AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Hei! Jeg kan jo spørre veileder om dette, men liker å få svar av de som har opplevd dette selv Jeg regner med det ikke er et fasitsvar, men første gang i livet jeg går på AAP. Jeg har en bachelor, og kan søke jobb som det jeg er utdannet innen; men jeg må ha en reserveplan hvis jeg ikke får meg jobb eller at det ikke fungerer uten å bli økonomisk ruinert. Vær så snill les spørsmålene. 1.Kan man studere 100% (Ny bachelor/master) og motta AAP (Samme sum som jeg gjør nå)? 2.Kan man få innvilget fullt studielån i tillegg hvis man mottar 100% AAP? 3. Hva skjer med nåværende betalingsplan på studielån hvis man studerer på nytt? Blir dette satt på pause mens man studerer? Eller må man betale på det man har selv om man får nytt studielån? Anonymkode: e1ac8...40b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 1. Ja, etter avtale med NAV. Det skal/bør/må være del av aktivitetsplanen din. 2. Nei, da har du aap å leve på. 3. Du kan søke om avdragsfrihet, og kanskje også rentefritak litt avhengig av hvor mye du har utbetalt. Ved varig lav inntekt (ufør) kan du søke om sletting av deler av lånet hvis du har lite utbetalt. Anonymkode: 85483...127
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 1) NAV vil først og fremst se på måter du kan utnytte den kompetansen du allerede har fremfor å gå på en ny bachelor. 2) Har du gjenstående rettigheter i Lånekassen så kan du ta opp lån ved siden av AAP. Mange som gjør det da det kan være noe egenfinansiering av studier når man går på AAP. Anonymkode: 65492...feb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Selvfølgelig kan du få lån. Stipendet går bort. Anonymkode: 96fed...5d4
Whistler Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 1. Hva gjør du når Nav finner en relevant jobb i nabolaget ditt? 2. Nei. 3. Det kommer an på.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei! Jeg kan jo spørre veileder om dette, men liker å få svar av de som har opplevd dette selv Jeg regner med det ikke er et fasitsvar, men første gang i livet jeg går på AAP. Jeg har en bachelor, og kan søke jobb som det jeg er utdannet innen; men jeg må ha en reserveplan hvis jeg ikke får meg jobb eller at det ikke fungerer uten å bli økonomisk ruinert. Vær så snill les spørsmålene. 1.Kan man studere 100% (Ny bachelor/master) og motta AAP (Samme sum som jeg gjør nå)? 2.Kan man få innvilget fullt studielån i tillegg hvis man mottar 100% AAP? 3. Hva skjer med nåværende betalingsplan på studielån hvis man studerer på nytt? Blir dette satt på pause mens man studerer? Eller må man betale på det man har selv om man får nytt studielån? Anonymkode: e1ac8...40b 1. man kan studere selv om man får AAP, men det er ikke alle personer som får dette godkjent som tiltak. Dette må du ta med din veileder da det er svært individuelt. 2. Dette er jeg usikker på, men jeg fikk motta fult stipend når jeg tok opp fag på voksenopplæring. Da gikk jeg på 100% AAP og hadde en 20% jobb ved siden av i tillegg. Så det er fult mulig, dette finner du informasjon om på Lånekassen. 3. Hvis du har mye studielån fra før så fraråder jeg deg å ta opp et nytt lån, da kommer du til å betale på dette frem til du er pensjonist. Hvorfor vil du uansett ha 100% studielån når du mottar AAP? Du kan jobbe inntil 50% imens du mottar AAP, så da får du ekstra inntekt ved siden av. Anonymkode: 44f4a...23f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 1. Ja, etter avtale med NAV. Det skal/bør/må være del av aktivitetsplanen din. 2. Nei, da har du aap å leve på. 3. Du kan søke om avdragsfrihet, og kanskje også rentefritak litt avhengig av hvor mye du har utbetalt. Ved varig lav inntekt (ufør) kan du søke om sletting av deler av lånet hvis du har lite utbetalt. Anonymkode: 85483...127 Ja, alle som er arbeidsledig, går på sosialen eller AAP kan slette renter på lånet sitt. Og alle kan utsette betaling av lånet inntil 36 måneder. Flytter man til Finnmark får man automatisk slettet en del (er man utdannet lærer får man slettet relativt mye ved flytting), og ved Ufør kan man få slettet absolutt alt. Anonymkode: 44f4a...23f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Jeg kan jo spørre veileder om dette, men liker å få svar av de som har opplevd dette selv Jeg regner med det ikke er et fasitsvar, men første gang i livet jeg går på AAP. Jeg har en bachelor, og kan søke jobb som det jeg er utdannet innen; men jeg må ha en reserveplan hvis jeg ikke får meg jobb eller at det ikke fungerer uten å bli økonomisk ruinert. Vær så snill les spørsmålene. 1.Kan man studere 100% (Ny bachelor/master) og motta AAP (Samme sum som jeg gjør nå)? 2.Kan man få innvilget fullt studielån i tillegg hvis man mottar 100% AAP? 3. Hva skjer med nåværende betalingsplan på studielån hvis man studerer på nytt? Blir dette satt på pause mens man studerer? Eller må man betale på det man har selv om man får nytt studielån? Anonymkode: e1ac8...40b Men TS, hvorfor skal du starte på en ny utdanning når du er i en jobbsøkersituasjon? Har du tatt en utdanning det er vanskelig å få seg jobb i? Hvis du er ung ville jeg heller prøvd veldig hardt å få jobb, eventuelt flyttet hvis jeg kunne fått jobb innen utdanningen et annet sted. Og heller tart videreutdanning, eller et nytt løp senere. Anonymkode: 44f4a...23f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 Whistler skrev (4 minutter siden): 1. Hva gjør du når Nav finner en relevant jobb i nabolaget ditt? 2. Nei. 3. Det kommer an på. Vil gjerne legge til at min veileder i nav er veldig positiv og forståelsesfull. Jeg får bare skryt. Han presser meg ikke til noe og mener jeg ikke trenger stresse med å få meg ny jobb helt enda. Det er første gang i livet jeg har vært sykemeldt (som har gått over til AAP) og jeg har en karriere på 12år, uten særlig fravær, bak meg. Jeg har også mottatt all hjelp jeg kan få inkludert innleggelse. Dessverre er jeg ikke 100% sikker på hvordan referansen min er ift. å få ny jobb. Før jeg selv sa opp gjorde jeg mye dumt. Jeg var veldig fysisk og psykisk syk, og gjorde alt for å ødelegge for meg selv fordi jeg hadde planlagt å ta livet mitt. I tillegg ble jeg også beskyldt for ting som ikke stemte, men jeg orket ikke forsvare meg fordi jeg uansett hadde gitt opp. Jeg har nå fått fysisk og psykisk diagnose, riktig medisin og stor fremgang/kontroll. Jeg tror jeg kan klare jobben min bra, men jeg vil gjerne ha flere muligheter åpen da yrket mitt er veldig veldig krevende (Helse.) Anonymkode: e1ac8...40b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #10 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men TS, hvorfor skal du starte på en ny utdanning når du er i en jobbsøkersituasjon? Har du tatt en utdanning det er vanskelig å få seg jobb i? Hvis du er ung ville jeg heller prøvd veldig hardt å få jobb, eventuelt flyttet hvis jeg kunne fått jobb innen utdanningen et annet sted. Og heller tart videreutdanning, eller et nytt løp senere. Anonymkode: 44f4a...23f Se svar under innlegget ditt Jeg er redd for å ikke mestre nåværende jobb. Jeg er ikke i en jobbsøkersituasjon akkurat nå da jeg er og har vært veldig fysisk syk som har ført til psykisk sykdom i tillegg - men jeg vil søke jobber i løpet av halvåret fordi jeg føler meg bedre igjen og jeg vet jeg bare blir verre av å gå hjemme. Jeg trenger bare å ha en plan B i tilfelle jeg ikke får jobb eller at jeg ikke mestrer jobben uten å få tilbakefall. Det er også en jobb med mye smitte så det kan hende min fysiske helse ikke tåler det... Anonymkode: e1ac8...40b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Skrevet 14. februar 2023 Jeg mottar AAP, og får fullt lån og stipend fra Lånekassen. Så svar på nr 2 er definitivt JA! Anonymkode: 4ad78...334 1
Whistler Skrevet 14. februar 2023 #12 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): .................... Det er første gang i livet jeg har vært sykemeldt (som har gått over til AAP) og jeg har en karriere på 12år, uten særlig fravær, bak meg. Jeg har også mottatt all hjelp jeg kan få inkludert innleggelse. ................ Anonymkode: e1ac8...40b Jeg vil bare si at jeg ønsker deg alt det beste, og at du får den omskoleringen du ønsker deg. Med 12 år i et yrke som har satt sine spor håper jeg at det løser seg på en eller annen måte. Det var greit å se oppklaringen din da jeg først så for meg en desillusjonert ungdom som så for seg å få en ny bachelor og master med dobbel dose statsstøtte. Du er ikke der. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Skrevet 14. februar 2023 Whistler skrev (6 minutter siden): Jeg vil bare si at jeg ønsker deg alt det beste, og at du får den omskoleringen du ønsker deg. Med 12 år i et yrke som har satt sine spor håper jeg at det løser seg på en eller annen måte. Det var greit å se oppklaringen din da jeg først så for meg en desillusjonert ungdom som så for seg å få en ny bachelor og master med dobbel dose statsstøtte. Du er ikke der. Lykke til! Skjønner deg veldig godt Kunne nok forklart meg bedre i åpningsinnlegget! Tusen takk for det Anonymkode: e1ac8...40b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå