AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Hei, Har skjønt at jeg har utviklet OCD. Startet for mange år siden uten at jeg skjønte det selv i form av en overdreven sjekketvang. Måtte alltid sjekke en gang til om døren var låst, ovnen var av og så videre. Så har det utviklet seg til vasketvang, liker ikke å føle meg skitten. Er ikke uhåndterbart, men liker ikke å ta på ting på bussen, gå på offentlig toalett og så videre. Har vel fått en form for angst for bakterier.. Har skjønt at jeg også har tvangstanker, og ikke bare tvangsritualer. Spørsmålet mitt er om det er mulig å bli frisk fra dette uten å gå i behandling? Om det er noen som har klart det, eventuelt hva dere gjorde for å bli kvitt det? Skjønner at jeg bare må eksponere meg for det, så har tenkt at jeg skal skaffe meg mest mulig kunnskap om det og gi det et forsøk på egen hånd. Er slitsomt å ha det sånn. Noen som har noen tips eller egne erfaringer de ønsker å dele? Anonymkode: a1d44...df8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Jeg trodde også at jeg hadde OCD, men kvalifiserte ikke til diagnose. Vet du at du fyller diagnosekriteriene? For meg går det over når jeg har det bra og det er mest et varselstegn på at jeg har det vondt eller presser meg for hardt. Hvordan står det til med deg for tiden? Går det greit? Anonymkode: 13c1a...9fc
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #3 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg trodde også at jeg hadde OCD, men kvalifiserte ikke til diagnose. Vet du at du fyller diagnosekriteriene? For meg går det over når jeg har det bra og det er mest et varselstegn på at jeg har det vondt eller presser meg for hardt. Hvordan står det til med deg for tiden? Går det greit? Anonymkode: 13c1a...9fc Er egentlig ganske sikker på at jeg har det, ja. Var verst en periode på jobb jeg var skikkelig stresset, da følte jeg at jeg måtte vaske hender flere ganger Men det er vel et år siden nå, og har ikke vært så ille siden. Det er kontrollerbart, men jeg takler ikke å føle meg skitten. Hvis jeg er på et offentlig toalett vil jeg ikke ta på ting der inne uten papir feks. Etter å ha vært på do (nr to) vasker jeg henda to ganger. Må vaske mobilen min når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, og liker ikke å bruke klær jeg har brukt på kollektiv transport inne i huset vårt. Ble sånn etter corona og alt hysteriet rundt spriting/håndvask. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre et forsøk på å bli kvitt det selv er fordi jeg har klart å si til meg selv at enkelte tanker er helt tullete, og så stopper jeg med det. Men litt vanskelig å vite hvor grensen skal gå, for jeg skjønner jo at jeg er litt for "hysterisk" når det kommer til dette med håndvask, å være ren osv. Det som derimot er rart er jo at når jeg leser om det så står det at man er redd for bakterier og derfor driver med overdreven håndvask, men er ikke redd for bakterier egentlig. Liker bare ikke å føle meg skitten. Anonymkode: a1d44...df8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #4 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei, Har skjønt at jeg har utviklet OCD. Startet for mange år siden uten at jeg skjønte det selv i form av en overdreven sjekketvang. Måtte alltid sjekke en gang til om døren var låst, ovnen var av og så videre. Så har det utviklet seg til vasketvang, liker ikke å føle meg skitten. Er ikke uhåndterbart, men liker ikke å ta på ting på bussen, gå på offentlig toalett og så videre. Har vel fått en form for angst for bakterier.. Har skjønt at jeg også har tvangstanker, og ikke bare tvangsritualer. Spørsmålet mitt er om det er mulig å bli frisk fra dette uten å gå i behandling? Om det er noen som har klart det, eventuelt hva dere gjorde for å bli kvitt det? Skjønner at jeg bare må eksponere meg for det, så har tenkt at jeg skal skaffe meg mest mulig kunnskap om det og gi det et forsøk på egen hånd. Er slitsomt å ha det sånn. Noen som har noen tips eller egne erfaringer de ønsker å dele? Anonymkode: a1d44...df8 Tror heller ikke det er nok til å få diagnose. Du bør ha en psykolog med på det, for det er ikke bare å eksponere seg. Har gått gjennom terapi på 4 dager, og det hadde jeg aldri klart uten de. Anonymkode: de1f3...511
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 Jeg har ocd, mye bedre nå enn før! Jeg hadde vasketvang. Både meg selv og alt hjemme. Klarte ikke å ha besøk hjemme, da måtte jeg alltid vaske ALT i huse med en gang besøket gikk. Så hadde ikke besøk på nesten 2 år. Gikk alltid på besøk til andre. Samboer måtte alltid bytte klær, vaske seg skikkelig da han kom hjem fra jobb. Var helt hysterisk. Jeg klarte IKKE å bli frisk uten hjelp! Var på ocd kurs, tok lang tid før jeg ble bedre etter det! Men det hjalp skikkelig bra, og veldig glad jeg gikk på det selv om det var helt grusomt. Så tror ikke du har ocd? Da skal det virkelig ta helt over alt i livet ditt, der du ikke klarer å fungere skikkelig! Merker det kommer tilbake nå når jeg har stresset mye, da» «bruker» jeg ocd for å slippe alt det andre jeg tenker på. Men nå vet jeg hvordan jeg skal jobbe med det! du må bare eksponere deg hele tiden! men det å ikke like og gå på offentlig toalett, buss osv, tenker jeg er helt normalt? Hadde ikke tenkt at det var ocd. Ingen liker å ta i ting på offentlig toalett🤢Selv om jeg er bedre nå, så bytter jeg klær etter å vært ute, og kommer hjem! Tenker ikke det er noe galt.. jeg vasker også mobilen, alltid gjort det. Tenker det også er normalt. Normal hygiene👍🏼 Anonymkode: b5e5d...d15
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 16.43): Tror heller ikke det er nok til å få diagnose. Du bør ha en psykolog med på det, for det er ikke bare å eksponere seg. Har gått gjennom terapi på 4 dager, og det hadde jeg aldri klart uten de. Anonymkode: de1f3...511 Jeg og var på sånn terapi på 4 dager! Hadde heller aldri klart det uten! Trodde hele tiden at jeg skulle klare det selv. Men det går faktisk ikke Anonymkode: b5e5d...d15
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Det går, men man må bare ha viljestyrke. Jeg hadde det som barn men bare tvang meg selv til å la være. For min vasketrang begynte jeg med håndkrem etterpå og så gikk det til slutt bare over til å bruke det. Anonymkode: b3ee3...25f
Gjest T-AA Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Ta kontakt med Haukeland. Jeg vet at de har et veldig bra behandlingsopplegg der. Mandag - fredag en uke. Det hjelper veldig (søsteren min slet med tvang).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå