AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Jeg blir 40 om noen måneder. Ikke barn og har aldri prøvd heller. Nå har jeg fått en arvelig hjertesykdom . Må på utredning og sikkert få medisiner. Hvordan vil det være for meg å få barn nå ? det er vel litt risiko etter 40 år og 50 % sjanse for at evt barn arver. Anonymkode: 70201...ba1
Sofakona Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Det må du ta opp med legen din..i forhold til hva kroppen din kan tåle og om dette er arvelig 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Det må du spørre legen om. Anonymkode: 548a7...524 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir 40 om noen måneder. Ikke barn og har aldri prøvd heller. Nå har jeg fått en arvelig hjertesykdom . Må på utredning og sikkert få medisiner. Hvordan vil det være for meg å få barn nå ? det er vel litt risiko etter 40 år og 50 % sjanse for at evt barn arver. Anonymkode: 70201...ba1 Risikoen for misdannelser hos barnet er betraktelig økt etter fylte 35. Med arvelig hjertesykdom i tillegg er vel sjansen stor for at barnet ikke blir 100% friskt, men den garantien har man jo aldri uansett… Anonymkode: d64bc...ab1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Risikoen for misdannelser hos barnet er betraktelig økt etter fylte 35. Med arvelig hjertesykdom i tillegg er vel sjansen stor for at barnet ikke blir 100% friskt, men den garantien har man jo aldri uansett… Anonymkode: d64bc...ab1 Betrakteleg økt er eit begrep som kan vere vanskelig... Om du tar noko som er 1% sjangse for å skje, og dobler sjangsen, så er det fortsatt berre 2% sjangse. Det høyrest voldsomt ut når du presenterer det som 100% økning, mindre så når du ser på reelle tall. Slik er det med å få barn etter 35 og. Det er ikkje slik at dei fleste som får barn så seint får misdannelser! Og om vi tar vekk kromosomfeil, så finnes det forskning som viser at mødre 35+ får færre barn med misdannelser. Til ts: det høyrest ikkje ut som ein kjekk situasjon å vere i. Du bør uansett snakke med ein lege/kardiolog om kroppen din toler å gå gravid. Og er det ein alvorlig hjertefeil, så kan du ha krav på fosterdiagnostikk for å unngå å arve feilen vidare. Håper du finner ut av kva du ønskjer! Anonymkode: 24c79...1cb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Nå er det ikke bare bare for alle å bli gravid etter 40... Jeg har selv en arvelig sykdom. som det var 50% for å videreføre. Ved første graviditet fikk vi fosterdiagnostikk i uke 10. Fosteret hadde sykdommen. Vi valgte abort (min sykdom er vesentlig verre enn hjertefeil, stort sett alltid dødelig). Vi fikk to barn med Ivf og pgd. Det var ingen enkel prosess, men dette er du for gammel til. Du må snakke med legen din om det i det hele tatt er trygt for deg å gå gravid. Om du slutte med medisiner hvis gravid? Mange momenter her. Lykke til Anonymkode: 79a79...df1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå