Gå til innhold

Blå lepper, henvist til ØNH/barnepoliklinikken - noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 2 år har siden jul hatt perioder med blå lepper, blåfarge på fingre og i håndflate. Vi har vært hos fastlegen to ganger og legevakten en gang. Det ble sjekket oksygenmetning (95-97), de lyttet til hjerte og lunger (normalt) og hun var i ellers fin og god form. Det eneste unormale de fant var store mandler og mistanke om falske mandler i tillegg store, så fastlegen sendte en henvisning til ØNH. Overlege på ØNH sendte henvisning videre til barnepoliklinikken, og da jeg ringte dit for å purre på timen hennes, skjønte ikke de hvorfor henvisningen var sendt til de. 
Vi fikk allikevel time, og skal dit på torsdag. 

Det jeg lurer på er; er det vanlig at små barn kan få blålig farge på lepper, fingre og hender ved store/falske mandler? Noen med erfaring? Og noen som har noen forslag til hvorfor henvisningen til ØNH ble overført til barnepoliklinikken? 

Anonymkode: f053a...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi ØNH ikke forholder seg til noe annet enn det som skjer i deres del av kroppen 🤷‍♀️ Signe dem altså, de er fantastiske på det de gjør, men hender og blåfarge er ikke deres greie.

https://www.webmd.com/parenting/baby/your-babys-circulation-skin-looks-blue

Anonymkode: 92b8a...109

Selv når henvisning opprinnelig sa mistanke om falske mandler? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv når henvisning opprinnelig sa mistanke om falske mandler? 

Ja, ØNH-lege skjønner heldigvis at barnet bør sjekkes litt bredere enn som så før man hopper på teorien om at mandlene er hele årsaken. 

Anonymkode: 50db1...2ea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

På barnepoliklinikken har de leger som har litt bredere erfaring med barnesykdom. Alltid smart å undersøke litt bredere enn det ønh kan.

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Herregud. Jeg har vært så stressa og bekymret for barnet mitt, så jeg ble så letta når henvisning til ØNH ble sendt, tenkte da finner vi vel snart årsaken. Så ble jeg stressa og bekymra igjen når den henvisningen ble sendt videre til barnepoliklinikken, er iallfall veldig glad for at jeg purra på den timen og fikk tid dit allerede på torsdag. 
Fikk først beskjed om time i løpet av mai måned, men det synes jeg er for lenge. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei, har du fått noe svar?

Jeg har også en 2 åring med samme problematik.

Hun får blå lepper og hender.

Det har skjedd 3 × forrige uke og 1 gang denne uka i følge pedagogen på barneahagen. Alle gangene etter formiddags blund.

Nå har vi fått time hos fastlegen + henvisning til øre.nese hals.

Andre symptomer store mandler forkjølelse og mye brekninger om natta.

Skrevet

Store mandler i halsen og falsk mandel baki svelget fører til munnpusting, nedsatt matlyst og hyppige halsbetennelser, men har ingenting med blålig fingre og lepper å gjøre. Bør ses på av barnelege  i tillegg til ØNH-lege. Du får time på dagen på Volvat hvis du har 1500 kroner å avse. Det norske helsevesenet er i ferd med å synke til bunns så dere må lett vente minst 6-9 mnd på å få operert vekk mandlene.

Anonymkode: 25bbd...3e7

• Liker 1
Skrevet

Helt enig i at barnet bør til barnelege, og gjerne også kardiolog, selv om fastlege og legevakt ikke har hørt noe unormalt. 

Anonymkode: 6e588...086

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hei igjen..liten oppdatering av saken. vi var hos Ø/N/hals spesialist idag. Hun mente dette ikke samsvarte med mandel problematikk. For å utelukke andre mulige årsaker ble vi videre henvist for utredning hos  barnelege. Så håper de finner ut av det her snart.

Endret av Solstråle84
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Solstråle84 skrev (5 timer siden):

Hei igjen..liten oppdatering av saken. vi var hos Ø/N/hals spesialist idag. Hun mente dette ikke samsvarte med mandel problematikk. For å utelukke andre mulige årsaker ble vi videre henvist for utredning hos  barnelege. Så håper de finner ut av det her snart.

Ja de begynner jo ikke å styre med falsk mandel når det ser ut til at hun har dårlig perifer karfylning. Blir barnet fortere slitent ved fysisk aktivitet enn andre barn? 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 19.03):

Ja de begynner jo ikke å styre med falsk mandel når det ser ut til at hun har dårlig perifer karfylning. Blir barnet fortere slitent ved fysisk aktivitet enn andre barn? 

Hei igjen..ikke til vanlig. Men hun er en ganske rolig som 2 åring ..så det er litt vanskelig å svare riktig her 😅 hun har behov for mer søvn enn andre barn. Men igjen barn kan være så forksjellig. Det blir ikke lett siden hun er storsett i barnehagen i uke dagene..og jeg har bare noen timer med henne på kvelden. Så basert på det lille økten jeg har tørr jeg ikke å si noe stort.

Endret av Solstråle84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...