten. Tvert i mot er jeg veldig takknemlig for at de finnes. Men jeg prøver allikevel å gå litt i sømmene på hvorfor enkelte saker kan skli ut slik som den saken jeg er tett på nå. Ideelt så tenker jeg at det i enhver sak burde vært en med X års erfaring og en som ikke er fullt så erfaren. Det burde aldri vært tillatt å kun ha en eller to "ferskinger" på en sak. Samtidig så vil jeg tro at det skulle være mulig å kunne gå det dypere i sømmene når det kommer godt begrunnede klager i en sak selv om saken pågår. Statsforvalteren har i dette tilfellet satt klagen på vent frem til saken er avgjort. Når saken er avgjort er skaden blitt enda større enn den er blitt. Nå er de prisgitt at Barneverns- og helsenemda klarer å lytte til sakkyndige som har vært tett på barna og ikke bare denne BV ansatte som av en eller annen grunn er fullstendig uenig med hva psykologer, BUP, og andre instanser sier. Til deg jeg siterte så takker jeg for veldig gode svar. Dette er det jeg håpet skulle ligge i rutinene. Men fungerer det i praksis? Med klager mente jeg godt begrunnede og dokumenterte klager fra enten parter i en sak eller familie/venner og andre. Anonymkode: dbb13...f9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå