Gå til innhold

Male stue, blå sofa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt en broste copenhagen lagoon sofa i blå og er veldig usikker på hvilken farge jeg skal male stua? 
 

vurderer gleam eller soft radiance fra jotun. 
 

Har dere tips på hva som kunne passet? 
😊

Anonymkode: b0446...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes begge fargene er veldig fine, og de passer godt til blått.  Holder en knapp på Gleam.  Den er lys og nøytral, og vil passe både i små og store rom, og ikke så avhengig av dagslysforhold.  Flott sofa, forresten! :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med amossa, begge fargene er fine og vil fungere. Men alle farger påvirkes av lys og ikke minst gulv, og vil kunne oppføre seg annerledes fra rom til rom. Jeg har f.eks gul parkett som suger til seg mye veggfarge. Så beigetoner som soothing beige blir grå hos meg, og impression blir veldig rød. 

Jeg personlig ville nok kanskje valgt noe mindre gult og mer over i beige til en blå sofa, men det har jo bare med personlige preferanser å gjøre. Har du en nøytral farge på gulv, så ville soothing beige blitt veldig lekker til den sofaen. Et tips siden du tydeligvis liker gultoner, er å humble yellow. Den er mer grågul og dempet enn gleam og soft radiance. 

Anbefaler å plukke ut 3-4 farger som du liker, og kjøpe prøvebokser. Mal stort område 2 strøk, og se i forskjellig lys hvordan den blir :) 
 

Anonymkode: d4757...d77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Marrakesh fra Jotun er nydelig til blå.

Anonymkode: 9f1fc...6ac

Men blått er ikke blått, det er mange nyanser. Jeg vet ikke om jeg ville ikke valgt marrakesh eller andre beigenyanser med så mye rødt i til den sofaen https://www.glassoginterior.no/broste-copenhagen-sofa-lagoon-lys-bla-3-seter.html?gclid=Cj0KCQiAorKfBhC0ARIsAHDzsluu5enDcD7zq1uGjJV_3N47zwxIcvCL6g0CnlZe1NsdbbY89guNI84aAnwyEALw_wcB

Anonymkode: d4757...d77

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men blått er ikke blått, det er mange nyanser. Jeg vet ikke om jeg ville ikke valgt marrakesh eller andre beigenyanser med så mye rødt i til den sofaen https://www.glassoginterior.no/broste-copenhagen-sofa-lagoon-lys-bla-3-seter.html?gclid=Cj0KCQiAorKfBhC0ARIsAHDzsluu5enDcD7zq1uGjJV_3N47zwxIcvCL6g0CnlZe1NsdbbY89guNI84aAnwyEALw_wcB

Anonymkode: d4757...d77

Hadde blitt helt topp!

Anonymkode: 9f1fc...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke de veldig gule? Har ingen erfaring med dem altså, ser bare på nettet. Ville valgt noe med mindre gult i og mer sandfarget 😊

Anonymkode: eae52...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nå er jeg enda mer forvirret haha :D 

Det må egentlig ikke være en gulfarge, for vil jeg vil helst unngå pastellfarger slik at jeg ikke ender opp som bilde under

https://www.sandcornwall.co.uk/product-page/lagoon-chair-module-sofa-by-broste-copenhagen

Hvilken farge tror dere kunne lignet fargen på veggen under (siste bilde)?

https://www.nordecor.no/products/lagoon-3-personers-sofa---light-blue---broste-copenhagen

Jeg har ganske nøytral farge på gulvet forresten- og kan også vurdere beige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil kjøre pastell kan grått fungere fint (ikke din sofa, så bare til inspirasjon):

Sofa-In-A-Box Real Velvet Modern Design 2 Seats Cozy Sofa Couch Includes  Golden legs And Two Comfortable Tufted Cushions,LIGHT BLUE STEEL  BLUE,Available in 6 colors | Walmart Canada

Light Blue Sofas - Ideas on Foter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymmtrengerråd skrev (1 time siden):

Takk for svar, nå er jeg enda mer forvirret haha :D

Det må egentlig ikke være en gulfarge, for vil jeg vil helst unngå pastellfarger slik at jeg ikke ender opp som bilde under

https://www.sandcornwall.co.uk/product-page/lagoon-chair-module-sofa-by-broste-copenhagen

Hvilken farge tror dere kunne lignet fargen på veggen under (siste bilde)?

https://www.nordecor.no/products/lagoon-3-personers-sofa---light-blue---broste-copenhagen

Jeg har ganske nøytral farge på gulvet forresten- og kan også vurdere beige :)

Det er veldig vanskelig å vurdere farger på skjerm, særlig via mobil. Den vil kunne se helt annerledes på din tlf kontra min. Det virker som du liker gultoner dog, og da finnes det jo et hav av nyanser du kan gå for. Jeg ville nok valgt silky yellow over gleam, fordi den er mer dempet og ikke så "søt", hvis jeg kan bruke det ordet.

Både modern beige og soothing beige er dempede toner, og jeg tror særlig modern beige kunne passet veldig bra. Den har mindre rødt i seg enn marrakesh. Men det er jo veldig smakssak da :) Det kommer også an på hvor mye du liker det skal være av farger, om du ønsker at veggene skal være mer nøytrale når du har en såpass fargesterk sofa, eller om du vil ha litt mer "kick" :)

Et tips er å ta med bildet til Fargerike, og få litt tips. Ta med bilde av hele rommet med interiør og gulv også, det er så mye lettere å se hva som blir fint da 

Anonymkode: d4757...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å vurdere farger på skjerm, særlig via mobil. Den vil kunne se helt annerledes på din tlf kontra min. Det virker som du liker gultoner dog, og da finnes det jo et hav av nyanser du kan gå for. Jeg ville nok valgt silky yellow over gleam, fordi den er mer dempet og ikke så "søt", hvis jeg kan bruke det ordet.

