Gå til innhold

Hvorfor drøye igangsetting om man likevel må bli satt igang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om at jeg skulle bli satt i gang i uke 37 da barnet ikke lenger er prematur, grunnet høyt blodtrykk og protein i urin som legen sa var en begynnende svangerskapsforgiftning. Jeg ble satt på blodtrykksmedisin som fikk ned blodtrykket, og protein i urinen er plutselig borte så da mener de det ikke er svangerskapsforgiftning likevel og vil ikke sette meg i gang før termin. Dette er med mindre prøvene blir dårlig igjen.

Skikkelig frustrerende å ikke vite noen ting, og lure på om man blir satt igang denne eller denne uken. Har man ikke krav på å få en dato? Ble fortalt først at jeg skulle settes igang i uke 37 uansett om medisinene virket eller ikke. Sliter veldig med angst rundt fødsel og dette gjør det enda verre da jeg mentalt forbereder meg for så å hele tiden få endring i hva som blir sagt. 

Anonymkode: 623b7...13d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre for barnet å være inne til nærmere termin, har vel noe med modningen av lungene. Uke 37 er vel det tidligste som er ok, så hvis formen din er grei vil de vel vente de ekstra ukene for barnets del. Syns dog du burde fått en dato å forholde deg til ja, hvis du uansett skal settes igang😊

Anonymkode: b04fe...ce4

• Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke «krav» på å få en dato nei. De ønsker så klart ikke å sette igang før de absolutt må, å da må de gjøre vurderinger etter hvert som tiden går for å være sikre på at barnet har det bra. 

Anonymkode: ccedf...137

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Om du skal settes igang til termin bruker man å få dato tett opp til termin. Ofte må de se an kapasitet på fødeavdelingen 😊 Veldig bra at du ikke har begynnende preeklampsi❤️

Anonymkode: f8b7a...547

Skrevet

Hurra, du trengte ikke bli satt i gang i uke 37! Bedre for deg, og bedre for babyen din. 👍 Og så kan du trøste deg med at en tidlig igangsatt fødsel er langt vondere enn en som begynner av seg selv til termin (har prøvd begge deler).

Håper du får hjelp med angsten og kontrollbehovet ditt, det må være vanskelig å ha det sånn. ❤️

Anonymkode: 42928...67c

• Liker 5
Skrevet

Nei, du har ikke krav på å få en dato. Jeg ble selv satt i gang, og det var et H. Jeg ville absolutt ikke ønsket meg en igangsetting med mindre det var helsemessig nødvendig, og særlig ikke så tidlig som i uke 37. Igangsetting øker sannsynligheten for komplikasjoner. 

Anonymkode: 3097c...076

Skrevet

Selvfølgelig ønsker de ikke å sette i gang fødsel om de kan vente og se om det starter av seg selv. Bedre for deg og bedre for babyen.

Les deg litt opp på hva det innebærer å sette i gang en fødsel på en kropp som ikke er klar for å føde. Ikke noe å anbefale.

Anonymkode: d4e60...0f5

• Liker 1
Skrevet

Vær glad du ikke trenger å bli igangsatt, det beste er om fødsel starter selv 😊

Anonymkode: 6c440...c33

• Liker 4
Skrevet

Så lenge babyen har det bra inni magen, er det bedre for baben å få være der til termin. 

Det er mindre fare for komplikasjoner med en spontan fødsel enn med igangsatt fødsel. Det er derfor til ditt eget beste også at de heller venter og ser om fødselen starter av seg selv.

En igangsatt fødsel regnes som en risikofødsel, og jeg har selv hatt "gleden" av å kjenne forskjellen på en slik kontra en spontan fødsel. Mye bedre at fødselen får starte selv, når kroppen selv er klar... 

Anonymkode: 32483...f8c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Selvfølgelig ønsker de ikke å sette i gang fødsel om de kan vente og se om det starter av seg selv. Bedre for deg og bedre for babyen.

Les deg litt opp på hva det innebærer å sette i gang en fødsel på en kropp som ikke er klar for å føde. Ikke noe å anbefale.

Jeg har lest meg godt opp selvfølgelig. Handler ikke om at jeg ønsker å bli igangsatt, jeg har selvfølgelig mye heller lyst at det skal skje naturlig. Men siden alle i min familie har gått 2 uker overtid mente jordmor at det ofte er likt i generasjoner, som vil si jeg må bli igangsatt uansett. 

Jeg har mentalt måtte forberede meg på alle risikoene som er forhøyet med inngangsatt fødsel, og at dette er mye vondere. Dette gjør at jeg ikke får sove, føler meg uvell og angsten min blir trigger. Da er det slitsomt når man plutselig ikke skal innstille seg på dette likevel, og gjør angsten for å føde enda verre

I tillegg handler det om at man vet at forhøyet blodtrykk kan være begynnelse på svangerskapsforgiftning, og jeg derfor vil få baby ut istedenfor å bekymre meg for mulige komplikasjoner om dette skjer. Ikke at jeg vil bli satt igang fordi det er gøy 🤦‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har lest meg godt opp selvfølgelig. Handler ikke om at jeg ønsker å bli igangsatt, jeg har selvfølgelig mye heller lyst at det skal skje naturlig. Men siden alle i min familie har gått 2 uker overtid mente jordmor at det ofte er likt i generasjoner, som vil si jeg må bli igangsatt uansett. 

