Gå til innhold

Gir dere tips oå restaurant i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gir du? Eller gir du ingen ting? Hv er egentlig vanlig?

Anonymkode: a65fc...df4

Skrevet

Gir ikke tips. 

Skrevet

Gir ikke tips i Norge, nei.

Tipser alltid i utlandet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gir 10-15 % i kontant (må skattes så betaler sjeldent tips via kort). Lønnen til servitører er kjempe dårlig ift jobben man gjør, har selv jobbet i bransjen i flere år. Det er helt utrolig dårlig…

Anonymkode: 5a492...148

Skrevet

Gir lite. De har lignende lønninger som  butikkansatte.  Tipser ikke hu i kassa på Cubus. Hvorfor ska jeg da tipse på restaurant? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gir 10-15 % i kontant (må skattes så betaler sjeldent tips via kort). Lønnen til servitører er kjempe dårlig ift jobben man gjør, har selv jobbet i bransjen i flere år. Det er helt utrolig dårlig…

Er det ikke vanlig med over 200 kr i timen? 

Skrevet

Jeg tipser som regel litt, fordi jeg er usikker på hvilke restauranter som følger tariff og ikke. Har jo nylig vært oppslag på Olivia i Hedgehaugsveien, for eksempel - hadde jeg vært gjest der så hadde jeg definitivt gitt tips (kontant!) til servitøren. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Djungelvrål said:

Tror den ligger på rundt 189 i timen som startlønn, men er usikker. 

Skrevet

etter mange år i restaurantbransjen så pleier jeg å tipse, da jeg vet ikke alle har like godt lønn der.

men jeg tipser feks ikke på egon hvor jeg driver med selvbetjening. 

jeg tipser heller ikke om jeg har sett servitøren kun 1 gang. eller om den er sur som f.

men om den smiler, er hyggelig og kommer innom bordet og sjekker at alt er bra og om man trenger noe mer så tipser jeg.

må jeg sitte 20 min for å betale når det ikke er masse folk så gidder jeg heller ikke tipse.

skal se et minstekrav til service for å tipse.

• Liker 1
Skrevet

Gi aldri tips i Norge. Det er en skummel retning og gå. Gir bare arbeidsgivere intensiver til å underbetale ansatte. I Norge skal vi ha en lønn å leve av. Ikke tigge om almisser via tips som man ikke får hverken feriepenger på eller fremtidig pensjon. 

• Liker 3
Skrevet
Djungelvrål skrev (2 minutter siden):

Nei, langt ifra vanlig. Å stå 12 - 14 timers vakter, ikke ha tid til å spise, jobbe hver helg, sent på kvelden ++++ 

Det er rett å slett rovdrift på de fleste steder. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, langt ifra vanlig. Å stå 12 - 14 timers vakter, ikke ha tid til å spise, jobbe hver helg, sent på kvelden ++++ 

Det er rett å slett rovdrift på de fleste steder. 

enig

• Liker 1
Skrevet
Just now, Trøndere1 said:

Gi aldri tips i Norge. Det er en skummel retning og gå. Gir bare arbeidsgivere intensiver til å underbetale ansatte. I Norge skal vi ha en lønn å leve av. Ikke tigge om almisser via tips som man ikke får hverken feriepenger på eller fremtidig pensjon. 

Tenker det jeg også, men samtidig så synes jeg ikke en skal "straffe" servitører ved å nekte tips av prinsipielle årsaker. Da må heller lovverket endres, og lønna opp. Det tror jeg ikke en får gjort så mye med som privatperson. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men for hver gang du tipser så gir du arbeidsgiver et forhandlingskort til å holde lønnen lav. Slutt med dette og kjemp heller for en lønn å leve av. 

• Liker 5
Skrevet
Vixella skrev (3 minutter siden):

Jeg tipser som regel litt, fordi jeg er usikker på hvilke restauranter som følger tariff og ikke. Har jo nylig vært oppslag på Olivia i Hedgehaugsveien, for eksempel - hadde jeg vært gjest der så hadde jeg definitivt gitt tips (kontant!) til servitøren. 

Hva er litt i tips? 20 kr 40kr 60 kr? 

Skrevet
Vixella skrev (Akkurat nå):

Tenker det jeg også, men samtidig så synes jeg ikke en skal "straffe" servitører ved å nekte tips av prinsipielle årsaker. Da må heller lovverket endres, og lønna opp. Det tror jeg ikke en får gjort så mye med som privatperson. 

Det er akkurat det du får gjort. Du gir jo arbeidsgivere et gratis gullkort i forhandlinger. De holder lønna nede og skylder på at ansatte får så mye tips. Bransjen må opp i lønn, og dette motarbeides hver gang noen tipser. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er litt i tips? 20 kr 40kr 60 kr? 

For min del kommer det an på litt flere ting. For eksempel om servitøren har vært eksepsjonelt hyggelig for eksempel, og gitt en bra service. Da tipser jeg som regel mer. Med mindre servitøren har vært sur eller at jeg har blitt servert av fire forskjellige mennesker, så gir jeg alltid litt. Sist jeg var på restaurant ga jeg 100kr i tips.

Skrevet
Just now, Trøndere1 said:

Det er akkurat det du får gjort. Du gir jo arbeidsgivere et gratis gullkort i forhandlinger. De holder lønna nede og skylder på at ansatte får så mye tips. Bransjen må opp i lønn, og dette motarbeides hver gang noen tipser. 

Jeg tror ikke det at én person fra eller til ikke tipser gjør at lønna blir påvirket i noen særlig grad. Det må diskuteres på høyere nivå enn som så.

• Liker 1
Skrevet

Sist gang jeg var på restaurant så var jeg for ung i det hele tatt til og gi tips hadde det vært idag så ja 🙂 men ville putta det i lomma dems så det ikke gikk til restauranten 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...