Gå til innhold

Valp som "aldri" sover på dagtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en valp på snart ti måneder. Den har så ufattelig mye energi og jeg er så utrolig sliten. Den sover så og si aldri av seg selv på dagtid (sover godt om natten). Slik har den vært fra dag én da den var 8 uker.

Har hele tiden tenkt at det vil gå seg til, men det gjør ikke det. Bur hater den, blir helt rabiat hvis den blir stengt inne og jeg er redd hun skal skade seg selv (prøver å grave seg ut av buret med klørne). Ryddet det vekk etter ca. 6 mnd med forsøk på tilvenning. Har også prøvd bindetrening, da går hun løs på båndet og/eller bjeffer og kjefter såpass mye at jeg er redd for å få naboene på døren. Roer seg da hvis jeg kommer bort, men må da sitte ved henne. Hvis jeg går bort til sofaen når hun sovner våkner hun og begynner igjen. Det som funker best er egentlig å få tak i henne og holde henne fast mens jeg koser med henne til hun blir trøtt, men det krever ofte mange forsøk og er veldig 50/50 hvorvidt hun faktisk legger seg for å sove etterpå eller begynner å gå løs på ting i leiligheten/står og bjeffer på oss for oppmeksomhet (dette er ting hun gjør når jeg mistenker at hun er overtrøtt, hun er ikke slik f.eks. i timene etter at hun står opp om morgenen eller etter at hun en sjelden gang sover noen timer på dagen).

Hvis hun endelig legger seg ned for å sove er hun ekstremt var på lyder, spretter opp av den minste lyd, så ingen i huset (eller utenfor) kan lage en lyd. Vi bor veldig sentralt, så ofte er det snakking utenfor/biler som kjører forbi/barn som leker/osv. En slik lyd, så er løpet kjørt. Vi har dekket for alle vinduene i håp om at det skulle hjelpe at hun ikke kunne se ut, men nei. Selv om det ikke er noen lyder er hun som regel ferdig med søvnen etter 30-40 minutter og da kan hun holde det gående resten av dagen.

Går tur hver dag + flere lengre lufterunder der hunden får både løpe fritt og snuse rundt. Trener mye på lydighet og triks. Leker en del med henne når hun gir uttrykk for at hun vil det. Hun er smart og flink til å lære, men hører ikke lengre etter når hun er overtrøtt.

Hatt hund fra den var valp før, den hadde allid et godt sovehjerte, husker den sov hele tiden når den var valp. Er bare litt rådvill, redd hun skal være slik i 15 år til 😥 er en liten selskapshund, 7 kg.

Anonymkode: 092ed...891

Skrevet

Opplever du at hun er nervøs og usikker av seg, eller bare dårlig på å skru av og slappe av? 

Om sistnevnte, så kan det være at å lage til en rutine vil hjelpe henne å lære og skru seg av. Etter morgenturen, gi henne et bein, kong, slikkematte eller noe annet lignende, og overse henne i 3 timer. Sett deg ned og gjør noe, og ikke bry deg noe om henne i løpet av den tiden. Etter neste tur gjør du det samme. Forhåpentligvis vil hun etter et par uker ha lært seg at etter tur skal man slappe av. Eventuelt kan du si "yes" og gi godbit hver gang hun reagerer på en lyd. Da vil hun etterhvert begynne å snu seg mot deg hver gang hun hører lyder istedenfor å reagere med å løpe vilt og bjeffe. Når hun har begynt med det, kan du begynne å belønne at hun snur seg mot deg. 

En annen metode er å lære henne "plass". Da bruker man ikke tvang, men belønning. Lær henne "gå til plassen din", som er hvor du bestemmer er (en hundeseng, hjørnet av sofaen etc). Gi henne godbit for å sitte/ligge der. Få henne tilbake til plassen hver gang hun går vekk (men ikke strengt, bare helt nøytralt). Da kan du også lære henne "fri" kommandoen.

Rutiner tror jeg uansett er lurt. Søk litt på ro-trening, som du kan gjøre både inne og ute. 

Anonymkode: 79ee2...66f

• Liker 2
Skrevet

Enkelte er jo mer energiske enn andre, hele livet. 

Hva slags rase er dette? 

Anonymkode: 7fef3...89a

Skrevet

Noen raser er spinnville😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Går tur hver dag + flere lengre lufterunder der hunden får både løpe fritt og snuse rundt. Trener mye på lydighet og triks. Leker en del med henne når hun gir uttrykk for at hun vil det. Hun er smart og flink til å lære, men hører ikke lengre etter når hun er overtrøtt.

Hunder kan bli oppgiret av for mye aktivitet også, særlig valper.

Anonymkode: dbbbf...a77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Opplever du at hun er nervøs og usikker av seg, eller bare dårlig på å skru av og slappe av? 

Om sistnevnte, så kan det være at å lage til en rutine vil hjelpe henne å lære og skru seg av. Etter morgenturen, gi henne et bein, kong, slikkematte eller noe annet lignende, og overse henne i 3 timer. Sett deg ned og gjør noe, og ikke bry deg noe om henne i løpet av den tiden. Etter neste tur gjør du det samme. Forhåpentligvis vil hun etter et par uker ha lært seg at etter tur skal man slappe av. Eventuelt kan du si "yes" og gi godbit hver gang hun reagerer på en lyd. Da vil hun etterhvert begynne å snu seg mot deg hver gang hun hører lyder istedenfor å reagere med å løpe vilt og bjeffe. Når hun har begynt med det, kan du begynne å belønne at hun snur seg mot deg. 

En annen metode er å lære henne "plass". Da bruker man ikke tvang, men belønning. Lær henne "gå til plassen din", som er hvor du bestemmer er (en hundeseng, hjørnet av sofaen etc). Gi henne godbit for å sitte/ligge der. Få henne tilbake til plassen hver gang hun går vekk (men ikke strengt, bare helt nøytralt). Da kan du også lære henne "fri" kommandoen.

Rutiner tror jeg uansett er lurt. Søk litt på ro-trening, som du kan gjøre både inne og ute. 

Takk for gode tips 🙂 hun fremstår ikke som nervøs eller engstelig, er egentlig veldig nysgjerrig og selvsikker, hvis noen f.eks. mister noe på gulvet springer hun ikke for å gjemme seg pga. lyden men kommer i stedet bort for å undersøke hva det er. Ute på tur er hun aldri noe nervøs i møte med ukjente folk eller hunder, inkl. hunder som er mye større enn henne.

Hun sliter også litt med dårlig matlyst, så er vanskelig å motivere ved f.eks. kong og slikkematte. Jeg har den siste tiden prøvd å overse henne når hun f.eks. bjeffer for å få oppmerksomhet, men det er vanskelig fordi hun da begynner å gjøre ting hun vet hun ikke får lov til for å få oppmerksomhet (bite på sofaen, bite på bordet, bite i plantene; ting hun aldri gjør ellers). Det var egentlig derfor vi begynte med bindetrening (men det fører som nevnt til enda mer bjeffing 😵💫).

Rutiner er nok også noe vi har vært altfor dårlige på. Før hun fikk dårlig matlyst (fikk det ca. da hun var ferdig å felle melketenner) fikk hun mat til faste tider på dagen og sov som regel da en stund etter i hvert fall første måltid, men så skled det litt ut i takt med at matlysten ble dårlig 😔 men det kan vi jo forsøke å reetablere 🙂 på plass var også en god idé, øvde på det i forbindelse med burtreningen ("gå i buret"), men har ikke kommet på at vi kan prøve tilsvarende med sengen.

Eneste jeg lurer på er dette med å eventuelt belønne reaksjon på lyder, vil ikke det bli forsterkende? (At hunden da tenker det er bra at hun reagerer på lyder siden hun da får belønning?). Det jeg har prøvd den siste tiden er å gi en kommando hun kan, f.eks. "ligg", for å avbryte atferden og så belønne det (leste det som et forslag et sted på nett), men problemet er at jeg ikke føler jeg får kontakt med henne når hun hører en lyd og går inn i "vokte"modus.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enkelte er jo mer energiske enn andre, hele livet. 

Hva slags rase er dette? 

Bichon havanaise, har "hatt" to før (en voksen omplasseringshund som foreldrene mine overtok når jeg var rundt 10, og en jeg kjøpte som valp når jeg var blitt voksen).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for gode tips 🙂 hun fremstår ikke som nervøs eller engstelig, er egentlig veldig nysgjerrig og selvsikker, hvis noen f.eks. mister noe på gulvet springer hun ikke for å gjemme seg pga. lyden men kommer i stedet bort for å undersøke hva det er. Ute på tur er hun aldri noe nervøs i møte med ukjente folk eller hunder, inkl. hunder som er mye større enn henne.

Hun sliter også litt med dårlig matlyst, så er vanskelig å motivere ved f.eks. kong og slikkematte. Jeg har den siste tiden prøvd å overse henne når hun f.eks. bjeffer for å få oppmerksomhet, men det er vanskelig fordi hun da begynner å gjøre ting hun vet hun ikke får lov til for å få oppmerksomhet (bite på sofaen, bite på bordet, bite i plantene; ting hun aldri gjør ellers). Det var egentlig derfor vi begynte med bindetrening (men det fører som nevnt til enda mer bjeffing 😵💫).

Rutiner er nok også noe vi har vært altfor dårlige på. Før hun fikk dårlig matlyst (fikk det ca. da hun var ferdig å felle melketenner) fikk hun mat til faste tider på dagen og sov som regel da en stund etter i hvert fall første måltid, men så skled det litt ut i takt med at matlysten ble dårlig 😔 men det kan vi jo forsøke å reetablere 🙂 på plass var også en god idé, øvde på det i forbindelse med burtreningen ("gå i buret"), men har ikke kommet på at vi kan prøve tilsvarende med sengen.

Eneste jeg lurer på er dette med å eventuelt belønne reaksjon på lyder, vil ikke det bli forsterkende? (At hunden da tenker det er bra at hun reagerer på lyder siden hun da får belønning?). Det jeg har prøvd den siste tiden er å gi en kommando hun kan, f.eks. "ligg", for å avbryte atferden og så belønne det (leste det som et forslag et sted på nett), men problemet er at jeg ikke føler jeg får kontakt med henne når hun hører en lyd og går inn i "vokte"modus.

Det høres ut som min eldste hund 😅 Hun sov nesten aldri som valp, og hun mente at all oppmerksomhet var god oppmerksomhet, så hun gjorde ting hun visste jeg ikke kunne overse (rive i møbler etc). Skikkelig slit 😅

Her begynte jeg å bare reise meg og gå ut av rommet når hun startet opp med ting for oppmerksomhet, også gikk jeg bare tilbake og satte meg i sofaen når hun selvfølgelig kom etter meg. Da fikk jeg avbrutt det hun drev med uten å gi henne oppmerksomhet. Oppmerksomhet fikk hun når hun kom bort til meg/opp i sofaen og satte seg og var rolig. 

Det tok en stund, men hun forsto det til slutt. Hun var rundt året når hun endelig begynte å finne roen. Hun er tre år nå, og verdens mest rolige hund. Veldig aktiv, leke etc, men er jeg f.eks syk, så blir hun liggende i senga med meg i flere dager og klager ikke på at det bare blir noen korte tisseturer mens jeg kommer meg.  Men, jeg husker fortsatt valpetiden som et absolutt mareritt 😂

Valpen din vil nok bli bedre på det etterhvert. Rutiner + unngå å gi oppmerksomhet når hun gjør farsk (bare reis deg og gå vekk), så vil det nok falle på plass etterhvert ☺️

• Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som min eldste hund 😅 Hun sov nesten aldri som valp, og hun mente at all oppmerksomhet var god oppmerksomhet, så hun gjorde ting hun visste jeg ikke kunne overse (rive i møbler etc). Skikkelig slit 😅

Her begynte jeg å bare reise meg og gå ut av rommet når hun startet opp med ting for oppmerksomhet, også gikk jeg bare tilbake og satte meg i sofaen når hun selvfølgelig kom etter meg. Da fikk jeg avbrutt det hun drev med uten å gi henne oppmerksomhet. Oppmerksomhet fikk hun når hun kom bort til meg/opp i sofaen og satte seg og var rolig. 

