Gå til innhold

12 år og kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første må jeg si at jeg i min oppvekst ikke har hatt noen å snakke med generelt, og hvertfall ikke om tenåringsrelaterte temaer. Jeg synes derfor det er vanskelig å snakke om slikt, nesten litt flaut. 

Min datter (som heldigvis er mer åpen enn meg) har nå kommet hjem med en kjæreste. Det kom som et lite sjokk på meg, da hun stort sett har vært med et par venninner eller hjemme på barnerommet og spilt på iPad.. 

Og hva gjør jeg nå?? Forstår at jeg må lære henne om grenser, men hvordan? Og hva med overnatting? De er med hverandre hjem etter skolen og "henger" på soverommet, men vi har jo ingen kontroll da heller. 

Hjelp, jeg er ikke klar for å bli tenåringsmamma!! 

Anonymkode: a80f4...fb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn hadde kjæreste på slutten av 7 klasse da han var 12 år, og ingen av de var kommet noe særlig langt i puberteten.

Det varte 6 uker og de kysset i busskuret og sikkert på rommet hans også.

Hans tante er ikke flau for noe og hun fortalte han om blomsten og bien og sa han måtte bruke kondom, men det ble selvfølgelig ikke noe sexutforsking på kjæresteparet.

Jeg er konfliktsky som deg og var tenåring på 80 tallet med en mor som nevnte mensen med to ord, og da løp jeg ut av kjøkkenet husker jeg.

All info om kroppen og seksualitet fikk jeg fra Det Nye og Romantikk.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for sex, men du bør ta en prat med henne.

Anonymkode: 1632f...c1d

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Min sønn hadde også kjæreste da han var 12. Det varte bare noen uker, og jeg tror ikke de utforska noe mer enn kyssing. Vi snakka litt om at det var viktig å ikke gjøre noe man selv ikke var klar for, og ikke presse andre til noe samt viktigheten av prevensjon. Han syntes det var litt flaut og sex var nok ganske fjernt for ham da.

Overnatting er ikke aktuelt her i huset for så unge kjærestepar.

Skrevet

Samme erfaring fra jeg var liten ts.

Og jeg er så glad skolen har undervisning om sånt 😅 Jeg mannet meg opp, satt meg på sengekanten til 13 åringen min og sa vi må ta en prat om dette. Før jeg i det heletatt hadde fått sagt særlig utbrøt han "mamma, dette har vi lært om på skolen. Og jeg er heller ikke mer enn 13 år, jeez 🤯". 🤣 

Her har de hatt undervisning og sett på videoer om temaet. 🙏

Anonymkode: ebe01...e6c

• Liker 1
Skrevet

Du har valgt å bli foreldre, og da må du tåle alle de ubehagelige samtalene du skal ha med ditt barn.

Anonymkode: 413de...b61

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er absolutt ikke nok med skoleundervisning. Hvis man tror at 12 åringer ikke har sex så lever man under en stein. Sett klare og tydelige grenser med en gang og snakk med ditt barn om sex, prevensjon, forventning, grensesetning og at du alltid er tilgjengelig for prat. 

Anonymkode: 3f039...fa4

• Liker 3
Skrevet

10 år og kjæreste her....de ses 2 ganger i året...de er nesten ikke sammen på skolen engang 😂 skal si at han tør nesten ikke ta i tisse fanten hans.. så jeg tror jeg har litt tid på meg ennå he he

Anonymkode: 1f6a2...f32

Skrevet

Jeg har nettopp hatt seksualundervisning med mine vg 2 elever. De har et skremmende lavt kunnskapsnivå. Ta praten med barna deres, ikke overlat det til andre. Ta praten om samtykke, grenser, prevensjon og beskyttelse. Det samme med kjønnssykdommer, hvorfor beskytter vi oss. 

Tar du ikke denne samtalen er ditt barn overlatt til å finne ut av disse tingene selv. Det er ikke alle som har redelige hensikter og ungdommer som ikke har informasjon, blir ofte et lett bytte for andre. Jeg blir lei meg, når jeg hører ungdommer bli utsatt for ting de egentlig ikke vil, fordi ingen har fortalt dem at de kan si nei. Din konfliktskyet kan smitte over på din datter, når hun skal utforske sin seksualitet. 

Dette bør man egentlig snakke med barna om fra de er små. Da blir det ikke så stor greie, når de er tenåringer. Kunnskap er makt! Det er med på å forebygge overgrep. 

Anonymkode: 62f94...1cd

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar 

Anonymkode: a80f4...fb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

10 år og kjæreste her....de ses 2 ganger i året...de er nesten ikke sammen på skolen engang 😂 skal si at han tør nesten ikke ta i tisse fanten hans.. så jeg tror jeg har litt tid på meg ennå he he

Anonymkode: 1f6a2...f32

Herregud jeg leste at de har sex to ganger i året 😱😱😱

Anonymkode: 019fe...66e

Skrevet

Hadde kjæreste som 11 åring og 12 åring. Kyssing var ikke aktuelt som 11åring og ble såvidt et lite kyss og to etter 4 uker med kjæresten da jeg var 12 år.  Sex rakk jeg ikke tenke etter om jeg hadde lyst på en gang før jeg var 15-16 år. Selv om Jeg visste sikkert mange gutter tenkte på det fra 13-14-årsalderen. Av det jeg ble fortalt. Det var likevel ikke aktuelt for meg med min kjæreste i den alderen og heldigvis prøvde han seg ikke heller. Forholdene varte bare noen uker om gangen 6-12 uker. Som er vanlig i den alderen. Mitt første lange forhold varte i halvannet år fra vi var 15 til 16 1/2. Vi hadde da litt sex på slutten da begge var ‘lovlige. Vet likevel om mange som ikke hadde sex selv om de var i forhold etter 15/16 årsalderen. Særlig jentene ville ta seg god tid og være 100% trygg på partneren. Dette var i begynnelsen av 2000. Tror ikke det har forandret seg såå mye mer siden da, men klart det sikkert varierer litt etter miljøet. 

Anonymkode: d8105...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...