Gå til innhold

Ikke la barnet spille play station i uka- er det strengt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tiåring som er veldig avhengig av skjerm. Er det strengt å la barnet kun få spille i helga?

Anonymkode: 46d52...460

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg er alt for strengt. Det kan også gjøre at han faller helt utenfor sosialt på skolen. I den alderen er det allerede vanlig at de "henger" online med kompisene, og at mye av praten på skolen går om spill og slikt. 

Det er forskjell mellom fri flyt av skjerm og å kun la ham ha i helger. En time eller så hver dag er helt normalt, og bør være innafor. 

Anonymkode: a8231...933

• Liker 20
Skrevet

Ja, det er veldig strengt. Si heller to timer to hverdager i uka pluss helg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på. Spiller 10-åringen alene eller med andre? 
Hvis dette er en sosial kanal for 10-åringen, kan det å nekte å delta på denne platformen bidra til utenforskap. Da er det dere foreldre som utestenger ungen fra vennegruppa. 

Spiller barnet kun lokalt og alene, ville jeg ikke hatt så store problemer med å nekte bruk på ukedager. 

Anonymkode: a8cfa...1ed

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en tiåring som er veldig avhengig av skjerm. Er det strengt å la barnet kun få spille i helga?

Dette høres i overkant hysterisk ut. Som barn i den alderen fikk jeg 1 time skjerm om dagen i ukedagene, men det var før jeg fikk egen PlayStation. Jeg spilte når jeg ville, så sant alle andre plikter og oppgaver var utført, og hvis vi var flere lekte vi helst ute eller med andre ting også. Regner med at dette er normalen i dag også. 

Anonymkode: 84ff9...6e4

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke det er strengt. Her er det null PlayStation i ukedagene. Halvparten av gutta i klassen har det sånn. (Foreldre har snakket sammen.)  Det er heller ikke fullt frislipp i helgene her i huset. Ser ikke noen verdi i at ungene skal kaste bort hele barndommen foran en skjerm. 

Anonymkode: a0f9b...413

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Js det er strebgt

Anonymkode: 9e2c4...8d6

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ikke det er strengt. Her er det null PlayStation i ukedagene. Halvparten av gutta i klassen har det sånn. (Foreldre har snakket sammen.)  Det er heller ikke fullt frislipp i helgene her i huset. Ser ikke noen verdi i at ungene skal kaste bort hele barndommen foran en skjerm. 

Utrolig sært å se gaming som bortkastet tid. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sans for at det er litt strengt. Svært mange barn passiviseres alt for mye foran skjerm noe som går ut over motorisk utvikling, sosiale relasjoner, etc. Men... dette må jo også til en viss grad følge venners bruksmønster. Han kan jo ikke være den eneste som blir sittende offline. Internett og jo blitt en sosial arena for mange.

Anonymkode: ab17d...5e7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du forklare meg hvorfor å spille er å «kaste bort barndommen»? Er å lese bøker, spille fotball, tegne eller spille gitar like bortkastet? 

Anonymkode: 61dea...edc

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du forklare meg hvorfor å spille er å «kaste bort barndommen»? Er å lese bøker, spille fotball, tegne eller spille gitar like bortkastet? 

Seriøst??

Anonymkode: e48a0...73f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sans for at det er litt strengt. Svært mange barn passiviseres alt for mye foran skjerm noe som går ut over motorisk utvikling, sosiale relasjoner, etc. Men... dette må jo også til en viss grad følge venners bruksmønster. Han kan jo ikke være den eneste som blir sittende offline. Internett og jo blitt en sosial arena for mange.

Virker som du har liten oversikt over hva online gaming faktisk er. Er det bedre å tegne alene enn å samarbeide i et guild? 

• Liker 8
Skrevet

Veldig vanskelig dette! 

Jeg har valgt å parkere mange av mine egne meninger når det gjelder spilling. Om det er lurt eller ikke vet jeg ikke, men jeg har innsett at verden ikke er en kopi av slik den var for 30 år siden. Dagens barn lever i en helt annen verden. Jeg har innsett at jeg må bite i det sure eplet etter å ha diskutert med andre som har hatt spilleglade barn. 

Her spiller snart 9-åringen så godt som litt hver dag. Kan spille med venner og fra klassen. Barnet kan bli veldig opprørt om barnet må avslutte,og de andre fortsetter å spille. Det er tydelig at det biter hardt. Likevel må man jo ha en grense, og når det er leggetid i ukene så er det leggetid.

