male32 Skrevet 14. februar 2023 #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Hei Har noen sjampingjong som jeg tenkte å bruke i middagen i dag. Det er mugg nederst på stilken. Soppen ser ellers helt fin ut. Kan jeg bruke den eller bør jeg kaste den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet 14. februar 2023 #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg hadde ikke ville brukt den om det var mugg på den. Vet det er mange som sier at man bare kan skjære unna de delene hvor man ser mugg på matgjenstander, men som regel når det er mugg på noe så har den spredt seg lengre enn kun hvor man klarer å se muggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 14. februar 2023 #3 Del Skrevet 14. februar 2023 Kast den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 14. februar 2023 #4 Del Skrevet 14. februar 2023 Merkelig at de skal være helt fine ellers om det er mugg på dem. Er du sikker på at det er mugg? Jeg har aldri sett det på sjampinjonger. Har kun sett at de blir brune på kuttstedet på stilken og begynner å se gamle ut, og om det er virkelig ille så blir de slimete også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Del Skrevet 14. februar 2023 Hvis det virkelig er mugg burde du kaste dem. Muggen gror og sprer seg der du ikke ser den og er potensielt skadelig. Spesielt når det er en så myk matvare som sopp. Anonymkode: 3e9d1...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 15. februar 2023 #6 Del Skrevet 15. februar 2023 Kast dem. Er det kommet mugg er det stor risiko for at muggsoppgifter er spredt i hele soppen. Med uttak av hard ost, hvor man kan skjære vekk mugg med god margin bør man kaste mat med mugg på. Et annet ørlite unntak er grønnsaker med bittelitt mugg på ett enkelt sted. Da kan man også skjære vekk den delen og bruke resten. F.eks hvis det er litt mugg på en grein av en brokkolibukett. https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/sopp https://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/biologiske_gifter/hva_gjor_du_med_muggen_mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå