AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Hei, mulig dumt å spørre, men likevel. Lege/legevakt er en halvtimes gåtur unna (eier ikke bil), så det er litt hipp som happ. Slo lilletåa noe voldsomt inn i en stol tidligere, og selv om den er fin og grei, oppsto det intense smerter mellom tå 2 og 3. Ikke noe hevelse eller blåmerker, men får ikke tråkket ned på den uten mye smerter. Alt står i rett retning og får til å bøye både opp og ned med mye smerter. Kan et sånt sammenstøt gi brudd eller lignende i andre tær? Og er det vits å kontakte lege for noe slikt? I og med at det ikke er storetåa så gjør de vel ikke noe uansett? Må jo uansett da GÅ til legekontoret. 🙈 Anonymkode: 0df77...97a
Tarzani Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 De gjør vel strengt tatt ingen verdens ting om den er brukket?🙈 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Jeg brakk en stortå. Dro til legevakt og tok røntgen. Den var brekt og i riktig stilling. De gjorde ikke noe mer enn å konstatere det. Så hvis det ikke blir mye verre kan du nok droppe legen. Anonymkode: 6c67c...fc3 1
Thyra Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 Det er vel ikke så mye de gjør med en brukket tå uansett? 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Høres ut som om du trygt kan avvente 😊 Anonymkode: 66238...a46 1
Carrot Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 Problemet med tær og føtter er alle de små bena oppi fotbladet og sånn som også kan brekke mtp om og når du evt skal legge vekt på osv. og så er det slik at om selve tåen er brukket er det ikke så mye de gjør men om andre ting er skadet kan det være noe helt annet - se det ann, blir det vondere, hovner mye, du får blodutredelser eller av annen årsak føler det er grunn for det å ringer du og fastlegen og sjekker i morgen.. 1
Hensatt Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 Ville ringt til legevakten eller lege i morgen. Du kan uansett ta taxi. Greit at de som regel ikke gjør noe, men man må ta røntgen for å se om det er et ukomplisert brudd og for å sjekke at det gror riktig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 Jeg brakk 2 tær ved slikt kraftig sammenstøt. Tærne ble misfargede (nesten sort) og skjeve, så det var ingen tvil om brudd. Nå var de likevel ikke ute av stilling, så det eneste legen gjorde var å tape tærne for avlastning. Litt bomull mellom tærne, og sportstape. Ikke tape for hardt, men nok til at det gir støtte. Holde foten høyt og ise ned/kalde omslag. Siden det ikke er noen misfarging eller skjevheter, så er det ikke sikkert det er brudd heller. Anonymkode: 5ee8c...b80 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Synes ikke det høres ut som brudd det du har. Aldri vært borti brudd som ikke blir misfarget, spesielt i tær. Anonymkode: 1dd2a...e31 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes ikke det høres ut som brudd det du har. Aldri vært borti brudd som ikke blir misfarget, spesielt i tær. Anonymkode: 1dd2a...e31 Nei, det kan godt hende at det ikke er brudd! 😊 Fant egentlig ingenting som jeg følte stemte når jeg googlet for å se hva som kunne ha skjedd. Uansett ikke mulig å tråkke ned eller dytte på uten smerter. Carrot skrev (22 minutter siden): Problemet med tær og føtter er alle de små bena oppi fotbladet og sånn som også kan brekke mtp om og når du evt skal legge vekt på osv. og så er det slik at om selve tåen er brukket er det ikke så mye de gjør men om andre ting er skadet kan det være noe helt annet - se det ann, blir det vondere, hovner mye, du får blodutredelser eller av annen årsak føler det er grunn for det å ringer du og fastlegen og sjekker i morgen.. Da avventer jeg bare og følger med. Er fortsatt ingen forandringer annet enn at det gjør vondere. Anonymkode: 0df77...97a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det kan godt hende at det ikke er brudd! 😊 Fant egentlig ingenting som jeg følte stemte når jeg googlet for å se hva som kunne ha skjedd. Uansett ikke mulig å tråkke ned eller dytte på uten smerter. Da avventer jeg bare og følger med. Er fortsatt ingen forandringer annet enn at det gjør vondere. Anonymkode: 0df77...97a Selv om det ikke er brudd, så er det jo greit å pleie skaden. Som nevnt, ise ned/kalde omslag, holde foten høyt. Fortsatt greit å tape, siden det vil gi deg avlastning når du trår på foten. Er det ikke brudd så vil det bli bedre om noen dager. Anonymkode: 5ee8c...b80
C8H10N4O2 Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 Jeg brakk tåa i en trapp en gang, hadde så vondt at jeg knapt klarte å stå på beina. Siden jeg allerede var sykemeldt for noe annet, og hadde legetime noen dager senere så lot jeg det være fram til legetimen. Fikk legen til å se på tåa, og det eneste hun kunne gjøre var å teipe den sammen med nabotåa for å holde det stabilt. Smertene vedvarte i sikkert seks + uker, og jeg hadde ikke hatt sjans til å gå på jobb i den jobben jeg hadde da (jobben krevde mye ståing og gåing) Det jeg egentlig vil fram til med dette er at sannsynligvis gjør legen ingenting med ei brukket tå, men om du har så vondt at du trenger sykemelding så ta en telefon og hør hva de sier. God bedring 💐 1
Hmmmmmm Skrevet 14. februar 2023 #14 Skrevet 14. februar 2023 Jeg har brukket lille tåen to ganger. De gjør ingenting. Teip tåa med naboen. Det blir bedre etterhvert 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #15 Skrevet 14. februar 2023 Har medfølelse! ❤Har også brukket en tå nå, eller tror jeg, ikke vært hos lege. Var en av de midtre tærne, så har tapet den sammen med nabotåa. Er 8 dager siden, fortsatt svart -fortsatt vond -men ikke skjeiv så kontaktet ikke legen. Anonymkode: 7db6e...554
Million Skrevet 14. februar 2023 #16 Skrevet 14. februar 2023 Kan du få noen du kjenner til å stikke innom et apotek for deg i morgen, og kjøpe med sårteip og litt bomull til deg og komme med det? Så kan du polstre litt og teipe sammen et par tær for støtte, og lindring. Det lar seg sikkert googles frem til hvordan man gjør dette, og hvordan det bør se ut etter at man er ferdig å teipe.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selv om det ikke er brudd, så er det jo greit å pleie skaden. Som nevnt, ise ned/kalde omslag, holde foten høyt. Fortsatt greit å tape, siden det vil gi deg avlastning når du trår på foten. Er det ikke brudd så vil det bli bedre om noen dager. Anonymkode: 5ee8c...b80 Prøvde å tape, men det ga bare mer smerter. Nå som smertene har blitt værre, kjennes det mer i bøyen mellom tå og fot, så det er nok ikke tåa det da er skade på likevel. Får se hvordan det ser ut i morgen. C8H10N4O2 skrev (10 minutter siden): Jeg brakk tåa i en trapp en gang, hadde så vondt at jeg knapt klarte å stå på beina. Siden jeg allerede var sykemeldt for noe annet, og hadde legetime noen dager senere så lot jeg det være fram til legetimen. Fikk legen til å se på tåa, og det eneste hun kunne gjøre var å teipe den sammen med nabotåa for å holde det stabilt. Smertene vedvarte i sikkert seks + uker, og jeg hadde ikke hatt sjans til å gå på jobb i den jobben jeg hadde da (jobben krevde mye ståing og gåing) Det jeg egentlig vil fram til med dette er at sannsynligvis gjør legen ingenting med ei brukket tå, men om du har så vondt at du trenger sykemelding så ta en telefon og hør hva de sier. God bedring 💐 Oi uff, det var lenge! Håper bare smertene overdriver, og at det er borte i morgen. Så lenge kan jeg ikke være hjemme. 🙃 Takk! Anonymkode: 0df77...97a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #18 Skrevet 14. februar 2023 Knakk lilletåa for mange år siden men kontaktet ikke lege. Fant ut mange år etter at den var knekt da fikk problemer med foten i form av skjev fot og smerter så de tok røntgen og den hadde vokst sammen skjevt. Må bare leve med det. Leger tryller ikke. De ber deg bare ta Paracet og fniser ting vekk. Anonymkode: 71b65...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #19 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøvde å tape, men det ga bare mer smerter. Nå som smertene har blitt værre, kjennes det mer i bøyen mellom tå og fot, så det er nok ikke tåa det da er skade på likevel. Får se hvordan det ser ut i morgen. Anonymkode: 0df77...97a Da har du trolig tapet feil. Jeg hadde også mye vondt i øyen mellom tå og fot etter skaden, det forplanter seg. Tapet også feil i begynnelsen, men da jeg lærte å tape riktig så ble det mye bedre. Må ikke tape for hardt, og litt bomull/gasspapir mellom tærne er viktig. Anonymkode: 5ee8c...b80 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Skrevet 14. februar 2023 Brakk lilletåa, tåa ved siden av og noen småbein i foten da hesten min hoppa på foten min. Husker ikke om det var noen endring i smerten, men husker jeg ble gradvis mer og mer hoven og at jeg gikk på hælen i flere uker etterpå. Fastlegen sendte meg til skadelegevakten en uke etter det skjedde og da var foten så hoven at jeg måtte bruke broren min sin sko. Lilletåa var også mørkeblå. Jeg var forresten en skostørrelse 35 og han en 43,5, så det var ordentlig ballong-hovent. Legen på skadelegevakten brydde seg ikke om de brukne tærne, bare småbeina i foten og spesielt senene rundt. De gjorde ikke noe med tær med mindre stortåa var brukket. Om en eller begge av de brukne tærne mine var glidd ut av stilling kunne de dra dem på plass og teipe dem i stilling, men det var ikke alltid de gadd det heller, sa han. Anonymkode: d3976...3e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå