Gå til innhold

Er det vanlig å snakke om hvordan vil fordele omsorgen om forholdet tar slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg aner helt ærlig ikke om min samboer hadde endt om som helgepappa eller om han hadde ønsket å ha barnet 50/50 om det hadde blitt slutt.

Er dette rart å ikke vite, eller er det noe man faktisk ikke snakker om før man eventuelt står i situasjonen?

Jeg har tenkt sistenevnte, men ble usikker etter å ha hørt noen diskutere temaet.

Anonymkode: 0ae13...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alltid vært enig om det aldri hadde vært aktuelt med noe annet enn 50/50. 

Anonymkode: 9e5d9...0ba

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig å ikke snakke om det, men det er også vanlig å kjenne hverandre så godt at man vet hvilke holdninger den andre har til det så man egentlig ikke trenger å diskutere det. 

Anonymkode: 7875c...057

• Liker 1
Skrevet

Jeg og eksen snakket om dette mange år før det ble slutt. Jeg ga klar beskjed om at hvis han ville skilles eller gjør noe som fører til skilsmisse, så skal barna være hos meg. Han var utro og jeg hadde barna 100%. Ingen samvær for far.

Anonymkode: 98d5e...acc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er i fredstid man bør ta de vanskelige samtalene. Så ja, det bør man prate om.

Anonymkode: d8aa8...f21

• Liker 8
Skrevet

Man kan godt snakke om det, men også være bevisste på at folk blir koko av brudd, noen ganger. Så det er ikke sikkert de "avtalene" man inngår da, gjelder om bruddet blir et faktum. Men jeg synes jo personlig at å snakke litt om hvorvidt man ønsker 50-50 eller minst mulig samvær er noe man bør snakke om FØR man får barn, jeg da. 

Anonymkode: 48d0a...9e0

• Liker 2
Skrevet

Vi har snakket om det ja. Ble naturlig å snakke om når vi hører om andre som går fra hverandre. Er ikke i nærheten av det selv 😊

Anonymkode: eeedd...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg og eksen snakket om dette mange år før det ble slutt. Jeg ga klar beskjed om at hvis han ville skilles eller gjør noe som fører til skilsmisse, så skal barna være hos meg. Han var utro og jeg hadde barna 100%. Ingen samvær for far.

Håper det er gode grunner for hvorfor du saboterte barnas mulighet for samvær med far. Barn skal ikke brukes for å straffe de voksnes dårlige oppførsel og umodenhet.

Anonymkode: 52b85...580

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ville han ikke ha samvær? 

Anonymkode: 642b4...b34

Skrevet

Det var naturlig for oss i hvertfall. Vi ble enige om samværet med barnet hvis ekteskapet røk. Og sånn ble det også:) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Verste jeg har lest i dag.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi har alltid vært enig om det aldri hadde vært aktuelt med noe annet enn 50/50. 

Anonymkode: 9e5d9...0ba

Samme her. 

Anonymkode: 6c37c...7e8

• Liker 2
Skrevet

Kommer vel an på forholdet og tonen dere i mellom? 

Vi har snakket spøkefullt om det, men vet uansett hvor jeg har ham og at vi ikke har tenkt å gå ifra hverandre. Vet også at noe annet enn 50/50 hadde vært fullstendig uaktuelt for ham. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det har vi.

Jeg er også bonusmor og vi har diskutert hva som skjer der og veien videre hvis brudd skulle komme. 

Greit å ha ting på stell for er snakk om barn.

Anonymkode: ff503...4cb

Skrevet

Hvis jeg ikke visste ville jeg funnet det ut. Greit å ha ting avklart på flere områder før de eventuelt skjer. Synes bare det er fornuftig.

Skrevet

Vi har snakket om både barnefordeling, salg av hytta, deling av egenkapital og at vi ønsker å beholde huset så barna kan bli boende mens vi flytter inn og ut.

Er definitivt lykkelige sammen og venter enda et barn, men vi er ikke naive. Ting kan skje.

Anonymkode: 8341d...65c

Skrevet

Vanskelig å bli enige om noe før man vet hva barna mener og tåler 

Anonymkode: fa6e4...67a

• Liker 2
Skrevet

Vi har snakket om det selv om vi er langt fra å gå ifra hverandre. Vi er enige om 50/50, men at vi stiller opp for hverandre om noe krasjer (han har ugunstige arbeidstider, jeg har fleksibel jobb). Vi er enige om å oppføre oss sivilisert uansett grunn til det hypotetiske bruddet og samarbeide godt om barna, aldri snakke stygt om den andre foran dem og sette barna først uansett.

Føler meg veldig trygg på at vi klarer det OM det skal gå galt.

Anonymkode: 3e1c4...070

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så leit at far ikke ville ha samvær, for jeg regner med det ikke er den andre forelderen som straffer barna for utroskapen? 🤔

Anonymkode: 70b62...ad6

• Liker 3
Skrevet

Snakket aldri om samværsfordeling, men om viktigheten av å sette barna først og ikke la bitterhet gå ut over feks samvær. Vi ble skilt og jeg har svelget en del kameler, men aldri vært aktuelt at det skulle gå utover barnas forhold til pappaen sin. Vi har en 60-40 løsning og det fungerer fint. 

Anonymkode: 5ada2...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...