Både modern beige og soothing beige er dempede toner, og jeg tror særlig modern beige kunne passet veldig bra. Den har mindre rødt i seg enn marrakesh. Men det er jo veldig smakssak da :) Det kommer også an på hvor mye du liker det skal være av farger, om du ønsker at veggene skal være mer nøytrale når du har en såpass fargesterk sofa, eller om du vil ha litt mer "kick" :)

Et tips er å ta med bildet til Fargerike, og få litt tips. Ta med bilde av hele rommet med interiør og gulv også, det er så mye lettere å se hva som blir fint da 

Anonymkode: d4757...d77

Hvis du liker litt farger, så kan du jo også gå litt motsatt vei og se på soft skin, senses, devine. Man kan bli gal av alle fargevalg :ler:

Du har gulgrønne toner også, som den her om kanskje ligner litt på den på bildet du tenkte på? Ihvertfall på min skjerm :) https://www.nordsjo.no/no/farge-paletter/s-2010-g90y-2335929

Kanskje du skal gå for magefølelsen din og gå for en av de du først så deg ut, før du blir for forvirret? Har du fått sofaen i hus, så er det lettere å prøvemale et par farger. 

Anonymkode: d4757...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde blitt helt topp!

Anonymkode: 9f1fc...6ac

Ja du har sikkert rett, så sofaen i et nytt lys på pc skjermen :ler:

TS, her er et collage med litt farger som kan gi en liten pekepinn i forhold til sofaen. Det gir ingen fasit siden farger vil oppleves annerledes på skjerm, men det kan gi en liten pekepinn i forhold til om du synes at gultoner eller beigetoner er det du synes er finest :)

 

330988657_531151375790009_5865953564683158566_n.jpg

Anonymkode: d4757...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å tenke mer mot beige faktisk. Jeg har lyst til å ha mulighet til å dekorere med litt andre farger også, og er redd for at det kan kræsje med gult. Jeg burde kanskje ta meg en tur til Fargerike :

Jeg har faktisk ikke tatt over leiligheten enda, og må male før sofaen ankommer og må derfor bare ta en risiki

Her er bilde av stua fra annonsen, jeg ble inspirert og kjøpte samme sofa :D

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=279066654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja du har sikkert rett, så sofaen i et nytt lys på pc skjermen :ler:

TS, her er et collage med litt farger som kan gi en liten pekepinn i forhold til sofaen. Det gir ingen fasit siden farger vil oppleves annerledes på skjerm, men det kan gi en liten pekepinn i forhold til om du synes at gultoner eller beigetoner er det du synes er finest :)

 

330988657_531151375790009_5865953564683158566_n.jpg

Anonymkode: d4757...d77

Hvilken farger er dette? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymmtrengerråd skrev (40 minutter siden):

Hvilken farger er dette? :D

Marakesh. Jeg syns fortsatt Modern beige er et bedre valg fordi den er mindre rød og lysere/mer dempet. Men det kommer helt an på lyset og øvrig interiør hos deg, og selvsagt også smak og behag. På collaget jeg postet, så er den nederste til venstre modern beige :)

Anonymkode: d4757...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det mange nyanser av beige, noen flere å vurdere kunne vært:

Skandinavisk lys
Kokos
Tudor
Blek sand

 

Anonymkode: d4757...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymmtrengerråd skrev (57 minutter siden):

Nå begynner jeg å tenke mer mot beige faktisk. Jeg har lyst til å ha mulighet til å dekorere med litt andre farger også, og er redd for at det kan kræsje med gult. Jeg burde kanskje ta meg en tur til Fargerike :

Jeg har faktisk ikke tatt over leiligheten enda, og må male før sofaen ankommer og må derfor bare ta en risiki

Her er bilde av stua fra annonsen, jeg ble inspirert og kjøpte samme sofa :D

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=279066654

Gratulerer med nydelig leilighet 😍 

Tror jeg absolutt ville kjørt for noe beige/sandfarget. Likte blek sand som Anonym over viste til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter blåfargen som litt kald, så jeg ville ha gått for en litt kald nyanse på veggene også. enten en kald og diskret gråfarge, eller gått for en tilsvarende mørkere eller lysere blåfarge, litt ton i ton.
Eller gå helt andre veien og tenke kontrast og fargesprakende med en sprek oransjefarge :)

depositphotos_632483670-stock-photo-oran

Anonymkode: a8c7f...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter blåfargen som litt kald, så jeg ville ha gått for en litt kald nyanse på veggene også. enten en kald og diskret gråfarge, eller gått for en tilsvarende mørkere eller lysere blåfarge, litt ton i ton.
Eller gå helt andre veien og tenke kontrast og fargesprakende med en sprek oransjefarge :)

depositphotos_632483670-stock-photo-oran

Anonymkode: a8c7f...ae1

Jeg har kald gråfarge på min sofa, og har en varm beige på veggene. Kjempefint, så lenge undertonene i det beige stemmer. 

Anonymkode: d4757...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...