AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Er K35 og har operert bort den et år siden. Har lest at at kroppen sliter å ta opp næring pga. mangel på galle for å bryte ned maten når man spiser. Har noen av dere opplevd noe merkbar endring i kroppen etter operasjonen eller lever dere helt fint? Anonymkode: e57c0...412
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Gallen sin funksjon er å dele opp fettsyrene i kortere fettkjeder som lettere kan tas opp, så du kan få problem med å fordøye store, fettrike måltider. Når det er sagt så produserer leverer galle hele tiden, også etter operasjonen. Det er jo begrenset hvor mye næring det er i fett, andre næringsstoffer tas opp på samme måte som før operasjonen Anonymkode: 3dd91...938
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Gallen sin funksjon er å dele opp fettsyrene i kortere fettkjeder som lettere kan tas opp, så du kan få problem med å fordøye store, fettrike måltider. Når det er sagt så produserer leverer galle hele tiden, også etter operasjonen. Det er jo begrenset hvor mye næring det er i fett, andre næringsstoffer tas opp på samme måte som før operasjonen Anonymkode: 3dd91...938 Bør man spiser flere måltider med fett for å oppnå samme næringsmengde som før? Anonymkode: e57c0...412
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Fjernet min i mai i fjor, har egentlig ikke lagt noe særlig merke til endring. Får fortere vondt i magen om jeg spiser for mye sukker/fet mat, men det skjer ikke særlig ofte. Har ingen vitamin mangel eller noe i den duren. Anonymkode: d35b7...bce
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 Opererte ut galleblæren i 2009. Ikke merket noe annerledes, unntatt at i noen tilfeller med lite mat tidlig på dagen, der jeg spiser et stort måltid utpå dagen får jeg mageknip/kramper å må ha ett do i umiddelbar nærhet😅 Anonymkode: 358af...15d 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Det jeg har merket: - Hvis jeg må på nr. 2 så må jeg nesten øpe. Får ingen albuerom som før. - Like før nr. 2, så får jeg skikkelig magekrampe sånn ved siste delen av tarmen. Det er så vondt at jeg må holde hendene fast. - Hadde løst mage ved de første 3 måneder hvor jeg gikk kanskje 3 ganger på do om dagen. Nå er det krampe som plager meg. - Litt merkbark lavere energi enn før men det kan jo være andre grunner. Fikk ingen info om dette før operasjonen, kun at jeg vil leve som normal. Ts. Anonymkode: e57c0...412
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg har merket: - Hvis jeg må på nr. 2 så må jeg nesten øpe. Får ingen albuerom som før. - Like før nr. 2, så får jeg skikkelig magekrampe sånn ved siste delen av tarmen. Det er så vondt at jeg må holde hendene fast. - Hadde løst mage ved de første 3 måneder hvor jeg gikk kanskje 3 ganger på do om dagen. Nå er det krampe som plager meg. - Litt merkbark lavere energi enn før men det kan jo være andre grunner. Fikk ingen info om dette før operasjonen, kun at jeg vil leve som normal. Ts. Anonymkode: e57c0...412 Min mor har det også slik, at hun må løpe til doen. Hos meg har det endret seg; jeg får varsel en god stund før i motsetning til når den var der og måtte tømme umiddelbart. Men den magekrampen er hos meg også, men er vant til den siden jeg tåler laktose og gluten dårlig. Det er vanskelig for legene å si hva som kommer til å skje for deg, for det er så ulikt fra person til person. Før operasjonen fikk jeg beskjed om å prøve meg frem, da de fleste lever som vanlig, mens noen ikke tåler noe. Min mor kunne bare spise kylling (av kjøttyper) det første året, da alle andre typer kjøtt ga smerter. Nå en god del år etterpå, må hun på do med en gang hun har spist på restauranter og lignende, tåler ingenting. Anonymkode: d35b7...bce 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 Fjernet min for to år siden. Merker absolutt ingenting, bortsatt fra fravær av gallesteinsanfall 🤷♀️ er vel heldig da.. Men fikk grundig forklart evt bivirkninger av legen i forkant, bla dette med diaré og at noen får problemer med at fettrik mat renner rett gjennom. Anonymkode: 505a0...f63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå