Gå til innhold

Gradert sykemeldt, snart AAP.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 70 % sykemeldt, og jobber 30% i en jobb jeg har hatt i mange år. Ønsker å fortsette der, og arbeidsgiver vil gjerne ha meg der så mye som jeg klarer.

Hva skjer når jeg må over på AAP? Vil arbeidsforholdet opphøre? Må jeg lete etter ny jobb? Kan NAV bestemme at jeg ikke får jobbe der mer og heller skal jobbe som noe annet?

Føler at det meste av det jeg leser om AAP er for folk som ikke har jobb. Mister man jobben når man går over på AAP som 100% sykemeldt??

Anonymkode: 1081a...90e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du over på AAP? Fordi du har vært sykemeldt i ett år? Du kan jobbe opptil 50% når du mottar AAP, man skriver inn arbeidstimer på meldekortet. Så du trenger ikke slutte i jobben, men dette burde du jo snakke meD sjefen din om og med NAV. 

Anonymkode: b7cc5...b93

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan helt fint ha gradert AAP. Jeg var ansatt i 100% og  hadde varierende grad av AAP i flere år mens det fortsatt var håp om å komme tilbake i full stilling. Nav vil at du skal stå i jobb så sant det er mulig, de har ingen grunn til å tvinge deg til å slutte.

• Nyttig 1
Skrevet

AAP står for arbeidsledighetspenger, så ja folk er selvfølgelig arbeidsledige eller har en liten stilling et sted. 

Som ren rutine så pleier man å få sparken etter 1 år som sykemeldt, og går over på AAP, men du må jo gå i en dialog med sjefen din. Du sier han vil du skal jobbe der så mye du klarer, men hadde du hatt en dialog med sjefen din hadde du ikke hatt disse spørsmålene. Det er hen du er nødt til å snakke med om arbeidsforholdet ditt, det er ditt ansvar. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

AAP står for arbeidsledighetspenger, så ja folk er selvfølgelig arbeidsledige eller har en liten stilling et sted. 

Som ren rutine så pleier man å få sparken etter 1 år som sykemeldt, og går over på AAP, men du må jo gå i en dialog med sjefen din. Du sier han vil du skal jobbe der så mye du klarer, men hadde du hatt en dialog med sjefen din hadde du ikke hatt disse spørsmålene. Det er hen du er nødt til å snakke med om arbeidsforholdet ditt, det er ditt ansvar. 

1. AAP' står for arbeidsavklaringspenger - det er penger man får mens det avklares hvorvidt man har eller vil få tilbake arbeidsevne. Som arbeidsledig får man  dagpenger, det er en annen type stønad og vedtak. 

2. Det som er vanlig på en del steder - men ikke en selvfølge - er at man mister jobber etter et års sykemelding og et år på AAP, hvis det ikke er åpenbart at man vil kunne komme tilbake i jobb snart, men dette er opp til arbeidsgiver. Jeg hadde AAP og ansettelse i fire år før oppsigelse ble løsningen.

Endret av Daria
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er det mest svada jeg har lest, foruten at ts bør gå i dialog med sjefen sin. Arbeidsavklaringspenger er en ytelse som henger sammen med å være i aktivitet, slik som jobb eller arbeidsrettede tiltak så det er ikke SELVFØLGELIG arbeidsledige. 

Det er IKKE ren rutine at folk sies opp når de går over på aap, men det er først da arbeidsgiver kan det. Poenget med aap er å avklare hvor mye man kan stå i arbeid og det finnes flust av arbeidsgivere som fortsetter ansettelsesforholdet videre og tilrettelegger for at ansatte skal kunne jobbe gradert mens de er i behandling eller for å avklare hvor mye de kan jobbe på sikt. På aap kan man jobbe opp til 60% og fører timer av dette på meldekort. Dersom man klarer å jobbe opp mot 80% på vei mot friskmelding kan man be nav om et opptrappingsvedtak slil at aap ikke stanser. 

Anonymkode: c6fc3...661

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor svarer du på et emne du åpenbart mangler kunnskap om?

AAP er ikke en ytelse som følger av arbeidsledighet og det er på ingen måte rutine å si opp ansatte etter ett år som sykemeldt.

Anonymkode: 06618...e51

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i daglig kontakt med min nærmeste leder, og det er ingen tvil om at han ønsker å ha meg der. Hvorvidt "company policy" tilsier at de må si meg opp likevel, må jeg undersøke. 

Mitt spørsmål er egentlig om NAV kan finne på å bestemme over hodene på arbeidsgiver og meg, at jeg må forlate nåværende jobb og heller skal jobbe et annet sted, i håp om at jeg kanskje kan klare 40% stilling i en annen type jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er i daglig kontakt med min nærmeste leder, og det er ingen tvil om at han ønsker å ha meg der. Hvorvidt "company policy" tilsier at de må si meg opp likevel, må jeg undersøke. 

Mitt spørsmål er egentlig om NAV kan finne på å bestemme over hodene på arbeidsgiver og meg, at jeg må forlate nåværende jobb og heller skal jobbe et annet sted, i håp om at jeg kanskje kan klare 40% stilling i en annen type jobb.

Det tviler jeg sterkt på at NAV skulle ha noen interesse av. Da jeg var på AAP var det aldri et tema at jeg skulle slutte i min profesjon og forsøke en annen jobb, men veileder(e) på NAV var også klar over at jeg trivdes i jobben min og at jeg hadde et langsiktig mål om å komme tilbake i så stor stilling som mulig.

Anonymkode: 06618...e51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tviler også på at NAV vil ønske å kaste deg over i noe helt annet når du ønsker å jobbe der og arbeidsgiver ønsker å beholde deg.

Tror du at du etter hvert kan jobbe mer enn 30% hos nåværende arbeidsgiver?

Jeg har AAP og jobber deltid hos arbeidsgiver jeg hadde før jeg ble syk. Det har aldri vært snakk om noe annet fra NAVs side. Skal NAV ha deg over i tiltak og få plassert deg ut i en annen praksisbedrift, så koster det penger for NAV. Så at tiltaket ditt er å jobbe der du allerede er er gull verdt for NAV.

Men be om å få et møte med veileder hos NAV og spør om prosessen videre, og alt du lurer på. Jeg har opplevd veilederne (ja, det har jo vært litt utskiftning) som bare positive og støttende.

Anonymkode: 43a42...96e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...