Gå til innhold

Delt omsorg og turnus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere barnefordeling etter samlivsbrudd dersom den ene/begge jobber turnus?

Jeg er i den situasjonen og det er den andre foreldren som jobber turnus. Til nå har vi løst det slik at barna er mest hos meg og alt er tilpasset turnusen til eksen min. Fordelingen blir da ca 70/30, noe jeg i utgangspunktet gikk med på for å gjøre ting lettest mulig for barna og være grei med eksen. Kjenner nå (etter flere år) at jeg blir utslitt av ordningen vi har og jeg kunne tenkt meg 50/50. Jeg er alltid på etterskudd. Har fleksitid på jobb og en grei sjef, men ender da opp med å skylde timer hver gang jeg har hatt barna. Disse timene må jeg jobbe inn i "barnefrie uker". I tillegg ligger jeg alltid på etterskudd med ting hjemme, da jeg ikke klarer å ta unna alt med hus, bil, hage, klær osv fortløpende i tillegg til 100% jobb, leksehjelp. kjøring til fritidsaktiviteter osv når barna er her. Ender da med å måtte ta skippertak på disse tingene også når barna er hos eksen. Alt dette gjør at jeg ikke får tatt meg skikkelig inn når barna er hos eksen og jeg er konstant sliten.

Så spørsmålet er: Hvordan løser andre i samme situasjon dette? Eksen har til nå ikke vært villig til å engang vurdere en dagtsidjobb.

Anonymkode: c52df...503

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så må du bare godta at livet som aleneforeldre er tyngre enn når man er 2 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 497d6...849

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første så må du bare godta at livet som aleneforeldre er tyngre enn når man er 2 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 497d6...849

Selvfølgelig er det det, men er det normalt at det kun er den ene foreldren som skal ha det tyngre? 

Anonymkode: c52df...503

• Liker 1
Skrevet

Få ungene til å hjelpe til hjemme. Støvsuging, brette sine egne klær, enkel rengjøring av vask og do. Slike enkle ting klarer de. Dekke til på bord etc. 

Frigjør deg for en 1 time her og en time der. Ta skippertak på rengjøring og andre ting når de er vekk. Bedre enn å gjøre konstant husarbeid hver dag, synes jeg. Dropp hage, evt få en nabogutt til å klippe gress bare. Alt hva du gjør det til. Minimere ting i hjemmet, blir betraktelig lettere å holde det ryddig og rent. 

Synes det blir feil å dumpe ungene til xen fordi du ikke klarer å prioritere ditt eget hjem

Anonymkode: e5dcb...ca6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Få ungene til å hjelpe til hjemme. Støvsuging, brette sine egne klær, enkel rengjøring av vask og do. Slike enkle ting klarer de. Dekke til på bord etc. 

Frigjør deg for en 1 time her og en time der. Ta skippertak på rengjøring og andre ting når de er vekk. Bedre enn å gjøre konstant husarbeid hver dag, synes jeg. Dropp hage, evt få en nabogutt til å klippe gress bare. Alt hva du gjør det til. Minimere ting i hjemmet, blir betraktelig lettere å holde det ryddig og rent. 

Synes det blir feil å dumpe ungene til xen fordi du ikke klarer å prioritere ditt eget hjem

Anonymkode: e5dcb...ca6

Dumpe ungene til eksen? Eksen er da forelder han/hun også. 

Anonymkode: 54a78...5e2

• Liker 4
Skrevet

Avhengig av hvor gamle barna er og hva de mener kan du jo si dere må endte til  50/50? 

Eller høre om eksen kan bidra litt med feks kjøre til enkelte aktiviteter på dine dager? 

Anonymkode: 9d47d...56a

Skrevet

Du sier selv dere har holdt på sånn flere år, da regner jeg med alle ungene er iallefall i skolealder? Da må de kunne bidra med enkelte ting?

Ellers tenker jeg du må kjenne på hva som stjeler tida di. Hva gjør feks at du ikke kan jobbe fullt når ungene er hos deg? Kan du bytte på med andre foreldre med kjøring? Kan noen hjelpe til i hagen?

Veien å gå for å endre er jo  via kommunikasjon, med eller uten fvk , evt rettens vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...