Gå til innhold

Fellesøkonomi, men jeg tjener mer enn han. Har jeg noe jeg kan kreve "tilbake" ved brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gift i mange år med barn. Jeg har i endel år tjent ca 200 000 mer enn han. Det er min inntekt som gjør at vi klarer oss økonomisk med hus, gjeld, 2 biler, ungdommer osv. Han får utbetalt ca 30 000 etter skatt, jeg fpr ca 50-55 000. "Alt" jeg tjener mer enn han har gått til regninger og mat + andre fellesutgifter. Over mange år. I tillegg arvet jeg rundt 2 millioner som også gikk i felleseiet.

Nå er jeg drittlei av å bære det økonomiske ansvaret. Mens han har fri hver kveld/helg/røde dager, så må jeg jobbe alt av dette. tar hele tiden på meg ekstra vakter i typisk helger og kvelder, slik at vi har det greit økonomisk. (Vi har endel gjeld og generelt ganske mange utgifter). Om jeg hadde gått ned på jobbing og tjent det samme som han, så måtte vi ha solgt huset og levd mer sparsommelig..

Så mens han ligger på sofaen og slapper av, må jeg på jobb hele tiden. Dette har irrtert meg mer og mer. Skjevfordelingen ifht ansvaret her er enorm. Og han nekter å finne en ekstrajobb feks, som kunne skånet meg fra å jobbe helsen av meg året rundt. Jeg har lite fritid og bruker svært lite av pengene på meg selv. Han har masse fritid, langfri etc - og utover litt husarbeid, så storkoser han seg hjemme mens jeg jobber..

Nå er jeg så lei, at jeg vurderer seperasjon. Jeg vil åpenbart ha et bedre økonomisk utgangspunkt enn han da, om vi går fra hverandre. Men ifht at jeg beviselig (bare å ta utskrift av nettbank) har bidratt MYE mer enn han i fellesøkonomien, har jeg noe å gå på av krav når oppgjør og innbo skal fordeles ved seperasjon og salg av hus??

Anonymkode: 9e5b4...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at du ved en eventuell separasjon/skilsmisse må dele 50/50 med din mann. Da forutsetter jeg at dere har kjøpt huset og alle de andre verdigjenstandene etter dere ble sammen/gift. Ektepar har felleseie dersom ikke annet er avtalt.

Det er en mulighet for at du kan få beholdt arven din på 2 mill hvis du kan dokumentere hva den er brukt til. f eks. at det er gjort en ekstra innbetaling på huslån på dette beløpet eller at en hytte er kjøpt for disse pengene. Dersom arven bare er gått inn i det store sluket til ferie, mat, klær, innbo etc. da får du ikke skjevdelt arvebeløpet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Verdier opparbeidet i ekteskapet skal uansett deles, om dere ikke har særeie på noe. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Med mindre dere har særeie, så er alt som tjenes noe som skal deles likt ved skilsmisse.

Jeg må si jeg syns det er rart du er bitter på en som virker å jobbe en normal 100% stilling. Hvorfor ikke omskolere seg eller jobbe mindre da? Hvorfor skal dette gå så utover forholdet?

Anonymkode: 79d5a...005

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er i utgangspunktet avtalefrihet ved skilsmisse. Men hvis dere ikke blir enig, så er det enn bunn av regler å falle tilbake. Arv særdeles ved brudd. Men du kan ikke med loven kreve å beholde den større inntekten du har hatt over tid. Rasjonale bak dette er at ektepar har stor frihet å organisere livet sitt, og med det hvordan ansvar fordeles. Motsatte hadde vært slitsomt. Om det skulle føres beviser frem og tilbake om hvem som har gjort hva gjennom et samliv.

Men bør du ikke si ifra at han har gått over grensen av hva du syns er akseptabelt i et forhold. Høres ut som han bare må gjøre en liten insatts å skjerpe seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er egentlig grunnen til at dere har påtatt dere så mange utgifter og gjeld så du er nødt til å jobbe så mye?

Dere kunne ha klart dere mer sparsommelig sier du, da har dere inkludert deg et valg.

• Liker 8
Skrevet

Du har bare rett og slett gått i "mannefella"...

Anonymkode: b3293...963

• Liker 8
Skrevet

Vel, dere har tydeligvis tatt på dere mer lån en dere burde gjort og det er begge to sin feil.

Du får gå ned til normal arbeidstid du også så får dere heller selge huset å kjøpe noe billigere, så får dere automatisk bedre råd.

Anonymkode: b3b5a...6c2

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har bare rett og slett gått i "mannefella"...

😊 Alltid interessant når kvinner plutselig befinner seg i samme  situasjon som de fleste gifte menn og hun opplever det som urettferdig. Regler ment å støtte kvinner plutselig treffer kvinner midt i panna.

priceless

Anonymkode: 88cdc...92c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😊 Alltid interessant når kvinner plutselig befinner seg i samme  situasjon som de fleste gifte menn og hun opplever det som urettferdig. Regler ment å støtte kvinner plutselig treffer kvinner midt i panna.

priceless

TS har jo valgt dette selv, akkurat som alle menn som går i "mannefella" har valgt det selv. Ingen tvinger noen til å gifte seg her i landet...

• Liker 4
Skrevet

Hva er vitsen med å leve i sus og dus - hvis alt man gjør er å jobbe? Høres ut som om du jobber alt for mye, og nå vil du at han også skal jobbe enda mer.

Høres ikke ut som om dere lever en bærekraftig livsstil. Hvorfor har dere så mange utgifter? Hvorfor ikke selge huset og kjøpe noe mindre og billigere? Da kan dere begge kose dere med fri når man burde ha fri. Ikke bare jobbe dere ihjel og knapt ha tid til noe annet av det livet har å by på.

Ungdommer kan forøvrig også jobbe.

Anonymkode: 59703...38f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS har jo valgt dette selv, akkurat som alle menn som går i "mannefella" har valgt det selv. Ingen tvinger noen til å gifte seg her i landet...

Normalen er at kvinner gifter seg oppover med en mer ressurssterk mann. I sjeldne tilfeller går det andre veien. Som i TS sitt tilfelle. Derfor mannefella.

TS får ta det som en mann. Det er bare å betale og lære av det😊

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bedre å redusere utgifter og at du jobber like mye som ham? Om du vurderer å gå ut av forholdet og da uansett må selge hus og hjem. Da er det vel like greit å bli i forholdet, selge hus og hjem, og jobbe og tjene på et nivå du er fornøyd med..?

Anonymkode: 3ce4d...e15

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Normalen er at kvinner gifter seg oppover med en mer ressurssterk mann. I sjeldne tilfeller går det andre veien. Som i TS sitt tilfelle. Derfor mannefella.

TS får ta det som en mann. Det er bare å betale og lære av det😊

Jeg er en kvinne som har giftet meg godt nedover. Ikke for at mannen min tjener så dårlig, er bare det at jeg tjener fem ganger mer enn ham. 

Og jeg går ikke i mannefella, her er det ektepakt, særeie og skevdeling på huset. Ikke pokker om jeg skal sponse han eller barna hans ved et brudd eller dødsfall. 

Dette burde alle, både menn og kvinner tenke seriøst på når de gifter seg eller blir samboere og deler økonomi. 

Anonymkode: b36a7...5d7

• Liker 6
Skrevet

Kanskje heller se på hva dere bruker penger på? Synes det høres helt vannvittig ut å ha det trangt med den inntekten dere samlet har.

Jeg er uføretrygdet og har utbetalt ca 22 000, en hjemmeboende ungdom. Jeg klarer meg helt fint.

Hva i alle dager bruker dere så mye penger på?

Anonymkode: 0b750...7b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en kvinne som har giftet meg godt nedover. Ikke for at mannen min tjener så dårlig, er bare det at jeg tjener fem ganger mer enn ham. 

Og jeg går ikke i mannefella, her er det ektepakt, særeie og skevdeling på huset. Ikke pokker om jeg skal sponse han eller barna hans ved et brudd eller dødsfall. 

Dette burde alle, både menn og kvinner tenke seriøst på når de gifter seg eller blir samboere og deler økonomi. 

Anonymkode: b36a7...5d7

Seriøst, en mann som hadde presentert sin forlovede med skeivdeling, særeie, mine og dine penger og delt økonomi??

Hvor mange kvinner hadde giftet seg med en sånn mann?? Egoist, gjerrigknarken, lite mandig???

Er fullstendig klar over at kvinner nødig sponser menn. Er vel kulturelt , de fleste gutter (og jenter) vokser opp med en far som kommer hjem etter jobben og forsørger sin familie. Gutta blir tillært at dette er mannens rolle. Døtre blir opplært til at menn forsørger seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Det må da være bedre å redusere utgiftene enn å skilles?

Anonymkode: 6d3ec...770

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS har ikke gått i "mannefella", men mener tydeligvis at det å bruke masse penger, og knapt ha tid til å nyte livet, er verdt all mulig ekstra jobbing. Høres mer ut som hun ar gått i luksusfellen.

Anonymkode: 0b750...7b7

• Liker 4
Skrevet

Sånn hadde jeg det med eks i 25 år, i det øyeblikket jeg hadde all gjelden på meg en kort periode pga refinansiering stakk han ( vi var ikke gift) Så her sitter jeg med alle vår felles gjeld mens han kan starte på nytt med egenkapital pluss fra den felles boligen jeg har betalt.... så stikk mens du kan sier jeg bare..

Anonymkode: cb619...d46

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Skal man unngå dette må økonomien faktisk legges opp etter den som tjener minst, ev. skjevdele eierskap i bolig (som jeg synes er helt legitimt når man vet at 50% av forhold ikke varer uansett hvem som tjener mest).

Legger man opp til en levestandard tilpasset den største inntekten, og som krever at man ikke gjør annet enn å jobbe så har man gapt over for mye. Hvorfor i alle dager skal man måtte ta på seg ekstra arbeid når man allerede har en 100% stilling?

Overtid fordi man liner det man gjør, eller fordi man har en type stilling der det er påregnelig med overtid er én ting, men å måtte ta på seg masse ekstra jobb for å opprettholde en standard man ikke har råd til på to 100%-stillinger er idioti.

Arven bør vel kunne skjevdeles ved brudd, resten deles så lenge dere er gift.

Anonymkode: ef725...bd7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...