Gå til innhold

Flytte hjem til kreftsjuk mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flaut  om man hadde flyttet hjem til sin mor med barnebarn(3 og 1 år) og samboer for å pleie, stelle og hjelpe til frem til den dagen hun faller bort?

Samboer er helt ok med idéen og har ingen problemer med det.

Min mor har stor nok hus og har mange rom til å huse minst 2 familier.

Så hva tenker dere? Jobb og barnehage vol ikle bli berørt da det egentlig vil gagne oss bedre mtp nærhet og tid.

Anonymkode: b937a...f72

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ikke flaut å ta seg av sin syke mor. Det er veldig fint gjort av deg. 

Anonymkode: efc53...204

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Flaut?

Det som eventuelt ville vært flaut ville å være å la moren din dø uten deg når du har denne muligheten.

Anonymkode: c4eed...728

• Liker 14
Skrevet

Ikke flaut, men jeg husker at jeg som barn opplevde veldig syke mennesker som skumle så jeg hadde vurdert hva 3åringen tåler å se og hvor syk hun er.

Anonymkode: 779a1...5f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde og tenkt på om barna mine bør bo den belastningen det er å bo med noen som er dødssyke. Desverre.. Har ingen erfaring med det, men..

Klem til dere 💖

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke flaut, men jeg lurer på om du forstår hva det egentlig betyr å ta seg av en som trenger terminalpleie hjemme? Det kan være ganske slitsomt for din mor med mye støy fra barnebarn, det kan være vanskelig for deg å klare å håndtere både to små barn og en syk mor, en alvorlig syk voksen kan være skremmende på barn og det kan også være tøft for deg å bo så nært på. Tidsperspektiv er jo selvfølgelig også en ting her. Men flaut er det ikke. 

Anonymkode: fa0f1...712

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker i hvertfall at om jeg skulle havne i den situasjonen ville jeg funnet en mellomting. Om moren din er relativt "oppegående" enda hadde jeg flyttet inn med både barn og mann. Om moren din derimot er i veldig dårlig forfatning og det vi kaller terminal, så ville jeg ha flyttet inn alene (eventuelt med søsken o.l.) for å være der den siste tiden. Jeg ville heller ikke basert meg på å skulle pleie henne alene! Ta imot all hjelp du kan få fra hjemmesykepleien/kreftteam/lindrende! Og ikke spar på de lindrende medikamentene! Å være smertedekt til enhver tid er alfa omega ved hjemmedød. Å ta vare på noen som er terminale og skal dø hjemme er ikke er nødvendigvis en dans på roser. Tvert imot er min mening at i de aller fleste tilfellene jeg har vært borti ville det vært bedre tilbringe sine siste dager/uker på lindrende avdeling. Men å tilbringe den siste GODE tiden i et hjem fylt med barn og barnebarn høres ut som en veldig god idé om moren din er familiekjær.

Anonymkode: 98269...efb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde gjort det. Og når ting drar seg til, eller det blir for mye for din mor, så kan mannen din flytte hjem med barna mens du blir igjen hos mamma. Lykke til, og klem fra ei som står i nøyaktig det samme som deg ❤️

Anonymkode: 998e7...c46

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Det hadde jeg gjort. Denne tiden får du ikke igjen og du vil se tilbake på dette som en god investering. Jeg gjorde det samme, når min mormor ble kreftsyk. Bodde med henne det siste året. Det var en vond, men fin tid. 

Anonymkode: c23b2...a43

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hadde glatt gjort dette for min mor ♥️ Det er jo trolig ikke for mange år.

Anonymkode: c5877...c1b

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode tips.

ja vi har vurdert det andre alternativet om at barna og samboeren flytter tilbake om det skulle bli altfor mye for 3åringen å se bestemoren så syk og/eller moren min blir for sliten å ha alle oss under samme tak. Problemet er bare at 3-åringen og bestemor har så bra forhold at det kanskje vil påvirke hans hverdag emosjonelt fremover?

Jeg bare tenker at folk vil endre litt syn på oss om dem skulle få vite at jeg bor hos mamma, på "jenterommet" Nå til dags så er jo det tabu å bo med foreldrene sine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for mange gode tips.

ja vi har vurdert det andre alternativet om at barna og samboeren flytter tilbake om det skulle bli altfor mye for 3åringen å se bestemoren så syk og/eller moren min blir for sliten å ha alle oss under samme tak. Problemet er bare at 3-åringen og bestemor har så bra forhold at det kanskje vil påvirke hans hverdag emosjonelt fremover?

Jeg bare tenker at folk vil endre litt syn på oss om dem skulle få vite at jeg bor hos mamma, på "jenterommet" Nå til dags så er jo det tabu å bo med foreldrene sine. 

Det er jo veldig stor forskjell på å bo hjemme for å være til hjelp og støtte gjennom livets siste reise, og det å bo hjemme på jenterommet fordi en ikke har råd til å bo for seg selv eller ikke er selvstendig nok til å ta vare på seg selv.

Ville uansett ikke latt valget blitt endret av om noen skulle mene det var flaut eller ikke. Det deilige med å være voksen er å gi faen i andres meninger og gjøre det som er best for seg selv og sine nærmeste. 

• Liker 4
Skrevet

Fint at samboer er villig, men vet du om din mor er tent på det da? Hvem sin idé var det først? Hvor ofte kan du besøke uten å flytte? Kan sikkert være både en glede og en belastning på en og samme gang for henne å få masse mennesker i huset hvis hun har vært vant til stillhet og god plass i noen år. Men flaut er det ikke, tenker du at noen kan kritisere det som et tilbakeskritt å flytte tilbake til mor? Jeg ser det ikke slik, flere burde bodd sammen hvis det passer, ikke rart boligprisene stiger når "alle" skal bo alene.

Anonymkode: 2af58...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fint at samboer er villig, men vet du om din mor er tent på det da? Hvem sin idé var det først? Hvor ofte kan du besøke uten å flytte? Kan sikkert være både en glede og en belastning på en og samme gang for henne å få masse mennesker i huset hvis hun har vært vant til stillhet og god plass i noen år. Men flaut er det ikke, tenker du at noen kan kritisere det som et tilbakeskritt å flytte tilbake til mor? Jeg ser det ikke slik, flere burde bodd sammen hvis det passer, ikke rart boligprisene stiger når "alle" skal bo alene.

Anonymkode: 2af58...06f

Ja. Moren min har lyst til at vi skal flytte inn og være med henne frem til siste slutt så at hun kan få all den tiden med barnebarna, da det er i følge henne det eneste positive tingen som får henne til å fortsette til å se lyst på ting.

Vi bor ca 10 min med kjøring unna, så det er ikke altfor gale.  Tenker bare at det blir mindre slitsomt/deprimerende for moren min om vi bor hos henne enn dra frem og tilbake.

• Liker 1
Gjest Ramona1970
Skrevet

Jammen har Norge blitt et trist sted å være om det skal være flaut å ta seg  av sin syke mor :( 

Skrevet

Hvorfor skal det være flaut? Er du så umoden at du tror det er flaut? 

Anonymkode: 9f2f0...133

• Liker 2
Skrevet

Finnes ikke noe flaut med det, synes det er en veldig god ide om dere har muligheten ❤️

• Liker 1
Skrevet

Min mor var ikke seg selv den siste måneden før hun døde. Hun ville ha fred og ro rundt seg. Sånn at du er klar over hva mye smerter kan gjøre med et menneske. Og jeg ville ikke at mine barn skulle se henne slik. Men vi er forskjellige. Kan hende din mor får energi av å ha dere rundt seg. Syns det er kjempefint gjort av deg

Anonymkode: c8ab0...de0

• Hjerte 1
Skrevet

Får hun ikke plass på institusjon siste tiden? Slik at dere kan besøke og være der for henne? 
Jeg hadde flyttet hjem til min mor og hjulpet henne 110% om det gjaldt min mor og hun ønsket å bo hjemme. Det vil du aldri angre på 

Anonymkode: a952c...b78

• Liker 1
Skrevet

Flaut? Nei, på ingen måte.

Men en løsning jeg ville anbefalt - nei. Av grunner som allerede nevnt. De siste ukene er helt forferdelige. Det er ikke riktig gjort mot 3-åringen, og det vil slite på relasjonen med alle å være så tett på. Jeg har en slektning som er helsepersonell som valgte å pleie egen mor, men psykisk er hun fortsatt preget flere år etterpå. 

Når dere kun bor 10 minutter unna har dere mulighet til å prioritere mye tid. Jeg tror du også mulig kan søke omsorgspermisjon. 

Anonymkode: db374...166

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...