Gå til innhold

Bachelor i nautikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en kvinne på 33 år og jobber for øyeblikket i tredelt turnus på et sykehus (ikke i pleien), men dette har jeg visst har vært feil valg for meg siden dagen jeg var ferdig med bacheloren for 6 år siden. Ønsker å omskolere meg, men vet at jeg ikke har lyst å ende opp på et kontor. Trives bedre med praktisk arbeid, og gjerne variert. Jeg er veldig eventyrlysten, og syns tanken om å jobbe på sjøen høres veldig spennende og utfordrende ut. Greia er at jeg har lite erfaring med å være på havet. Litt redd jeg kanskje romantiserer det litt i hodet mitt, men jeg syns tanken på det høres tiltalende og spennende ut 😅 

I tillegg ønsker jeg veldig gjerne en jobb med lange friperioder. Jeg har et veldig innholdsrikt liv utenom jobb, og føler ikke at jeg får ordentlig tid til dette i turnusen jeg jobber nå, og en vanlig A4-jobb er helt uaktuelt for meg. Det beste hadde vært 2-4 rotasjon, men det er vel ikke det som er mest vanlig på båt. Og jeg vet ikke helt hva jeg skulle drevet med på en plattform, da måtte jeg tatt fagbrev i noe og usikker på hva det skulle vært. Og det virker veldig kronglete. Nautikk er det eneste som har vekka ganske mye interesse hos meg, så vurderer å hoppe i det. Ser også at kadettiden/praksis er innbakt i studiet nå, slik at studiet er 4 år istedenfor 3 år. Og da slipper man å finne praksis selv etter endt bachelor som man måtte før, som jo er et pluss.

Noen her som går eller har gått nautikk? Er studiet vanskelig? Spennende? Hvordan er det å være i praksis? Kommer jeg til å være den eldste på kullet? 😅 Tror ikke jeg sliter med å være sjøsyk, men har kun vært på kortere ferjeturer de siste årene. Kanskje noe å finne utav først? Haha. 

Anonymkode: 9c731...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått Marinteknisk Drift, men kjenner mange som har tatt nautikk og har hatt mange fag sammen med dem.

Bare hopp i det😉

Jeg begynte da jeg var 32, og var absolutt ikke den eldste i klassen. Vi hadde to stk som var 45 da de begynte høsten 2014. Han ene er overstyrmann nå. Studiet er ikke vanskelig, men du kan ikke sluntre unna, da stryker du.  Klarer du å fullføre første året uten "hengefag" bør du ikke ha problemer med resten.

Kadettiden KAN være vanskelig. Kommer helt an på hvilket skip du havner på med hvilken assessor. Men ikke ta sorgene på forskudd!

Vanlig rotasjon på skip er 1:1, dvs du har like lenge fri som du jobber. 2:4 turnus er for plattform. Noen selskaper (som Color Line) opererer med 2 uker på etterfulgt av 2 uker av. Det funker for noen, men husk at du skal gå sjøvakter og må snu om på døgnet hver gang du skal hjem, så det er lett å få søvnvansker. Andre vanlige rotasjoner er mellom 4 til 12 uker.

Det første du må finne ut av er om du har normalt fargesyn, det finner du enkelt utav hos legen. Er du fargeblind kan du ikke ha brovakt og kan dermed ikke løse sertifikat. Blir du sjøsyk, søk deg til passasjerskip, og IKKE offshorefartøy (snakker av erfaring...)

Anonymkode: f4602...f67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bachelor i nautikk.

Hvis du har forståelse for matte og fysikk klarer du deg fint. Er de fagene folk sliter med og stryker i og så kan det kan fort balle på seg. 

Studiet er ikke veldig spennende, men man opplever det som lærerikt. Men man lærer også utrolig mye unyttig i løpet av studiet, feks utdaterte navigeringsmetoder. Det meste av læring skjer når du kommer i jobb/praksis.

Du vil være i øvre sjikte på alder, men du vil nok ikke være alene. De fleste er naturligvis 20-25.

Lurt å sjekke at man ikke er fargeblind eller blir veldig sjøsyk før man begynner. 

Etter kadettopplæringen på 22 uker gikk jeg rett inn i styrmannsjobb med 700k i grunnlønn. Hadde ikke noe erfaring til sjøs før studiet. Jobbmarkedet er bra.

Så godt som alle båter har 1:1 ordning

Anonymkode: 7db7f...ac0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...