Jeg har mentalt måtte forberede meg på alle risikoene som er forhøyet med inngangsatt fødsel, og at dette er mye vondere. Dette gjør at jeg ikke får sove, føler meg uvell og angsten min blir trigger. Da er det slitsomt når man plutselig ikke skal innstille seg på dette likevel, og gjør angsten for å føde enda verre

I tillegg handler det om at man vet at forhøyet blodtrykk kan være begynnelse på svangerskapsforgiftning, og jeg derfor vil få baby ut istedenfor å bekymre meg for mulige komplikasjoner om dette skjer. Ikke at jeg vil bli satt igang fordi det er gøy 🤦‍♀️

Jeg er en sånn som hater å ikke ha konkrete planer å forholde meg til. Men akkurat når det gjelder fødsel, så må det nesten være sånn. De kan ikke igangsette fødsel kun fordi det er plagsomt å ikke vite når ting skal skje. Legene vet om blodtrykket ditt, og de har nok langt bedre grunnlag enn deg til å si noe om hva som er best for deg og babyen. Jeg ville prøvd å stole på dem. 

Anonymkode: 32483...f8c

• Nyttig 6
Skrevet

Man har ikke krav på å bli igangsatt nei, kommer jo an på kapasiteten på føden. Selv ble jeg satt i gang, og fikk beskjed om at det ble å skje i utgangen av uke 38. 37+6 ble jeg oppringt og fikk beskjed om å komme til UNN for igangsettelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå er det helsepersonell og lege som tar vurderingen og har ansvaret og ikke du. At noen i din familie ble igangsatt betyr ikke at du automatisk må igangsettes 2 uker over termin. Og det er da noe vi alle risikerer, men forskjellen med å bli igangsatt da kontra uke 37 er at babyen har fått ligge i magen så lenge den skal samt at kroppen høyst sannsynlig er mere klar for å føde da enn 3 uker før termin.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er slett ikke sikkert at du må settes i gang pga overtid selv om «alle» i din familie går over termin. Det gjorde alle i min familie også. Vannet gikk to uker før termin likevel. 
Dumt at jordmor stresser og skremmer deg sånn med dette. Hvis alt ser normalt ut - og jeg regner med du blir tett fulgt opp - er det bedre at fødselen starter av seg selv. 

Skrevet

Jeg kan legge til at jeg har hørt mye tull fra jordmødre som de overhode ikke har dekning for å si, og det at du sikkert vil gå over termin bare fordi din mor og diverse slektninger har gjort det, hører inn under den kategorien. Dessverre er det endel jordmødre som tror på mye rart, som at du kan se hoftemål fra utsiden, at epidural er styggedom, at det er flere fødsler ved fullmåne og alskens annen overtro. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan legge til at jeg har hørt mye tull fra jordmødre som de overhode ikke har dekning for å si, og det at du sikkert vil gå over termin bare fordi din mor og diverse slektninger har gjort det, hører inn under den kategorien. Dessverre er det endel jordmødre som tror på mye rart, som at du kan se hoftemål fra utsiden, at epidural er styggedom, at det er flere fødsler ved fullmåne og alskens annen overtro. 

Det går inn under ting jeg har hørt fra jordmor uten å sjekke kiler, men min jordmor sa at en ikke kan regne med å være lik kvinnelige slektninger når det kommer til svangerskapslengde. I følge henne er det statistisk sett en økt sjanse for at en ligner på seg selv. Altså om en ble igangsatt to uker på overtid i første svangerskap, er det en viss sjanse for at det blir omtrent likt i neste svangerskap. Med mange unntak. 

Til TS, det kan handle noe om kapasitet. Men også at en regner babyen har det best i magen når den har det bra der, og antagelig at det er best for dere om fødselen starter av seg selv når kroppen er klar for det. De tenker sannsynligvis ikke at det ikke kan komme til å skje.

Jeg kan godt forstå at det kan kjennes stressende når du har fått beskjed om begynnende svangerskapsforgiftning. Selv om jeg tenker og vet at de følger med nå, kan jeg godt tenke meg at jeg hadde blitt stresset og bekymret for babyen om jeg fikk samme beskjed, jeg var i hvert fall ganske hormonell og lettstresset som høygravid. Lykke til med siste innspurt og fødsel ❤️ 

Anonymkode: 0e134...f9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei du ❤️

Datteren min ble satt igang pga høyt blodtrykk og protein i urinen.  Forstod det sånn at igangsettingen senest måtte skje 2 uker før termin hvis forholdene var sånn som dette.

Først måtte hun behandles med blodtrykkssenkende medisiner for å få blodtrykket ned før igangsettingen.

Men hos deg så virker det som om helsetilstanden har bedret seg, og de setter bare igang en fødsel hvis det er absolutt nødvendig.

Jeg forstår du er engstelig,  men det virker også som om du er litt utålmodig. Regner med du blir fulgt godt opp framover, så dette går nok bra ❤️

Anonymkode: 528e6...2fe

Skrevet

Man aner jo ikke når babyen kommer uansett. Den kan komme i morgen eller en dag over termin. De ønsker ikke igangsette med mindre de må. 

Anonymkode: 0c32a...4a7

Skrevet

Igangsetting innebærer risiko både for deg og barnet og er noe man ikke gjør annet enn når man må. Derfor utsetter de selvsagt så lenge de kan. I tillegg vet man at babyen har det bedre jo lenger den får være i magen, faktisk har forskning vist at selv det å bli født i uke 38 (altså bare to uker før termin) innebærer mer problemer for barnet enn barn født nærmere termindato. Hver dag betyr mye. Vær glad du får ha barnet ditt i magen din så lenge du kan.

Anonymkode: 53e7c...ad1

Skrevet

Er blodtrykket ditt normalt nå da? Ingen vann i kroppen? Jeg hadde også proteiner som forsvant en periode og kom tilbake, til slutt fikk jeg bekreftet svangerskapsforgiftning. Men dette var etter termin. Babyen hadde sluttet å legge på seg cirka 3 uker før termin..

Anonymkode: 4718e...36b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...