Å bare spille i helgene kan være veldig strengt, dersom vennegjengen hans spiller mye oftere. Barn i dag møtes oftere på nett.

Som forelder som er opptatt av frilek, fysisk aktivitet og at barn og unge skal få mye frisk luft, så er egentlig tiden vi lever i ett mareritt. Hadde dette vært opp til meg, hadde vi ikke hatt spilling eller skjerm. Men jeg vet at jeg ikke kan kreve dette, det vil være ugreit for barnet.

Her har jeg dog satt kompromiss. Skal det spilles mye, krever jeg tilbake at barnet går på noen aktiviteter i uken. Må også gå til og fra skolen. Alt dette for å få litt fysisk aktivitet og frisk luft i barndommen.

Det beste hadde vært om det kom nasjonale spillforbud. Det er vanskelig å være forelder i dag, siden noen andre foreldre begynner å slippe opp tidlig. Enten det gjelder telefon eller spilling. Så slipper litt flere opp, og vips, så er det flere barn i omgangskretsen som har tilgang på skjem, mobil, spilling etc. Vil man virkelig da stå mer i mot? Vil det gagne barnet? Kanskje på den ene siden vil det være bra, men på den andre siden vil barnet kjenne på utenforskap, urettferdighet, frustrasjon etc. Jeg vet ikke om det er så bra det heller. Jeg har derfor svelget mange kameler, prøver å være litt raus, men samtidig holde stramt på kravet om nok nøvn, og deltagelse i ulike aktiviteter.

Anonymkode: 3985a...c2d

• Liker 2
Skrevet

Ikke bare litt strengt.....

Anonymkode: b2944...b99

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Seriøst??

Anonymkode: e48a0...73f

Ja, seriøst. 

• Liker 2
Skrevet

Alt for strengt! Stakkars unge..
Min sønn har fått kjempeskryt på skole for han er så flink i enkelsk, en av de flinkeste i klassen.
Det er ikke på skole han har lært dette for å si det slik.. Veldig flink å skrive engelsk også.

Så spilling er ikke bare negativt slik mange trangsynte foreldre skal ha det til.
Det er også veldig sosialt, min sønn spiller med mange venner og de har det veldig morro.

Når det er sagt, så er det jo andre ting en spilling som er viktig også.
Men hadde jeg nektet min sønn og spille i uka så hadde han nok falt utenfor ganske fort.

Anonymkode: f9c12...08f

• Liker 5
Skrevet

De barna som spiller lærer språk bedre, de får hjernetrim, reaksjonsevne blir satt på prøve. Man spiller på lag med andre å lærer seg strategi, planlegging og kommunikasjon (engelsk), det er sosialt og ekstremt viktig for de som ellers faller utenfor. 

Anonymkode: 43749...7bf

• Liker 5
Skrevet

TS her. Jeg synes også det er for strengt, så har kommet frem til en mellomløsning og det er spilling etter lekser. Det er bare at å få barnet i gang med gjøremål og lekser er en stor og langvarig kamp hver eneste dag fordi han heller vil spille ( noe jeg skjønner for spilling er tross alt mye kjekkere enn lekser) Jeg er ikke bekymret for utenforskap sosialt på noen som helst måte for han er veldig sosial hver dag med venner og han har full tilgang på mobilen som han også kan spille med. Men har nå en avtale om gaming etter lekser er gjort.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Jeg synes også det er for strengt, så har kommet frem til en mellomløsning og det er spilling etter lekser. Det er bare at å få barnet i gang med gjøremål og lekser er en stor og langvarig kamp hver eneste dag fordi han heller vil spille ( noe jeg skjønner for spilling er tross alt mye kjekkere enn lekser) Jeg er ikke bekymret for utenforskap sosialt på noen som helst måte for han er veldig sosial hver dag med venner og han har full tilgang på mobilen som han også kan spille med. Men har nå en avtale om gaming etter lekser er gjort.

Det synes jeg høres fornuftig ut! ☺️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg svarer. Jeg har spilt masse. Og vet du hva jeg har igjen for det? Absolutt ingenting. Spilling er morsomt i øyeblikket, men i det du logger av så er alt glemt. Skjermbruk er nåtidens største tidstyv.

Det har jeg nylig hørt unge si også. Selv om de er i bursdager, på fest eller andre ting så er mobilen fokuset med det resultat at de nesten ikke har noe minner fra det de har vært med på. Så få barn og unge av nett. La dem oppleve virkelige ting som bygger minner og opplevelser. Nå er jeg redd barne- og ungdomstiden for mange bare er en utydelig grå masse.

• Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...