Gå til innhold

Ekteskap Er Det Samme Som Et Fengsel

Anbefalte innlegg

Gjest King James II
Skrevet

Hvorfor vil folk frivilg gå inn i dette diktatur kalt ekeskap.

Jeg kan ikke forstå at et menneske kan la seg styre av en diktator.

Som mot parten er i et ekteskap noen ganger kvinnen noen ganger mannen

to diktaoer som går inn i et fengsel.

Hvor det er det samme fjeset dag ut og dag inn. Den samme stemmen

det samme maset. Krangling om de mest idiotiske ting.

Nei det er mer fornuftig og leve alene i en kiste i en mørk hule i skogen en og gifte seg.

Jeg kan iverfall ikke se forskjellen på ekteskap og et liv i en Gulag ( Russisk fengsel i sibir under Sovijet tiden )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får vi inderlig håpe du ikke finner deg en kjæreste da.. :ler::ler:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Da får vi inderlig håpe du ikke finner deg en kjæreste da.. :ler:  :ler:

Ja. Lykke til med å ikke finne kjærligheten! :ler:

Gjest King James II
Skrevet

man trenger ikke et aent menneske for og finne kjærligheten.

det er noe dagens sammfunn har hjerne vasket oss med.

den menneskelige kjærlighte er falk og uten sammenligning i den jeg søker.

og det er med noe som er større en kjærlighten som det en mor har til sitt barn.

nemelig den Gudommelige...

Skrevet

Det var da voldsomt store ord da.. Litt a la ari behn.. hi hi :ler:

Skrevet
Hvorfor vil folk frivilg gå inn i dette diktatur kalt ekeskap.

Jeg kan ikke forstå at et menneske kan la seg styre av en diktator.

Som mot parten er i et ekteskap noen ganger kvinnen noen ganger mannen

to diktaoer som går inn i et fengsel.

Hvor det er det samme fjeset dag ut og dag inn. Den samme stemmen

det samme maset. Krangling om de mest idiotiske ting.

Nei det er mer fornuftig og leve alene i en kiste i en mørk hule i skogen en og gifte seg.

Jeg kan iverfall ikke se forskjellen på ekteskap og et liv i en Gulag ( Russisk fengsel i sibir under Sovijet tiden )

Du har et poeng. Ingen tvil om det. Men folk er så redde for å ikke bli oppfattet som "bra nok", at de ikke TØR være single. De søker seg til "fengslet" i stedet.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg klarer fint å ha kjærlighet til Gud og til mannen min, men hvis det høres vanskelig ut for deg King James så får du holde deg til den kjærligheten du vil ha.

Skrevet

Hmmm, kjenner meg ikke igjen i det ekteskapet ditt.. mulig det er jeg som er diktatoren.. :ler::ler:

Liker veldig godt ekteskapet jeg.Trygt og godt der. Trenger ikke å være på jakt hele tiden og jeg har i hvertfall ikke noe ønske om å være singel. Det er jo bare kjedelig.. :sjenert:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Hmmm, kjenner meg ikke igjen i det ekteskapet ditt.. mulig det er jeg som er diktatoren.. :ler:  :ler:

Liker veldig godt ekteskapet jeg.Trygt og godt der. Trenger ikke å være på jakt hele tiden og jeg har i hvertfall ikke noe ønske om å være singel.

Enig. Ekteskapet er flott, trygt og godt.

Gjest Barbie-girl
Skrevet

Ekteskapet er gammeldags, det er bare giftesyke jenter (som er giftesyke i en viss alder), menn bør da ikke overtales.

Ja, alle ekteskap flates ut og man blir lei hverandre, og søker andre partnere, men ingen er født til å leve med 1 partner i hele sitt liv.

De som forblir gift hele livet består av èn som føyer seg hele tiden.

Men det er ikke gøy å være single hele tiden heller.

Mellomting er ok. :sjokkbla:

Gjest King James II
Skrevet

Gi meg et eksempel på at ekteskapt er trygt og godt?

Gjest LoisLane
Skrevet

Mitt er det.

Er det eksempel nok?

Har jeg skjønt for lite av den guddommelige kjærligheten?

Gjest King James II
Skrevet

jeg tror du lyver. Jeg nekter og tro at det finnes lykkelige ekteskap

vet ikke hva du har skjønt av den guddommelige kjærlighet

men vist du ikke forstår at den er større en den som er fra menneske til menneske så har du iverfall ikke forstått den.

Gjest LoisLane
Skrevet

Fordi...?

Er din erfaring riktigere enn min?

men vist du ikke forstår at den er større en den som er fra menneske til menneske så har du iverfall ikke forstått den.

Jo, jeg skjønner det (men har dessverre ikke fått del i den). Men det utelukker vel ikke jordisk kjærlighet?

Vært uheldig med damene, Kongen?

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det som gjør et fengsel til en straff, er at det ikke er selvvalgt. Det er et sted en blir tvunget til å være.

I vår del av verden, er ekteskap selvvalgt. Altså, motstrider defenisjonene av fengsel og ekteskap hverandre.

Skrevet

Trenger man et ekteskap for at ting skal være trygt og godt da?

Det er jo det King James II snakker om - hvorfor inngå ekteskap?

Det er nå stor forskjell på singellivet og ekteskapet.

Gjest GreenSky
Skrevet

Seriøst, jeg kan forstå det. Tror nok at jeg ville opplevd ekteskap som et fengsel. Jeg var forlovet for nesten 3 år siden. Vi var veldig forelsket. Jeg syntes han var fantastisk. Han fridde til meg i fylla, gikk ned på kne i en pøb. :ler: Jeg sa ja, og var fantastisk lykkelig. Dagen etterpå vekket han meg og satte en ring på fingeren. Og jeg fikk angst. Brystet snørte seg sammen, jeg følte jeg ikke fikk puste. Det føltes som om jeg ble langsomt kvalt (og det var ikke fyllesyke... :ler: )

Jeg forsto ingenting. Jeg var jo forelsket! Hvorfor slik en skrekk, da? Jeg ville jo være sammen med fyren! Men, jeg ville ikke gifte meg. Selv om jeg absolutt ville det den gangen, i fylla. Vi hadde ikke snakket om ekteskap før det.

Forlovelsen ble faktisk spikeren i kista for forholdet. Jeg fikk mer og mer panikk og angst, og til slutt gjorde jeg det slutt.

Rart, egentlig, for vi hadde et bra forhold. Men jeg tror jeg har en smuleforpliktelses-angst. :ler:

Skrevet
Seriøst, jeg kan forstå det. Tror nok at jeg ville opplevd ekteskap som et fengsel. Jeg var forlovet for nesten 3 år siden. Vi var veldig forelsket. Jeg syntes han var fantastisk. Han fridde til meg i fylla, gikk ned på kne i en pøb.  :ler: Jeg sa ja, og var fantastisk lykkelig. Dagen etterpå vekket han meg og satte en ring på fingeren. Og jeg fikk angst. Brystet snørte seg sammen, jeg følte jeg ikke fikk puste. Det føltes som om jeg ble langsomt kvalt (og det var ikke fyllesyke...  :ler: )

Jeg forsto ingenting. Jeg var jo forelsket! Hvorfor slik en skrekk, da? Jeg ville jo være sammen med fyren! Men, jeg ville ikke gifte meg. Selv om jeg absolutt ville det den gangen, i fylla. Vi hadde ikke snakket om ekteskap før det.

Forlovelsen ble faktisk spikeren i kista for forholdet. Jeg fikk mer og mer panikk og angst, og til slutt gjorde jeg det slutt.

Rart, egentlig, for vi hadde et bra forhold. Men jeg tror jeg har en smuleforpliktelses-angst.  :ler:

:overrasket: Du høres jo ganske naiv ut da ;)

Skrevet

Enig med King James. Og det er dårlig trekk å komme med "har dere ikke opplevd ekte kjærlighet da"...det kan man faktisk ha gjort og likevel mene dette.

Jeg er selvvalgt single jente på 34 (dessverre ingen barn ennå), og trives med det. Har jobb, karriereplan, et "liv" med venner (som er par og single) og har søsken som alle er i samboerforhold.

Jeg har vært i samboerskap og i forhold selv, så vet hva jeg snakker om. Det var fint å være i forhold, absolutt, men hvis jeg skal måle fordelene og ulempene med single-tilværelsen vil jeg si det er single-tilværelsen som gavner meg best.

Det å bo sammen med noen kan ta knekken på enhver: man må inngå en del kompromisser, se andre rot og skitt ligge rundt omkring, irritere seg over andres leggevaner, snorking, og alle de små tingene i en hverdag. Klart det betyr mest at mannen er en flott partner og at det er viktigst men likevel...er man en selvstendig og "fri" sjel er det ikke lett å kompromissere så mye som en faktisk må.

Som jente er det best å være single mener jeg, fordi det ligger i mange menns natur å ville ha kontrollen. De skal være høvding og "styre" - hvis man ikke har truffet en bløtfisk som er passiv (ikke noe bedre det).

Ekteskapet høres faktisk ut som et fengsel: veldig ufritt innenfor rammene.

Den gode nyheten til alle giftehungrige er imidlertid at Karita B. Orheim ønsker å innføre ordningen "skilsmisse på dagen". Det er jo positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...