Gå til innhold

Direktør sier jeg må sette ansatt i min avdeling på plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mellomleder og min sjef ber meg sette en ansatt på plass.  Han ansatte stiller direktøren kritiske og direkte spørsmål på møte.

Sjefen min, direktøren, krever at alle blir hans underdanige. Han hinter jeg kan få fast jobb som mellomleder. Er vikar.

Anonymkode: a0cc1...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Hva er spørsmålet? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette kommer vel helt an på situasjonen, og konteksten rundt. 

En ansatt skal få stille kritiske spørsmål, men gjøres det i riktig forum og går det riktige veier. Dersom spørsmålene ikke er relevant for hverken møtet eller det er informasjonsmøte der det allerede er fattet en beslutning er det kanskje ikke riktig sted og timing. Og da kan det være på sin plass at den aktuelle ansatte får en tilbakemelding. 

Samtidig er det din jobb som mellomleder å sørge for at saker og ting kommer frem til direktøren før beslutninger tas eller videre danne areaner der det er rom for diskusjon rundt det aktuelle temaet. Jobben til direktøren er ikke å samle alle 102 forskjellige meningene til alle ansatte, der må mellomledere som deg sørge for at direktøren får tilbakemelding om de viktigste tingene. 

Anonymkode: 25782...34f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Direktøren er som diktator.  Jeg er ikke komfortabel med å sette den ansatte på plass, men da får jeg ikke denne stillinger som innebærer en god del høyere lønn.

Lurer på om jeg skal være slem for lønna...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Direktøren er som diktator.  Jeg er ikke komfortabel med å sette den ansatte på plass, men da får jeg ikke denne stillinger som innebærer en god del høyere lønn.

Lurer på om jeg skal være slem for lønna...

Nei, da skal du heller lete etter ny jobb. Lite vits å bli værende på en plass med dårlig arbeidsmiljø.

Men hvis du har lyst til å være leder må du tåle å være tydelig med dine ansatte. Jeg synes det virker som dette ikke passer deg så godt.

Anonymkode: 33c3f...d83

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er du ikke komfortabel? 
Er du konfliktsky, eller er du uenig i direktørens beslutning? 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig at man handterer leddet rett under. Om øverste leder går rett på en medarbeider er det veldig krasst.

Og det heter ikke "sette på plass". Men å ta en samtale om atferd er noe en mellomleder må tåle. 

Anonymkode: 12c64...4d0

• Liker 1
Skrevet

Dersom du ikke er i stand til å ta denne vurderingen selv så egner du deg ikke som mellomleder.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...