AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Har dere et godt råd eller to når livet butter, engasjementet er borte og smilet er forsvunnet? Jobb og privat går i ett med bare plikter og ingenting gøy. Jeg har time i psykisk helse snart men likevel er det interessant å høre om dere har noen knep å dele. Anonymkode: 81fc8...a2e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Når kroppen skrur ned på sparebluss, bruker det å være fordi den mangler råvarene den trenger for å holde systemet i gang. Har du vurdert om det kan være noe kroppen din har fått for lite av? Mineraler eller vitaminer, f.eks.? Anonymkode: 1bda8...271
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Uff, men å finne nye ting har alltid fungert for meg; 1. spesielt ny jobb. Trenger å utfordre hodet slik at ting ikke skal føles flatt og kjedelig. Så langt så bytter jeg hvert 2. år. 2. Samme gjelder venner. Litt kjip at det er vanskelig å finne seg nye når man er voksen. Pøser på nye hver gang jeg kan, men i det siste har jeg blitt lei av mengden av småpratet som man må komme forbi. 3. Hobby. Videre så melder jeg meg på et eller annet random kurs eller sport som jeg alltid har lyst å prøve. Anonymkode: 1fce7...8bf
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når kroppen skrur ned på sparebluss, bruker det å være fordi den mangler råvarene den trenger for å holde systemet i gang. Har du vurdert om det kan være noe kroppen din har fått for lite av? Mineraler eller vitaminer, f.eks.? Anonymkode: 1bda8...271 Jeg tar D-vitamin og det er vel den som er mest synder. ts Anonymkode: 81fc8...a2e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff, men å finne nye ting har alltid fungert for meg; 1. spesielt ny jobb. Trenger å utfordre hodet slik at ting ikke skal føles flatt og kjedelig. Så langt så bytter jeg hvert 2. år. 2. Samme gjelder venner. Litt kjip at det er vanskelig å finne seg nye når man er voksen. Pøser på nye hver gang jeg kan, men i det siste har jeg blitt lei av mengden av småpratet som man må komme forbi. 3. Hobby. Videre så melder jeg meg på et eller annet random kurs eller sport som jeg alltid har lyst å prøve. Anonymkode: 1fce7...8bf Jeg er enig i denne. Trening hjelper også. Prøver å finne ulike kurs og får nye venner der. Anonymkode: 84d28...b4f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff, men å finne nye ting har alltid fungert for meg; 1. spesielt ny jobb. Trenger å utfordre hodet slik at ting ikke skal føles flatt og kjedelig. Så langt så bytter jeg hvert 2. år. 2. Samme gjelder venner. Litt kjip at det er vanskelig å finne seg nye når man er voksen. Pøser på nye hver gang jeg kan, men i det siste har jeg blitt lei av mengden av småpratet som man må komme forbi. 3. Hobby. Videre så melder jeg meg på et eller annet random kurs eller sport som jeg alltid har lyst å prøve. Anonymkode: 1fce7...8bf Gode råd det men 1. Jeg er godt over 50 og har en sliten kropp , slitasje, så det er ikke så lett å finne noe nytt 2. Sliter litt med det, vanskelig å finne tider som passer med andre, de er opptatt med seg og sitt. 3. Har meldt meg på et par kurs faktisk. Anonymkode: 81fc8...a2e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Gode råd det men 1. Jeg er godt over 50 og har en sliten kropp , slitasje, så det er ikke så lett å finne noe nytt 2. Sliter litt med det, vanskelig å finne tider som passer med andre, de er opptatt med seg og sitt. 3. Har meldt meg på et par kurs faktisk. Anonymkode: 81fc8...a2e Hva med frivillig eller politisk arbeid? Masse ungdommer der ute som trenger et godt råd og forbilde. Hva med dansekurs som sving? Anonymkode: 1fce7...8bf
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva med frivillig eller politisk arbeid? Masse ungdommer der ute som trenger et godt råd og forbilde. Hva med dansekurs som sving? Anonymkode: 1fce7...8bf liFrivillig kunne jeg tenkt meg men det er vanskelig å kombinere med jobben dessverre. Politikk tar for mye tid, må ha mer energi enn det jeg har nå. Men takk for tips. Anonymkode: 81fc8...a2e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: liFrivillig kunne jeg tenkt meg men det er vanskelig å kombinere med jobben dessverre. Politikk tar for mye tid, må ha mer energi enn det jeg har nå. Men takk for tips. Anonymkode: 81fc8...a2e For meg så gir det veldig mye glede å gi min gamle mor glede ved å ringe hun, tulle med hun, og ta hun med på ferie eller tur Anonymkode: 1fce7...8bf
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 Tar tran, passer på å få litt sollys. Tok en pause fra ting jeg egentlig ikke orker i en periode, bytta det ut med ting jeg liker. Anonymkode: ef378...ebf
Lonehill Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tar D-vitamin og det er vel den som er mest synder. ts Anonymkode: 81fc8...a2e Å spise D-vitamin er bra, men det funker ikke hvis kroppen mangler mineraler. Hvis kroppen mangler magnesium, får den ikke til å ta opp D-vitamin fra fordøyelsen. Mangler kroppen sink, får den ikke til å produsere enzymet som aktiverer D-vitamin som hormon. Problemet er at det ikke går an å avdekke mineralmangel med blodprøver. Blodprøven gir svar på hvor mye mineraler som er i blodet, men det er bare en liten prosent av mineralene i kroppen som sirkulerer i blodet. Hvordan det står til med de andre 99% av mineralene som trengs i skjelettet og cellene i kroppen, det kan ikke blodprøven si noe om. Blodprøven forteller bare hva som befinner seg i blodet. Mineralnivået i blodet regulerer kroppen nøye ved å hente mineraler fra resten av kroppen. Derfor kan du ha alvorlig mineralmangel uten at det er mulig å påvise. Hvis du har problemer med å oppleve virkning av D-vitamintilskudd, kan det være fordi du mangler mineraler. Når det gjelder D-vitamin, er det viktig å ha med seg at anbefalingen om 10 mikrogram daglig bare gjelder å forebygge skjelettskader, som osteoporose og osteomalasi. Anbefalingen sier ikke noe om hvor mye D-vitamin som trengs for å forsyne f.eks. immunforsvaret. Helsedirektoratets anbefaling om D-vitamin nevner ikke immunforsvaret. Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf Det som står i anbefalingen fra Helsedirektoratet er at øvre trygge grense for D-vitamininntak for alle over 11 år (inkludert gravide og ammende) er 100 mikrogram (4.000 IE). På apoteket kan du kjøpe D-vitamintilskudd med 80 mikrogram (3.200 IE). Sist jeg kjøpte en sånn boks, påsto dama i disken at dette tilskuddet er farlig og advarte meg mot å spise det. Ifølge Helsedirektoratet er det tillatt å selge det fordi dosen er trygg for alle over 11 år. Jeg velger å tro på Helsedirektoratet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå