Gå til innhold

Streng på baksiden av tennene etter regulering

Paulinetta

Anbefalte innlegg

Jeg hadde regulering i ungdommen, og jeg har enda streng på baksiden av tennene i underkjeven. Noen av vennene mine på samme alder (ca 20 år siden regulering) har fjernet strengen og tennene har blitt skjeve. Mine står fint enda. 

Jeg har nå fått ny tannlege og han mener at den kan fjernes? Tidligere tannleger har alltid anbefalt å beholde den. 

Noen med erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også en sånn streng, datt av etter kanskje ti år(?). Har litt av limen igjen. Ingen tannlege har noen gang bemerket den hverken før eller etter den falt av 😅

Anonymkode: 3d218...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna min, tennene ble skjeve ila 8 år, måtte ha regulering på nytt og harr nå ny streng (som aldri skal fjernes)

Anonymkode: 4b322...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen for bare få uker siden. Har hatt streng bak tennene i 25 år. Den nede hadde nå veldig lite lim på. Da valgte tannlegen å lime den bedre på, for hun fortalte at de ikke anbefalte å fjerne dem lenger. (Det var vanligere før) Kjenner folk som fjernet og etterhvert måtte ha ny regulering.

Anonymkode: 55b8e...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk streng bak da jeg var 19, etter regulering. Spurte tannlegen hvor lenge jeg måtte ha den, og han svarte at jeg kanskje skulle ha den resten av livet. Er glad jeg har den så tennene holder seg fine! Er 33 nå. 

Endret av Frøken I
Retting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk fjernet min kanskje 10 år etter at den ble satt på. Jeg kunne ikke huske at det ble spesifisert hvor lenge jeg skulle ha den da jeg fikk satt den på som 16-åring. Spurte en tannlege mange år senere om den kanskje skulle vært fjernet, og fikk tatt den av. Ingen kommentarer på at jeg burde beholde den. Har heldigvis ikke fått noen endringer i tannstillingen etterpå (det er ca 20 år siden).

Anonymkode: c0d2d...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har streng både oppe og nede, 15 år etter :)  Og rette tenner enda

Anonymkode: 2f10c...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kun streng nede etter at resten av regjeringen ble fjernet. De tennene holdt seg rett og fine. 

GIkk så til en tannlege som mente det ble for vanskelig å holde det rent, så fjernet den. Var veldig nervøs for om tennene skulle skli, men det har gått fint.

Oppe derimot fikk jeg aldri streng, og der har fortennene sklidd mye. :( Veldig bittert etter å ha hatt regulering i mange år.

Anonymkode: 0e006...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold! 

Jeg hadde ikke streng i starten etter å ha fjernet regulering. Hadde mellomrom, typ Kurt Nilsen, bare litt mindre 😂 Og de begynte å skli fra hverandre, var desperat tenåring, så tok hvit sytråd og surra de rundt fortenna hver dag, så de ikke skulle skli😂 Fikk streng til slutt. 

Har fortsatt mareritt om løse tenner og om tenner med mellomrom😂😂

Anonymkode: 29591...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, behold den! 
Alle mine har hatt tannregulering, og kun den yngste fikk satt på streng på baksiden, og han er den eneste som har like fin tannstilling enda 

Anonymkode: ad6f5...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt med spesialister opp gjennom, og svaret har alltid vært; Behold den på. Eller; vi kan ta av og prøve, men mulig den må på igjen raskt, og da vil den føles uvant lenge. De har også sagt at det ofte endrer seg med alderen, selv om det går fint noen år. 

Det er 25 år siden reguleringen gikk av, og jeg har rette og fine tenner både oppe og nede. 

Men kan ikke anbefale en skikkelig elektrisk/sonisk tannbørste varmt nok. Før var fjerning av tannsten noe herk. Men nå har jeg ikke trengt å fjerne tannsten overhodet siden jeg gikk over til elektrisk. 

Og ikke minst spesialist for å fikse lim og vedlikehold på et tidspunkt, slik at du slipper metall som irriterer, eller lim som bygger for mye. 

Anonymkode: 00dee...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk min fjernet. Har fremdeles rette tenner :)

Anonymkode: 447c2...495

Tannlegene har sagt til meg at det nok vil holde seg fint lenge når man har gått med streng lenge.

Men at tannstillingen alltid endrer seg noe med alderen. Så streng forebygger også at tennene beveger seg på grunn av alderdom. 

Anonymkode: 00dee...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt streng bak oppe og nede i nesten 30 år. Den røk mellom den ene hjørnetannen og resten, og ble ikke erstattet. Tannen har flyttet seg litt, men ingen krise. Jeg ville beholdt strengen, da jeg ikke hadde orket en ny runde med regulering i voksen alder. Det krever litt ekstra stell: solobørste, små børster og tanntråd til å tre bak strengen er din venn, samt munnskyll. Jeg er ikke perfekt selv, men bruker det de fleste kveldene (hver kveld, hvis dere snakker med tannlegen min 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk regulering for tredve år siden og har streng på baksiden enda. Har spurt tannlegen om den flere ganger og hun anbefaler alltid å la den være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang bak går deres streng, og sover dere ikke med ekstra skinner på nattestid?

Jeg har streng selv etter Invisalign, men alle «invisalignere» anbefales nå i tillegg skinnet omtrent dobbelt så lenge som man brukte regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...