Det tok en stund, men hun forsto det til slutt. Hun var rundt året når hun endelig begynte å finne roen. Hun er tre år nå, og verdens mest rolige hund. Veldig aktiv, leke etc, men er jeg f.eks syk, så blir hun liggende i senga med meg i flere dager og klager ikke på at det bare blir noen korte tisseturer mens jeg kommer meg.  Men, jeg husker fortsatt valpetiden som et absolutt mareritt 😂

Valpen din vil nok bli bedre på det etterhvert. Rutiner + unngå å gi oppmerksomhet når hun gjør farsk (bare reis deg og gå vekk), så vil det nok falle på plass etterhvert ☺️

Veldig betryggende å høre at din hypre valp har vokst til å bli en rolig hund 😊 og kjempegodt tips det å gå ut av rommet, det har jeg faktisk aldri kommet på, men skal absolutt prøve det ut i morgen den dag 😊

Hadde nettopp en runde med influensa her, og det var et mareritt 😅 måtte til slutt ty til et familiemedlem som også har hund om å ta seg av den litt i et par dager slik at vi kunne få sove 🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Veldig betryggende å høre at din hypre valp har vokst til å bli en rolig hund 😊 og kjempegodt tips det å gå ut av rommet, det har jeg faktisk aldri kommet på, men skal absolutt prøve det ut i morgen den dag 😊

Hadde nettopp en runde med influensa her, og det var et mareritt 😅 måtte til slutt ty til et familiemedlem som også har hund om å ta seg av den litt i et par dager slik at vi kunne få sove 🫣

Husk at når man prøver å eliminere en adferd, så er det veldig vanlig at adferden vil øke i intensitet før den forsvinner fordi hunden blir frustrert når noe som har fungert før, plutselig ikke fungerer lengre. Da prøver de gjerne ekstra hardt før de gir opp 😅

Lek og herjing kan du minimere, spesielt inne. Fysisk aktivitet er fint, men mental aktivitet er enda bedre. Ta med frokosten ut og spre det i gresset. Miljøtren. Ro-trening ute. Også en etter-tur-rutine.

Det blir bra til slutt. Man kan få litt nakkesleng når man får en sånn liten hellhound i hus, men husk at hun bare er 10mnd gammel. Tenåring og full av hormoner. Det var vanskelig for meg å huske på det når det sto på som verst. Jeg følte at jeg hadde feilet som hundeeier, men plutselig en dag gikk det opp for meg at hun ikke hadde forsøkt å tygge på stolbeina eller revet i gardinene de siste dagene 😅

Skrevet

Det kan være lurt å få hjelp av en atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og se hunden hjemme. Det kan høres ut som forhøyet stress og at det bør settes inn tiltak for å lage gode rutiner, finne årsaken til at hunden ikke klarer å slappe av og redusere stressnivået. Dårlig matlyst kan skyldes forhøyet stress.

Enig med de som sier at du bør redusere lek og herjing inne, det øker også stresset. 

Gi godbit når det er lyder ute er lurt, jeg har gjort det samme på min som har lav terskel for å bjeffe på lyder. Godbit i den settingen vil ikke fungere som belønning, men som assosiasjonsendring. Men skal du begynne med det så må du være konsekvent og gjøre det hver gang det kommer en lyd og helt til hunden har glemt lyden. Gjør du det bare innimellom så vil det nok ikke ha noen særlig effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...