Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 Populært innlegg #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg vet ikke hva jeg vil med dette. Jeg har vel bare behov for å lufte meg og tar i mot forslag til hvordan forholde meg til det med takk. ❤️ Jeg ble traumatisert som ung, og som ungdom og ung voksen var jeg svært psykisk syk. Men jeg kom meg. Jeg fikk god behandling, og jeg er helt frisk nå (blant de heldige). Min erfaring som psykisk syk har likevel gjort noe med meg. Man blir diskriminert, både som syk og som tidligere syk. Jeg har lært meg å leve med det. Men nå går jeg altså på profesjonsstudiet i psykologi og SÅ MYE EKLE holdninger hos medstudenter. Det kommer opp i diskusjoner i grupper på skolen, det kommer opp på fester. Fester jeg har sluttet å gå på fordi det er så mye dømmende mennesker som tror de er bedre enn andre. Jeg forstår ikke hvordan "erkesunn" ungdom mellom 20-27 år kan ha ut av seg så mye ræl. Det er som at det å skyte nedover og harselere med psykisk syke gjør dem kule. De er annerledes enn dem, de kunne aldri blitt psykotisk, de kunne aldri hatt traumer og vært traumatisert. Jeg blir kvalm og sjokkert av oppførselen deres. Det er sånn nå at jeg nærmest vurderer å avslutte studiet fordi jeg synes det er ekkelt å være rundt disse holdningene. Samtidig tenker jeg at det er psykolog jeg vil bli og jeg tror feltet trenger mer variasjon enn at det bare er disse "privilegerte" folk aosm blir det. Men hvordan kan fremtidens psykologer holder på sånn? Hva er det de har spist som tror de er bedre enn de psyke de skal behandle? Hvordan kan de være så blinde for ableismen og elitismen de forfekter og utstråler? Det er merkelig hvordan de ser så ned på, romantiserer og erotiserer og harselerer med psykisk syke, men ikke ser bjelken i eget øye. Som tidligere psykisk syk så er det veldig slitsomt og ja, krenkende å være rundt. Jeg vet i dag er det siste man skal si at man er krenket. Men ja, jeg blir krenket av at 50% av medstudentene mine på et profesjonsstudie med de som skal jobbe tettest på de psykisk syke latterliggjør og ler av sårbare mennesker. Anonymkode: 01f1e...e26 27 53 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 Populært innlegg #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Dette er veldig trist lesning! At slike mennesker skal behandle psykisk syke.. men TS, vi trenger slike som deg ❤️ Som står opp for mennesker som trenger det. Kan du ta det opp med en foreleser som kanskje kan snakke litt om holdninger? Rett og slett en peptalk. Klarer du si imot disse menneskene som sier slik? Lurer veldig på hvorfor de har valgt et slik yrke.. Anonymkode: 3d708...f28 29 5 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 Populært innlegg #3 Del Skrevet 14. februar 2023 Har lignende utdanning og lignende bakgrunn. Og veldig lik erfaring. Derfor det er så viktig at flere som oss tar diverse profesjonsutdanningene og påvirker systemet innenfra. ....studerer du i Oslo? Det er så jævla synd at psykolog har blitt et flinkis-studie. Tiltrekker seg altfor mange vestkant-flinkiser som ikke har empati til å utøve yrket på god nok måte, egentlig. Anonymkode: e3960...ba9 56 2 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshineyellow Skrevet 14. februar 2023 #4 Del Skrevet 14. februar 2023 Ikke slutt! Man trenger psykologer som deg ♡ Du har erfaring, tenk så gull det er når du skal hjelpe folk i fremtiden. Heier på deg ♡ 23 4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Del Skrevet 14. februar 2023 Har liknende erfaring fra årskurs i psykologi samt emnet motivasjonspsykolgi. Mange priviligerte ungdommer rett fra videregående. Kan jo bare håpe på at de modnes etterhvert. Selv var jeg 29/30 da jeg tok studiet, og hadde også slitt med psykisk sykdom. Slapp heldigvis å forholde meg noe særlig til medstudentene siden jeg var såpass mye eldre, hadde barn og ingen interesse av sosialt samvær på fritiden, men jeg fikk jo med meg litt av deres verdisyn og bakgrunn på forelesning og annen undervisning. Anonymkode: 7ce0b...ec5 14 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #6 Del Skrevet 14. februar 2023 Dette har jeg tenkt på en stund. Desse russekullene som har vært ganske ekskluderende og jævlige mot hverandre skal inn på universitetene og bli våres behandlere og rådgivere. Jeg grøsser 😱 Stå på TS! Du har en unik og viktig livserfaring, og du vet hvordan en behandling kan få deg frisk 👏❤️ Anonymkode: 44620...fb1 19 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #7 Del Skrevet 14. februar 2023 Hvis du ønsker endring er jo det å slutte det aller siste du bør vurdere. Det er selvsagt forkastelig, men alle elitestudier er fulle av unge, ambisiøse og arrogante mennesker som tror de er unik. De aller fleste vokser det av seg. Anonymkode: 0cb42...f29 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette har jeg tenkt på en stund. Desse russekullene som har vært ganske ekskluderende og jævlige mot hverandre skal inn på universitetene og bli våres behandlere og rådgivere. Jeg grøsser 😱 Stå på TS! Du har en unik og viktig livserfaring, og du vet hvordan en behandling kan få deg frisk 👏❤️ Anonymkode: 44620...fb1 Tror du/dere at dette er noe nytt? Så naivt. Anonymkode: dd050...aa2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Del Skrevet 14. februar 2023 Tusen takk for tilbakemeldingene. Var redd hva jeg skulle få tilbake her da jeg skrev dette men kjente meg så ufattelig alene i det. Og etter hvert som jeg leste hva dere skrev begynte jeg bare å sprutgråte her. 😭 Det er faktisk bare så vondt, mer vondt enn jeg tror jeg har erkjent for meg selv. Selvsagt er det all den diskrimineringen jeg opplevde som syk baki her, men jeg bare forventet bedre av psykologistudenter, jævlig kjipt å se og erfare, og jeg føler meg som en alien hver dag jeg er rundt disse. Leser og svarer mer senere. Når jeg ble møtt slik jeg ble møtt bare veltet sorgen over dette ut. Vondt å se at flere erfarer det samme. 💔 Takk ❤️ TS Anonymkode: 01f1e...e26 6 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 14. februar 2023 #10 Del Skrevet 14. februar 2023 Sier dere ikke noe til dem om holdningene deres? 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #11 Del Skrevet 14. februar 2023 Det kryr av ekle folk dessverre. ignorante idioter. Anonymkode: ed862...2ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #12 Del Skrevet 14. februar 2023 Jeg tenker at du her har et ypperlig utgangspunkt til tema for masteroppgaven din! Og ikke gi deg - stå på❤️ Anonymkode: 9d700...16e 22 4 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #13 Del Skrevet 14. februar 2023 Nei, ikke gi opp ♥️, det er jo nettopp kloke mennesker som deg vi trenger som psykolog! Du får tenke på at mange av disse unge og "perfekte" menneskene kommer til å møte på både traumer, sorg, kroniske sykdommer, tap, ensomhet og psykisk sykdom selv også, for sånn er faktisk livet. De aller fleste av oss slipper ikke unna. Du har en uvurderlig erfaring og det kan gi andre håp. Jeg skjønner likevel godt at du føler deg krenket, for det har du all grunn til. Jeg er rystet over å høre at kommende psykologer har så ufyselige holdninger. Jeg trodde faktisk at de fleste ble psykologer fordi de var empatiske mennesker med ønske om å hjelpe. Uff, jeg kjenner jeg er glad for å ha blitt bedre selv, og at jeg ikke lenger går til psykolog. Anonymkode: a8a8a...0b8 5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #14 Del Skrevet 14. februar 2023 Så utrolig trist å lese. Hvem som helst kan bli fysisk og/eller psykisk syk når som helst. Jeg ble selv plutselig alvorlig fysisk syk som 29-åring, var kjempesunn før det. Man velger jo ikke å bli syk. Er dette noe du kan ta opp med noen studieveileder eller professor? Slike holdninger er jo akkurat det syke mennesker ikke skal møte når de er på sitt mest sårbare. Anonymkode: b4c01...e16 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 14. februar 2023 #15 Del Skrevet 14. februar 2023 Hold ut kjære deg. Du har viktige erfaringer i ryggsekken som blir spesielt viktige når du skal utøve profesjonsyrket. Mange unge og "vellykkede" studenter tror kanskje at å bli en solid kliniker er noe som kommer av seg selv. Etikk er noe man må eie. 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 14. februar 2023 #16 Del Skrevet 14. februar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hva jeg vil med dette. Jeg har vel bare behov for å lufte meg og tar i mot forslag til hvordan forholde meg til det med takk. ❤️ Jeg ble tr................... Dette er standart på kvinneguiden. Vi får hva du føler, vi får ikke et eneste eksempel på hvorfor du føler og tenker det du gjør? Kan du gi meg eksempel? Og nei en og annen sleivete kommentar illustrere ikke et større problem. 28 minutter siden, AnonymBruker said: De er annerledes enn dem, de kunne aldri blitt psykotisk, de kunne aldri hatt traumer og vært traumatisert. Jeg blir kvalm og sjokkert av oppførselen deres. Aldri i min tid har jeg møtt noen som mener noe slikt som dette.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg vil med dette. Jeg har vel bare behov for å lufte meg og tar i mot forslag til hvordan forholde meg til det med takk. ❤️ Jeg ble traumatisert som ung, og som ungdom og ung voksen var jeg svært psykisk syk. Men jeg kom meg. Jeg fikk god behandling, og jeg er helt frisk nå (blant de heldige). Min erfaring som psykisk syk har likevel gjort noe med meg. Man blir diskriminert, både som syk og som tidligere syk. Jeg har lært meg å leve med det. Men nå går jeg altså på profesjonsstudiet i psykologi og SÅ MYE EKLE holdninger hos medstudenter. Det kommer opp i diskusjoner i grupper på skolen, det kommer opp på fester. Fester jeg har sluttet å gå på fordi det er så mye dømmende mennesker som tror de er bedre enn andre. Jeg forstår ikke hvordan "erkesunn" ungdom mellom 20-27 år kan ha ut av seg så mye ræl. Det er som at det å skyte nedover og harselere med psykisk syke gjør dem kule. De er annerledes enn dem, de kunne aldri blitt psykotisk, de kunne aldri hatt traumer og vært traumatisert. Jeg blir kvalm og sjokkert av oppførselen deres. Det er sånn nå at jeg nærmest vurderer å avslutte studiet fordi jeg synes det er ekkelt å være rundt disse holdningene. Samtidig tenker jeg at det er psykolog jeg vil bli og jeg tror feltet trenger mer variasjon enn at det bare er disse "privilegerte" folk aosm blir det. Men hvordan kan fremtidens psykologer holder på sånn? Hva er det de har spist som tror de er bedre enn de psyke de skal behandle? Hvordan kan de være så blinde for ableismen og elitismen de forfekter og utstråler? Det er merkelig hvordan de ser så ned på, romantiserer og erotiserer og harselerer med psykisk syke, men ikke ser bjelken i eget øye. Som tidligere psykisk syk så er det veldig slitsomt og ja, krenkende å være rundt. Jeg vet i dag er det siste man skal si at man er krenket. Men ja, jeg blir krenket av at 50% av medstudentene mine på et profesjonsstudie med de som skal jobbe tettest på de psykisk syke latterliggjør og ler av sårbare mennesker. Anonymkode: 01f1e...e26 Kan du kanskje ta opp denne bekymringen med læreren deres? Tenker dette er viktige ting læreren må ta opp, både under forelesninger og refleksjonsoppgaver. Jeg hadde ikke gitt meg før lærere/professor satte disse tingene på agendaen. Akkurat nå høres ingen av dem ut som fremtidige, gode psykologer. Dessverre er det mange som velger profesjonsstudier ut fra lønning og penger, og ikke fordi