Gå til innhold

Mindre mektig alternativ til smørkrem for "festsjokoladekake"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn som elsker sjokoladekake, og til bursdag og sånt må det være typ toetasjes rund kake, ikke langpannekake med melisglasur. 

Men så synes både mannen og ungene at tradisjonell smørkrem av typen voldsomme mengder smør og melis, og kanskje litt kaffe, er alt for heftig. 

Finnes det et godt alternativ? Som ikke er så voldsomt mektig? Som man både kan fylle kaken med mellom lagene, og også smøre utover kaken, så man får en pen "festkake"? 

Anonymkode: 5e0be...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager en sjokoladekrem til nøttebunn der jeg smelter 50 g mørk sjokolade i 0,5 dl varm kaffe, tilsetter 2,5 dl kremfløte, gir et kort oppkok, og avkjøler i kjøleskap over natten (viktig å avkjøle lenge nok for at kremen skal få riktig konsistens).

Når kaken skal pyntes neste dag visper man kremen med mikser til den får konsistens som vanlig pisket kremfløte. Smaken kan justeres med å tilsette sukker i blandingen før oppkoking, eller øke mengden sjokolade.

Kremen brukes til en rund kake slik du beskriver, med krem både i midten og oppå kaken.

Anonymkode: 08a4d...1ba

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjør nesten det samme som AB over her, men når kaken skal serveres til barn, så dropper jeg ofte kaffe, og rører ut sjokoladen i den varme kremfløten.

Og siden jeg er glad i både sjokolade og krem, så bruker jeg 100 gram sjokolade til 3 dl fløte. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager ostekrem med yoghurt, og honning for å ha mellom lagene, og sjokoladeglasur til å dekke kaken med. 

Skrevet

Jeg liker godt marengssmørkrem. Den er lettere, luftigere og mindre søt enn vanlig smørkrem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...