de faktisk har de personlige egenskapene som trenges ☺️. Det er typiske folk som ikke blir likt av pasientene og som får klager på seg, og mitt inntrykk er at mange ungdommer i dag får tips og råd av foreldre å ta profesjonsstudier uavhengig egenskapene til ungdommen. Dette er svært trist, da ungdommen deres kommer til å suge i det arbeidet. Anonymkode: f89fd...3a4 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #18 Del Skrevet 14. februar 2023 Veldig leit at du opplever dette. Jeg gikk dette studiet i Oslo for 12 år siden, og kjenner ikke dette igjen i det hele tatt. Men med de nye opptaksreglene (rett fra vgs) så har man nok dessverre fått en del unge, ureflekterte mennesker inn på et studie de ikke helt har forutsetninger for, så tidlig i livet. Men hold ut. Det er ikke slike holdninger fra oss som jobber i feltet og vi trenger stor variasjon blant psykologer. Pass på deg selv, så håper jeg du har en egen behandler du kan snakke med dette om. Det må være ganske krevende når det er såpass massivt over tid og treffer deg så nært ❤️ Anonymkode: 1cf7a...d3f 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 14. februar 2023 #19 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har lignende utdanning og lignende bakgrunn. Og veldig lik erfaring. Derfor det er så viktig at flere som oss tar diverse profesjonsutdanningene og påvirker systemet innenfra. ....studerer du i Oslo? Det er så jævla synd at psykolog har blitt et flinkis-studie. Tiltrekker seg altfor mange vestkant-flinkiser som ikke har empati til å utøve yrket på god nok måte, egentlig. Anonymkode: e3960...ba9 Jeg tenker det er bra de kom inn på studiet! De vil faktisk lære noe i relasjon til sine verdier og med stor sannsynlighet ta til seg dette og måtte endre seg og sine verdisett. Hadde de alke blitt tømrere og rørleggere og børsfolk ville de ikke hatt like stor sannsynlighet for å endre verdisett. Ts, spørr de hvorfor de tror det. Eksempel er om noen sier de ikke kunne blitt psykisk syk. Spørr på en nysgjerrig måte HVORFOR de mener det? I relasjon til studiet, hva er det som er tanken bak uttalelsen? Er det fordi de ikke har vært utsatt for noe enda, og at det ikke er noe arvelig i deres familie? Ok, interessant. Da kan dere snakke videre utfra det. Og fortsett på studiet om dette er det dette med studiet du har vanskelig å forholde deg til. Du må også gå litt inn i deg selv kanskje. Vi blir alle stigmatisert på sett og vis iløpet av livet. Hvorfor føles det vondt? Hvorfor er det viktig for deg hva unge medstudenter synes om deg? Hadde de kanskje tenkt anderledes om de visste at du tidligere har gjennomgått lidelser og smerte? Er det aksept du trenger? Kan du hente aksept fra et annet sted? Kan du akseptere at disse ungdommene ikke har ferdig utviklet hjerne enda, og har vokst opp i så beskyttende hjem pakket i bobleplast at de ikke forstår hvordan livet egentlig ser ut for andre? 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #20 Del Skrevet 14. februar 2023 Utsiden skrev (1 minutt siden): Dette er standart på kvinneguiden. Vi får hva du føler, vi får ikke et eneste eksempel på hvorfor du føler og tenker det du gjør? Kan du gi meg eksempel? Og nei en og annen sleivete kommentar illustrere ikke et større problem. Aldri i min tid har jeg møtt noen som mener noe slikt som dette.. Jeg har møtt på sånne holdninger hos en venninne av meg som ble lege. Hun tror at psykisk sykdom handler om manglende viljestyrke, at man må skjerpe seg og bite tennene sammen. Og at hvis hun klarer noe, så klarer andre det også, for det handler bare om å bestemme seg for å klare det. Dermed handler psykisk sykdom i bunn og grunn om å være svak, i hennes øyne. Hun skjønner virkelig ikke hva angst og depresjon handler om. Anonymkode: a8a8a...0b8 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå